چگونه بهترین کرم مرطوب کننده مناسب پوست خود را انتخاب کنیم؟

یکی از آسان‌ترین و کم هزینه‌ترین شیوه‌های مراقبت از پوست، انتخاب  کرم مرطوب کننده مناسب است. مصرف روزانه‌ی مرطوب کننده، صورت شما را جوان و شاداب نگه می‌دارد و در حقیقت، مرطوب کننده‌ نجات بخش پوست شماست.

انتخاب بهترین کرم مرطوب کننده

کرم مرطوب‌ کننده‌ نقش مهمی در حفظ سلامت پوست شما بازی می‌کند. حفظ رطوبت پوست و رطوبت‌رسانی به آن از وظایف عمده آن است. استفاده روزانه از مرطوب‌کننده برای پوست سالم بسیار حیاتی است اما برخی همچنان استفاده از آن را در راستای تمایل به زیبایی می‌دانند. در حالی‌که هر روش مراقبت از پوست در صورت بی‌توجهی به روال رطوبت‌رسانی کامل نخواهد بود.

این روزها، مرطوب کننده‌های زیادی در اَشکال و ترکیبات مختلف موجودند که بعضی از آنها برای انواع خاصی از پوست بهترند. اگر برای محافظت از پوست خود به دنبال یک کرم مرطوب کننده‌  خوب هستید، به نکات زیر توجه کنید:

قدم اول: نوع پوست خود را بشناسید

اولین قدم برای انتخاب بهترین مرطوب کننده صورت ، تشخیص نوع پوست است. آکادمی پوست آمریکا پنج نوع پوست مختلف را شناسایی کرده است:

  • پوست معمولی: در این حالت پوست نه چرب است و نه خشک. این نوع پوست نرم و عاری از لکه و جوش است.
  • چرب: پوست شما براق به نظر می‌رسد و حتی ممکن است لغزنده باشد.
  • خشک: در این حالت پوست سفت است و پوسته پوسته به نظر می‌رسد.
  • مختلط: اگر بخشی از پوستتان چرب و بخش دیگر خشک یا معمولی است، نوع پوستتان مختلط است.
  • حساس: این نوع پوست به مواد محصولات آرایشی-بهداشتی و تغییرات آب و هوایی حساس است. اگر پوست حساس با مواد تحریک کننده در تماس باشد، آسیب می‌بیند و دچار بثورات پوستی می‌شود.

چگونه براساس نوع پوستتان بهترین کرم مرطوب کننده را انتخاب کنیم؟

مثلاً، پوست خشک به کرم صورت وبدن غلیظ نیاز دارد تا رطوبت از دست رفته پوست را جبران کند. در حالی که، پوست حساس به محصولاتی نیاز دارد که باعث قرمزی و تحریک نمی‌شوند. هچنین، پوست چرب، لوسیونی سبک می‌خواهد که منافذ پوست را مسدود نکند و چربی آن را افزایش ندهد.

تشخیص نوع پوست کار آسانی است. اگر می‌خواهید پوستتان را در حالت طبیعی آن ارزیابی کنید، ابتدا صورت خود را بشویید. آرایش، چربی و آلودگی‌های آن را پاک کنید. به مدت دو ساعت از هیچ محصول آرایشی حتی مرطوب کننده و لوسیون‌های معمولی استفاده نکنید.

بعد از دو ساعت به دقت به صورت خود در آیینه نگاه کنید. با نوک انگشت قسمتهای چرب یا خشک را تشخیص دهید. شما باید نوع پوست خود را براساس چیزی که می‌بینید و احساس می‌کنید، تشخیص دهید.

استفاده از بهترین کرم مرطوب کننده بعد از شستشوی صورت

حتماً شما نیز برای بهتر شدن پوست خود از مرطوب کننده‌ها استفاده می‌کنید، اما باید بدانید اگر در زمان مناسب از آنها استفاده نکنید، کاری که انجام می‌دهید، بی‌فایده است. بهترین زمان برای استفاده از مرطوب کننده بلافاصله بعد از شستشوی صورت است. آب گرمی که در هنگام شستشوی صورت استفاده می‌کنید، چربی‌‌ها را از بین می‌برد و پوست شما را تا جایی که ممکن است تمیز می‌کند.

وقتی که صورتتان خشک و تمیز است، از مرطوب کننده استفاده کنید. پوست شما مرطوبت کننده را جذب می‌کند. هچنین، استفاده از بهترین کرم مرطوب کننده به آبرسانی پوست شما کمک می‌کند. به مصرف مرطوب کننده عادت کنید؛ صبح‌ها بعد از بیدار شدن و شب‌ها قبل از رفتن به رختخواب ابتدا صورت خود را بشویید و سپس از مرطوب کننده استفاده کنید.

بعد از شستشوی صورت از کرم مرطوب کننده استفاده کنید

اجازه دهید مرطوب کننده جذب پوست شود

اگر عجله دارید، ممکن است وسوسه شوید و چند مرحله از مراقبت‌های پوستی روزانه‌ی خود را از قلم بیندازید. به هر حال، مهم نیست برای خروج از منزل چقدر زمان دارید، مهم این است که زمانی کافی به مرطوب کننده بدهید تا به درستی کار خودش را انجام دهد؛ بعد از مصرف مرطوب کننده 60 ثانیه صبر کنید تا جذب پوست شود.

سپس، از کرم پودر و دیگر محصولات آرایشی استفاده کنید. با این کار بهترین کرم مرطوب کننده به پوست شما نفوذ می‌کند و رطوبت مورد نیاز را به سلول‌های آن می‌رساند.

هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

آکادمی پوست آمریکا تخمین زده که تقریباً از هر پنج نفر آمریکایی یک نفر به سرطان پوست مبتلا می‌شود. یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از سرطان پوست، آسیب‌های پوستی و علائم پیری زودرس استفاده‌ی روزانه از کرم ضد آفتاب است.

باید هر روز از ضد آفتاب طیف گسترده با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. قبل از خروج از منزل، ابتدا روی پوست خود مرطوب کننده بزنید. آنگاه، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

در طول روز که بیرون از خانه نیستید و حتی در روزهای ابری هم از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. باید بدانید حتی وقتی که خورشید را نمی‌بینید یا هنگامی که در منزل هستید، اشعه‌ی مضر فرابنفش ممکن است از شیشه پنجره وارد شود و پوستتان را بسوزاند.

برای انتخاب بهترین کرم مرطوب کننده از ترکیبات زیر اجتناب کنید:

تمام مرطوب کننده‌ها به شکل یکسانی تولید نمی‌شوند. در واقع، بعضی از مرطوب کننده‌ها ممکن است، خلاف آنچه ادعا می‌کنند، پوست شما را بیشتر خشک کنند و به آن آسیب برسانند. بعضی از محصولات حتی حاوی موادی هستند که ممکن است پوستتان را تحریک کند یا به آن صدمه بزند. از این رو، بهتر است هنگام خرید مرطوب کننده به ترکیبات آن دقت کنید.

فرقی ندارد نوع پوستتان چیست، همه‌ی افراد باید از مصرف ترکیبات زیر بپرهیزند. پس، برچسب مواد تشکیل دهنده‌ی مرطوب کننده‌ها را برای موارد زیر وارسی کنید:

  • عطر و رنگ افزودنی: بیشتر اوقات، رنگ یا رایحه‌ی عطری که به بهترین کرم مرطوب کننده‌ها افزوده می‌شود، دلپذیر است، اما این نوع مواد ممکن است پوست را خشک و آن را تحریک کنند.
  • میزان زیاد اسید: بعضی اسیدها مانند سالیسیلیک اسید و گلیکولیک اسید برای رفع مشکلات پوستی استفاده می‌شوند. با این حال، مقدار زیاد این اسیدها به پوست شما آسیب می‌زند و ممکن است منجر به حساسیت (آلرژی) شوند.
  • مواد استروئیدی: اگر پوستی خشک یا حساس دارید، ممکن است از مرطوب کننده‌های حاوی استروئید مانند هیدروکورتیزون استفاده کنید. به هر حال، برای جلوگیری از آسیب‌های پوستی از انتخاب مرطوب کننده‌های روزانه حاوی مواد استروئیدی اجتناب کنید.
  • الکل: اگر پوستتان حساس یا بسیار خشک است از مصرف مرطوب کننده‌هایی که الکل دارند، بپرهیزید. الکل سبب خشکی بیشتر و بروز بثورات پوستی می‌شود.

مواد ضروری برای بهترین کرم مرطوب کننده

یک کرم مرطوب کننده خوب باید حاوی چه موادی باشد؟

برای کاهش خشکی پوست، بهترین کرم مرطوب کننده شما باید حاوی موادی باشد که طبق تحقیقات علمی، خواص آن برای پوست ثابت شده است. ترکیبات مفید زیادی برای زیبایی و طراوت پوست وجود دارد. به همین دلیل، این ترکیبات را به صورت طبقه بندی شده بیان می‌کنیم و نمونه‌های خاصی از آنها را ارائه می‌دهیم.

1) آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان در کاهش خشکی پوست نقش بسیار مهمی را بازی می‌کنند. خشکی پوست اغلب به دلیل اثرات مخرب قرار گرفتن در معرض خورشید و عوامل محیطی دیگر ایجاد می‌شود. (به همین دلیل، باید هر روز از ضد آفتاب طیف گسترده استفاده کنید). پوست بیشتر زمانی خشک می‌شود که توانایی طبیعی آن برای حفظ رطوبت کاهش یافته است.

با افزایش آسیب‌هایی مثل آفتاب سوختگی و خشکی، پوست به تدریج توانایی خود را برای بازسازی و بازیابی حالت ارتجاعی از دست می‌دهد. آنتی اکسیدان‌های قوی (که تعداد آنها زیاد است)، در برابر آسیب‌های محیطی از پوست محافظت و روند پیری پوست را کند می‌کنند. درست است که نمی‌توانید از آسیب‌های محیطی فرار کنید، اما می‌توانید از سرعت آن بکاهید.

برای دستیابی به نتیجه‌ی مطلوب‌تر، از بهترین کرم مرطوب کننده‌‌ی استفاده کنید که شامل آنتی اکسیدان‌های متعدد هستند و برای جوان سازی پوست‌های خشک تولید شده‌اند.

برخی آنتی اکسیدان‌ها برای پوست مفید و ضروری‌اند. بهترین کرم مرطوب کننده‌ای که حاوی این آنتی اکسیدان‌هاست، به احتمال زیاد محصول مناسب‌تری است:عصاره‌ی چای سبز،عصاره‌ی انگور، رسوراترول، ویتامین C، ویتامین E، اپی گالو کاتچین گالات، سوپراکسید دیسموتاز، فرولیک اسید، کوئرستین، عصاره‌ی پوست درخت بید، عصاره‌ی بابونه زرد، عصاره‌ی شیرین بیان.

2) مواد بازسازی کننده‌ی پوست

مواد بازسازی کننده، سطح پوست را آبرسانی و تقویت می‌کنند و آن را عمیقاً مرطوب می‌سازند. این فواید خیره‌کننده، نرمی و لطافت را به پوست باز می‌گرداند. در حقیقت، کارکرد اصلی بهترین کرم مرطوب کننده هیدراته کردن پوست (خصوصاً پوست‌های خشک) است.

تعداد ترکیبات بازسازی کننده‌ی پوست بی‌شمار است: از جمله اسید هیالورونیک برای هیدراته کردن پوست، سِرامید ها، سدیم پیروگلوتامات (سدیم PCA)، گلیسرین، گلیسرول، سیلیکون‌ها، وازلین، سالیسیلیک اسید و آلفا هیدروکسی اسیدها.

3) نرم کننده‌ها

نرم کننده‌ها ترکیبات روان کننده‌ای هستند که مانع از دست رفتن آب می‌شوند و به پوست لطافت، زیبایی و نرمی می‌دهند. این ترکیبات رطوبت پوست‌های خشک را حفظ می‌کنند.

نرمی و درخشندگی پوست اهمیت زیادی دارد. نرم کننده‌ها ممکن است رقیق یا غلیظ باشند. نرم کننده‌ها ممکن است حاوی مواد مختلفی باشند، مثل روغن‌های گیاهی غیر معطر (زیرا روغن های معطر به پوست آسیب می‌زنند) کره کاکائو، شی‌باتر، اسیدهای چرب، روغن گل گاوزبان، اسید لینولئیک، اسید اولئیک، روغن نارگیل، روغن گل مغربی، روغن آفتابگردان و کره‌ی انبه.

4) اهمیت بسته بندی

طبق این مقاله، مهم نیست که فرمولاسیون بهترین کرم مرطوب کننده چقدر عالی باشد، یک بسته بندی شیشه‌ای کار را خراب می‌کند. همانطور که می‌دانید، اغلب آنتی اکسیدان‌ها و سایر مواد مفید محصولات آرایشی به نور و هوا حساسند. در بسته بندی شیشه ای این ترکیبات در معرض نور و هوا قرار می‌گیرند. بنابراین، تجزیه می‌شوند و از بین می‌روند یا تأثیر آنها از بین می‌رود.

انتخاب مرطوب کننده‌ی مناسب

اکنون شما تمام اطلاعات لازم برای انتخاب کرم مرطوب کننده مناسب را در دست دارید و برای خریداری آن آماده‌اید. فراموش نکنید قبل از هر چیز باید نوع پوست خود را بدانید. سپس مرطوب کننده‌ی مناسب با آن را بخرید. همچنین، پیش از انتخاب مرطوب کننده، حتماً کیفیت و مواد آن را ارزیابی کنید.

یادتان باشد قیمت زیاد یک مرطوب کننده دلیلی بر با کیفیت بودن آن نیست. برای دستیابی به نتایج دلخواه نیازی ندارید حتماً کالای گرانتری بخرید.

تجربه شما

به احتمال زیاد با ما موافقید که مصرف مرطوب کننده، در روز فقط چند ثانیه از وقتتان را می‌گیرد. اما نتایج آن غیر قابل انکار است. بنابراین، توصیه می‌کنیم به مصرف بهترین کرم مرطوب کننده عادت کنید. همچنین، لطفاً، در قسمت نظرات با ما همراه باشید؛ سؤالات خود را بنویسید و مشکلاتتان را مطرح کنید.

منابع:

https://www.aad.org/public/everyday-care/skin-care-secrets/routine/healthier-looking-skin

miosturizer

4.6/5 - (10 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها