نکاتی درباره‌ مراقبت از پا در زمستان

معمولاً زمستان یادآور شرایطی سخت و دشوار است، به ویژه برای پوست! متأسفانه دست و پاها بیشترین رنج را در این دوران متحمل می شوند. اگر وقت یا حوصله‌ کافی برای مراقبت از پا خود نداشته باشید، ممکن است فقط به دست‌های خود رسیدگی کنید و پاهای خود را بپوشانید و آنها را از دید پنهان کنید.

شاید بتوانیم بگوییم پا، مظلوم‌ترین قسمت بدن ماست! منظور ما فقط خشکی و ترک خوردگی پاشنه‌ پا نیست، خستگی پا یکی از مشکلات زمستانی دیگر است که آب و هوای سرد و مرطوب تنها علت آن نیست، استفاده از گرمای مصنوعی (مانند سیستم گرمایش مرکزی) نیز ممکن است پاهای شما را خسته کند. اما حالا که خوش شانس بوده‌اید و به این صفحه هدایت شده‌اید، اندکی وقت بگذارید تا در زمستانی که پیش رو است به پاهای خود بیشتر رسیدگی کنید.

نکاتی درباره‌ی مراقبت از پا در زمستان

در متن زیر نکات و توصیه‌های مراقبت از پا در زمستان را به شما توضیح می دهیم.

توصیه‌های مراقبت از پا در فصول سرد سال

روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید با کمک آن، به پاهای خود کمک کنید. این بدان معناست که مجبور نیستید برای پدیکور نیز هزینه‌ی زیادی بپردازید. نکات زیر را بررسی کنید.

پاهای خود را تمیز و خشک نگه دارید

در زمستان، بارش ناگهانی تگرگ یا باران شدید، در وسط روزهایی که به نظر می رسد یک روز خشک معمولی است، شوکه کننده نیست. اگر در آن موقعیت، کفش هایی پوشیده باشید که کاملاً ضدآب نباشد، احتمال زیادی وجود دارد که پاهایتان خیس شود. در هر شرایطی باید پاهای خود را خشک و تمیز کنید. اگر ماشین دارید، حتماً یک جفت کفش اضافی همراه خود داشته باشید. اگر پاهای خود را تمیز و خشک نگه دارید، باکتری کمتری در پاهایتان جمع می‌شود. این کار به گرم نگه داشتن پاهایتان نیز کمک می کند. پاهای مرطوب خیلی سریع سرد می شوند، سرما زخم، خشکی و ترک پوست پا را افزایش می دهد.

پس، بهتر است سعی کنید برای مراقبت از پا در فصل زمستان پاهایتان را گرم و خشک نگه دارید.

جوراب الیاف طبیعی بپوشید

هنگام خرید جوراب زمستانی، همیشه مواردی را که از الیاف و مواد طبیعی مانند پنبه یا پشم تهیه شده اند، انتخاب کنید و از خرید محصولات الیاف مصنوعی بپرهیزید.
موادی مانند پنبه و پشم طبیعتاً جذب بیشتری دارند. این خاصیت، به خصوص در ماه های زمستان، به شدت مهم است.

بدترین چیزی که ممکن است هنگام سرما برایتان رخ دهد، عرق کردن است. زیرا این امر در نهایت منجر به رطوبت، خیسی و سردی پاها خواهد شد. مزیت استفاده از جوراب‌های الیاف طبیعی این است که با این محصولات پاهای شما کمتر بو می گیرند.

کفش و چکمه‌های(بوت) خود را کاملاً خشک کنید

پوشیدن کفش و پوتین مرطوب نیز مانند جوراب مرطوب، دنیایی از مشکلات را برایتان ایجاد خواهد کرد. کفش مرطوب محل مناسبی برای پرورش و رشد باکتری هاست، یعنی احتمال عفونت را افزایش می دهد.

برای جلوگیری از آسیب به پا و کفش‌های خود، دست کم 24 ساعت قبل از استفاده‌ی مجدد، آنها را در جای خشک، گرم و دور از حرارت مستقیم بگذارید. قرار دادن آنها در کنار رادیاتور ایده‌ی خوبی نیست، زیرا این امر ممکن است سبب ترک خوردگی و فرسودگی زودرس آنها شود، به خصوص اگر کفش شما از موادی طبیعی مانند چرم ساخته شده باشد.

مطمئن شوید که کفش و چکمه‌ی شما کاملاً اندازه است

پوشیدن کفشی که کوچک تر یا بزرگ تر از پای شماست، در هر شرایط آب و هوایی تصمیمی اشتباه است، اما این موضوع در زمستان بیشتر مشکل ساز می شود. کفشی که خیلی تنگ است، جریان خون پای شما را می کاهد، در نتیجه پاهایتان خیلی راحت سرد و در موارد شدید، سرمازده می شود. همیشه باید بتوانید انگشتان پاهایتان را در کفش حرکت دهید، اما پاشنه ی پا، انحنای روی پا و کف پای شما نباید در کفش حرکت کند.

پوشدن کفش خیلی بزرگ نیز ایده‌ی خوبی نیست. زیرا پای شما در آن حرکت می کند و این مسئله موجب اصطکاک و سایش می شود. سایش پایتان را زخم می کند و ممکن است پاهایتان تاول بزند. این مشکلات را نادیده نگیرید، زیرا دردناک است. همچنین ممکن است پوست شما طی ترمیم زخم ضخیم شود. کفشی که اندازه‌ی مناسبی ندارد، فقط این مشکلات را ندارد، این کفش به ویژه در هوای زمستانی سلامت شما را تهدید می کند. اگر پای شما به دلیل سرما بی حس شود، نمی توانید حرکت آن را به طور دقیق احساس کنید (که در شرایط خیس و لغزنده بودن مسیر، خطرناک است).

مراقبت از زخم، خشکی و ترک پا در زمستان

روش های بسیاری برای درمان خشکی پوست پا وجود دارد، بسیاری از آنها کمی هزینه بر است. اما کارهای بسیاری وجود دارد که می توانید برای کمک به پاهای خسته خود انجام دهید، این کارها هزینه بر نیستند. در متن زیر چند مورد از درمان های خانگی جراحت های پا را به شما توضیح داده ایم.

پاهایتان را در سرکه و لیسترین (نوعی دهانشویه) غوطه ور کنید

این کار ممکن است به نظرتان عجیب به نظر برسد، اما واقعاً کارساز است! لیسترین ترکیبات فعالی دارد که برای از بین بردن پوست خشک و مرده فوق العاده است. همچنین، می تواند به درمان بیماری پای ورزشکار (نوعی بیماری قارچی پا) و عفونت‌های قارچی دیگر نیز کمک کند. به این منظور، فقط باید 1 فنجان لیسترین را با 1 فنجان سرکه‌ی سفید و 2 لیوان آب گرم مخلوط کنید.

دستگاه ماساژور، جکوزی یا تشتی را که طول و عمق آن برای پاهای شما متناسب باشد با این محلول پر کنید. سپس، پاهای خود را حدود 30-40 دقیقه در این محلول بگذارید (ممکن است محلول بوی زیادی بدهد، اما این بو پس از خشک شدن، سریع از بین می‌رود). سپس، پاهای خود را به آرامی خشک کنید. پوست‌های سخت و مرده را با سنگ پا از بین ببرید.

بالم پاشنه‌ پا

بالم پاشنه‌ی پا به ویژه برای نرم کردن، رطوبت رسانی و از بین بردن پوست مرده ی پاشنه ی ترک خورده ساخته شده است. این محصول غالباً مواد فعالی مانند اسید سالیسیلیک و آلفا هیدروکسی اسید دارد و در بیشتر داروخانه ها موجود است. طبق تحقیقات انجام شده توصیه می کنیم صبح اول وقت از بالم پاشنه استفاده کنید تا خاصیت ارتجاعی پوستتان در طول روز بهبود یابد. اگر بالم پاشنه ندارید، با یک کرم آبرسان پوست قوی و با کیفیت نیز می‌تواند این کار را انجام دهد.

 اسپری پانسمان

پاشنه‌های ترک خورده که به مرحله ی خونریزی رسیده اند، بسیار دردناکند. مهمتر از آن، تمیز و عاری از عفونت نگه داشتن زخم ها کار سختی است. تا زمانی که باید به کارهای روزمره زندگی خود بپردازید. استفاده از پانسمان‌های مایع که به شکل اسپری در آمده‌اند، راه حلی عالی برای این مشکل است. این پانسمان‌ها در طول روز از بین نمی‌روند و می‌توانید بدون نگرانی آنها را به کار ببرید. این پوشش (پانسمان مایع) با بهبود پوست، به طور طبیعی به سطح پوست منتقل می‌شود و در نهایت از بین می‌رود.

درمان‌های طبیعی و مراقبت از پا

درمان‌های طبیعی زیادی برای رفع ترک پا وجود دارد، بهترین درمان‌ها را در ادامه به شما معرفی کرده ایم.

روغن بادام

روغن بادام شیرین به دلیل داشتن بافت سبک و چرب نبودن، برای مرطوب کردن، تغذیه‌ی پوست و مراقبت از پا بسیار عالی است. این روغن مقدار زیادی ویتامین A دارد و برای آرام کردن زخم پوست و بهبود آن، بسیار عالی است. همچنین، به راحتی جذب طبیعت می شود و یک روغن پایه‌ی عالی برای اسانس‌های روغنی دیگر نظیر روغن درخت چای (که باعث پیشرفت روند بهبودی و جلوگیری از عفونت) است.

درمان‌های طبیعی و مراقبت از پا

عسل

کاملاً ضد میکروب و ضد باکتری است. به همین دلیل، برای تمیز کردن و بهبود زخم بسیار عالی است. به ویژه، عسل مانوکا که در مناطقی از جنگل های نیوزیلند و استرالیا از شهد درخت مانوکا تولید می‌شود برای التیام زخم بسیار مفید است. عسل را با یک قطره روغن بادام مخلوط کنید و ماسک پای عسلی خود را بسازید. اگر می‌خواهید پوست پای خود را لایه برداری کنید، مقدار کمی خرده‌ی سنگ پا را نیز به این مخلوط بیفزایید.

فواید عسل و مراقبت از پا

روغن نارگیل

دلایل خوبی برای افزایش محبوبیت روغن نارگیل برای مراقبت از پا وجود دارد، این روغن طبیعی سرشار از خواص ضد التهاب و ضد میکروب است. به همین دلیل، برای کمک به روند بهبود پوست بسیار عالی است. همچنین، برای کمک به حفظ رطوبت پوست فوق العاده است. پاهای خود را در تشت غوطه ور کنید تا خیس بخورد، لایه‌ای ضخیم از روغن نارگیل را کف پای خود بمالید، تا پاهایتان مرطوب شود.

روغن نارگیل و مراقبت از پا

موز

سرشار از ویتامین هایی مانند ویتامین سی، پتاسیم و اسیدهای آمینه است. موز برای جوان سازی و مرطوب کردن پوست های فرسوده عالی است. کافی است مقداری موز را درون کیسه فریزر له کنید و سپس، پای خود را در آن قرار دهید. برای جذب بیشتر، کمی روغن بادام به آن بیفزایید.

مراقبت از پا به همراه ماسک موز

کلام آخر

نکات و ترفندهای زیادی وجود دارد که به شما کمک می کند تا پاهای شما در ماه های زمستان روی فرم بمانند. بهترین ترفندها را در متن بالا به شما معرفی کردیم. اگر به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، از قسمت «بیان نظر» استفاده کنید و سؤال های خود را بپرسید. تجربه های خود را در زمینه مراقبت از پا می‌توانید در همین قسمت بنویسید.

منابع:

https://www.quora.com/What-are-the-best-tips-for-foot-care-for-this-winter

4.5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها