خواص و فواید محلول رویش مو با آب پیاز و روش تهیه و استفاده از آن

اگر به دنبال ماده‌ای طبیعی، مفید و بدون عوارض برای افزایش رشد مو و بهبود سلامت پوست سرتان هستید، چند دقیقه‌ از وقتتان را صرف خواندن این مقاله کنید. اینجا طرز تهیه یک محلول رویش مو بسیار موثر را خواهید آموخت که به راحتی می‌توانید آن را در خانه تهیه کنید. در این محلول، آب پیاز نقش اصلی را بازی می‌کند!

لطفاً بلافاصله یاد بوی نامطبوع پیاز نیفتید چون پس از آماده‌سازی این محلول، بوی چندان زیادی باقی نخواهد ماند و همان مقدار کم بو نیز پس از شستن موها کاملاً از بین می‌رود. هرچند، وقتی از فوائد آب پیاز برای سلامتی مو و پوست سر مطلع شوید، بوی آن واقعاً اهمیتی نخواهد داشت.

محلول رویش مو - آب پیاز برای مو

آب پیاز برای رشد مو

در سال 2002 مطالعه‌ای روی افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا (ریزش موی سکه ای) انجام شد. نیمی از این افراد، آب پیاز را دو بار در روز روی پوست سر خود مالیدند و مابقی افراد از آب لوله‌کشی استفاده کردند.

بعد از گذشت 2 هفته، 74 درصد از افرادی که از آب پیاز استفاده می‌کردند شاهد رشد مجدد بخشی از موهای خود بودند. رشد مو بعد از 6 هفته در 86.9 درصد افراد این گروه مشاهده شد؛ در حالی که تنها 13 درصد از افرادی که از آب لوله‌کشی استفاده کرده بودند رشد مجدد موها را مشاهده کردند. بنابراین، آب پیاز قطعاً ارزش امتحان کردن را دارد!

چرا محلول رویش مو با آب پیاز مؤثر است؟

پیاز سرشار از کوئرستین و گوگرد است. این دو ماده در سلامتی مو نقش مؤثری دارند.

کوئرستین

هر کیلوگرم پیاز حاوی 300 میلی‌گرم کوئرستین است که نسبت به سایر میوه‌ها و سبزیجات این میزان به حد قابل توجهی بیش‌تر است . کوئرستین یک ترکیب فعال زیستی است که به وفور در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود.

به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی بالای این ترکیب، استفاده از آن در داروها، باعث بهبود سلامت انسان شده‌ است. در سال‌های اخیر، خواص شگفت‌انگیز آنتی ‌اکسیدانی کوئرستین به‌طور گسترده بررسی شده است.

نتایج نشان داده ‌است فعالیت آنتی ‌اکسیدانی قوی کوئرستین باعث حفظ تعادل اکسیداتیو می‌شود. اهمیت فعالیت آنتی اکسیدانی قوی کوئرستین هنگامی آشکار می‌شود که از نقش اکسیداسیون در ریزش مو مطلع شوید. آسیب اکسیداتیو را، بیش‌تر، گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) یا رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌کنند.

گونه‌های فعال اکسیژن، مولکول‌های بسیار واکنش‌پذیری هستند که می‌توانند به‌طور مستقیم به لیپیدها، پروتئین‌ها و DNA آسیب برسانند. این مولکول‌ها توسط بسیاری از واکنش‌های درون سلولی و عوامل محیطی تولید می‌شوند.

با این وجود، بدن دارای مکانیسم‌های دفاعی درونی برای مقابله با آن‌ها است. با افزایش سن، میزان تولید رادیکال‌های آزاد افزایش می‌یابد، درحالی‌که قدرت مکانیسم‌های دفاعی درونی بدن کاهش می‌یابد.

این عدم تعادل به آسیب تدریجی ساختارهای سلولی منجر شده و احتمالاً باعث بروز خصوصیات ظاهری پیری، از جمله سفیدی مو و ریزش آن می‌شود. کوئرستین می‌تواند گونه‌های فعال اکسیژن را از بین ببرد، بنابراین استرس اکسیداتیو (که ناشی از عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها در بدن است) را مهار کرده و از آسیب‌های اکسیداتیو جلوگیری می‌کند.

گوگرد

پیاز سرشار از گوگرد است؛ ماده‌ای مغذی که برای بدن لازم است. گوگرد موجود در پیاز، کم پشتی مو را بهبود بخشیده و فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کند.

گوگرد در اسیدهای آمینه، که اجزای سازنده پروتئین هستند، وجود دارد. پروتئین‌ها و خصوصاً کراتین (پروتئین اصلی سازنده مو) سرشار از گوگرد بوده و برای رشد مو لازم است.

آب پیاز، هنگامی که به مو و پوست سر زده می‌شود، می‌تواند گوگرد بیش‌تری فراهم کند و به پرپشت شدن مو و ضخیم شدن آن کمک کند. در نتیجه مانع ریزش مو شده و در نهایت، به افزایش رشد مو ها کمک می‌کند.

گوگرد موجود در پیاز برای تولید کلاژن نیز بسیار موثر است. کلاژن به‌نوبه خود به تولید سلول‌های پوستی سالم و رشد مو کمک می‌کند. همچنین برخی بر این باورند که پیاز ممکن است گردش خون را تقویت کند. استفاده از آب پیاز روی مو و پوست سر می‌تواند خون‌رسانی به فولیکول‌های مو را افزایش داده و به این ترتیب رشد مو را بهبود ‌بخشد.

فواید محلول رویش مو با آب پیاز

آب پیاز مزایای بسیاری برای مو دارد. از جمله این موارد، درمان مشکلات زیر است:

  • آلوپسی (طاسی)
  • التهاب، خشکی و خارش پوست سر
  • ریزش مو
  • شوره سر
  • کم پشت شدن مو
  • مو های خشک یا شکننده
  • سفید شدن زودهنگام مو
  • عفونت پوست سر

مواد مورد نیاز برای تهیه محلول رویش مو خانگی

تنها چیزی که برای تهیه این محلول نیاز دارید یک عدد پیاز تازه (سفید یا زرد) و چند قطره از اسانس روغنی مورد علاقه شماست، تا علاوه بر کاهش بوی پیاز، بتوانید از مزایای این روغن‌ها در محلول نیز بهره‌مند شوید.

پیشنهاد ما به شما استفاده از اسانس‌های روغنی چوب صندل، اسطوخودوس، رزماری، ترنج و آویشن است چون بیش از 100 سال است که از آن‌ها برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود. نتایج یک مطالعه بالینی نشان می‌دهد که آروماتراپی یا رایحه‌درمانی روشی بی‌خطر و مؤثر برای درمان ریزش موی سکه ای (آلوپسی آره آتا) است.

روغن چوب صندل

تحقیقات نشان می‌دهند استفاده از روغن چوب صندل روی پوست سر، کراتینوسیت‌ها (سلول‌های اصلی سازنده خارجی‌ترین لایه پوست که کراتین تولید می‌کنند) را تحریک کرده و باعث بهبود عملکرد آن‌ها می‌شود و چون بهبود وضعیت پوست سر و رشد مو باهم ارتباط تنگاتنگی دارند، می‌تواند باعث افزایش رشد مو نیز بشود.

همچنین روغن چوب صندل در درمان مشکلاتی مانند شوره سر و ریزش مو مؤثر است. روغن چوب صندل یک قابض قوی است، به همین دلیل در کاهش ترشح بیش از حد چربی طبیعی پوست سر (سبوم) و افزایش درخشش و رشد مو مؤثر است.

یک واقعیت شگفت‌انگیز درباره روغن چوب صندل

آزمایش‌هایی که محققان آلمانی روی بافت پوست سر انجام داده‌اند نشان می‌دهد که روغن چوب صندل باعث افزایش رشد مو پس از شش روز استفاده می‌شود. جالب است بدانید که فولیکول‌های مو حاوی گیرنده‌های بویایی هستند و به بوی معطر واکنش نشان می‌دهند، بنابراین باعث تکثیر پروتئین اصلی مو یعنی کراتین می‌شوند.

محلول رویش مو - لافارر

این احتمال وجود دارد که این روغن ژن‌هایی که باعث مرگ سلول‌های سازنده کراتین طی فرآیند مرگ سلولی (آپوپتوز) می‌شوند را مهار کند.

همچنین نتایج سایر تحقیقات نشان می‌دهد روغن‌های معطر باعث ترشح «فاکتورهای رشد» می‌شوند. اگرچه انسان فقط از راه بینی خود قادر به استشمام بو است، با این حال، گیرنده‌های موجود در مو، اسپرم و حتی روده انسان می‌توانند مواد شیمیایی موجود در برخی از رایحه‌ها را تشخیص دهند.

تحقیقات نشان می‌دهند استفاده از روغن چوب صندل در درمان طاسی، برای یک‌چهارم مردانی که از 25 سالگی به ریزش مو دچار شده‌اند، مؤثر ‌خواهد بود.

روغن اسطوخودوس

طبق مطالعه انجام‌شده در سال 2016، استفاده از روغن اسطوخودوس روی موش‌های ماده باعث افزایش رشد مو در آن‌ها می‌شود. علاوه بر این، موهای آن‌ها ضخیم‎‌تر شده و سریع‌تر از حالت عادی رشد می‌کند. اگر روغن به‌طور کامل به پوست سر نفوذ کند، میزان تأثیرگذاری آن نیز افزایش می‌یابد.

روغن اسطوخودوس ممکن است به درمان طاسی با الگوی مردانه (آلوپسی آندروژنیک) نیز کمک ‌کند. اگرچه این تحقیق روی موش‌ها انجام شده است، اما انسان‌ها نیز می‌توانند با خیال راحت از این روغن برای موهای خود استفاده کنند. همچنین روغن اسطوخودوس باعث نرمی و درخشندگی موها شده و به کنترل شوره سر کمک می‌کند. بنابراین می‌توانید از این روغن در محلول رویش مو خانگی استفاده کنید.

روغن رزماری

روغن رزماری ریشه‌های مو را تحریک کرده و روند رشد مو را بهبود می‌بخشد. همچنین باعث افزایش گردش خون در پوست سر می‌شود. این روغن به دلیل توانایی در افزایش تولید سلول‌های جدید، انتخابی مناسب برای بهبود ضخامت و رشد مو است.

بر اساس نتایج یک مطالعه در سال 2015، وقتی صحبت از رشد مو و پیشگیری از ریزش مو می‌شود، روغن رزماری می‌تواند به اندازه داروی ماینوکسیدیل (یک داروی ضد ریزش مو) مؤثر واقع شود و البته مزیت بیش‌تر آن این است که مانند ماینوکسیدیل باعث خارش پوست سر نمی‌شود.

روغن ترنج (Bergamot Oil)

گروهی از دانشمندان ایتالیایی در سال 2014 دریافتند که اسانس روغنی ترنج به بهبود زخم کمک کرده و التهاب را کاهش می‌دهد. این روغن هم به رشد مو و هم سلامت پوست سر کمک می‌کند، چون سلامت پوست سر و رشد مو با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند. همچنین زمانی که روغن ترنج روی پوست سر قرار می‌گیرد، خاصیت ضد میکروبی از خود نشان می‌دهد.

روغن آویشن

روغن آویشن با تحریک پوست سر و جلوگیری از ریزش مو می‌تواند به رشد مو کمک کند. این روغن نسبت به سایر اسانس‌های روغنی قدرت بیشتری دارد. بنابراین، قبل از مصرف آن در محلول رویش مو حتماً آن را رقیق کنید (2 قطره روغن را در 2 قاشق غذاخوری روغن حامل بریزید).

خطرات استفاده از اسانس‌های روغنی رقیق‌نشده

  • استفاده از اسانس‌های روغنی رقیق‌نشده روی پوست حساس یا در سوراخ‌های بینی (در رایحه‌درمانی) می‌تواند باعث تحریک یا سوختگی پوست و مخاط شود. همچنین در افراد مستعد نیز ممکن است به واکنش‌های آلرژیک و بثورات پوستی منجر شود.
  • رقیق‌کردن اسانس‌های روغنی در روغن حامل از تبخیر سریع آن‌ها جلوگیری میکند. به همین دلیل به ماندگاری رایحه کمک کرده و بنابراین از مزایای آن بهره بیش‌تری خواهید برد.

از روغن‌های حاملی مانند روغن نارگیل، روغن هسته انگور یا روغن جوجوبا برای رقیق‌کردن استفاده کرده و یک محلول رشد موی کاملاً چرب (۲ تا ۳ قطره اسانس روغنی در 2 قاشق غذاخوری روغن حامل) تهیه کنید. همچنین می‌توانید اسانس‌های روغنی را با آب پیاز رقیق کرده و هم‌زمان از تمام فواید آب پیاز برای مو نیز بهره‌مند شوید.

روش تهیه محلول رویش مو با استفاده از آب پیاز

اکنون که با تمام مزایای ترکیبات گفته‌شده آشنا شدید، می‌توانید بهترین محلول رویش مو را برای خود تهیه کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که پیاز را در مخلوط‌کن ریخته و به‌شکل خمیر درآورید. خمیر را بیرون آورده و فشار دهید تا آب آن خارج شود.

محلول رویش مو - لافارر

5 تا 6 قطره اسانس روغنی مورد علاقه خود را به یک فنجان آب پیاز اضافه کرده و خوب مخلوط کنید (در صورت استفاده از روغن آویشن تنها 2 تا 3 قطره از آن بریزید).

مخلوط را روی پوست سر خود مالیده و 5 تا 10 دقیقه به خوبی ماساژ دهید. بعد از گذشت 30 دقیقه، موها را با یک شامپو روزانه ملایم شسته و آبکشی کنید. برای رسیدن به بهترین نتیجه، این کار را 3 بار در هفته تکرار کنید.

موارد احتیاط در استفاده از محلول رویش مو با آب پیاز

  • استفاده از آب پیاز برای مو معمولاً هیچ خطری به همراه ندارد. اما اگر به پیاز حساسیت دارید، نباید از آب پیاز روی موهای خود استفاده کنید.
  • حتی در کسانی که به پیاز حساسیت ندارند، آب پیاز ممکن است باعث بروز سوزش روی پوست شود. با توجه به قدرت مخلوط تهیه‌شده، عوارض جانبی مانند قرمزی و خارش ممکن است رخ دهد. مخلوط‌کردن آب پیاز با یک ماده نرم کننده پوست (امولینت) مانند روغن نارگیل ممکن است از بروز چنین عوارضی جلوگیری کند. با این وجود، روغن ممکن است مانع جذب کامل آب پیاز روی پوست سر شود.
  • اگر برای اولین‌بار از یک اسانس روغنی استفاده می‌کنید، بهتر است ابتدا آن را تست کرده تا از بروز واکنش آلرژیک روی پوست سر جلوگیری کنید. برای این کار، ابتدا 1 تا 2 قطره از اسانس روغنی را روی مچ دست یا زیر گوش خود بمالید. اگر بعد از گذشت 24 ساعت هیچ واکنش آلرژیکی رخ نداد، می‌توانید با خیال راحت از آن روی پوست سر خود استفاده کنید.

کلام آخر

پیاز یک درمان خانگی موثر، بی‌خطر، طبیعی و مقرون به‌صرفه برای موهای شما است. استفاده از محلول رویش مو با آب پیاز باعث ضخیم شدن موها می‌شود، روند رشد مو را افزایش داده و سبب رفع ریزش مو و رویش مجدد موها نیز می‌شود. همچنین در صورت عدم تمایل به استفاده از روش‌های درمان خانگی یا صرف زمان برای ساخت این محلول، شما می‌توانید از تونیک ضد ریزش که در رفع ریزش مو و کمک به رویش مجدد تارهای مو موثر است، استفاده کنید.

نوبت شما

ممکن است شما هم برای درمان ریزش و تقویت مو یا رشد مجدد موها از محلول رویش مو با آب پیاز استفاده کرده باشید. اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید برای ما بنویسید.

منابع:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9828867
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12126069
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25842469
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16723385
https://www.webmd.com/beauty/natural-oils
https://www.dailymail.co.uk/health/article-6180605
https://healthywa.wa.gov.au/Articles/A_E/Essential-oils
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/ptr.5121
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7919894
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4486465
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6470739
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4843973
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0963996911004704
https://medicalxpress.com/news/2018-09-synthetic-sandalwood-prolong-human-hair.html
https://www.netmeds.com/health-library/post/sandalwood-powder-oil-ayurvedic-uses-medicinal-benefits-for-skin-hair-and-health

4.1/5 - (34 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها