آنفولانزای خوکی (H1N1) و هر آنچه که باید در مورد علائم و روش‌های درمان آن بدانید

آنفولانزای خوکی که با نام ویروس H1N1 نیز شناخته می‌شود، نوع نسبتاً جدیدی از ویروس آنفولانزا است که باعث ایجاد علائمی شبیه به آنفولانزای معمولی می‌شود. این ویروس برای اولین بار در گونه خوک‌ها مشاهده‌ شد اما به تدریج در بین انسان‌ها و به صورت فرد به فرد گسترش یافت.

این بیماری اولین بار در سال 2009 با آلوده کردن انسان ها و ایجاد پاندمی آنفولانزا خبرساز شد. پاندمی به نوعی از بیماری‌های مسری گفته می‌شود که در سرتاسر دنیا یا در چندین قاره به‌طور هم‌زمان تعداد زیادی به آن مبتلا می‌شوند.

آنفولانزای خوکی چیست؟

سازمان بهداشت جهانی (WHO) پاندمی ویروس H1N1 را در آگوست سال 2010 اعلام کرد. از آن زمان به بعد ویروس H1N1 به‌عنوان یک ویروس آنفولانزای انسانی شناخته ‌شده است. این بیماری همچنان در طول فصل شیوع آنفولانزا مانند سایر سویه‌های آن گسترش می‌یابد.

هر ساله مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) واکسن‌های آنفولانزا را به روزرسانی می‌کند که اغلب شامل مقابله با نوعی از ویروس H1N1 نیز می‌شوند.

مانند سایر سویه‌های آنفولانزا، H1N1 بسیار مسری است و به‌سرعت از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند. یک عطسه ساده می‌تواند هزاران ذرات ویروسی را در هوا پخش کند. همچنین این ویروس می‌تواند تا 24 ساعت روی سطوح سخت مانند میز و دستگیره درب زنده بماند و به فرد جدید منتقل شود.

بهترین ابزار مقابله با این نوع آنفولانزا پیشگیری از آن است. ضدعفونی کردن دست برای قطع روند شیوع ویروس از اهمیت بسیاری برخوردار است و دوری از افراد آلوده به جلوگیری از انتقال فرد به فرد آن کمک می‌کند.

آنفولانزای خوکی با چه علائمی همراه است؟

آنفولانزای خوکی یا h1n1 چه علائمی دارد؟

علائم آنفولانزای h1n1 یا خوکی بسیار شبیه علائم آنفولانزای معمولی است و شامل موارد زیر می‌شود:

علل ابتلا به آنفولانزای خوکی چیست؟

آنفولانزای h1n1 یا خوکی، ناشی از ویروس آنفولانزا است که به طور معمول تنها گونه خوک‌ها را آلوده می‌کند. برخلاف تیفوس که می‌تواند توسط شپش یا کنه منتقل شود، انتقال این بیماری معمولاً به صورت فردبه‌فرد است و از طریق حیوانات به انسان منتقل نمی‌شود.

امکان ابتلا به آنفولانزای h1n1 از طریق خوردن گوشت خوک پخته‌شده وجود ندارد. این بیماری بسیار مسری است و از طریق ذرات بزاق و مخاط پخش می‌شود.

همچنین ممکن است از طریق راه‌های زیر نیز به دیگر افراد منتقل شود:

  • عطسه
  • سرفه
  • لمس یک سطح آلوده به ذرات ویروسی و سپس لمس کردن چشم یا بینی

خطرات آنفولانزای خوکی یا h1n1

خطرات آنفولانزای خوکی چیست؟

در هنگام ظهور آنفولانزای h1n1، ویروس آن بیشتر در بین کودکان 5 ساله و بزرگ‌تر و گروه سنی جوان تر دیده می‌شد. چنین روندی غیرمعمول بود زیرا بیشترین گروه‌های در معرض خطر عفونت‌های ویروس آنفولانزا سالمندان و کودکان هستند.

امروزه عوامل خطرزای آنفولانزای h1n1 یا خوکی همانند سایر انواع آنفولانزا است و اگر در منطقه‌ای با تعداد زیادی از افراد آلوده به این بیماری قرار داشته باشید، بیشتر در معرض خطر هستید.

موارد شدید این نوع از آنفولانزا می‌تواند کشنده باشد. بیشتر موارد کشنده در افرادی رخ می‌دهد که شرایط پزشکی مزمن مانند HIV یا ایدز دارند. ولی در اکثر موارد مبتلایان به تدریج بهبود می‌یابند.

گروهی از افراد، که در صورت ابتلا به این نوع آنفولانزا، عوارض شدیدتری را تجربه می کنند، عبارتند از:

  • سالمندان بالای 65 سال
  • کودکان زیر 5 سال
  • جوانان و کودکان زیر 19 سال که تحت درمان طولانی‌مدت با آسپرین قرار دارند
  • افرادی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها (به دلیل بیماری‌هایی مانند ایدز) آسیب‌دیده است
  • زنان باردار
  • مبتلایان به بیماری‌های مزمن مانند آسم، بیماری قلبی یا دیابت

 آنفولانزا h1n1 چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در مرحله تشخیص، نمونه‌گیری از موکوس گلو یا بینی انجام شده و با تکنیک‌های ژنتیکی و آزمایشگاهی نوع ویروسی که فرد را آلوده کرده مشخص می‌شود.

برای درمان آنفولانزای خوکی (h1n1) چه راه‌هایی وجود دارد؟

برای درمان آنفولانزا استراحت کنید

در بیشتر موارد نیازی به دارو و مراجعه به پزشک نیست؛ مگر اینکه عوارض بیماری مشکلات زیادی برای شما ایجاد کرده باشد.

داروی ضدویروسی درمان آنفولانزای h1n1 ، کپسول خوراکی اوسلتامیویر (تامی‌فلو) است. این دارو اغلب برای جلوگیری از ایجاد مقاومت ویروسی، برای افرادی که در معرض خطرات و عوارض شدید ناشی از آنفولانزا هستند تجویز می‌شود.

افرادی که به‌طورکلی سالم هستند و مبتلا به آنفولانزای h1n1 یا خوکی می‌شوند بدون دارو، با استفاده از روش‌های درمان خانگی آنفولانزا می‌توانند با عفونت مبارزه کنند.

تسکین علائم آنفولانزای خوکی

روش‌های بهبود علائم این نوع از آنفولانزا مشابه آنفولانزای معمولی است:

  • استراحت زیادی داشته باشید. این مورد منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شما می‌شود تا بتواند بر روی عفونت تمرکز کند.
  • برای جلوگیری از کم‌آبی، مایعات زیادی مصرف کنید. سوپ و آب‌میوه‌های رقیق، مواد مغذی ازدست‌رفته بدن را بازمی‌گردانند.
  • از داروهای ضد درد برای علائمی مانند سردرد و گلودرد استفاده کنید.

عوارض آنفولانزا چیست؟

عوارض آنفولانزا شامل موارد زیر است:

  • بدتر شدن بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و آسم
  • ذات‌الریه
  • علائم و نشانه‌های عصبی، از گیجی تا تشنج
  • نارسایی تنفسی

چه راهکارهایی برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزای h1n1 وجود دارد؟

برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزای خوکی به طور مداوم دست‌های خود را بشویید

بهترین راه برای جلوگیری از آنفولانزا h1n1 ، واکسیناسیون سالانه است. راه‌های آسان دیگری نیز برای جلوگیری از آن وجود دارد، که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • به صورت مداوم با صابون یا مواد ضدعفونی‌کننده دست‌های خود را بشویید
  • لمس نکردن بینی، دهان و چشم‌ها (ویروس می‌تواند بر سطوح سخت مانند تلفن و تبلت تا 24 ساعت زنده بماند)
  • اگر بیمار هستید از رفتن به مدرسه یا محل کار خودداری کنید
  • در فصل‌ شیوع آنفولانزا، از تجمع در مکان‌های شلوغ خودداری کنید

رعایت توصیه‌های بهداشتی عمومی در مورد تعطیلی مدارس یا جلوگیری از ایجاد شلوغی در فصل شیوع آنفولانزا بسیار مهم است. این توصیه‌ها ممکن است از سوی CDC، WHO، انستیتوی ملی بهداشت یا سایر مؤسسات بهداشت عمومی دولتی ابلاغ شوند.

فصل ابتلا به آنفولانزا هرساله تغییر می‌کند، اما در ایالات‌ متحده به‌طورکلی از ماه اکتبر شروع و تا اواخر ماه می ادامه می‌یابد. این روند معمولاً در ژانویه اوج می‌گیرد، هرچند ممکن است در هر زمان از سال به آنفولانزا مبتلا شوید.

تجربه شما

شما چه تجربه ای از آنفولانزای خوکی یا معمولی داشته‌اید؟ آیا درمان‌های خانگی که در این مقاله هم به آن‌ها اشاره شد، به روند بهبودی شما کمک کرده‌اند؟ تجربیات‌تان را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید…

4.2/5 - (6 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها