رشد سریع مو: 17 راهکار ساده و موثر برای افزایش رشد مو

مو نقش مهمی در زیبایی و جذابیت شما دارد، به همین دلیل است که بیشتر خانم‌ها دوست دارند موهای بلند، درخشان و زیبایی داشته باشند. اگر از کم مویی و رشد بد موهایتان ناراضی هستید، پیشنهاد می‌کنیم از روش‌های جادویی و طبیعی که در ادامه برای رشد سریع مو بیان کرده‌ایم، بهره گیرید و نتیجه آن را ببینید. در این مقاله، نکاتی جهت رشد سریع‌تر مو و پرپشت‌تر و قوی‌تر شدن آن بیان شده است. با ما همراه باشید.

 

رشد سریع مو: 17 راهکار ساده و موثر برای افزایش رشد مو

مراحل رشد مو

در ابتدا لازم است بدانیم مو چطور رشد می‌کند. رشد مو ۳ مرحله اصلی دارد: «آناژن، کاتاژن، تلوژن».

مرحله آناژن، مرحله رشد است و معمولاً بین ۲ تا ۶ سال طول می‌کشد. به دنبال مرحله آناژن مرحله کاتاژن رخ می‌دهد که مرحله انتقال و بازسازی فولیکول یا پیاز مو است. تلوژن، مرحله بعد است که در آن رشد مو متوقف می‌شود. در هر سال، موی انسان به طور متوسط، تقریباً ۱۵سانتی متر رشد می‌کند.

اکنون که با مراحل مختلف رشد مو آشنا شدید، به شما خواهیم گفت چگونه رشد موهایتان را افزایش دهید.

روش‌های خانگی جهت رشد سریع مو

برخی از توصیه‌هایی که در ادامه می‌آید ممکن است در ابتدا ساده به نظر برسند، اما رعایت تک تک آن‌ها شما را به هدف‌تان نزدیک‌تر خواهد کرد.

برای رشد سریع موهایتان به برنامه غذایی خود توجه کنید

۱) داشتن برنامه غذایی سالم و متعادل

باید برنامه غذایی‌تان شامل غذاهایی باشد که به رشد سریع مو های شما کمک کند. سبزیجات برگ دار، دانه غلات، حبوبات، ماهی و مرغ، منابع غذایی بسیار مفیدی هستند.

سلامت مو، مانند سلامت تمام بدنتان، بستگی به مواد غذایی مصرفی دارد. شامپو ، ماسک‌ مو و نرم کننده‌های خوب برای مراقبت از موی سر ضروری هستند، اما تنها چیزهایی نیستند که برای مراقبت از موهایتان احتیاج دارید.

مو عمدتاً از پروتئین تشکیل شده است؛ بنابراین برای اینکه درخشندگی آن حفظ شود به پروتئین نیاز دارد. شما نیاز به یک برنامه غذایی متعادل دارید که حاوی مقدار زیادی پروتئین، ویتامین و مواد معدنی ضروری باشد.

ماساژ پوست سر می‌تواند به افزایش رشد مو کمک کند.

۲) ماساژ پوست سر به رشد سریع مو کمک بسیاری می‌کند

  • به آرامی، با نوک انگشتان خود (نه با ناخن) پوست سرتان را ماساژ دهید.
  • یک قاشق سوپ‌خوری روغن نارگیل را کمی گرم کنید تا به صورت مایع درآید.
  • انگشتان خود را در روغن فرو کنید، سپس پوست سر خود را به صورت دایره‌ای ماساژ دهید.

ماساژ دادن پوست سر نه‌تنها باعث احساسی مطلوب می‌شود، بلکه به تحریک گردش خون هم کمک می‌کند؛ همچنین موجب حرکت چربی‌های پوست سر که تقویت کننده ریشه مو هستند و مرطوب ماندن موی شما می‌شود.

ماساژ پوست سر با ماده محرکی چون روغن نارگیل، باعث افزایش احتمال رشد موهایی قوی و بلند می‌شود. روغن نارگیل حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری است و یک نرم کننده موی طبیعی به شمار می‌آید. البته باید دقت کنید روغن نارگیل خالص (بدون الکل) تهیه کنید.

برای رشد سریع مو لازم است نوک موهایتان را به طور مرتب کوتاه کنید

۳) کوتاه کردن نوک موها به صورت مرتب

شما نیاز به آرایشگری دارید که موی شما را به خوبی بشناسد. برای رشد سریع مو لازم است هر ۳ ماه یک بار به آرایشگاه بروید و نوک موها و موخوره‌ها را کوتاه کنید.

شاید کوتاه کردن مو، برای کسی که می‌خواهد موهایش را بلند کند، غیرعقلانی به نظر آید، اما اگر به دنبال رشد متعادل موهایتان هستید، باید بدانید که کوتاه کردن مو بسیار مهم است.

آسیب دیدن ساقه مو و به وجود آمدن موخوره، به این دلیل که منجر به نازک شدن و شکنندگی موها می‌شود، مانعی برای رشد و سلامت مو است. به همین دلیل، کوتاه کردن مرتب نوک موها، برای افزایش قد مو و جلوگیری از گسترش موخوره ضروری است.

پس دانستیم که کوتاه کردن مرتب نوک موها چگونه باعث افزایش رشد مو می‌شود. البته نباید در کوتاه کردن مو افراط کرده و موهای خود را با فاصله زمانی بسیار کم، کوتاه کنید.

از شستن زیاد موهای خود بپرهیزید

۴) موهای خود را زیاد نشویید

بعضی از خانم‌ها معتقدند تنها راه حفظ زیبایی و رشد مو، شستن روزانه آن است. تمیز نگه داشتن مو، برای حفظ بهداشت و رشد مو ضروری است؛ اما اگر موهای خود را به شیوه نادرستی بشویید، به جای کمک به موهایتان، موجب آسیب به آن‌ها می‌شوید.

استفاده روزانه از شامپو برای شستن موها نه تنها به رشد سریع مو کمک نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود موهایتان کاملاً خشک شود و چربی طبیعی خود را از دست بدهد. این چربی‌های طبیعی از پوست سر به سمت تارهای مو حرکت می‌کنند و موجب حفظ رطوبت مو می‌شوند و برای داشتن موهای بلند، ضروری هستند.

بهتر است یک برنامه زمانی داشته باشید و موهایتان را حداکثر ۴ الی ۵ بار در هفته با شامپو ملایم یا شامپو بدون سولفات بشویید. ماساژ دادن آرام پوست سر، هنگام شست‌وشوی سر با شامپو، باعث افزایش گردش خون در پوست سر می‌شود و رشد مو را نیز افزایش می‌دهد.

البته شست‌وشوی روزانه موها اگر به دلیل تعریق شدید، استفاده مرتب از محصولات بدون نیاز به آبکشی مانند سرم مو، ژل و… باشد، بد نیست، اما اگر عرق نمی‌کنید و یا به صورت روزانه از محصولات آرایشی مو استفاده نمی‌کنید، از شست‌وشوی روزانه‌ موهایتان بپرهیزید.

موهای خود را زیاد برس نزنید.

 

۵) موهای خود را زیاد برس نزنید

برس زدن روزانه مو نباید بیش از ۵ تا ۱۰ دقیقه طول بکشد. بیشتر خانم‌ها معتقدند راز داشتن موهای بلند و سالم، برس زدن است. عده‌ای دیگر به دلیل اینکه معتقدند برس زدن مو، منجر به ریزش مو می‌شود، موهای خود را مگر در مواقع ضروری، شانه نمی‌زنند. هر دو کار اشتباه است.

برس زدن باعث تحریک پوست و آزادسازی چربی‌های طبیعی مو و همچنین گسترش این چربی‌ها در تارهای مو می‌شود. برای اینکه موهایتان شکننده نشود و همچنین برای جلوگیری از ریزش مو، موهایتان را به آرامی برس بزنید؛ در غیر این صورت دچار طاسی سر خواهید شد.

البته در انتخاب نحوه درست برس یا شانه زدن، نوع برس و نوع مو هم اهمیت دارند. استفاده از برس‌هایی با سوزن‌های فلزی بسیار نادرست است. بهترین کار استفاده از شانه چوبی یا برس با سوزن‌هایی با سر گرد و غیر فلزی برای موهای صاف و استفاده از شانه چوبی دندانه درشت برای موهای فر است. البته موهای فر را نمی‌توان در حالتی که کاملاً خشک است شانه زد. این کار باعث کشیدگی و شکنندگی تارهای مو می‌شود.

6) کاهش استرس باعث افزایش سرعت رشد موها می‌شود

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که از موهایتان به صورت ویژه‌ای مراقبت کنید و با ملایمت با آن‌ها رفتار کنید، اما به نتیجه دلخواهتان در رشد مو نرسیده باشید. سطح بالای استرس باعث اختلال در رشد مو و در نهایت ریزش موی سر می‌شود‌ و این یعنی تارهای مو در مرحله آناژن، آن گونه که باید، رشد نمی‌کنند.

استرس به دلیل عوامل فیزیولوژیکی و روانشناختی به وجود می‌آید و موجب تأثیر منفی در سلامت و رشد سریع مو می‌شود. استرس باعث از دست دادن حجم مو و کدر و ضعیف شدن آن می‌شود.

شما می‌توانید با انجام منظم یوگا، مدیتیشن و ورزش‌هایی از این قبیل، استرس خود را کاهش دهید و با خواندن کتاب و گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌تان، موجب آرامش ذهن خود شوید.

همچنین شما نیاز دارید برای حفظ سلامت موهای خود، چرخه خواب و بیداری مناسبی داشته باشید. به طور کلی می‌توان گفت بهتر است ۸ ساعت بخوابید. البته میزان خواب کافی برای افراد در سنین مختلف متفاوت است. در مقاله دیگر ما با عنوان سلامت خواب می‌توانید میزان مناسب خواب برای خود را بیابید.

 

7) روبالشی خود را عوض کنید

روبالشی نخی خود را با روبالشی ساتن یا ابریشمی عوض کنید.

اگر به دنبال راهکاری برای رشد سریع مو هستید، باید بدانید که تمام کارهای کوچکی که در راستای افزایش رشد مو خود انجام می‌دهید، شما را یک قدم به هدفتان نزدیک‌تر خواهد کرد.

توصیه می‌شود روبالشی ساتن یا ابریشم را جایگزین روبالشی نخی کنید. ابریشم نرم‌تر از نخ است و باعث کاهش الکتریسیته مو، و در نتیجه کمتر شدن به هم ریختگی مو می‌شود‌. همچنین احتمال شکستگی تارهای مو در حین خواب، روی پارچه ساتن یا ابریشم، کمتر از پارچه نخی با اصطکاک بیشتر است. علاوه بر این، موها روی پارچه ابریشمی کمتر خشک می‌شوند.

8) برای رشد سریع مو از مکمل‌ها استفاده کنید

از مواد غذایی طبیعی و مناسب استفاده کنید. همان‌طور که گفته شد، این کار به افزایش فرایند رشد مو کمک می‌کند. اما تمام عناصر  و ترکیبات لازم برای رشد مو در تمام انواع رژیم‌های غذایی یافت نمی‌شوند.

مکمل‌های متنوعی مانند بیوتین و قرص‌های مولتی ویتامین وجود دارند که برای خانم‌هایی که می‌خواهند موهای بلند و قوی داشته باشند، بسیار مناسب است. این مکمل‌ها باعث می‌شوند تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز که در برنامه غذایی‌تان وجود ندارد، دریافت کنید‌ و در نهایت می‌توانند به افزایش رشد مو کمک کنند.

البته مکمل بیشتر به معنای رشد بیشتر مو نیست. هیچ‌گاه نباید مکمل‌ها را (حتی اگر ویتامین باشند) بیش از مقدار توصیه شده مصرف کرد. همچنین در صورتی که داروی خاصی مصرف می‌کنید یا مبتلا به بیماری هستید، قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

9) از درمان‌های طبیعی مو استفاده کنید

در فرایند مراقبت از موهایتان، قطعاً درباره فواید درمان‌های طبیعی مو شنیده‌اید. ماسک موهای خانگی به سادگی با مخلوط کردن لیمو، عسل، آووکادو، اسانس رزماری، روغن نارگیل و روغن زیتون که در هر خانه‌ای موجود است، تهیه می‌شوند و می‌توانند به رشد سریع مو کمک کنند.

مواد طبیعی مختلفی وجود دارد که موهای شما را مرطوب و نرم و ابریشمی می‌کند و مو را به حداکثر رشد خود می‌رساند، حداقل هفته‌ای یکبار از یک ماسک موی طبیعی مناسب موهای خودتان استفاده کنید.

10) از موهایتان محافظت کنید

زمانی ‌که بیرون از منزل هستید، مخصوصاً زمانی که آب و هوا نامناسب است و گرد وغبار وجود دارد، موی خود را بپوشانید، چرا که رطوبت موهایتان در معرض گرد و غبار و گرما و وزش باد کاهش می‌یابد. لازم که گفتن هم نیست که موی خشک یعنی موی شکننده و آسیب‌پذیر.

استفاده از نرم کننده برای سلامت بیشتر مو

11) به طور مرتب از نرم کننده یا ماسک موی داخل حمام استفاده کنید

مو زیبایی شما را منعکس می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری از خانم‌ها، زمان زیادی را صرف حفظ نرمی و درخشندگی موی خود می‌کنند.

اغلب خانم‌ها موهای خود را با شامپو می‌شویند، اما از اهمیت استفاده از یک نرم کننده خوب غافل هستند. استفاده از نرم کننده، به حفظ لیپید و پروتئین‌ها در داخل ساقه مو کمک می‌کند، همچنین باعث ایجاد لایه‌ای روکش مانند روی کوتیکول (بیرونی‌ترین لایه‌ی ساقه مو) می‌شود و همین نکته باعث رشد بهتر موها می‌شود.

نرم کننده‌های قوی و روش‌های درمانی که برای بازسازی موها انجام می‌شوند، به آب رسانی تارهای مو و درمان موهای آسیب دیده و کاهش وز شدن مو و کدری مو کمک می‌کنند. این نرم کننده‌ها و ماسک‌های داخل حمام در حفظ سلامت موی شما موثر هستند؛ و همچنین اندازه، قابلیت کنترل، حجم و درخشندگی آن را نیز افزایش می‌دهند.

12) برای رشد سریع مو به اندازه کافی آب بنوشید

مطمئن شوید که هر روز حداقل ۸ لیوان آب می‌نوشید. نوشیدن آب برای سلامتی کل بدن بسیار مفید است؛ زیرا موجب دفع سموم بدن و عملکرد درست آن می‌شود. از آنجایی که مو برای حفظ رطوبت خود به بدن متکی است، باید با نوشیدن آب، همیشه رطوبت بدن و موی خود را حفظ کنید.

مو زمانی که خیس است، مستعد شکنندگی است.

 

13) موهای خیس خود را درون حوله نپیچید

برای رشد سریع مو باید به این نکته توجه کنید که پیچیدن مو درون حوله، درست بعد از شستن، شاید به نظر منطقی آید، اما مو زمانی که خیس است، مستعد شکنندگی است. از این رو، توصیه می‌شود موی خود را به آهستگی با حوله میکروفیبر یا یک تی‌شرت خشک کنید. این کار موجب جلوگیری از آسیب به کوتیکو مو (لایه پوشاننده ساقه مو) می‌شود.

14) برای رشد سریع مو، آن‌ها را ضد عفونی کنید

برای این کار نیاز به محصولات ضد میکروب دارید. عفونت‌های میکروبی در پوست سر، منجر به ضعیف شدن فولیکول مو و آسیب به ساقه مو می‌شوند؛ به این طریق موی ناسالم و کدری به وجود می‌آید. این عفونت‌ها منجر به بیماری‌های پوست سر مانند درماتیت سبورئیک، پسوریازیس، اگزمای پوست سر و… می‌شوند، که همه این‌ها مانع رشد طبیعی مو می‌شوند.

پاکسازی مو با استفاده از محصولات ضد میکروب، درمان‌های بالینی و داروهای مناسب به افزایش رشد سالم موها کمک می‌کند.

ماساژ دادن مو با استفاده از روغن گرم

15) موهای خود را با روغن گرم ماساژ دهید

به سلیقه خود یک روغن مناسب انتخاب کنید. ماساژ دادن آرام مو با روغن های ولرم مانند روغن جوجوبا، روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن آرگان و… نه تنها باعث بهبود گردش خون در پوست سر می‌شود، بلکه پوست سر را تقویت، بازسازی و نرم کرده، به رشد سریع مو نیز کمک می‌کند؛ همچنین موجب تقویت پیاز مو و قوی، بلند و درخشان شدن مو می‌شود.

16) موی خود را با سرکه بشویید

شستن مو با سرکه سیب علاوه بر اینکه باعث افزایش رشد مو می‌شود، مو را درخشان، سالم و زیباتر می‌کند. مخلوط ۲ قاشق سوپ‌خوری سرکه و ۱ لیتر آب، مانند یک نرم کننده طبیعی عمل می‌کند و به شما کمک می‌کند موهای بلند و سالمی داشته باشید. این ترکیب خاصیت ضدمیکروبی نیز دارد.

17) صبور باشید

حتی بهترین راه حل‌های رشد مو نیاز به صبر و تداوم دارند. تا زمانی که کار درست را انجام بدهید و برای به دست آوردن موهای بلند، مصمم باشید، مطمئن باشید نتیجه خواهید گرفت. اگر سریعاً نتیجه مطلوب را کسب نکردید، نگران نشوید و موهای خود را از روی ناامیدی کوتاه نکنید. به یاد داشته باشید موهای شما در هر ماه به طور میانگین تنها ۱.۲۵ سانتی متر رشد می‌کنند.

 

نبایدهای مراقبت از مو

برای مراقبت از موها، باید از انجام کارهای زیر پرهیز نمایید:

رنگ کردن زیاد مو

موی رنگ شده بسیار آسیب‌پذیر است. اگر به دنبال راهی برای رشد سریع مو هستید باید از رنگ کردن زیاد موهای خود بپرهیزید.

بیشتر رنگ‌های مو، شامل آمونیاک هستند. آمونیاک یک عامل صنعتی سفیدکننده و از بین برنده رنگ است. این ماده می‌تواند باعث آسیب زدن به موهای شما شود و آن‌ها را خشک کند.

استفاده بیش از حد از رنگ‌های مو، به دلیل آسیب زدن به فولیکول مو، ممکن است علت ریزش مو باشد. به جای استفاده از مواد شیمیایی، می‌توانید از رنگ موی طبیعی مانند حنا استفاده کنید. البته حنا ممکن است برخی موها را خشک کند، به این مسئله دقت کنید.

مطالعات نشان می‌دهند حنا می‌تواند علاوه بر رنگ کردن مو، در افزایش استحکام آن هم نقش داشته باشد. شما می‌توانید از پودر دارچین و یا قهوه نیز برای رنگ کردن طبیعی موهایتان استفاده کنید‌.

حالت دادن مداوم به موهای شما آسیب می‌زند

حالت دادن به مو

در روش‌های حالت‌دهی به موها (صاف کردن و یا فرکردن مو)، مواد شیمیایی مضری به کار می‌رود که منجر به ریزش موها می‌شود. برای صاف کردن مو می‌توانید از مواد طبیعی استفاده کنید.

صاف کردن مداوم موها، باعث موخوره می‌شود و اگر این اتفاق بیفتد، باید همیشه آن‌ها را کوتاه کنید تا موهایتان بهتر رشد کند. سعی کنید موی طبیعی خود را دوست داشته باشید و از حالت دادن به آن پرهیز کنید. اگر موهای خشک یا وز دارید، به جای صاف کردن‌شان، آن‌ها را تغذیه و آب‌رسانی کنید تا به طور طبیعی خوش‌حالت‌تر شوند.

برس زدن موی خیس

برس زدن موی خیس، یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی است که بعضی از افراد انجام می‌دهند. هیچ وقت این کار را انجام ندهید. اجازه دهید موهایتان کمی خشک شوند و سپس آن‌ها را با شانه چوبی دندانه درشت، شانه بزنید. به خصوص اگر موهای فر دارید.

 

استفاده از آب داغ

در هنگام شست‌وشوی موهایتان هرگز از آب داغ استفاده نکنید؛ زیرا این کار موجب خشک و شکننده شدن موهایتان می‌شود. برای شستن موهایتان از آب ولرم استفاده کنید؛ سپس در انتها برای چندین ثانیه آن‌ها را با آب سرد آبکشی نمایید. آب سرد باعث صاف شدن کوتیکول مو شده و به شما موهایی نرم و قابل کنترل هدیه می‌دهد.

استفاده از مدل‌ها و اکسسوری‌های نامناسب برای بستن مو

بستن مو در مدل‌هایی مانند دم اسبی محکم فشار زیادی به آن وارد می‌کند و باعث می‌شود مو از ریشه کشیده شود. این کار باعث سست شدن ریشه مو می‌شود، در نتیجه موها مستعد شکنندگی و ریزش می‌شوند.

بستن مو با کش‌های نامناسب نیز باعث ضعیف شدن مو و آسیب دائمی به آن می‌شود. کش‌های مو هم می‌توانند باعث کشیده شدن مو از ریشه شوند و هم ایجاد موخوره کنند. علاوه بر این وقتی مو ضعیف شود، پوست سر نیز آسیب خواهد دید و آسیب پوست سر نیز منجر به آسیب بیشتر به موها می‌شود و این چرخه معیوب ادامه می‌یابد.

کلام پایانی

همه افراد به دنبال این هستند که موهای بلند، زیبا و درخشانی داشته باشند. همان‌طور که گفته شد، عوامل بسیاری در افزایش رشد موها نقش دارند. از بین نکات گفته شده، هر موردی که رعایت کنید شما را به هدف‌تان که داشتن موهای سالم و بلند است، نزدیک‌تر می‌کند. پس صبور باشید و با پشتکار این موارد را رعایت کنید تا نتیجه شگفت‌انگیز آن را ببینید.

تجربه شما درباره رشد سریع مو

شما چه توصیه‌ای برای افزایش رشد مو دارید؟ فکر می‌کنید کدام یک از راه حل‌های ذکر شده در این مقاله به رشد سریع مو بیشتر کمک می‌کند؟ کارهایی که در این مقاله ذکر شد را امتحان کنید و ببینید کدام یک برای شما مفیدتر است. اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه داشته‌اید، می‌توانید با ما در میان بگذارید. همچنین در صورت تمایل سؤالات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8808739
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5338843

rosexidil

4.5/5 - (463 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
234 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها