روش های لایه برداری و پاکسازی پوست صورت

پوست به صورت طبیعی هر 30 روز یک بار خود را احیاء می‌کند. این فرآیند زمانی اتفاق می‌افتد که لایه خارجی پوست یا اپیدرم، سلول‌های مرده را به شکل پوسته می‌ریزد و آن‌ها را با سلول‌های جدید جایگزین می‌کند. سلول‌های مرده پوست با فعالیت‌های عادی روزانه مثل پوشیدن و در آوردن لباس‌ها جدا می‌شوند. به همین دلیل معمولاً از جدا شدن سلول‌های قدیمی پوست در طول روز بی‌اطلاع خواهیم بود. اما در طی فرآیند لایه‌ برداری، سلول‌های مرده‌ لایه سطحی پوست، سریع‌تر پاکسازی و حذف می‌شوند. به همین دلیل نباید از اهمیت پاکسازی پوست صورت غافل شد.

پاکسازی پوست صورت

با این وجود، زمانی‌که از یک محصول لایه‌بردار استفاده می‌کنیم، باید احتیاط لازم را به خرج دهیم. چرا که این‌گونه محصولات به راحتی می‌توانند باعث تحریک یا ایجاد آسیب به پوست شوند.

در این مقاله، با توجه به نوع پوست، روش‌های مختلفی را به منظور لایه برداری و پاکسازی پوست، بررسی خواهیم کرد. همچنین به بحث در مورد اجتناب از مصرف محصولاتی می‌پردازیم که برای پوست مضر هستند.

همان‌طور که می‌دانید پوست صورت نسبت به پوست سایر قسمت‌های بدن، لطیف‌تر و حساس‌تر است و در نتیجه نیاز به مراقبت بیشتری دارد. برای اطلاعات بیشتر در این‌باره، در ادامه با ما همراه باشید…

چطور می‌توانید پوست صورت‌تان را لایه برداری و پاکسازی کنید؟

اگر قصد لایه‌ برداری و پاکسازی پوست صورت‌تان را دارید، مواردی وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید:

  • برای پوست لطیف از روش‌های ملایم استفاده کنید.
  • از لایه‌ برداری پوست لطیف و حساس اطراف چشم و روی لب‌ها پرهیز کنید.
  • قبل از انجام فرآیند لایه برداری، اطمینان حاصل کنید که صورت شما کاملاً تمیز است.
  • پوست را می‌توانید هم به صورت فیزیکی و هم شیمیایی لایه برداری کنید.

لایه برداری فیزیکی

لایه برداری فیزیکی، شامل استفاده از ابزار یا اسکراب برای پاکسازی سلول‌های مرده پوست از روی صورت است.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی روشی است که در آن، از یک اسید ملایم با هدف حل کردن سلول‌های مرده پوست استفاده می‌شود. بسیاری از محصولاتی که برای استفاده به منظور لایه برداری پوست صورت روانه بازار می‌شوند، حاوی مقادیر پایینی از لایه بردارهای شیمیایی هستند، به همین دلیل افراد می‌توانند این قبیل محصولات را بدون بروز هیچگونه خطری استفاده کنند.

لایه بردارهای شیمیایی ممکن است برای افرادی که پوست‌های حساس یا خشک دارند، مناسب نباشد، چرا که اینگونه محصولات می‌توانند سبب خشکی یا تحریک پوست‌های حساس و خشک شوند.

در پیشگیری از تحریکات پوستی و برای استفاده از هر نوع لایه بردار شیمیایی، افزایش میزان مصرف به تدریج می‌تواند کمک کننده باشد.

لازم به ذکر است که در ابتدای امر نباید از لایه بردارهای شیمیایی بیش از یک بار در هفته استفاده کرد. پزشک متخصص پوست می‌تواند در نحوه استفاده و انتخاب محصول مناسب شما را راهنمایی کند.

در ادامه انواع رایج لایه بردارهای شیمیایی را با هم بررسی می‌کنیم:

  • آلفا هیدروکسی اسید (AHA)
  •  بتاهیدروکسی اسید (BHA)
  •  رتینول

لازم به ذکر است که به طور همزمان نباید از AHA، BHA و رتینول استفاده کرد، زیرا این کار می‌تواند در زمان پاکسازی پوست صورت اثرات ناخوشایندی روی آن داشته باشد.

 لایه بردارها به چند شکل مختلف وجود دارند؟

شکل‌های مختلف لایه بردار‌ی پوست

در ادامه فهرستی از انواع لایه بردارهایی را که ممکن است گزینه‌های مناسبی برای شما باشند، معرفی می‌کنیم:

لایه بردارهای فیزیکی

1) حوله

استفاده از حوله حمام می‌تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که پوست حساسی دارند و نمی‌توانند از هر نوع لایه برداری استفاده کنند. برای این منظور، یک حوله حمام معمولی را برداشته و آن را با آب گرم نم‌دار کنید، سپس به کمک آن پوست صورت خود را به صورت دورانی و آرام ماساژ دهید.

شستشوی پوست صورت قبل از لایه برداری نیز ممکن است مفید واقع شود، زیرا این کار باعث باز شدن منافذ پوست خواهد شد.

2) اسفنج طبیعی

استفاده از اسفنج طبیعی به خوبی می‌تواند شما را از دست سلول‌های مرده پوست صورت خلاص کند.

برای لایه برداری با اسفنج طبیعی، اسفنج را خیس کرده و به خوبی آن را فشار دهید تا تنها اندکی مرطوب شود، سپس با استفاده از حرکات دایره‌ای شکل، فرآیند لایه برداری صورت را انجام دهید.

سعی کنید حین لایه برداری، فشار زیادی به پوست وارد نکنید، زیرا اعمال فشار بالا باعث تحریک پوست صورت خواهد شد. با وارد آوردن فشار کم، به آسانی می‌توانید سلول‌های مرده پوست را از بین ببرید، زیرا این سلول‌ها چندان محکم به سطح متصل نیستند و با کوچکترین فشاری جدا می‌شوند.

3) اسکراب صورت

لایه برداری صورت با اسکراب

لایه برداری صورت با اسکراب، یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای خلاصی از سلول‌های مرده و پاکسازی پوست صورت است. البته در زمان استفاده مراقب باشید، چون این‌گونه محصولات بخاطر ترکیبات‌شان ممکن است سبب پارگی‌های ریز یا تحریک پوست شده و در مواردی به آسیب جدی منجر شوند.

از مصرف اسکراب‌هایی که حاوی ذرات محکم و غیرقابل حل، نظیر پوست هسته میوه‌ها هستند، خودداری کنید.

اسکراب‌هایی که در تولید آن از نمک یا شکر استفاده شده، به راحتی حل می‌شوند و در واقع به همین دلیل است که این نوع اسکراب‌ها، اثر ملایمی روی پوست دارند. با این وجود، باید با احتیاط آ‌ن‌ها را بکار ببرید و بیش از یک بار در هفته از آن‌ها استفاده نکنید. برای افرادی که دارای پوست حساس یا خشک هستند، استفاده از این‌ نوع اسکراب‌ها، مناسب نیست.

ممکن است مایل باشید به جای خرید اسکراب، از اسکراب خانگی استفاده کنید. برای این کار تنها به شکر یا جو دوسر نیاز دارید. فقط فراموش نکنید که این نوع اسکراب‌ها را تنها هفته‌ای یکبار استفاده کنید.

روش شیمیایی

4) آلفاهیدروکسی اسیدها

نحوه عملکرد AHAs به این صورت است که لایه بالایی پوست را در خود حل کرده تا سلول‌های جدید پوست که در زیر آن قرار دارند، ظاهر شوند. از AHAs می‌توانید برای کوچک کردن منافذ پوست یا کاهش خطوط ریز چروک صورت استفاده کنید. رایج‌ترین نوع آلفا هیدروکسی اسیدها، گلیکولیک اسید است.

5) بتاهیدروکسی اسیدها

بتاهیدروکسی اسیدها (BHAs) به درون منافذ پوست نفوذ کرده و باعث باز شدن آن‌ها می‌شوند. این ترکیبات برای پوست‌های چرب یا مختلط بسیار مناسب هستند. سالیسیلیک اسید رایج‌ترین نوع از BHAs بوده و متخصصین پوست نیز از آن برای درمان جوش صورت (آکنه) افراد استفاده می‌کنند.

6) رتینول

رتینول نوعی ویتامین A است که برای سلامتی پوست بسیار حائز اهمیت است. این ماده همچنین یک لایه بردار شیمیایی قوی است که می‌توانید از آن برای درمان آکنه پوست صورت استفاده کنید. در برخی موارد رتینول باعث بروز التهاب می‌شود، بنابراین افرادی که مبتلا به اگزما، بیماری پوستی پسوریازیس و روزاسه هستند، نباید از آن استفاده کنند.

از انجام چه کارهایی باید اجتناب کنیم؟

در ادامه به فهرستی از کارهایی اشاره خواهیم کرد که در هنگام پاکسازی پوست صورت باید از انجام آن‌ها خودداری کنید. همچنین نکاتی در مورد پیشگیری از آسیب رسیدن به پوست را نیز بررسی می‌کنیم.

بر اساس توصیه آکادمی پوست‌شناسی آمریکا، در صورتی‌که از محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید یا رتینول استفاده می‌کنید، به شدت احتیاط کنید. لایه برداری با این محصولات می‌تواند منجر به بروز مشکلات پوستی شود.

  • از خرید و استعمال محصولاتی که برای استفاده روی سایر نقاط بدن طراحی شده‌اند، بپرهیزید. این‌گونه محصولات برای پوست لطیف و حساس صورت نامناسب هستند. پس تنها محصولاتی را که برای پوست صورت تولید شده‌اند، انتخاب کنید.
  • در صورتیکه پوست شما آسیب دیده، دچار آفتاب سوختگی شده و یا یک بیماری زمینه‌ای پوستی دارید، از لایه برداری خودداری کنید. به منظور بررسی تحریک‌زا بودن یک لایه بردار، می‌توانید از تست پچ (امتحان کردن محصول روی ناحیه کوچکی از بازو و بررسی بروز یا عدم بروز حساسیت) استفاده کنید.
  • بعد از لایه برداری، پوست خود را مرطوب کنید و به منظور محافظت از آن، از یک ضدآفتاب با درجه SPF بالا استفاده کنید. لازم به ذکر است که فرآیند لایه برداری پوست، حساسیت به اشعه ماوراءبنفش (UV) را افزایش می‌دهد.
  •  قبل از اصلاح ریش یا سایر روش‌هایی که برای زدودن مو استفاده می‌کنید، عمل لایه‌برداری پوست را انجام دهید. زیرا در هنگام اصلاح ریش، منافذ پوستی بازتر هستند و ممکن است توسط سلول‌های مرده پوست مسدود شوند.
  •  از انجام لایه برداری در صبح یا شب، قبل از یک مراسم یا قرار مهم خودداری کنید. در برخی افراد، لایه برداری پوست ممکن است باعث بروز تحریک یا قرمزی شود.

شناخت انواع پوست: پاکسازی پوست خشک یا پاکسازی پوست چرب ؟

پاکسازی پوست خشک یا پاکسازی پوست چرب

اینکه پوست شما از چه نوعی است، به یافتن بهترین راهکار برای پاکسازی پوست صورت و لایه برداری پوست‌های مرده، کمک شایانی خواهد کرد. انواع پوست شامل موارد زیر است:

  •  عادی
  •  خشک
  • چرب
  •  مختلط
  •  حساس

چطور نوع پوست خود را مشخص کنیم؟

1. پوست خود را با آب بشویید و با ضربات آرام یک حوله نرم، آن را خشک کنید.

2. بعد از گذشت یک ساعت، یک دستمال را روی، چانه، بینی، پیشانی و گونه‌های خود فشار دهید. با مشاهده رد چربی روی دستمال، می‌توانید نوع پوست خود را مشخص کنید. در ادامه به چگونگی تعیین نوع پوست می‌پردازیم.

  • پوست معمولی: در این نوع پوست، نه ردی از چربی به روی دستمال مشاهده خواهید کرد و نه شواهدی از خشکی روی صورت وجود دارد.
  • پوست خشک: هیچگونه اثری از چربی روی دستمال نیست و پوست نیز به صورت پوسته پوسته به نظر می‌رسد و یا حس می‌کنید پوست‎تان کشیده شده است.
  •  پوست چرب: اثر چربی روی دستمال می‌ماند و پوست درخشان‌تر به نظر می‌رسد.
  •  پوست مختلط: گونه‌ها عادی یا خشک به نظر می‌رسند، اما اثر چربی روی دستمال و در نواحی بینی، پیشانی یا چانه مشاهده می‌شود.
  •  پوست حساس: در پوست حساس ردی از چربی نیست و احساس خارش، قرمزی یا خشکی خواهید داشت.

چند نکته مهم

  • انواع مختلفی لایه‌بردار در بازار وجود دارد. البته شما در خانه هم می‌توانید اسکراب‌های ساده‌ای تهیه کنید. مجدداً تأکید می‌کنیم که از لایه‌بردارها با احتیاط استفاده کنید، زیرا می‌توانند به پوست حساس آسیب وارد کنند.
  • استفاده بیش از حد از لایه‌بردارها یا استفاده از محصولاتی که دارای ذرات سخت و ناملایم هستند حتی برای پوست‌هایی که حساس نیستند هم می‌تواند تحریک‌کننده باشد.
  • هفته‌ای یکبار با یک لایه‌بردار ملایم و مناسب نوع پوست‌تان، فرآیند پاکسازی صورت را انجام دهید تا جلوه نهایی پوست صورت شما زیباتر و شفاف‌تر شود. لایه‌ برداری منظم پوست همچنین می‌تواند به درمان و پیشگیری از بروز آکنه و بثورات پوستی کمک کند.

تجربه شما

در این مقاله به چگونگی پاکسازی پوست صورت و از بین بردن سلول‌های مرده پرداختیم و روش‌های فیزیکی و شیمیایی آن را معرفی کردیم. با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، پوست شما از چه نوعی است و معمولاً از چه نوع لایه برداری استفاده می‌کنید؟ نتایج استفاده از این روش را با ما و دیگران در میان بگذارید…

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4554394
https://www.aad.org/skin-care-secrets/safely-exfoliate-at-home

4/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها