شیوه‌های پیشگیری از گره خوردگی مو

فرقی ندارد موهایتان کوتاه باشد یا بلند، در هر حالت ممکن است دچار گره خوردگی شود. شانه‌کردن موی گره خورده دشوار و گاه دردناک است. علاوه بر این، گره خوردگی مو آسیب‌های آن را افزایش می‌دهد. گاهی نیز باز کردن گره مو بسیار وقت گیر است و ترجیح می‌دهید همین وقت را صرف کارهای دیگر کنید. در این مقاله به دلایل گره خوردن موها می‌پردازیم. همچنین، شیوه‌های باز کردن گره مو و جلوگیری از ایجاد آن را به شما آموزش می‌دهیم.

جلوگیری از گره خوردگی مو

چرا موهای ما گره می‌خورند؟

گره خوردگی مو زمانی ایجاد می‌شود که دو رشته‌ مو دور هم پیچ خورده و در هم تنیده می‌شوند. هر چه تعداد رشته موهای پیچ خورده بیشتر باشد، گره بزرگتر شده و در نتیجه، از بین بردن آن دشوارتر خواهد شد.

یکی از اصلی‌ترین علت‌های گره خوردگی مو، پیچ خوردن رشته موهای جدا شده از پوست سر به دور سایر موها است. این اتفاق معمولا در موهای سست و آسیب‌دیده به دلیل یکنواخت نبودن کوتیکول (لایه‌ بیرونی ساقه‌ مو) رخ می‌دهد. مالش مو با حوله و استفاده از روبالشی نامناسب از دیگر دلایل گره خوردن مو محسوب می‌شوند.

چه نوع موهایی بیشتر مستعد گره خوردگی هستند؟

گره خوردگی در همه انواع مو دیده می‌شود، اما این اتفاق در برخی از آن‌ها بیشتر رخ می‌دهد از جمله:

  • موهای آسیب دیده‌ به دلیل حرارت، آفتاب یا دکلره کردن
  • موی مستعد شکنندگی
  • موی بسیار بلند
  • موی فر (به طور طبیعی)
  • موی خشک
  • موهایی که با شدت شانه یا خارانده می‌شوند
  • موهایی که به طور مرتب در معرض ابزار حرارتی حالت دهنده مو مثل سشوار و اتوی مو هستند
  • مویی که به طور مرتب با محصولات حاوی الکل مثل اسپری مو، موس یا ژل مو در تماس است

چگونه از شر گره خوردگی مو خلاص شویم؟

ممکن است وسوسه شوید با استفاده از شانه یا برس، گره موهایتان را از بین ببرید، ولی این روش باعث افزایش شکنندگی موهایتان می‌شود.

استفاده از اسپری نرم کننده و حالت دهنده مو، راهکار اساسی برای از بین بردن گره موهاست. البته هنگام انتخاب اسپری به این نکته توجه کنید که مناسب نوع موهایتان باشد. بیشتر اسپری‌های ضد گره را می‌توانید برای موهای نم‌دار و نیز برای موهای خشک استفاده کنید. پس از مصرف این محصول، معمولا لازم نیست موهای خود را بشویید.

طرز استفاده از اسپری ضد گره مو

  • دقت کنید که اسپری مورد استفاده، مناسب با نوع موهای باشد. اسپری ضد گره باعث صاف و نرم‌شدن مو شده و در نتیجه، باز شدن گره‌ها را تسهیل می‌کند.
  • بیشتر اسپری‌های ضد گره برای موهای خشک و نم‌دار قابل استفاده هستند؛ ولی وقتی موهایتان خیس است از اسپری استفاده نکنید. زیرا این ماده از روی موهایتان سر می‌خورد و از بین می‌رود.
  • موهای خود را حداقل به چهار قسمت (دو قسمت در بالا و دو قسمت در پایین) تقسیم کنید. اگر موهای شما پرپشت یا فر است آن را به بیش از چهار قسمت تقسیم کنید و به هر قسمت هم یک کلیپس بزنید تا موهایتان تکان نخورد.
  • هر بار روی یک بخش از موهای خود کار کنید. یک قسمت از مو را باز کنید، به آرامی آن را بکشید و محکم نگه دارید.
  • به همین قسمت از مو اسپری بزنید و اجازه دهید موهای این بخش کاملاً به مواد اسپری آغشته شود.
  • نوبت به شانه کردن موها می‌رسد. این کار را از ریشه تا نوک مو به آرامی انجام دهید. اگر لازم شد، چندبار موهای خود را شانه کنید.
  • پس از شانه کردن تمام قسمت‌های مو، کلیپس‌ها را جدا کرده و با یک برش یا شانه دندانه پهن، چندبار دیگر شانه کردن موها را تکرار کنید.
  • در آخر نیازی نیست موهای خود را بشویید (مگر اینکه روی محصول نوشته شده باشد، موها را پس از مصرف بشویید)، فقط صبر کنید موهایتان خشک شود. پس از آن،می‌توانید به موهایتان حالت دهید.

طرز استفاده از اسپری ضد گره خوردگی مو

برای پیشگیری از گره خوردگی مو چه کار کنیم؟

رعایت بعضی نکات می‌تواند در پیشگیری از گره خوردگی مو موثر باشد. این نکات شامل موارد زیر است:

1) از روبالشی ساتن استفاده کنید

وقتی سر خود را روی بالش حرکت می‌دهید، ممکن است فولیکول موی شما ساییده شود و موهایتان گره بخورند. استفاده از روبالشی ابریشم یا ساتن کمک می‌کند که موهایتان نرم و صاف بمانند. به جای روبالشی ساتن، از توربان یا روسری ساتن نیز می توانید استفاده کنید.

2) موهای خود را ببافید

قبل از خوابیدن موی خود را ببافید. بافتن مو راهی ساده برای جلوگیری از گره خوردگی مو در هنگام خواب است. فرق نمی‌کند که همه موها را در یک بافت بزرگ جا دهید یا جداگانه و در قسمت های کوچک آن را ببافید، در هر حالت تأثیر خوبی دارد.

زمانی که ورزش می‌کنید یا هنگامی که موهایتان زیاد دور و برتان می‌ریزد نیز ممکن است ترجیح دهید آن را ببافید.

3) موی خود را با حوله مالش ندهید

وقتی برای از بین بردن رطوبت، موهای خیس خود را با حوله‌ی پنبه‌ای مالش می‌دهید، موهایتان شکننده می‌شود و کوتیکول موی شما آسیب می‌بیند. در این حالت، احتمال ایجاد گره در موهایتان افزایش می‌یابد. به جای این کار، حوله میکروفیبر یا تی شرت نخی را دور سرخود بپیچید تا کم کم رطوبت را جذب کند. همچنین، می‌توانید صبر کنید حدود 75 درصد موهایتان در هوا خشک شود، سپس با حرارت کم سشوار آن را خشک کنید.

4) موهای خود را به طور منظم کوتاه کنید

موهای خود را هر 8 یا 10 هفته یکبار کوتاه کنید. وقتی نوک مو که قسمت آسیب پذیر آن است را اصلاح می‌کنید، موهای در حال ریزش راحت‌تر از سرتان جدا شده و گره کمتری ایجاد می‌شود. علاوه بر این، این کار برای پیشگیری از موخوره نیز مؤثر است.

5) از محصولاتی استفاده کنید که با نوع موی شما سازگار باشند

موهایتان مثل خود شما منحصر به فرد هستند. استفاده از محصولات متناسب با نوع مو، راه خوبی برای جلوگیری از گره خوردگی آن است. در ادامه، محصولات مناسب برای هر کدام از انواع مو را معرفی خواهیم کرد.

موی خشک و آسیب دیده

اگر موی شما خشک، وز یا بر اثر حرارت، آسیب دیده است، از محصولات حاوی الکل استفاده نکنید. زیرا این محصولات موهایتان را به طور کامل خشک می‌کنند. به جای آن، می‌توانید از موارد زیر برای حالت دادن مو بهره ببرید:

موی مجعد و فر طبیعی

اگر فر موهایتان طبیعی است، برای جلوگیری از گره خوردن موی فرتان می‌توانید از کرم آسان کننده‌ شانه استفاده کنید که به دلیل فرمولاسیون خاصش، موهایتان را درخشان و حجیم می‌کند و گره آن را از بین می‌برد.

متخصصان آکادمی پوست آمریکا می‌گویند، موهای حالت داده شده و دارای فر ریز، اگر مرطوب باشند بهتر شانه می‌شوند. می‌توانید پس از مصرف مرطوب کننده، هنگام آبکشی، گره موهای خود را باز کنید تا آسیب کمتری ببنند.

موی صاف و نرم

اگر موهایتان صاف و نرم است از اسپری حجم دهنده و حالت دهنده مو استفاده نکنید، زیرا این اسپری‌ها مقدار زیادی سیلیکون دارند، سیلیکون موهای شما را چسبناک می‌کند. در نتیجه، احتمال گره خوردگی مو  افزایش می‌یابد.

عوامل تاثیرگذار در پیشگیری از گره خوردگی مو

موی دکلره شده

اگر موهایتان دکلره شده است، برخی از نرم کننده‌‌های قوی حاوی سیلیکون، برای شما مناسب‌اند. سیلیکون با کاهش تاثیر آسیب‌های فیزیکی، به مراقبت از موهای دکلره شده کمک می‌کند. محصولات حاوی این ماده، با کاهش احتمال گره‌خوردگی و درهم پیچیدگی تارهای مو، شانه‌پذیری موها را تسهیل می‌کنند.

سخن آخر

گره خوردگی در همه انواع مو رخ ممکن است رخ دهد، اما به طور کلی، موهای آسیب دیده، فر، بسیار بلند یا بسیار خشک بیشتر در معرض این مشکل هستند.

روش‌های زیادی برای جلوگیری از وز شدن مو و گره خوردن آن وجود دارد. برای این منظور، همواره باید از محصولاتی استفاده کنید که با نوع موهای شما سازگار باشد. اگر ریزش موی شدید و غیر طبیعی دارید، حتماً با پزشک مشورت کنید.

نوبت شما

در قسمت «بیان نظر» با ما و خوانندگان دیگر در ارتباط باشد و بگویید چگونه گره خوردگی مو را برطرف می‌کنید. غیر از روش‌هایی که در این مقاله خواندید، چه روشی برای باز کردن گره مو و پیشگیری از ایجاد آن می‌شناسید؟

منابع:

https://www.healthline.com/health/knots-in-hair
https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-18386-2

hair-spray

4.4/5 - (29 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها