برای درمان پوست خشک از این 11 اشتباه خودداری کنید

صورت‌تان پوسته پوسته می‌شود و آرایش خوب روی آن نمی‌خوابد؟ همیشه یا بعضی وقت‌ها ،مثل پاییز و زمستان، پوست‌تان خشک است و آزارتان می‌دهد؟ جواب‌تان به سؤال‌های قبلی مثبت است و از مرطوب کننده و آبرسان برای درمان پوست خشک خود استفاده می‌کنید اما با این وجود به نتیجه‌ی دلخواه‌تان نرسیدید؟

پس متن زیر را بخوانید و با اشتباه‌های کوچکی که باعث می‌شوند پوست‌تان خشک‌تر شود، آشنا شوید. یادتان باشد همیشه پیشگیری بهترین درمان است.

مراقبت و درمان پوست خشک

خشکی پوست چیست؟

خشکی پوست یک مشکل پوستی رایج است و در تمام سنین رخ می‌دهد. این مشکل خیلی جدی نیست، اما گاهی درمان آن سخت است. خشکی پوست ممکن است به بیماری‌های دیگر پوستی یا بیماری‌هایی مانند دیابت، کم کاری یا پرکاری تیروئید، سندرم شوگرن و سوء تغذیه مربوط باشد.

حقیقت تلخ این است که بعضی از افرادی که پوست‌شان خشک است، روشی را برای مراقبت و درمان خشکی پوست خود به کار می‌برند که خیلی مناسب پوست‌شان نیست.

گاهی دانستن اصول اولیه به تنهایی کافی نیست؛ باید بدانید، حتی اگر دوبار در روز صورت خود را می‌شویید و به آن مرطوب کننده می‌زنید، باز هم ممکن است در بعضی قسمت‌های مهم درمان پوست خشک خود غفلت کنید.

درست است که هیچ کس کامل نیست. اما، بهتر نیست اشتباه‌های رایج در مراقبت از پوست را مرتکب نشویم؟ ما نمی‌توانیم نوع پوست خود را تعیین کنیم. اما، می‌توانیم مثل یک شخص حرفه‌ای از پوست خشک خود مراقبت کنیم. فقط لازم است بدانیم که چه کارهایی را در برنامه‌ی مراقبت از پوست خود انجام ندهیم.

ما در این مقاله به 11 اشتباه می‌پردازیم که برای درمان پوست خشک باید برای همیشه ترک کنید.

اشتباه اول: بی‌دقتی در انتخاب کرم یا لوسیون

استفاده از مرطوب کننده برای همه به خصوص، درمان پوست خشک یک اصل ضروری است. شما باید کرمی را استفاده کنید، که مخصوص پوست‌تان ساخته شده است، نه اینکه هر کرمی را از روی قفسه بردارید و مصرف کنید. یادتان باشد، محصولی که برای پوست چرب مؤثر است، ممکن است برای پوست خشک بی‌اثر باشد.

پوست خشک یک لایه‌ی رطوبتی بسیار شکننده و حساس دارد که به‌ راحتی با عواملی مثل آلودگی و اشعه UV آسیب می‌بیند. پوست در تماس با این عوامل، قابلیت خود را برای حفظ رطوبت از دست می‌دهد.

پس، به راحتی آب و رطوبت خود را از دست می‌دهد و سفت و زبر می‌شود. مرطوب کننده، پوست را با رطوبت می‌پوشاند و در آن نرمی و راحتی ایجاد می‌کند.

اشتباه دوم: خشک کردن پوست قبل از استفاده از مرطوب کننده

اگر بعد از شستشوی پوست، احتمالاً سریع سمت حوله می‌روید، باید بدانید متخصصان می‌گویند این کار در حین درمان پوست خشک‌تان اشتباه است.

طبق یافته‌های آکادمی درماتولوژِی امریکا، بهترین زمان برای رطوبت رسانی به پوست، بعد از حمام، شستن و پاک کردن صورت یا دست‌هاست، البته قبل از خشک کردن. ممکن است این موضوع به نظرتان عجیب باشد.

اما، این تغییر کوچک می‌تواند به ماندن آب در پوست کمک کند. اگر پوست خشکی دارید حالا می‌دانید که نام بازی آبرسانی است! پس دفعه‌ی بعد که حمام رفتید یا دست و صورت‌تان را شستید به جای آنکه خود را با حوله خشک کنید، مرطوب کننده را به پوست نم‌دار خود بزنید.

اشتباه سوم: ترس استفاده از روغن‌ها

استفاده از روغن‌ها به درمان خشکی پوست کمک می‌کند

اگر پوست‌تان خشک است، برای درمان پوست خشک استفاده از روغن صورت می‌تواند به آبرسانی و تغذیه پوست‌تان کمک کند. روغنی را برای صورت‌تان انتخاب کنید که به پوست‌تان درخشندگی بدهد. 4 تا 5 قطره از روغن را کف دست خود بریزید. سپس، با یک انگشت و با ضربه‌های کوچک آن را به پوست خود بزنید.

در پایان، با سطح دست‌تان آن را روی صورت خود پخش کنید. می‌توانید بعد از مرطوب کننده از روغن استفاده کنید تا آبرسانی بیشتری انجام شود.

اشتباه چهارم: فراموش کردن آبرسانی به دست و لب

البته که شما تعداد زیادی کرم و لوسیون بدن روی میز آرایش‌تان دارید. اما، قسمت‌های کوچک دیگری هم هستند که به مرطوب کننده نیاز دارند. ما مشخصاً راجع به دست‌ها و لب‌هایتان حرف می‌زنیم. پس، همیشه در کیف خود نرم کننده لب و کرم دست داشته باشید تا آنها را رطوبت رسانی کنید.

اشتباه پنجم: حمام کردن با آب داغ

قبول داریم که حمام داغ بسیار آرامش بخش است. بحثی در این مورد نیست؛ اما، یادتان باشد حمام داغ برای درمان پوست خشک اصلا مناسب نیست. وقتی با آب بسیار گرم حمام می‌کنید، چربی‌های ضروری پوست‌تان از بین می‌رود، حتی پوست شما خشک‌تر می‌شود.

روشن است که اگر پوست خشکی دارید حمام داغ باید آخرین چیزی باشد که می‌خواهید. پس، دفعه‌ی بعد که حمام می‌کنید درجه آب را کم کنید و به جای آن پوست خود را با آب ولرم بشویید. ممکن است آرامش مورد نظر را دریافت نکنید اما پوست‌تان کمتر خشک می‌شود و کمتر آسیب می‌بیند.

اشتباه ششم: شستن بیش از اندازه یا خشن پوست

حتماً می‌دانید که شستشوی پوست ضروری است، حتی برای پوست‌های خشک. اگر درمان پوست خشک، شما را از این مرحله‌ی اساسی مراقبت از پوست دور نگه داشته است، زمان خوبی است که به پاک کننده‌ی پوست خود نگاهی بیندازید و بعد از این از آن استفاده کنید.

طبق توصیه‌ی آکادمی درماتولوژی آمریکا، هر روز باید دوبار پوست خود را بشویید، همچنین بعد از تعریق باید سریع پوست‌تان را تمیز کنید. پس از پاک کننده‌ی مناسب پوست خشک استفاده کنید و به آرامی پوست خود را تمیز کنید.

برای تمیزی پوست خود بعد از باشگاه و ورزش کردن، از پاک کننده‌ مناسب صورت که نیاز به شستن ندارد، استفاده کنید مثل میسلار واتر (micellar water). میسلار واتر از مولکول‌های روغنی تشکیل شده است که مانند آهن‌ربا آلودگی، چربی و آرایش را به خود جذب می‌کند و آنها را از پوست حذف می‌کند.

پس، یک پد پنبه‌ای را به میسلار واتر آغشته کنید. بعد، آن را روی صورت خود بکشید تا هم پوست‌تان تمیز شود، هم برای درمان پوست خشک رطوبت و چربی مفید آن حفظ شود.

اشتباه هفتم: کنار گذاشتن لایه برداری

اگر پوست‌تان خشک است، نیازی نیست که برای درمان پوست خشک خود لایه برداری را کنار بگذارید، فقط لازم است، طبق نوع پوست‌تان چند وقت یک‌بار آن را لایه برداری کنید.

اصولاً، نیاز به لایه برداری در افراد مختلف متفاوت است؛ بعضی‌ها می‌توانند روزانه لایه برداری داشته باشند. در حالی که، بعضی دیگر فقط هفته‌ای 1 تا 2 بار لایه برداری برایشان کافی است.

پس، توجه کنید که پوست‌تان به لایه برداری چگونه واکنش نشان می‌دهد. در این صورت، زمان مناسب برای لایه برداری پوست خود را خواهید دانست. هنگام لایه برداری، اسکراب را به آرامی و با حرکات دایره‌وار روی پوست استفاده کنید.

دقت کنید که دلیلی ندارد پوست خود را با خشونت بمالید و حرکت تهاجمی با آن داشته باشید. البته، یادتان باشد بعد از لایه برداری از مرطوب کننده استفاده کنید.

اشتباه هشتم: استفاده از وسایل آرایش مات

یادتان باشد در کنار روال درستی که برای مراقبت و درمان پوست خشک خود در پیش گرفته‌اید، در انتخاب لوازم آرایش خود نیز دقت کنید. چون، نوع لوازم آرایشی که استفاده می‌کنید هم در ظاهر پوست‌تان نقش دارد.

شاید آرایش مات مد روز باشد. اما، اگر پوست‌تان خشک است، بهتر است به این سبک آرایش پایان دهید و سبک دیگری را انتخاب کنید.

به این دلیل که ظاهر غیر براق و یک دستی که با آرایش مات ایجاد می‌شود، باعث می‌شود پوست‌تان خشک‌تر به نظر برسد. در نتیجه، توجه دیگران به تکه‌های خشک پوست‌تان بیشتر جلب می‌شود و نواحی خشک‌تر پوست‌تان بیشتر نمایان می‌شود.

خوشبختانه، آرایش براق هم وجود دارد، پس به دنبال محصولات مایعی بروید که پوشش درخشان دارند.

اشتباه نهم: گذراندن وقت در محیط‌های خشک

درست است شما مسئول هوای اطرافتان و میزان خشک بودن آن نیستید. اما، می‌توانید با انجام تغییرات کوچکی کمک کنید تا رطوبت به هوای اطرافتان باز گردد. اگر زمانی طولانی در محیط گرم و خشک باشید، کمبود رطوبت هوا بر پوست‌تان تأثیر می‌گذارد. پس چه کنید؟

آکادمی درماتولوژی آمریکا استفاده از دستگاه های بخور را راهی عالی برای برگرداندن رطوبت مورد نیاز به هوا می داند.

پس، برای درمان پوست خشک‌تان سعی کنید هنگام کار یک دستگاه بخور قابل حمل روشن کنید. کنار تخت خواب‌تان هم دستگاه بخور داشته باشید تا وقتی که خوابید، پوست‌تان را آبرسانی کند.

اشتباه دهم: کنار گذاشتن ضد آفتاب

ضرورت استفاده از کرم ضد آفتاب

این مورد نه فقط برای پوست خشک، که برای همه انواع پوست صدق می‌کند. هرچند این نکته را خیلی شنیده‌اید، اما باز هم آن را تکرار می‌کنیم. استفاده از ضد آفتاب ضروری است. استفاده از ضد آفتاب نه فقط در تابستان، بلکه در تمام طول سال ضروری است.

یافته‌های سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) نشان می‌دهد همه باید در طول روز از کرم ضد آفتاب با SPF 15 یا بالاتر استفاده کنند. تمدید ضد آفتاب هم هر 2 ساعت و هم بلافاصله بعد از شنا و تعریق لازم است.

حفاظت در برابر خورشید به همین ختم نمی‌شود. سازمان غذا و داروی امریکا همچنین اعلام کرده است که باید سعی کنید، زمان کمتری را در معرض نور خورشید باشید (به ویژه، در زمان اوج تابش خورشید یعنی بین ساعت 10 صبح تا 2 عصر).

پس، همیشه دنبال سایه‌بان بگردید. در مکان‌هایی هم که به طور مستقیم در معرض نور خورشید هستند، با لباس آستین بلند، شلوار، کلاه لبه دار و عینک آفتابی مناسب پوست خود را بپوشانید.

اشتباه یازدهم: کنار گذاشتن سرم‌ها

برای درمان پوست خشک‌تان به کنار گذاشتن سرم‌ها حتی فکر هم نکنید! استفاده از یک سرم صورت مناسب که باید زیر مرطوب کننده پخش شود، می‌تواند به طور مؤثری به آبرسانی پوست‌تان کمک کند.

به آسانی چند قطره سرم را به نوک انگشتتان بریزید. سپس، آن را به صورت یک لایه‌ی نازک روی کل صورت خود پخش کنید تا جذب پوست‌تان شود. در آخر، روی آن کرم مرطوب کننده بزنید.

باز هم تکرار می‌کنیم، ما نمی‌توانیم نوع پوست خود را تعیین کنیم. اما، می‌توانیم مثل حرفه‌ای‌ها از پوست خشک خود مراقبت کنیم. فقط لازم است بدانیم که چه کارهایی را در برنامه‌ی مراقبت از پوست خود انجام ندهیم. حال که با کارهای اشتباهی که پوست را خشک‌تر می کنند، آشنا شدید، سؤال های خود را از ما بپرسید و نظر دهید.

4.2/5 - (73 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها