جوش صورت و تمام نکاتی که باید برای درمان و جلوگیری از آن بدانید!

آکنه یا جوش صورت ، مشکلی است که بیشتر در ایام نوجوانی با آن دست و پنجه نرم می کنیم. اما ممکن است در دیگر دوره های زندگی نیز با آن روبرو شویم. برای اطلاع از نشانه ها، علل به وجود آمدن و عوامل تشدیدکننده آکنه، مطلب حاضر را بخوانید.

جوش صورت چگونه شکل می گیرد

جوش صورت چگونه شکل می گیرد؟

هنگامی که فولیکول های مو با چربی و سلول های مرده پوست بسته می شوند، وضعیتی برای پوست رخ می دهد که به آن آکنه می گوییم. در این شرایط، معمولا جوش های سر سیاه، سر سفید و جوش قرمز التهابی روی صورت، پیشانی، سینه و بالای کمر و شانه ها پدیدار می شوند. هر چند آکنه اغلب در دوره نوجوانی شایع است، اما افراد در تمام سنین نیز آن را تجربه می کنند. حتی در بزرگسالی.

علت آکنه بزرگسالی

آکنه ولگاریس (Acne vulgaris) اصطلاح پزشکی همان جوش های رایج است. بیشتر افراد در دوره های مختلف زندگی به این نوع آکنه دچار می شوند.
افرادی که به این نوع آکنه دچارند، انواع جوش های سر سیاه، سر سفید و جوش التهابی قرمز را تجربه خواهند کرد. در بعضی از افراد این آکنه خیلی خفیف است و فقط چند جوش یا ضایعه ی پوستی کوچک در بعضی جاهای بدنشان دارند. اما در بعضی دیگر شدیدتر است.

اگر چه علت اصلی آکنه بزرگسالی به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است اما محققان بر این باورند که بسیاری از عوامل و فرایندهای بیولوژیکی مشابه و مرتبط با آکنه دوران نوجوانی ممکن است نقش مهمی در آکنه بزرگسالان داشته باشند.

آکنه معمولا بر روی پوست صورت شما پدیدار می شود، اما در بسیاری از موارد ممکن است قسمت‌های دیگر بدن تان نیز به آکنه دچار شوند. شدت جوش می تواند از یک جوش قرمز التهابی کوچک تا آکنه شدید که منجر به اسکار (جای جوش) می‌شود، متغیر باشد.

اختلالات غدد درون ریز، استعداد ژنتیکی، مقاومت پروپیونی باکتریوم اکنه نسبت به آنتی بیوتیک‌ها، لوازم آرایش، سیگار کشیدن و فشار عصبی به عنوان مهمترین عوامل جوش زدن در نظر گرفته می‌شوند. هر چند تاکنون هیچ علت روشنی برای تفاوت‌های بالینی بین آکنه در دوران نوجوانی و بزرگسالی مشخص نشده است.

علت آکنه در بزرگسالی

انواع جوش صورت

جوش ها بسته به شدت و وخامت شان، به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  • سر سفید (سربسته)
  • سر سیاه (سرباز)
  • برآمدگی های قرمز کوچک (پاپول)
  • جوش های قرمز التهابی که پاپول هایی هستند که در نوک خود دارای چرک هستند (پوسچول)
  • توده های بزرگ، سفت و دردناک در زیر پوست (گرهک ها یا ندول ها)
  • توده های دردناک پر از چرک در زیر پوست (ضایعات کیستیک)

برای آشنایی بیشتر با انواع جوش صورت، علت ایجاد هر کدام و راه‌های درمان آن‌ها اینجا را کلیک کنید.

علت جوش صورت

چهار عامل اصلی باعث جوش زدن می شوند:

  • تولید بیش از حد چربی
  • فولیکول های مو با چربی و سلول های مرده پوست مسدود شوند
  • باکتری ها
  • فعالیت بیش از حد نوعی هورمون (آندروژن ها)

آکنه معمولا روی صورت، پیشانی، سینه، بالای کمر و شانه ها ظاهر می شود؛ زیرا این قسمت ها دارای بیشترین تعداد غدد تولیدکننده چربی هستند. فولیکول های مو به غدد تولیدکننده چربی متصل اند.

دیواره فولیکول ممکن است متورم شود و جوش های سر سفید را ایجاد کند یا اینکه سر فولیکول مسدودشده باز بماند و تیره شود که جوش سر سیاه را پدید می آورد. جوش سر سیاه ممکن است مثل آلودگی به نظر برسد که در منافذ پوست گیر کرده اند. اما در حقیقت، حفره پر از باکتری و چربی است و هنگامی که در معرض هوا قرار می گیرد قهوه ای می شود.

جوش های قرمز التهابی، مرکز سفیدی دارند و زمانی ایجاد می شوند که فولیکول های بسته شده مو، ملتهب یا با باکتری ها آلوده شده اند. انسداد و التهاباتی که در عمق فولیکول های مو ایجاد شده، باعث توده های کیستیک در زیر پوست می شوند. سایر حفره های پوست شما که برای غدد عرقی باز هستند معمولا درگیر آکنه نمی شوند.

عواملی که ممکن است آکنه را تشدید کنند.

چه عواملی در تشدید آکنه نقش دارند؟

1. هورمون ها

آندروژن ها، هورمون هایی هستند که در دوران بلوغ در پسران و دختران افزایش می یابند و باعث بزرگ شدن غدد چربی آنها می شود، به صورتی که این غدد، چربی بیشتری تولید می کنند.

تغییرات هورمونی مربوط به بارداری و استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی نیز بر تولید چربی پوست تأثیر می گذارند. گردش پایین آندروژن در خون خانم ها می تواند آکنه را بدتر کند.

2. داروهای خاص

داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها، تستوسترون یا لیتیوم نیز می توانند وضعیت آکنه را بدتر کند.

3. رژیم غذایی

مطالعات نشان می دهد برخی مواد غذایی از جمله شیر و غذاهای غنی از کربوهیدرات ها مثل نان، شیرینی و چیپس ممکن است آکنه را بدتر کند.

4. استرس

استرس ممکن است باعث وخیم تر شدن آکنه شود.

چه کسانی بیشتر جوش می زنند؟

سن: جوش صورت در همه سنین رخ می‌دهد، اما بیشتر در میان نوجوانان رایج است.

تغییرات هورمونی: این نوع تغییرات بیشتر در نوجوانان، دختران، زنان و افرادی پدیدار می شود که داروهای خاصی مثل داروهای حاوی کورتیکواستروئیدها، آندروژن ها یا لیتیوم مصرف می کنند.

سابقه خانوادگی: ژنتیک در بروز آکنه نقش دارد. اگر هر دو والدین شما آکنه داشته اند، احتمال ابتلای شما هم وجود دارد.

محصولات چرب یا روغنی: اگر پوست شما در معرض محصولات آرایشی و یا مراقبت از پوست چرب باشد. احتمال ظاهر شدن جوش روی پوست تان وجود دارد. به همین دلیل همواره از محصولات مراقبت از پوست فاقد چربی، به خصوص کرم مرطوب کننده و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

اصطکاک یا فشار روی پوست: این مورد می تواند از طریق تلفن، موبایل، کلاه، یقه های تنگ و کوله پشتی شما به وجود آید.

استرس: بر اساس این مقاله استرس باعث بوجود آمدن آکنه نمی شود. اما اگر از قبل آکنه داشته باشید باعث بدتر شدن آن می شود.

نظر شما درباره علل و عوامل بدتر شدن جوش صورت چیست؟ از تجربه خود و دوستان تان بنویسید و برای ما و دیگر خوانندگان بگویید چه راه هایی را برای درمان جوش امتحان کرده اید.

anti-acne

4.3/5 - (18 امتیاز)
Tags:جوش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها