آکنه ولگاریس: تمام چیزهایی که باید درمورد این نوع آکنه بدانید

به تازگی، پزشک پوست خود را ملاقات کرده اید و تشخیص داده که آکنه ولگاریس دارید! احتمالاً تا به حال نام این نوع آکنه را نشنیده بودید و هرچه بیشتر به آن فکر می کنید بیشتر نگران می شوید.

اگر می خواهید بدانید اکنه ولگاریس چیست و اصلاً چگونه به آن دچار شده اید؟ مقاله ی زیر را بخوانید تا پاسخ سؤالات خود را بگیرید.

آکنه ولگاریس چیست

آکنه ولگاریس چیست؟

آکنه یا جوش صورت، مشکلی است که بیشتر در ایام نوجوانی با آن دست و پنجه نرم می کنیم. اما ممکن است در دیگر دوره های زندگی نیز با آن روبرو شویم.

آکنه ولگاریس (Acne vulgaris) اصطلاح پزشکی همان جوش های رایج است. بیشتر افراد در دوره های مختلف زندگی به این نوع آکنه دچار می شوند.
افرادی که به این نوع آکنه دچارند، انواع جوش های سر سیاه، سر سفید و جوش التهابی قرمز را تجربه خواهند کرد. در بعضی از افراد این آکنه خیلی خفیف است و فقط چند جوش یا ضایعه ی پوستی کوچک در بعضی جاهای بدنشان دارند. اما در بعضی دیگر شدیدتر است.

آکنه تنها روی صورت ایجاد نمی شود و ممکن است آنها را روی گردن، سینه، کمر، شانه ها و حتی روی نواحی تحتانی بدن خود ببینید.

اگر چه علت اصلی آکنه در بزرگسالی به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است اما محققان بر این باورند که بسیاری از عوامل و فرایندهای بیولوژیکی مشابه و مرتبط با آکنه دوران نوجوانی ممکن است نقش مهمی در آکنه بزرگسالان داشته باشند.

چرا دچار آکنه می‌شوید؟

اول باید بدانید که شما کار خاصی انجام نداده اید که باعث ایجاد آکنه شده باشد. آکنه با رعایت نکردن بهداشت یا دست زدن به صورتتان به وجود نمی آید، آن را از شخص دیگری هم نگرفته اید و آکنه مسری نیست.

حتی آن چیز هایی که می خورید هم باعث آکنه نمی شود. با این وجود، این روزها بعضی از پزشکان، این نظریه را مطرح می کنند که بعضی غذاها می توانند آکنه را بدتر کنند. به نظر آنان، آکنه بیشتر ممکن است به خاطر مصرف موادی مثل شیر، لبنیات و کربوهیدرات باشد.

علل آکنه ولگاریس

عوامل زیادی هستند که باعث ایجاد آکنه می شوند و هیچکدام از آنها واقعاً در کنترل شما نیستند:

  • هورمون ها نقش مهمی دارند. هورمون های مردانه (آندروژن) تولید چربی را بالا می برند. چربی و سلول های مرده پوست در منافذ پوست گیر می افتند و باعث مسدود شدن آن ها می‌شوند. در بیشتر موارد انواع جوش صورت مانند جوش سر سیاه و جوش چرکی نتیجه‌ مسدود شدن منافذ پوست هستند.
  • باکتری های عامل آکنه مانند propionibacteria acnes نیز در این قضیه نقش دارند. این باکتری ها پوست را تحریک می کنند و پوستتان جوش های التهابی می زند.
  • آکنه ممکن است خانوادگی باشد. یعنی، اگر پدر و مادر یا خواهر و برادرتان آکنه دارند، احتمال ابتلای شما به آکنه بیشتر است.

باید بدانید آکنه مختص نوجوانان نیست و ممکن است در هر سنی رخ بدهد. یعنی از قبل از نوجوانی تا بزرگسالی.

بسیاری از افرادی که در دوره ی دبیرستان حتی یک جوش هم نمی زنند، اولین بار در بزرگسالی ضایعات آکنه را بر پوستشان می بینند. زنان بزرگسال هم بیشتر در روزهای قاعدگی خود، این نوع جوش ها را روی چانه و خطوط فک تجربه می کنند.

درمان آکنه ولگاریس

خوشبختانه، آکنه را می توان درمان کرد. معمولاً، پزشک داروهایی را برایتان تجویز می کند تا آکنه شما بهبود یابد. اگر آکنه شما خفیف باشد، خودتان می توانید آن را با داروهایی که نیاز به نسخه پزشک ندارند (OTC)، کنترل کنید.

البته خیلی مهم است که برای پوست خود یک برنامه ی مراقبت منظم و همیشگی داشته باشید. درست است که گفتیم، دلیل ایجاد آکنه لزوماً رعایت نکردن بهداشت پوست نیست، اما مراقبت های روزانه ی پوستی کمک حال شما خواهد بود.

درمان آکنه ولگاریس

درمان آکنه را به تاخیر نیندازید

این نکته را هم یادتان باشد که هرچند اکنه ولگاریس رایج است، اما نباید آن را نادیده بگیرید. گاهی نوع خفیف آن ممکن است به مرور، خیلی جدی و شدید شود. آکنه شدید ممکن است تا جایی پیش برود که جای آن (اسکار) روی پوستتان باقی بماند. این دلیل بزرگی برای شروع درمان آکنه است.

داروهایی که برای یک فرد به خوبی جواب می دهد ممکن است برای شخص دیگر بی اثر باشد. بنابراین ممکن است مدتی طول بکشد تا درمان مناسب را برای آکنه خود پیدا کنید. این موضوع ممکن است شما را خسته کند، اما خیلی مهم است که درمان را ادامه دهید تا نتیجه بگیرید.

راه های جلوگیری از آکنه

راه های زیادی برای پیشگیری از آکنه وجود دارد. البته، این راهکارها شاید برای همه کارساز نباشد. اگر با رعایت این نکات باز هم جوش زدید، برای درمان قطعی جوش صورت خود به پزشک مراجعه کنید.

1) صورت خود را تمیز نگه دارید

صورت خود را دو بار در روز و با آب گرم و شوینده صورت ملایم بشویید تا آلودگی ها و سلول های مرده در سطح پوستان نماند. یادتان باشد، پوست خود را بیش از حد نشویید. از صابون ها و پاک کننده های بسیار قوی و ناملایم هم استفاده نکنید.

2) رطوبت رسانی به پوست

مرطوب کردن پوست به حفظ رطوبت آن کمک و از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری می کند. متخصصان می گویند از محصولاتی که روی آنها برچسب «غیر کومدون زا» (Non-comedogenic) دارند، استفاده کنید. این محصولات منافذ پوست را نمی بندند و در نتیجه، باعث ایجاد آکنه نمی شوند.

3) رژیم غذایی مناسب داشته باشید و ورزش کنید

داشتن رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی و مصرف غذاهای کم کالری (با چربی و قند کم) به کنترل آکنه کمک می کند. ورزش کردن هم یکی دیگر از راه هایی است که موجب کنترل آکنه می شود. اما، بعد از ورزش، مطمئن شوید عرق بدن خود را به طور کامل با آب می شویید. زیرا ماندن عرق روی پوست نیز باعث بروز آکنه می شود.

4) کمتر آرایش کنید

کمتر آرایش کنید تا کمتر به آکنه دچار شوید. اگر آرایش می کنید، از محصولات فاقد چربی و غیر کومدون زا استفاده کنید تا منافذ پوستتان مسدود نشود.

5) زود به زود از شامپو استفاده کنید

به طور مرتب موهای خود را با شامپو بشویید. اگر موهایتان چرب است، هر روز از شامپو استفاده کنید.

6) دست نزنید

برای درمان سریع آکنه، به صورت خود دست نزنید، جوش های خود را فشار ندهید و آنها را نترکانید. به این ترتیب آکنه پوستتان به صورت طبیعی بهبود می یابد.

7) از نور مستقیم خورشید دوری کنید

نور شدید و مستقیم خورشید و سولاریوم به پوست آسیب می رساند. پس، از آن‌ها دوری کنید. همچنین فراموش نکنید که از ضد آفتاب استفاده کنید. استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب تا حد زیادی جلوی آسیب اشعه های مضر خورشید را می گیرد.

8) از داروهای بدون نسخه (OTC) کمک بگیرید

تحقیقات نشان می دهد، بیشتر از 80 درصد نوجوانان دچار آکنه ولگاریس هستند. این عدد برای افراد بالای 25 سال به 3 درصد برای مردان و 12 درصد برای زنان می رسد.

برای همین، محصولات ضد آکنه زیادی در داروخانه ها وجود دارد و شما می توانید بدون نسخه ی پزشک از آن‌ها استفاده کنید. استفاده به موقع از این محصولات از ایجاد آکنه و شدیدتر شدن آن جلوگیری می کند.

باز هم تکرار می کنیم حتی نوع خفیف آکنه هم، ممکن است شدید شود و در نتیجه، جای آن (اسکار) روی پوستتان باقی بماند. پس، بهتر است آکنه را نادیده نگیرید و به فکر درمان آن باشید. همچنین، درباره ی این مقاله نظر دهید و تجربه های خود را با ما و خوانندگان دیگر در میان بگذارید.

azetinol

4.4/5 - (17 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها