مرطوب کننده پوست چرب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

کسانی که پوست چربی دارند، معمولا چنین تصور می‌کنند که بعد از شستن صورت خود، به مرطوب کننده نیازی ندارند. این افراد همواره به این پرسش فکر می‌کنند که چرا پوست براق خود را از این هم براق‌تر کنیم؟ در حالی که حتی اگر پوست‌مان چرب هم باشد، نباید قدرت یک مرطوب کننده خوب را دست کم بگیریم. همان قدر که استفاده از پاک کننده صورت برای انواع پوست ها ضروری‌ست، مصرف مداوم کرم مرطوب کننده نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر هنوز متقاعد نشده اید که به کارگیری مرطوب کننده پوست چرب ، گامی ضروری در روتین سلامت پوست شماست، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید، تا دلیل این ضرورت را با هم بررسی کنیم…

آیا مصرف مرطوب کننده برای پوست چرب ضروری است؟

استفاده از مرطوب کننده روی پوست چرب و براق ایده چندان جذابی به نظر نمی‌رسد، اما قبل از اینکه از این کار منصرف شوید، باید بدانید که مصرف مرطوب کننده مناسب پوست چرب تا چه اندازه مفید است. در پوست های معمولی و چرب، عوامل خارجی مانند آلودگی، اشعه فرابنفش و شستن بیش از حد، سد رطوبتی پوست را از بین می برند. نکته ی اصلی این است که کمبود رطوبت، تولید چربی را افزایش می دهد. در نتیجه چهره شما بیش از حد براق به نظر می رسد. درست متوجه شدید، اگر پوست خود را مرطوب نکنید، چرب تر به نظر می رسد! بنابراین توصیه می کنیم پوست چرب و مستعد آکنه را با مرطوب کننده ای مناسب، مرطوب کنید.

چگونه برای پوست چرب، مرطوب کننده مناسبی انتخاب کنیم؟

حال که از اهمیت مصرف مرطوب کننده برای پوست چرب آگاه شدید، نوبت انتخاب مناسب ترین مرطوب کننده مخصوص این نوع پوست است. بهتر است کرم هایی را انتخاب کنید که ترکیبات آن سبک و بدون چربی است. به گفته آکادمی درماتولوژی آمریکا، افرادی که پوست چرب دارند، باید از مرطوب کننده‌های سبک و غیر کومدون زا استفاده کنند تا منافذ پوست‌شان مسدود نشده و جوش نزند.

نکات طلایی برای انتخاب مرطوب کننده پوست چرب

انتخاب مرطوب کننده پوست چرب

1) حتما نوشته های روی جعبه محصول را بادقت بخوانید

این مهمترین مرحله انتخاب مرطوب کننده مناسب است. اگر پوست‌تان چرب یا مستعد آکنه است باید روی مرطوب کننده صورت شما اصطلاحاتی مانند «بدون چربی و غیرکومدون زا و ضد آکنه» نوشته شده باشد. با مصرف محصولاتی که فاقد چربی اضافه هستند، دیگر احساس نمی کنید که پوست‌تان سنگین و چرب شده است. افزون بر این، استفاده از محصولات غیر کومدون زا، احتمال بسته شدن منافذ و در نتیجه ایجاد جوش را کاهش می دهند.

2) مواد تشکیل دهنده مرطوب کننده را بررسی کنید

افرادی که پوست چرب دارند، باید مراقب مواد تشکیل دهنده‌ای که ممکن است به پوست‌شان آسیب برساند، باشند.
محصولاتی که بر پایه آب هستند، در اولین مواد تشکیل دهنده خود باید مواردی را داشته باشند که نام‌شان به پسوند «-icone» ختم می شود، مانند سیلیکون (Silicone) .
دایمتیکون، معمولاً جایگزینی برای وازلین (پترولاتوم) است. دایمتیکون خاصیت مرطوب کنندگی و مات کنندگی داشته و چربی و براقیت پوست را کنترل می کند.
از محصولاتی که حاوی پارافین، کره ی کاکائو و روغن هستند، بپرهیزید.

3) به بافت محصول دقت کنید

مرطوب کننده ها، بافت های گوناگونی دارند مانند لوسیون، کرم و ژل. برخی از این محصولات سبک و برخی دیگر سنگین هستند. بنابراین هنگام انتخاب محصولات، ویژگی‌های متفاوت آنها را درنظر بگیرید. افرادی که پوست چرب دارند، باید از کرم ها و لوسیون و کرم‌های صورت سنگین و غلیظ بپرهیزند و از ژل ها و لوسیون های سبک استفاده کنند.

4) از ترکیبات ضد حساسیت، که عطری نیستند استفاده کنید

عطرها ممکن است پوست حساس یا ملتهب بر اثر آکنه را تحریک کنند. اگر پوست شما بر اثر درمان آکنه به شدت خشک و پوسته پوسته شده، مرطوب کننده های عطری ممکن است سبب سوزش آن شوند. بنابراین باید از محصولات بدون عطر و ضد حساسیت استفاده کنید. توجه داشته باشید که عبارت unscented (عطر خنثی شده)، با عبارت fragrance-free (هیچ گونه ماده معطری ندارد) متفاوت است.

5) از متخصص پوست راهنمایی بخواهید

اگر نمی توانید از بین مرطوب کننده‌های موجود یکی را انتخاب کنید، می توانید از متخصص پوست کمک بگیرید. ببینید پزشک شما چه محصولی را پیشنهاد می کند. متخصص زیبایی نیز می تواند بهترین کرم مرطوب کننده پوست چرب و سایر  مرطوب کننده‌ها را به شما پیشنهاد دهد.

6) روی نتیجه تمرکز کنید، نه قیمت

به خاطر داشته باشید که همیشه بهترین کرم مرطوب کننده گران‌ترین آن‌ها نیست. پس، بیشتر روی این نکته تمرکز کنید که مرطوب کننده چه احساسی را روی پوستتان ایجاد می کند. اگر عاشق مرطوب کننده لوکس و گران قیمت خود هستید، از مصرف آن لذت ببرید، اما اگر ترجیح می دهید کمتر هزینه کنید، مشکلی نیست. محصولات ارزان هم می توانند به خوبی محصولات گران باشند.

7) محصولات جدید را ابتدا روی بازوی خود آزمایش کنید

برای جلوگیری از ایجاد جوش و بثورات پوستی، مرطوب کننده را ابتدا روی پوست داخل بازوی‌تان امتحان کنید. این نکته به ویژه، برای افرادی که پوست حساسی دارند، مهم است. در صورتی که پوست‌تان خیلی سریع واکنش نشان نمی دهد، برای تصمیم گیری درباره محصول، به دو هفته زمان نیاز دارید.

8) در فصول مختلف، روال مراقبت از پوست خود را تغییر دهید

حقیقت این است که شرایط پوست شما در تمام سال یکسان نیست. بنابراین در تابستان و زمستان از مرطوب کننده‌های مختلف استفاده کنید.

هنگام زمستان، برای مرطوب کردن پوست خود (اگر مستعد آکنه نیست) می توانید از پمادها و کرم های سنگین‌تر استفاده کنید. حتی اگر پوست‌تان چرب است. به همین ترتیب، اگر پوست‌تان معمولی یا مختلط است. در طول تابستان که پوست چرب می شود، می توانید از ژل یا لوسیون‌های سبک‌تر استفاده کنید.

شما چه تجربه‌ای از مصرف مرطوب کننده پوست چرب دارید؟ با ما و دیگران به اشتراک بگذارید…

منابع:

https://www.wikihow.com/Choose-Moisturizer-for-Oily-Skin
https://www.verywellhealth.com/how-to-choose-a-moisturizer-for-acne-15597
https://www.lorealparisusa.com/beauty-magazine/skin-care/skin-care-essentials/oily-skin-moisturizer.aspx

miosturizer

5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها