آشنایی با فواید اوره برای سلامت پوست

تمام هدف مراقبت از پوست، داشتن پوستی جوان و درخشان است. آبرسانی، یکی از مهم‌ترین رویکردها برای داشتن پوستی سالم و زیبا است و اهمیت رطوبت‌رسانی به پوست، در بسیاری از مراحل روتین پوستی مشهود است. کمبود آب باعث ایجاد خطوط افقی بر روی پوست می شود. خطوطی که اگر به درستی درمان نشود، بعدها عمیق‌‌تر و در نهایت تبدیل به چین و چروک خواهند شد. شما با مرطوب نگه‌داشتن پوستتان می‌‌توانید از پیری زودرس جلوگیری کنید. اوره یکی از بهترین آبرسان‌های طبیعی پوست است.

آبرسانی به پوست با کرم اوره

در این مقاله فواید اوره برای پوست به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل رطوبت‌رسان طبیعی (NMFs) را مورد بررسی قرار داده‌ایم. با ما همراه باشید.

اوره چیست؟

اوره یک ترکیب طبیعی است که توسط پوست ساخته می‌شود. در اثر تجزیه پروتئین‌ها در بدن، کبد این ماده را وارد جریان خون می‌کند. پوست سالم معمولاً دارای 28 میکروگرم اوره در هر سانتی‌متر مربع است؛ اما اگر دچار یک ناراحتی پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما باشید، ممکن است میزان اوره در پوستتان تا 80 درصد کمتر از شخصی با پوست سالم باشد. اوره به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل می‌کند؛ بنابراین بسیار مهم است که اگر پوست خشکی دارید، این ماده را از طریق محصولات مراقبت پوست، به پوست خود اضافه کنید.

دانشمندان می‌توانند اوره را در آزمایشگاه بسازند (اوره سنتتیک) و در ترکیب مؤثرترین مرطوب‌کننده‌های پوست به کار برند. همان‌طور که ذکر شد، نقش اوره حفظ تعادل رطوبت پوست، نرم و جوان نگه‌داشتن آن و ارائه درمانی مناسب به ویژه برای پوست‌های خشک است.

ارتباط اوره با شادابی یا خشکی پوست

خشکی پوست نتیجه فقدان چربی و آب در لایه بیرونی پوست یعنی اپیدرم است که باعث زبری، ترک و خارش پوست می‌شود.

رطوبت معمولاً در لایه شاخی پوست توسط یک لایه سطحی از چربی (سبوم)، سلول‌های مرده پوست و مواد طبیعی نگهدارنده آب حفظ می‌شود. اوره یکی از مواد نگهدارنده آب است. اسید لاکتیک و آمینو اسیدها نیز از دیگر مواد نگهدارنده آب در پوست هستند.

ما می‌دانیم کاهش سطح اوره منجر به کاهش ظرفیت ذخیره آب پوست و در نهایت زبری، سفتی، پوسته پوسته شدن و تحریک پوست می‌شود.

محققان همچنین دریافته‌اند که مشکلات خشکی شدید پوست مانند ایکتیوز (گروهی از اختلالات پوستی که منجر به خشکی و خارش پوست شده و به پوست ظاهری پوسته پوسته، خشن و قرمز می‌دهند)، پسوریازیس و اگزما می‌تواند نتیجه کاهش شدید مقدار اوره در لایه شاخی پوست باشد.

اوره و درمان پوست خشک

فواید اوره برای پوست

این ماده فواید بسیاری برای پوست دارد؛ ویژگی‌های مفید آن برای پوست را در ادامه می‌خوانید.

1) آب‌دوست (هیدروفیل)

هیدروفیل بودن به معنی آن است که اوره توانایی شگفت‌انگیزی برای اتصال به مولکول‌های آب دارد و می‌تواند پوست را مرطوب کند. همچنین این ماده ویژگی ضد خارش دارد و نه تنها آب را جذب می‌کند، بلکه مقدار زیادی از آن را ذخیره کرده و با این کار موجب کاهش میزان آب از دست رفته پوست می‌شود.

اوره در سطح مولکولی ساختار زنجیره‌های آمینو اسید و پلی‌پپتید‌های پوست را اصلاح می‌کند که این موضوع برای مرطوب‌کردن بافت‌های ظریف پوست بسیار مهم است. محققان ارتباط مستقیمی بین ذخیره آب و ذخیره آمینواسید در پوست ما یافته‌اند، اساساً هرچه پوست بی آب‌تر و خشک‌تر باشد، سهم آمینو اسیدهای محلول در آن کمتر است.

2) بهبود عملکرد حفاظتی پوست

اوره با حفظ رطوبت و بهبود فرآیند بازسازی پوست، عملکرد محافظتی لایه شاخی پوست را تقویت می‌کند تا با آسیب‌ها و آلودگی‌ها مبارزه کند. تقویت کارکرد حفاظتی پوست باعث می‌شود جوان و سالم باقی بماند. داشتن عملکرد حفاظتی قوی برای پوست بسیار مهم است، چرا که با وجود آن می‌تواند در برابر عوامل آسیب‌زا و نفوذ عوامل بیماری‌زا، از بدن محافظت کند.

3) لایه‌بردار طبیعی

اوره ویژگی کراتولیتیکی قوی (یعنی نرم کردن و ریزش سلول‌های مرده لایه شاخی پوست) دارد که همراه با ویژگی آبرسانی، به یک ترکیب درمانی مرطوب کننده و لایه‌بردار قوی برای پوست تبدیل می‌شود. این ماده کمک می‌کند سایر مواد موثره، عمیق‌تر به داخل پوست نفوذ کنند. در عین حال، در کنار سایر مواد مانند اسید لاکتیک به ایجاد ساختار مولکولی سالم پوست کمک می‌کند. این دو ماده در کنار هم به صورت فعال سلول‌های مرده پوست و سایر مواد را از لایه شاخی پوست خارج می‌کنند، بازسازی سلولی در اپیدرم را بهبود می‌بخشند، توانایی حفظ آب پوست را به صورت قابل توجهی افزایش می‌دهند و در واقع از درون به بازسازی پوست کمک می‌کنند.

نکته: هر کرمی که حاوی اوره باشد، لزوماً یک لایه‌بردار مؤثر و قوی نیست. درصد این ماده تعیین می‌کند که فعالیت آبرسانی و لایه‌برداری آن در چه حدی باشد. برای مثال یک کرم اوره 20 درصد، یک لایه‌بردار قوی است و معمولاً برای صورت استفاده نمی‌شود. این کرم می‌تواند برای پوست خشک پاشنه و آرنج مؤثر باشد.

کرم اوره برای لایه برداری و آبرسانی آرنج و پاشنه

4) بی‌حس کنندگی

اوره یک ویژگی جالب دیگر هم دارد و آن این است که می‌تواند یک اثر بی‌حسی موضعی بر پوست ایجاد کند. این موضوع به طور محسوسی در کاهش چرخه‌های التهاب و شعله‌ور شدن ناگهانی علائم بسیار مؤثر است و اوره را تبدیل به انتخابی مناسب برای از بین بردن مشکلات پوست‌های حساس می‌کند.

5) افزایش تأثیرگذاری محصولات مراقبت از پوست

بر اساس نتایج مطالعات، یکی از نقش‌های کلیدی اوره افزایش نفوذپذیری پوست نسبت به مواد مؤثره مراقبت از پوست است. این ماده مهم به عنوان حامل عمل کرده و باعث می‌شود سایر مواد راحت‌تر به داخل اپیدرم نفوذ کنند.

6) مرطوب‌کننده طبیعی

خشکی پوست اغلب به دلیل کاهش اوره در بافت‌های ظریف پوست است که منجر به سفتی و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود. این ماده به دلیل خاصیت مرطوب‌کنندگی طبیعی می‌تواند فوراً خشکی پوست را برطرف کند. مصرف منظم مرطوب کننده برای پیشگیری از به وجود آمدن خشکی پوست ضروری است.

عملکرد لایه‌برداری ملایم اوره باعث نرمی فوق‌العاده پوست می‌شود. هنگامی که این ماده وارد پوست می‌شود، بافت پوست به صورت مشهودی نرم‌تر می‌شود و ظاهری جوان‌تر پیدا می‌کند.

7) اوره برای پوست پاها

پاشنه و کف پاها با فعالیت فیزیکی روزمره مستعد خشکی و ترک خوردن هستند. بی توجهی به ترک‌های عمیق کف پا موجب عفونت و زخم خواهد شد. استفاده منظم از یک لوسیون یا کرم اوره برای پاها می‌تواند به مرطوب ماندن پوست کمک کند و مانع بروز مشکلات حادتر شود. به ویژه، افراد مبتلا به دیابت نیاز به آبرسانی کافی به پوستشان دارند تا خطر عفونت و آسیب پوست را کاهش دهند. به علاوه، استفاده منظم از مرطوب کننده‌های حاوی این ماده می‌تواند پینه را کاهش داده و پوست خشک و خارش‌دار را تسکین دهد. اوره در غلظت‌های بالاتر با خاصیت لایه‌برداری می‌تواند برای برطرف کردن آسیب‌ها و ضخیم شدن ناخن انگشتان پا نیز استفاده شود.

ایمنی مصرف اوره

به دلیل وجود اوره به طور طبیعی در پوست، فرمولاسیون‌های حاوی این ماده معمولاً به خوبی توسط بافت پوست تحمل می‌شوند و عارضه جانبی خاصی ایجاد نمی‌کنند. کرم اوره ممکن است بوی نامطبوعی داشته باشد که ناشی از آمین‌های فرار است، اما این بو روی پوست باقی نمی‌ماند و به سرعت از بین می‌رود.

برخی از افرادی که از محصولات حاوی اوره استفاده می‌کنند ممکن است در لحظه استفاده، خارش و سوزش پوست را تجربه کنند. این عوارض معمولاً نادر، خفیف و موقتی هستند و معمولاً خود به خود برطرف می‌شوند.

هرچند عوارض جانبی اوره نادر هستند، اما والدین و پرستاران باید محصولات حاوی این ماده را از دسترس کودکان دور نگه دارند و نوزادان را نیز در تماس با اوره قرار ندهند.

در مورد تأثیر آن بر افراد باردار نیز تاکنون مطالعات کافی انجام نشده است. به علاوه، تأثیرات اوره بر جنین هنوز مشخص نیست. به همین دلیل توصیه می‌شود که بانوان باردار از تماس با محصولات حاوی این ماده پرهیز کنند.

جمع‌بندی ویژگی‌های اوره

  • به صورت طبیعی توسط پوست ما تولید می‌شود.
  • این ماده میزان ذخیره رطوبت پوست ما را تنظیم می‌کند و از عوامل اصلی مرطوب‌کننده طبیعی پوست (NMF) به شمار می‌آید.
  • جاذب رطوبت است؛ به این معنا که می‌تواند رطوبت را در بیرونی‌ترین لایه پوست حفظ کند.
  • کرم اوره درمان مؤثری برای پوست‌های خشک است و ویژگی ضدخارش و ضدمیکروبی دارد.
  • این ماده کراتولیتیک است؛ یعنی پیوندهای سلول‌های مرده را از بین می‌برد و به صورت طبیعی پوست را لایه‌برداری کرده و به سایر مواد مؤثره کمک می‌کند تا بهتر در پوست نفوذ کنند.

کرم آبرسان

کلام آخر

اوره سابقه طولانی در درمان بیماری‌های ناشی از خشکی پوست دارد و ثابت شده که یک ماده ایمن و قابل اعتماد است. کرم‌های حاوی اوره، عوامل کمکی مفیدی در درمان اگزما، ایکتیوز، پسوریازیس و پای دیابتی هستند. در غلظت‌های پایین، این ماده قادر است ساختار پروتئین‌ها به ویژه کراتین را در لایه شاخی پوست تغییر داده و ظرفیت اتصال به آب و هیدراتاسیون را افزایش دهد. به طور کلی، کرم اوره می‌تواند بر تولید چربی در پوست تأثیر بگذارد و باعث ترمیم سد حفاظتی پوست شود.

تجربه شما

آیا تا به حال از کرم اوره استفاده کرده‌اید؟ درصد این ماده در محصولی که تهیه کرده‌اید چقدر است؟ آیا خاصیت لایه‌برداری آن را تجربه کرده‌اید؟ در صورت تمایل می‌توانید سؤالات، تجربیات و پیشنهادات خود را در این زمینه با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

منابع:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/dth.12690
https://www.medicalnewstoday.com/articles/urea-in-skincare
https://link.springer.com/article/10.1007/s13555-021-00611-y
https://www.researchgate.net/publication/236175486_Urea_creams_in_skin_conditions_composition_and_outcomes

3.4/5 - (8 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها