واریس صورت: علت ایجاد رگ‌های عنکبوتی بر روی صورت و روش‌های درمان آن

زیبایی و سلامت پوست، نقش به سزایی در زیبایی چهره شما دارد. هر گونه تورم و یا تغییر رنگ در سطح پوست که بر اثرعارضه‌ها، مشکلات یا بیماری‌های پوستی ایجاد شود، می‌تواند بر زیبایی صورت تاثیر بگذارد. یکی از این مشکلات، قرمزی و تورم رگ‌های سطحی است که بر اثر تلانژکتازی ایجاد می‌شود و واریس صورت نام دارد.

تلانژکتازی نوعی بیماری عروقی است که بر اثر آسیب به رگ‌های سطحی، ظاهری شبکه‌ای و قرمز به آنها می‌دهد و باعث متورم و منبسط شدن‌شان نیز می‌شود؛ به همین دلیل این مشکل به «رگ‌های عنکبوتی» نیز معروف شده است.

واریس صورت یا رگ‌های عنکبوتی

علائم این بیماری معمولاً بر روی صورت یا پاها دیده می‌شود؛ اگرچه ممکن است در هر نقطه دیگر از بدن نیز مشاهده شوند. معمولا رگ‌های عنکبوتی، به غیر از ظاهر ناخوشایند، هیچ علامت دیگری ندارند.

در این مطلب ابتدا به بیان ویژگی‌های واریس صورت یا رگ‌های عنکبوتی و راه‌های تشخیص آن می‌پردازیم. پس از آن، علت‌های بروز این بیماری را بررسی کرده و راه‌های پیشگیری و روش‌های درمانی دارویی و خانگی را ارائه می‌دهیم.

رگ‌های عنکبوتی و مشکلات عروقی مشابه

همانطور که اشاره شد، رگ‌های عنکبوتی بر اثر آسیب رگ‌های نزدیک به سطح پوست ایجاد می‌شوند. قطر این رگ‌ها حداکثر یک میلی متر است و به حالت «پر مانند» شاخه شاخه می‌شوند.

رگ‌های واریسی و رتیکولار هم بر اثر آسیب عروق ایجاد می‌شوند؛ به نحوی که رگ‌های رتیکولار با قطر 1 تا 3 میلی متر ایجاد می‌شوند و معمولا شاخه‌های کوچکتری دارند که به رگ‌های بزرگتر وصل می‌شوند.

رگ‌های رتیکولار معمولا دردناک هستند و نسبت به لمس نیز حساس‌اند. رگ‌های واریسی قطری بیشتر از 3 میلی متر دارند و نسبت به رگ‌های عنکبوتی و رتیکولار، در عمق بیشتری ایجاد می‌شوند. نکته‌ی مشترک بین همه‌ی این مشکلات عروقی، عدم کارکرد صحیح دریچه‌های داخل رگ‌ها به میزان مختلف است.

تشخیص واریس صورت (رگ‌های عنکبوتی)

واریس صورت چگونه تشخیص داده می‌شود؟

ممکن است بتوانید آسیب به رگ‌های خونی را در خانه تشخیص دهید؛ اما بهتر است برای تعیین میزان آسیب، نوع مشکل عروقی و انتخاب درمان مناسب، به پزشک مراجعه کنید. درمان رگ‌های عنکبوتی و رتیکولار معمولا به علت ظاهر ناخوشایند آن‌ها انجام می‌شود.

این مشکل معمولا با درمان‌های خانگی بهبود پیدا می‌کند؛ اما اگر تعداد آنها زیاد باشد، پزشک ممکن است دارودرمانی یا روش‌های کلینیکی را تجویز کند.

اگر علت ایجاد رگ‌های عنکبوتی، یک بیماری مانند روزاسه باشد، به پزشک مراجعه کنید. در چنین مواردی موفقیت درمان به رفع بیماری زمینه‌ای بستگی دارد.

علت‌های ایجاد واریس صورت (رگ‌های عنکبوتی)

رگ‌های عنکبوتی در هر سنی ممکن است بر روی صورت ایجاد شوند. اما ممکن است برخی از افراد، نسبت به دیگران، بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری باشند.

برخی از علت‌های ایجاد رگ‌های عنکبوتی بر روی صورت عبارت‌اند از:

ژنتیک: اگر اعضای خانواده شما رگ‌های عنکبوتی دارند، شما نیز نسبت به سایر افراد بیشتر مستعد ابتلا به این مشکل هستید.

قرار گرفتن در معرض آفتاب: آسیب ناشی از آفتاب می‌تواند باعث متورم شدن رگ‌های خونی و نزدیک شدن آنها به سطح پوست شود.

تغییرات آب و هوایی: تغییرات شدید آب و هوایی ممکن است بر گردش خون بدن تأثیر بگذارد و باعث برافروختگی صورت شود. بر اثر این تغییرات ممکن است رگ‌های خونی ترکیده و رگ‌های عنکبوتی ایجاد شوند.

تغییرات فشار: تغییرات ناگهانی و شدید فشار ممکن است باعث بروز رگ‌های عنکبوتی کوچک شود. عطسه شدید یا استفراغ می‌تواند این تغییر فشار ناگهانی را ایجاد کند.

بارداری: تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز ممکن است باعث بروز این مشکل شوند. رگ‌های عنکبوتی مرتبط با بارداری معمولاً پس از زایمان از بین می‌روند.

محرک‌های محیطی: قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص یا آلاینده‌های محیطی نیز ممکن است به پوست شما آسیب برساند و باعث نمایان‌تر شدن رگ‌های خونی نزدیک به سطح پوست شود.

رزاسه (Rosacea): یک بیماری شایع است که در آن، صورت فرد به دلیل منبسط شدن عروق برافروخته و قرمز می‌شود. افراد مبتلا به بیماری رزاسه معمولا دچار رگ‌های عنکبوتی می‌شوند.

مصرف الکل: الکل می‌تواند رگ‌های خونی را به طور موقت گشاد کند. مصرف مکرر الکل ممکن است منجر به آسیب طولانی مدت به رگ‌ها و قرمزی صورت شود.

جراحات: ضربه به سر که باعث کبودی شود نیز ممکن است رگ‌های عنکبوتی ایجاد کند. در این حالت، ظاهر رگ عنکبوتی اغلب همزمان با کبودی بهبود پیدا می‌کند.

پیشگیری از ایجاد واریس صورت

با محافظت از پوست خود در برابر آفتاب، از ایجاد واریس صورت پیشگیری کنید

اقدام‌هایی که می‌توانید برای پیشگیری از ایجاد رگ‌های عنکبوتی انجام دهید، شامل موارد زیر است:

اجتناب از گرمای شدید: درجه حرارت بسیار بالا هنگام استفاده از چشمه‌های آب گرم، سونا یا به طور کلی هوای گرم، باعث منبسط شدن رگ‌های خونی شده و احتمال ظهور رگ‌های عنکبوتی را افزایش می‌دهد.

محدودیت در قرار گرفتن در معرض نور خورشید: استفاده از کرم ضد آفتاب، کلاه و لباس مناسب می‌تواند احتمال بروز رگ‌های عنکبوتی ناشی از آفتاب را کاهش دهد.

همچنین اگر در منطقه گرم زندگی می‌کنید، در ساعات اوج گرما – که اواسط روز است – از قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب کنید.

لباس‌های محافظتی: پوشاک و لوازم محافظ می‌تواند به جلوگیری از ایجاد رگ‌های عنکبوتی ناشی از ضربه کمک کند. به عنوان مثال می‌توان به کلاه ایمنی در هنگام بازی بیس‌بال، دوچرخه سواری یا موتورسیکلت سواری اشاره کرد.

اجتناب از وازودیلاتورها (گشادکننده عروق): وازودیلاتورها با انبساط عروق، موجب جریان بیشتر خون در رگ‌ها می‌شوند؛ در نتیجه ممکن است رگ را برجسته‌تر کنند.

وازودیلاتورهای رایج شامل کافئین، غذاهای تند و الکل هستند. نوشیدن الکل، حتی به مقدار کم نیز می‌تواند باعث ایجاد قرمزی و رگ‌های عنکبوتی شود.

درمان‌های خانگی واریس صورت

در برخی موارد، روش‌های درمانی خانگی ممکن است به جلوگیری یا کاهش اثر ظاهری رگ‌های عنکبوتی صورت کمک کنند. داروهای خانگی معمولاً بی‌خطر هستند و عوارض جانبی ایجاد نمی‌کنند. اما بهتر است که در اولین استفاده از محصول جدید، آن را روی یک قسمت کوچک از پوست امتحان کنید تا بروز هرگونه عارضه‌ی پوستی را بسنجید.

در صورتیکه زیر نظر پزشک دارو مصرف می‌کنید یا برای درمان مشکل خود از روش‌های کلینیکی استفاده می‌کنید، پیش از استفاده از درمان‌های خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

روش‌های درمان خانگی واریس عبارت‌اند از:

1. اجتناب از استفاده از آب گرم

پوست صورت ظریف و حساس است و گرمای بیش از حد ممکن است منجر به آسیب به رگ‌های خونی شود. در نتیجه هنگام شستن صورت هرگز از آب داغ استفاده نکنید. استفاده از آب سرد و یا ولرم برای شستن بدن و صورت می‌تواند به پیشگیری از این مشکل کمک کند.

2. کمپرس سرد

پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب، از کمپرس سرد بر روی صورت خود استفاده کنید

پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب یا گرما، بر روی صورت خود از کمپرس سرد ساده مانند پک یخ یا کیسه نخود منجمد، استفاده کنید. سرما ممکن است به کاهش ظهور رگ‌های خونی ترکیده کمک کند.

3. روغن آرنیکا

روغن آرنیکا یا محصولات حاوی آرنیکا می‌توانند به کاهش رگ‌های عنکبوتی کمک کنند. این روغن ممکن است نوعی واکنش آلرژیک در شما ایجاد کند؛ بنابراین بهتر است که ابتدا آن را بر روی یک قسمت کوچک از پوست مثل پشت بازو امتحان کرده و هرگونه عارضه جانبی را به متخصص پوست گزارش دهید.

4. سرکه سیب

سرکه سیب قابض است و پوست را محکم می‌کشد تا قرمزی کاهش پیدا کند. این ماده ممکن است به بهبود ظاهر رگ‌های عنکبوتی کمک کند. خیس کردن یک تکه پنبه در سرکه و استفاده از آن بر روی ناحیه مورد نظر نیز می‌تواند علائم ترکیدن رگ‌های خونی صورت را کاهش دهد.

5. فندق افسونگر یا نارون کوهی

فندق افسونگر یک ماده قابض طبیعی است که می‌تواند به کاهش اثر ظاهری واریس صورت یا رگ‌های عنکبوتی کمک کند. این ماده حاوی تانن‌های زیادی است که خواص آنتی اکسیدانی دارند و می‌توانند به کوچکتر شدن منافذ نیز کمک کنند.

6. آلوئه‌ورا

آلوئه ورا می‌تواند به درمان قرمزی پوست کمک کند.

ژل موجود در گیاه آلوئه‌ورا می‌تواند در درمان قرمزی پوست مفید باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که آلوئه‌ورا، مانند کرم‌های دارویی (هیدروکورتیزون)، قرمزی پوست را کاهش می‌دهد. اما توجه داشته باشید که استفاده‌ی مکرر از این گیاه، سلولهای پوست را خشک می‌کند.

اگر تصمیم دارید از گیاه آلوئه‌ورا بر روی پوست خود استفاده کنید، حتما پس از هر بار استفاده، از مرطوب‌ کننده نیز استفاده کنید. همچنین، اگر از محصولات پوستی استفاده می‌کنید که حاوی آلوئه‌ورا هستند، دقت کنید که آبرسان و مرطوب‌کننده‌ی قوی هم در مواد موثر آنها وجود داشته باشد.

7. ویتامین C

مصرف مکمل‌های ویتامین C ممکن است به کاهش اثر ظاهری رگ‌های عنکبوتی صورت کمک کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که این ویتامین در حفظ سلامت رگ‌های خونی نقش اساسی دارد. ویتامین C ممکن است به منعطف ماندن رگ‌های خونی و حفظ کلاژن سلول‌ها نیز کمک کند.

8. شاه بلوط هندی

این گیاه برای درمان انواع بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. به گفته‌ی مرکز ملی طب مکمل آمریکا، برخی افراد از این گیاه برای سلامتی عروق استفاده می‌کنند. با وجود این که این گیاه به عنوان یک مکمل خوراکی در دسترس است، اشکال موضعی آن می‌تواند برای درمان رگ‌های عنکبوتی مطمئن‌تر باشند.

پیشنهاد می‌شود که تنها از محصولاتی که از پوست این درخت گرفته شده‌اند بر روی پوست خود استفاده کنید.

9. گیاهان دارویی

استفاده از گیاهان دارویی برای درمان واریس صورت

تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از گیاهان ممکن است بر روی پوست اثر ضدالتهابی داشته باشند.

با وجود این که این گیاهان به طور مستقیم بر روی رگ‌های عنکبوتی آزمایش نشده‌اند، اما در بعضی موارد به موفقیت درمان کمک می‌کنند. گیاهانی که ممکن است در درمان رگ‌های عنکبوتی مورد استفاده قرار بگیرند، عبارتند از:

  • مریم گلی
  • گل همیشه بهار (کالاندولا)
  • جو دو سر
  • بومادران
  • ریشه‌ی گل‌ختمی
  • بابونه

درمان‌های دارویی و کلینیکی واریس صورت

اگر روش‌های خانگی و طبیعی برای درمان رگ‌های عنکبوتی جوابگو نیستند، زمان آن فرا رسیده است که برای پیدا کردن یک روش درمانی مناسب به پزشک مراجعه کنید.

گزینه‌های درمانی پزشکی عبارت‌اند از:

رتینوئیدها

کرم‌های موضعی، به ویژه آنهایی که دارای رتینوئیدها هستند، به کاهش اثر ظاهری رگ‌های عنکبوتی کمک می‌کنند.

مهمترین مورد مصرف این کرم‌ها، درمان آکنه و رزاسه است. رتینوئیدها با حذف بیرونی‌ترین لایه پوست، اثر درمانی خود را بر جای می‌گذارند.

لیزر درمانی

لیزر درمانی برای رگ‌های عنکبوتی یا واریس صورت

نور قوی لیزر با از بین بردن رگ‌های ضعیف و ناکارآمد، ظاهر واریس صورت یا رگ‌های عنکبوتی را به طور کامل از بین می‌برد.

نور شدید پالسی یا IPL

این روش درمانی مشابه لیزر درمانی است اما این نور بدون اینکه به لایه‌ی سطحی پوست آسیب برساند، به لایه دوم آن نفوذ می‌کند.

اسکلروتراپی

در این روش، تزریق ماده خاص به درون رگ‌ها، اثر آنها را طی چند هفته از بین می‌برد. پزشک محلول را در رگ‌های عنکبوتی تزریق می‌کند و باعث بسته شدن آنها می‌شود. در نتیجه، خون به جای عبور از این عروق، از رگ‌های دیگر که مشکلی ندارند و بر روی پوست مشخص نیستند، جریان پیدا می‌کند.

لیزر درمانی و سایر روش‌های کلینیکی، تنها توسط متخصصان حرفه‌ای و آموزش دیده باید انجام شود. عوارض جانبی این روش‌ها می‌تواند شامل افزایش قرمزی، خارش پوست و ایجاد زخم باشد.

سخن آخر

آیا شما هم تجربه مشکلات عروقی را دارید؟ آیا تاکنون رگ‌های عنکبوتی را بر روی پوست خود مشاهده کرده‌اید؟ اگر چنین تجربه‌ای دارید، برای درمان از روش‌های خانگی استفاده کرده‌اید یا به پزشک مراجعه کرده‌اید؟ چه محصولات دیگری را می‌شناسید که به درمان خانگی واریس صورت کمک می‌کنند؟ تجربه‌های خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/broken-blood-vessels-on-face
https://www.medicalnewstoday.com/articles/321387.php
http://pvdandme.com/pvd-symptoms/spider-reticular-varicose-veins
4.6/5 - (25 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها