ضد جوش: 12 مورد از بهترین ترکیبات ضد آکنه

خرید یک محصول ضد جوش می‌تواند به اندازه خرید یک تلفن همراه جدید گیج‌کننده باشد؛ چون هنگام خرید، گزینه‌های زیادی پیش رویتان قرار می‌گیرند. بنابراین، بهتر است قبل از خرید، نسبت به ویژگی‌های محصول ضد جوش مورد نظرتان اطلاعات کافی بدست آورید.

برای انتخاب یک داروی ضدجوش مناسب، ابتدا باید با 4 روش اساسی مبارزه با آکنه آشنا شوید. ترکیبات ضد آکنه با از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده آکنه، لایه‌برداری سلول‌های مرده پوست، کاهش انسداد منافذ پوست، کاهش التهاب یا از بین بردن چربی‌های اضافه به کاهش و درمان جوش کمک می‌کنند.

در ادامه این مقاله، نحوه عملکرد قوی‌ترین محصولات ضد جوش را شرح داده‌ایم و راه‌های درمانی مناسب برای از بین بردن جوش را معرفی کرده‌ایم.

داروهای ضد آکنه بدون نسخه

در ادامه لیست 7 داروی ضد آکنه بدون نسخه آورده شده است.

1) نیاسینامید (Niacinamide)

نیاسینامید (نوعی از ویتامین B3) خواص قابل توجهی برای پوست دارد. این ماده یک ضد التهاب قوی است که در کاهش التهابات ناشی از آکنه بسیار مؤثر عمل می‌کند. همچنین با کاهش و کنترل ترشح سبوم، مانع از تجمع چربی و انسداد منافذ پوست می‌شود. بدین ترتیب تکثیر باکتری‌های مولد جوش (پروپیونی باکتروم آکنه) که از چربی پوست تغذیه می‌کنند نیز کنترل می‌شود.

نیاسینامید با افزایش سرامید سلول‌‎های پوستی (گروهی از اسیدهای چرب) به حفظ رطوبت پوست و محافظت از آن در برابر آسیب پرتو فرابنفش نیز کمک می‌کند. همچنین با تحریک کلاژن سازی سبب استحکام پوست و کاهش چین‌وچروک‌های ریز صورت می‌شود.

2) بنزوئیل پراکسید

بنزوئیل پراکسید مؤثرترین داروی بدون نسخه برای درمان جوش است. این دارو نه‌تنها از بروز آکنه پیشگیری می‌کند، بلکه باعث از بین رفتن باکتری‌ها و چربی اضافه و لایه‌برداری سلول‌های مرده پوست نیز می‌شود.

این ماده به میزان 10-2.5 درصد در پاک‌کننده‌های صورت، لوسیون‌ها، کرم‌ها، ژل‌ها و داروهای ضد لک پوستی استفاده می‌شود.

3) آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)

آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) با از بین بردن سلول‌های مرده پوست که دلیل مسدود شدن منافذ و بروز جوش هستند، پوست را نرم و لطیف می‌کنند. این نوع ترکیبات را می‌توان برای کل صورت استفاده کرد. انواع آلفا هیدروکسی اسید شامل اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک است.

4) خاک رس

خاک رس فقط برای ساخت ظروف سفالی به کار نمی‌رود. این ماده به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، معمولاً در تهیه ماسک‌‌های ضد جوش استفاده می‌شود. خاک رس به تسکین پوست و کاهش موقت تولید چربی کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از خاک رس در تهیه ماسک صورت خانگی برای جوش استفاده نمایید.

5) سالیسیلیک اسید

این بتا هیدروکسی اسید، یک لایه‌بردار مؤثر و قوی است که با لایه‌برداری، به تمیز نگه داشتن منافذ پوستی کمک می‌کند. سالیسیلیک اسید دارای خواص ضد التهاب است؛ بنابراین بیماران آن را نسبت به اسید گلیکولیک بهتر تحمل می‌کنند. بنابر توصیه کارشناسان، بهتر است داروهای بدون نسخه‌ای را تهیه کنید که دارای 2 درصد سالیسیلیک اسید هستند.

6) گوگرد

این ماده معدنی باعث کاهش چربی اضافه و التهاب شده و به لایه‌برداری پوست کمک می‌کند. گوگرد برای درمان آکنه و نیز برای درمان رزاسه (یک بیماری پوستی شایع که باعث قرمزی، تورم و بروز جوش صورت می‌شود) استفاده می‌گردد.

گوگرد بویی شبیه تخم مرغ گندیده دارد؛ به همین دلیل، بسیاری از افراد تمایلی به استفاده از آن ندارند. با این وجود، ترکیب گوگرد با سایر مواد به از بین بردن بوی بد آن کمک می‌کند.

7) روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد باکتری و ضد التهاب بوده و به کاهش شدت آکنه کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از 5 درصد روغن درخت چای، نتیجه‌ای مشابه 5 درصد بنزوئیل پراکسید را دارد. با این وجود، این ماده طبیعی می‌تواند برای افرادی که اگزما دارند یا پوستشان حساس است، مناسب نباشد.

روغن درخت چای برای کاهش شدت جوش

داروهای ضد جوش تجویزی

برخی از ترکیباتی که در ادامه می‌خوانید، ممکن است علاوه بر داروهای تجویزی در محصولات ضد جوش بدون نسخه نیز با درصدهای پایین‌تر یافت شوند.

8) آنتی‌بیوتیک‌ها

آنتی‌بیوتیک‌ها، باکتری‌هایی که عامل بروز آکنه هستند را از بین می‌برند. آنتی‌بیوتیک‌ها به‌صورت خوراکی (تتراسایکلین، داکسی سایکلین، مینوسایکلین، اریترومایسین) و به‌صورت موضعی (اریترومایسین، کلیندامایسین) تجویز می‌شوند. این داروها اغلب به‌طور هم‌زمان با سایر ترکیبات ضد آکنه مانند گوگرد و روغن درخت چای استفاده می‌شوند.

9) آزلائیک اسید

این دارو به از بین بردن باکتری‌ها و لایه‌برداری سلول‌های مرده پوست که باعث بسته شدن منافذ آن می‌شوند، کمک می‌کند. این ماده مانند آنتی‌بیوتیک عمل کرده و باکتری‌های مولد جوش را کاهش می‌دهد. آزلائیک اسید که به صورت کرم و ژل وجود دارد، بهترین گزینه برای درمان آکنه‌های خفیف تا متوسط است.

10) قرص‌های ضد بارداری

قرص های ضد بارداری ترکیبی، حاوی هورمون استروژن و پروژسترون هستند و به همین دلیل، به تنظیم نوسانات هورمونی که باعث بروز آکنه‌های دوره‌ای می‌شود، کمک می‌کنند. این قرص‌ها همچنین کاهنده چربی اضافه هستند. داروهای ضد بارداری خوراکی، معمولاً به همراه سایر داروهای ضد جوش مانند بنزوئیل پراکسید یا سالیسیلیک اسید تجویز می‌شوند.

11) رتینوئیدهای خوراکی

ایزوترتینوئین، نوعی قرص از خانواده رتینوئیدها است که برای درمان آکنه شدید و در صورت موفقیت‌آمیز نبودن سایر روش‌ها تجویز می‌شود. مطابق یافته‌های آکادمی پوست آمریکا، حدود 85 درصد بیماران پس از یک دوره درمان با این دارو، دیگر شاهد بروز آکنه نخواهند بود. این داروی قوی به تنهایی می‌تواند مانع تولید چربی اضافه شود.

یکی از علت‌های اصلی بروز جوش، وجود چربی است. مهم نیست چقدر باکتری روی صورتتان وجود دارد یا اینکه منافذ پوست‌تان تا چه میزان مسدود شده است. اگر بتوانید تولید چربی را متوقف کنید، آکنه به طور دائمی درمان خواهد شد.

با این وجود، مصرف این دارو دارای عوارض جانبی جدی خواهد بود و ممکن است موجب ایجاد نقایص مادرزادی در جنین و افسردگی شود. قبل از مصرف این دارو، به انجام یک سری آزمایشات کامل، از جمله آزمایشات بارداری نیاز است.

در صورت بارداری یا قصد باردار شدن، نباید این دارو را مصرف کرد. همچنین، در زمان مصرف، لازم است تحت نظر متخصص پوست، چکاپ ماهانه صورت گیرد.

12) رتینوئیدهای موضعی

رتینوئیدهای موضعی از جمله ترتینوئین، آداپالن و تازاروتن، از مشتقات ویتامین A  هستند که نه‌تنها خطوط ظریف و چین و چروک را صاف می‌کنند، بلکه سلول‌های مرده پوست که باعث مسدود شدن منافذ و بروز آکنه می‌شوند را نیز لایه‌برداری می‌کنند. مانند سایر روش‌های لایه‌برداری ضد آکنه، رتینوئیدها می‌توانند باعث تحریک، خشکی و قرمزی پوست شوند؛ به همین دلیل، در صورتی که پوستی حساس دارید، در استفاده از آن‌ها احتیاط کنید.

برای مقابله با عوارض جانبی لایه‌برداری و حساسیت به نور خورشید، بعد از مصرف این دارو، از مرطوب‌کنند‌ه‌های غیر کومدون زا که منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

درمان موضعی برای آکنه

یک محصول مؤثر ضد جوش را باید بر چه اساسی انتخاب کنیم؟

انتخاب محصول مناسب برای درمان آکنه به عوامل زیادی از جمله نوع پوست، شدت و نوع آکنه و البته روتین مراقبت پوستی شما بستگی دارد. در ادامه چند دستورالعمل کلی برای انتخاب و استفاده از محصولات ضد جوش آورده شده است:

با بنزوئیل پراکسید شروع کنید

اگر در انتخاب محصول ضد آکنه تردید دارید، درمان را با محصولی که حاوی بنزوئیل پراکسید است شروع کنید. این ماده برای اکثر افراد مؤثر بوده و به‌خوبی تحمل می‌شود. معمولاً بعد از چند روز نتیجه را خواهی.د دید. قبل از خرید، نوع و میزان مواد تشکیل دهنده محصول که روی برچسب آن وجود دارد را بررسی کنید. بیشتر بودن میزان بنزوئیل پراکسید لزوماً به معنای بهتر بودن محصول نیست.

در برخی موارد، محصولی با 2.5 درصد بنزوئیل پراکسید، به اندازه محصولاتی که غلظت بیشتری از این ماده را دارند موثر بوده و عوارض جانبی کمتری نیز خواهد داشت.

با محصولات ضد جوش که قدرت کمتری دارند شروع کنید

استفاده از این محصولات در به حداقل رساندن قرمزی، خشکی و سایر مشکلات پوستی مؤثر است. در صورت نیاز، بعد از گذشت چند هفته، قدرت محصول و تعداد دفعات استفاده از آن را افزایش دهید. این کار کمک می‌کند تا پوست به تدریج با روش درمان سازگار شود.

برای درمان آکنه‌های مقاوم، از محصولاتی با ترکیبات مختلف استفاده کنید

مواد تشکیل دهنده محصولات ضد آکنه به روش‌های مختلفی عمل می‌کنند؛ بنابراین استفاده از محصولات و ترکیبات مختلف برای درمان آکنه‌های مقاوم می‌تواند مفید باشد. برای جلوگیری از تحریک پوست، یک محصول را صبح و محصول دیگر را شب استفاده کنید.

صبور باشید

درمان آکنه به حوصله و گذشت زمان نیاز دارد. برای دیدن نتایج ممکن است به دو یا حتی شش ماه استفاده روزانه از محصول نیاز باشد. همچنین آکنه ممکن است قبل از بهبودی کامل، بدتر نیز به نظر برسد.

محصولات مختلف را امتحان کنید

قبل از اینکه بدانید چه محصولی برای شما مناسب است، ممکن است لازم باشد محصولاتی با مواد مؤثره مختلف را امتحان کنید.

هنگام استفاده از محصولات ضد جوش چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

محصولات ضد آکنه تنها یک مرحله از برنامه مراقبت از پوست هستند. هنگام استفاده از این محصولات، نکات زیر را رعایت کنید:

شستشوی صورت بعد از استفاده از ترکیبات ضد جوش

  • صورتتان را دو بار در روز بشویید: از یک پاک‌کننده ملایم و غیر صابونی استفاده کرده و در شستشوی صورت زیاده روی نکنید. شست‌وشو و اسکراب بیش از حد، می‌تواند باعث بدتر شدن آکنه شود. اسکراب‌هایی که حین شستشو به‌راحتی حل می‌شوند، کمترین سایش را ایجاد می‌کنند، در حالی که اسکراب‌های حاوی هسته میوه آسیاب شده و آلومینیوم اکسید، سایندگی بیشتری دارند.
  • از دستمال مرطوب استفاده کنید: دستمال مرطوب، گزینه ملایم‌تری از پاک‌کننده‌ها و شوینده‌ها است. دستمال‌هایی که بافت توری دارند، برای پوست‌های خشک و حساس مناسب هستند و دستمال‌هایی که بافت محکم‌تری دارند، سلول‌های مرده پوست را بهتر از بین می‌برند.
  • از چسب‌های پاک کننده منافذ پوست استفاده کنید: این محصولات آلودگی و چربی را از منافذ پوست پاک می‌کنند. چسب را روی پوست مرطوب قرار داده و اجازه دهید تا خشک شود، سپس آن را جدا کنید. می‌‎توانید هر سه روز یک بار از این محصولات استفاده کنید. برای اثبات تأثیر این روش در پیشگیری و درمان آکنه، به مطالعات بیشتری نیاز است.
  • از مصرف بیش از حد محصولات ضد جوش خودداری کنید: به اندازه کافی از محصولات ضد آکنه استفاده کنید و این کار را پس از پاکسازی پوست انجام دهید. دستمال‌ مرطوب پاکسازی کننده پوست، دارای بنزوئیل پراکسید و سایر ترکیبات فعال هست؛ بنابراین نیازی نیست بعد از تمیز کردن پوست با این دستمال‌ها، از سایر محصولات حاوی این مواد مؤثره استفاده کنید.
  • ‌از مرطوب‌کننده‌های بدون چربی و بر پایه آب استفاده کنید: این مرطوب‌کننده‌ها باعث کاهش خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن می‌‌‌شوند.
  • از مصرف محصولات چرب برای پوست و موهایتان خودداری کنید: محصولاتی را که دارای برچسب غیر کومدون زا یا بر پایه آب هستند انتخاب کنید.
  • از فشار دادن و ترکاندن جوش‌ها خودداری کنید: این کار ممکن است منجر به بروز عفونت یا باقی ماندن جای جوش شود.
  • مراقب هر آنچه که با صورت در تماس است باشید: موهایتان را تمیز و به دور از صورتتان نگه دارید. همچنین، از قرار دادن دست یا گوشی تلفن در کنار صورتتان خودداری کنید.

نکته آخر

در طول درمان آکنه صبور باشید. برخی از روش‌های درمانی بلافاصله جواب می‌دهند، اما در بعضی موارد رسیدن به نتیجه مطلوب ممکن است چندین ماه زمان ببرد.

همچنین استفاده هم‌زمان از چند فرآورده ضد آکنه می‌تواند باعث خشکی پوست شود. این خشکی نیز سبب این خواهد شد که منافذ پوست چربی بیشتری تولید کنند و آکنه‌ها نیز بیشتر شوند.

مراجعه به متخصص پوست و مو، تنها راه تشخیص کامل و دقیق نوع و شدت آکنه است و در برخی موارد، برای از بین بردن و کنترل کامل آکنه، راهی جز گذراندن یک دوره درمان تخصصی تحت نظر پزشک متخصص وجود ندارد.

تجربه شما

شما با چه داروها یا ترکیباتی با آکنه مقابله می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم تجربه‌تان از مصرف داروها یا ترکیبات ضد جوش را با ما و دیگران در میان بگذارید.

منابع:

https://www.aad.org
https://kidshealth.org/en/kids/acne.html
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3366450
https://www.verywellhealth.com/exfoliation-basics-15626
https://www.everydayhealth.com/news/the-best-acne-fighting-ingredients

 acne-suppressing-pad

4.7/5 - (8 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها