علت خشکی پوست چیست؟ 7 اشتباه رایج در مرطوب کردن پوست

بین همه کارهایی که برای مراقبت از پوست‌تان انجام می‌دهید، مرطوب کردن از همه جدی‌تر است و جای بحث هم ندارد. هر چه باشد پوستی که آبرسانی شده، پوست شاداب‌تری است. اما تاکنون برای‌تان پیش آمده که از مرطوب کننده استفاده کنید ولی پوست‌تان همچنان خشک باشد؟ با وجود استفاده از لوسیون‌ها، کرم‌ها و دیگر محصولات مراقبت از پوست، علت خشکی پوست شما چیست؟

علت خشکی پوست چیست

استفاده از مرطوب کننده روی صورت و بدنتان ممکن است در ظاهر بسیار ساده باشد. اما این سادگی نباید شما را گمراه کند و تصور کنید که برای استفاده از مرطوب کننده‌ها روش و تکنیکی وجود ندارد.

به یاد داشته باشید افزون بر استفاده صحیح از مرطوب کننده‌ها و لوسیون‌های بدن، شما باید پوست خود را برای دریافت آب و رطوبت آماده کنید تا بهترین نتیجه را از کرم مرطوب کننده یا کرم آبرسان بگیرید. اگر نمی دانید برای درمان خشکی پوست خود از کجا شروع کنید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم.

بهتر است با چیزهایی که نباید انجام دهید گام نخست را بردارید. با خواندن این مطلب، اشتباهات رایج در مرطوب کردن پوست را که در واقع علت خشکی پوست شما هستند، کشف خواهید کرد. همچنین درباره چگونگی افزایش اثر لوسیون‌ها و کرم‌ها، نکات و ترفندهایی دستگیرتان خواهد شد.

برخی اشتباهات رایج که ممکن است در مرطوب کردن پوست‌تان مرتکب شوید، شامل موارد زیر است:

1. از پاک کننده‌های خشن و ناملایم استفاده می کنید

اگر از پاک کننده ای استفاده می‌کنید که هربار پوست‌تان را خشک می کند، به یاد داشته باشید که حتی پرفروش ترین و بهترین کرم مرطوب کننده هم نمی تواند پوست‌تان را نجات دهد. بیشتر پاک‌ کننده‌های سنتی، به خصوص آنهایی که از اجزای ناملایم در ترکیبشان استفاده شده است، می توانند رطوبت موردنیاز پوست شما را ازبین ببرند.

چگونه تشخیص دهیم که پاک کننده ما مناسب نیست؟

اگر مطمئن نیستید که پاک کننده‌تان خشن و ناملایم است، پس از شستشوی صورت، حتما پوست‌تان را ارزیابی کنید. اگر پوست شما به حدی تمیز شده که احساس کشیدگی می‌کنید، احتمالا هنگام شستشو همه رطوبت و چربی‌های مفید و مورد نیاز پوست را از بین برده‌اید.

برای جلوگیری از این مشکل مطمئن شوید که پاک کننده خود را متناسب با نوع پوست‌تان خریداری کرده‌اید. بنابراین، اگر پوست‌تان خشک است باید بیشتر دنبال پاک کننده‌ای باشید که پوست را آبرسانی و تغذیه کند تا بتواند رطوبت پوست را به حالت طبیعی خود برگرداند.

فارغ از نوع پوست‌تان، اگر شما از پاک کننده‌ای استفاده می‌کنید که رطوبت پوست شما را می‌گیرد، آگاه باشید که شیوه نادرستی را برای مراقبت‌های روزانه پوست خود در پیش گرفته‌اید.

2. بلافاصله پس از شستن، پوست‌تان را مرطوب نمی‌کنید

بلافاصله پس از شستن پوست، از مرطوب کننده استفاده کنید

علت خشکی پوست شما می‌تواند استفاده از کرم مرطوب کننده صورت در زمان اشتباه باشد. زمان درست برای مرطوب کردن پوست دقیقا پس بعد از شستن آن است (وقتی هنوز کاملا خشک نشده).

زمانی پوست‌تان بیشترین میزان رطوبت را دارد که خیس است و هنگامی که پوست‌تان آبرسانی شده است مرطوب کننده‌ها بهترین کارایی را دارند.

توجه داشته باشید که پس از دوش گرفتن، آب به سرعت از روی پوست تان تبخیر می‌شود که در این صورت، پوست شما احساس خشکی بیشتری می‌کند. بعد از حمام یا دوش و پس از خشک کردن خود، به سرعت به دنبال یک لوسیون بدن باشید و همه قسمت‌های پوست‌تان را با آن ماساژ دهید.

همین کار را پس از شستن پوست صورت‌تان نیز انجام دهید. پوست خود را آرام خشک کنید و سپس با یک مرطوب کننده مناسب نوع پوست و نیازتان ماساژ دهید.

یادتان باشد وقتی دوش می‌گیرید یا صورت‌تان را هنگام صبح یا شب می‌شورید از آب ولرم استفاده کنید نه از آب گرم. آب گرم چربی‌های طبیعی پوست را از بین می‌برد و موجب خشکی پوست شود.

3. از مرطوب کننده نامناسب برای پوست‌تان استفاده می‌کنید

اگر قصد انتخاب یک مرطوب کننده پوست را برای افزودن به برنامه روزانه‌تان دارید، از محصولی استفاده کنید که مختص و مناسب نوع پوست شما فرموله شده است.

برای مثال، اگر پوست‌تان خشک است و از مرطوب کننده ای استفاده می‌کنید که برای پوست‌های چرب یا مستعد آکنه فرموله شده، احتمالا از این محصول پاسخ دلخواهی نگیرید.

پوست خشک نیاز به محصول بسیار متفاوتی نسبت به پوست چرب دارد. پوست چرب نیز نیاز به محصول بسیار متفاوتی نسبت به پوست حساس و دیگر انواع پوست دارد.

از مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده کنید

یک مرطوب کننده مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین کرم دست و صورت برای پوست خشک، مرطوب کننده ای است که پوست‌تان را آبرسانی کند، مغدی باشد و موجب نرمی و لطافت پوست شود.

اگر پوست‌تان چرب است به دنبال مرطوب کننده ای سبک و فاقد چربی باشید که منافذ پوست‌تان را مسدود نکند یا پس از استفاده آن روی پوست‌تان احساس سنگینی و روغنی نکنید.

4. سلول‌های مرده پوست‌تان روی هم جمع شده است

آخرین باری که سطح پوست‌تان را لایه برداری کردید، چه زمانی بود؟ اگر نمی‌توانید زمانش را به یاد آورید، احتمالا علت خشکی پوست‌تان را یافته اید.

توجه کنید لایه برداری سطح پوست حداقل یک بار در هفته، بخش مهمی ازمراقبت‌های روزانه پوست به شمار می‌آید. شما می‌توانید بین لایه بردارهایی که با اسیدها یا آنزیم‌ها فرموله شدند یا لایه بردارهای فیزیکی مثل اسکراب و برس خشک یکی را انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید لایه برداری نکردن پوست می‌تواند باعث تجمع سلول‌های مرده آن در سطح پوست شما شود. در نتیجه لوسیون‌ها و مرطوب کننده‌ها نمی‌توانند به خوبی بر پوست‌تان اثر بگذارند

شما با لایه برداری به پوست‌تان کمک می‌کنید تا از جمع شدن سلول‌های مرده خلاص شود. اینگونه راه مناسب تری برای مرطوب کردن پوست‌تان فراهم می‌کنید.

5. پوست شما دهیدراته شده (dehydrated)

ممکن است پوست شما دِهیدراته شده باشد، یعنی آب از دست داده و دچار کمبود آب شده است. برای همین پوست‌تان پس از مرطوب کردن همچنان خشک می‌ماند.

شاید تصور کنید پوست دِهیدراته همان پوست خشک است. اما پوست خشک و پوست دهیدراته دو چیز متفاوت هستند.

دهیدراته شدن پوست

پوست خشک و دهیدراته چه تفاوتی دارند؟

در واقع، پوست خشک فاقد چربی و پوست دِهیدراته فاقد آب است. دقت کنید که حتی پوست‌های چرب هم می‌توانند دهیدراته شوند. پوست در نتیجه ننوشیدن آب و مایعات کافی می‌تواند دهیدراته شود.

همچنین استفاده از محصولات تحریک کننده پوست که رطوبت طبیعی پوست را ازبین می‌برند، از دیگر دلایل دهیدراته شدن پوست هستند.

با وجود این، چگونه می‌توانید رطوبت پوست را حفظ کنید؟ برای این منظور، باید به دنبال محصولاتی حاوی ترکیبات آبرسانی مانند اسید هیالورونیک برای مراقبت از پوست باشید. همچنین آب بدن خود را همواره با نوشیدن مقدار آب توصیه شده حفظ کنید.

6. مرطوب کننده را اشتباه به کار می برید

اگر به طور منظم سطح پوست‌تان را لایه برداری می‌کنید و از محصولات مراقبت از پوست که برای نوع پوست شما طراحی شده بهره می‌برید و بلافاصله پس از شستن پوست‌تان از لوسیون‌ها و کرم‌ها استفاده می‌کنید ولی پوست شما همچنان خشک است، شاید علت خشکی پوست شما به نوع مرطوب کننده‌تان مربوط نباشد.

احتمالا دلیل آن روشی است که برای مرطوب کردن پوست‌تان به کار می‌برید. به جای اینکه بدون هیچ نظم و ترتیبی یا بدتر از آن، با سرعت و خشونت مرطوب کننده را به پوست‌تان بکشید، استفاده از آن را با ماساژی ملایم به سمت بالا امتحان کنید.

افزون بر آن، حتما به مقدار مرطوب کننده، کرم یا دیگر محصولات آبرسانی که استفاده می‌کنید توجه داشته باشید. از این نکته غافل نباشید که در بیشتر محصولات، مقدار توصیه شده برای استعمال، روی برچسب محصول نوشته شده است. در صورت رعایت این مقدار، احتمالا در احساسی که پوست‌تان پس از مصرف محصول پیدا می‌کند، تفاوت حس خواهید کرد.

7. بیش از حد، پوست‌تان را پاک می‌کنید و می‌شویید

ممکن است بخواهید پوست‌تان را کاملا از بقایای آرایش پاک کنید. اما بهتر است بدانید که پاک کردن و شستن بیش از حد پوست، یکی از بدترین اشتباهاتی است که می‌توانید انجام دهید.

این کار، سبب خشکی پوست صورت و دست شما و به هم خوردن فلور طبیعی پوست می‌شود. فلور طبیعی پوست، همان باکتری‌های مفید پوست هستند که در چگونه به نظر رسیدن پوست‌تان اثر دارند. پس، بزرگ ترین اشتباه در مراقبت از پوست، شستشوی بیش از حد آن است.

چگونه متوجه شویم که پوست مان را بیش از حد می شوییم؟

اگر پس از هر بار شستن، در پوست‌تان احساس زبری و خشکی می‌کنید و پوست شما از تمیزی بیش از حد، صدای جیر جیر بدهد به این معنی است که برخی باکتری‌های خوب و مفید پوست‌تان را دارید از بین می‌برید.

 

عوامل تاثیر گذار در نرمی بافت پوست

عوامل تاثیر گذار در نرمی بافت پوست

نرمی بافت پوست به میزان ذخیره‌ی آب آن بستگی دارد. هوای خشک (با رطوبت پایین) احتمالاً یکی از متداول‌ترین علت‌های خشکی پوست است. در خشکی پوست ذخیره‌ی آب پوست به طور مشهودی کاهش می‌یابد. به علاوه، خشکی پوست هنگامی رخ می‌دهد که لیپیدها تخلیه می‌شوند و آب کافی در لایه‌ی شاخی پوست برای عملکرد مناسب آن وجود نداشته باشد.

درماتیت آتوپیک یا اگزما، یک حالت خشکی پوست شایع در کودکان است. در اگزما سطح لیپید در لایه‌ی شاخی پوست کاهش می‌یابد. در نتیجه، کمبود جدی آب در آن رخ می‌دهد.

پوست بسیار خشک ممکن است، ناشی از اختلالات ارثی به نام ایکتیوز (ماهیاک) باشد. ویژگی‌ این بیماری پوسته پوسته شدن پوست است. این عارضه بیشتر در قسمت پاها و در ماه‌های نخست تولد بروز می‌کند. به علاوه، خشکی پوست ممکن است نشانه‌ی یک بیماری پوستی دیگر مانند اگزمای غیر چرب (استئاتوتیک)، بیماری لیکن پلان و پسوریازیس باشد.

 

راهکارهایی برای افزایش تأثیر کرم مرطوب کننده

تا اینجا به علت خشکی پوست پرداختیم و اشتباهات رایج در مرطوب کردن پوست را بیان کردیم. حالا بیایید درباره نکاتی صحبت کنیم که تأثیر مرطوب کننده و لوسیون‌های بدن‌تان را بیشتر و بیشتر می‌کند:

1. پوست‌تان را برای مرطوب کردن آماده کنید

پس از پاک کردن و شستن صورت و پیش از استفاده از مرطوب کننده، حتما به پوست‌تان تونر بزنید. این محصول می‌تواند به حذف هر گونه گرد و غبار بیش از حد و آلودگی‌های به جا مانده بعد از پاک کردن پوست کمک کند.

تونر همچنین می‌تواند pH پوست‌تان را متعادل کند. البته به یاد داشته باشید که تونر می‌تواند به شدت خشک کننده باشد. پس مطمئن شوید که یک تونر آبرسان انتخاب کرده اید.

2. قبل از مرطوب کردن از سرم یا روغن صورت استفاده کنید

سرم و روغن‌های صورت برای مراقبت روزانه از پوست ضروری نیستند، اما به نگهداشتن بیشتر رطوبت در پوست کمک می‌کنند.

سرم‌ها می‌توانند باعث افزایش رطوبت و تقویت آبرسانی شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند برخی دغدغه‌های دیگر شما درباره پوست‌تان از جمله نشانه‌های پیری پوست را هدف قرار دهند و سبب کاهش آن‌ها شوند.

برای آبرسانی و همچنین جوان سازی پوست بهتر است از سرم‌های حاوی آنتی اکسیدان مانند سرم ویتامین C استفاده کنید.

 

در پایان، اگر شما هم تاکنون یکی از اشتباه‌ات بالا را در مرطوب کردن پوست‌تان مرتکب شده اید و علت خشکی پوست خود را یافتید، تجربه خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید. نظرات شما برای ما و دیگر خوانندگان راهگشا خواهد بود.

Moisturizing-Creams

Face-Wash

4.3/5 - (9 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها