بهترین راهکار برای مراقبت از پوست چرب را یاد بگیرید

پیش از اینکه محصولات بهداشتی و آرایشی مختلف بخرید باید نوع پوست خود را بشناسید؛ زیرا تا هنگامی که نوع پوست خود را به درستی نشناخته‌اید، نمی‌توانید به خوبی از آن مراقبت کنید. در این مقاله می‌خواهیم به طور اختصاصی به پوست چرب بپردازیم. اگر فکر می‌کنید پوستتان چرب است، حتماً متن زیر را بخوانید زیرا راهکارهایی برای مراقبت از پوست‌ چرب را در آن توضیح داده‌ایم.

هر فرد برای حفظ انعطاف پذیری و رطوبت پوست خود به مقدار مشخصی از چربی‌های طبیعی احتیاج دارد. نوع پوست صورت بر اساس میزان چربی روی آن مشخص می‌شود. به این ترتیب، انواع پوست را می توان به خشک، مختلط و چرب طبقه بندی کرد.

مراقبت از پوست چرب

در پوست چرب همانطور که از نامش پیداست، چربی اضافی روی صورت، ظاهری براق یا چرب ایجاد می‌کند. اگر مراقبت از پوست چرب را جدی نگیرید، منافذ آن مسدود و بزرگ و سلول‌های مرده پوست روی آن تجمع می‌کنند. جوش سرسیاه، جوش قرمز التهابی و انواع دیگر آکنه در این نوع پوست شایع است.

دلیل علمی چرب بودن پوست

غدد چربی درون پوست قرار دارند و وظیفه‌ آنها ترشح ماده‌ای چرب است که به آن سبوم می‌گویند. براساس تحقیقات سبوم، پوست را روان و از خشک شدن یا تحریک آن جلوگیری می‌کند. این چربی به همراه عرق از منافذ پوست ترشح می‌شود. هنگامی که این روند به صورت یکنواخت پیش برود، سبوم فقط پوست شما را نرم نمی‌کند، بلکه سلول‌های مرده‌ پوست و مواد تحریک کننده‌ دیگر را از منافذ پوست شما خارج می‌کند.

با وجود این، اگر غدد چربی بیش از حد فعال باشند، سبوم اضافی تولید می‌شود و پوست براق به نظر می‌رسد. در این حالت، منافذ پوست مسدود و زمینه‌ بروز برخی مشکلات پوستی فراهم می‌شود و اقداماتی برای مراقبت از پوست چرب صورت بگیرد.

نشانه‌های پوست چرب

اگر پوست شما علائم زیر را دارد، نوع آن چرب است:

  • صورت شما براق است و معمولاً در اواخر روز، چرب به نظر می‌رسد.
  •  آرایش بر روی صورتتان دوام نمی‌آورد و به نظر می‌رسد که سرازیر شده است.
  • قسمت‌های چرب صورت شما دارای جوش‌های سر سیاه، جوش قرمز التهابی یا انواع دیگر آکنه است.
  • منافذ پوست، به ویژه در بینی، چانه و پیشانی شما بزرگ و قابل مشاهده اند.

به ناحیه‌ی T صورت خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. منظور از ناحیه‌ T پیشانی و بینی شماست که به طور طبیعی غدد چربی فعال‌تری دارد و ممکن است سبوم اضافی تولید کند. اگر ناحیه T صورت شما چرب است، اما بقیه‌ قسمت های صورتتان عادی یا خشک به نظر می‌رسد، پوست شما مختلط است.

علائم و مراقبت پوست چرب

چه عواملی باعث چرب شدن پوست می‌شوند؟

پوست چرب با سبوم بیش از حد شناخته می‌شود و به پوست افراد در سنین بلوغ شباهت دارد. تغییرات هورمونی دوران بلوغ عامل اصلی ایجاد چربی اضافی و درخشندگی بیش از حد پوست است، اما نوجوانان تنها افرادی نیستند که پوست چرب دارند و باید اقداماتی برای مراقبت از پوست چرب خود انجام دهند. عوامل زیر نیز در این فرایند نقش بازی می‌کنند:

  • ژنتیک: اگر پوست مادر یا پدرتان چرب باشد، شما نیز ممکن است آن را داشته باشید.
  • هورمون‌ها: نوسانات هورمونی دوران بلوغ سبب فعالیت بیش از حد غدد چربی می‌شود، چنین نوساناتی در دوره‌ قاعدگی و بارداری نیز رخ می‌دهد.
  • آب و هوا: ممکن است پوست چرب نتیجه‌ بازدید یا زندگی در آب و هوای مرطوب باشد.

نحوه‌ مراقبت از پوست چرب

واقعیت این است که نمی‌توانید عواملی مانند ژنتیک یا تغییرات هورمونی را کنترل کنید، اما می‌توانید از پوست خود مراقبت کرده و میزان چربی اضافی آن را کنترل کنید. هرچند، بیشتر اوقات پوست چرب را مقصر بروز آکنه می‌دانند، حقیقت این است که علت جوش صورت، عدم مراقبت صحیح از پوست چرب است!

مخلوط شدن چربی با سلول‌های مرده و آلودگی‌های سطح پوست، باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود و این امر ممکن است به بروز آکنه منجر شود.

با کمک نکات زیر می‌توانید ظاهر براق پوست را کاهش دهید و از پوست چرب خود مراقبت کنید.

پوست خود را بیش از حد نشویید

نباید پوست چرب را بیشتر از دو بار در روز بشویید، زیرا شستشوی بیش از حد باعث خشکی پوست می‌شود و پوست شما در واکنش به این خشکی، چربی بیشتری تولید می‌کند. پس با شستشوی بیش از حد صورت، دقیقاً خلاف جهت خواست خود عمل کرده‌اید. به همین دلیل، بیش از دو بار در روز صورت خود را نشویید و پس از آن، همیشه از یک کرم مرطوب کننده‌ مخصوص پوست چرب که سبک و غیر کومدون زا است، استفاده کنید.

شاید به نظرتان عجیب باشد، اما پوست چرب هم به آبرسانی نیاز دارد. با نادیده گرفتن این موضوع، پوست شما خشک می شود و به دنبال آن، غدد چربی بیش از حد فعال می‌شوند.

از محصولات حاوی روغن‌های طبیعی نترسید

با وجود همه‌ باورهایی که در گذشته درباره‌ محصولات بدون چربی وجود داشت، اما نیازی نیست از چربی و روغن این محصولات بترسید. پاک کننده‌‌های آرایش که حاوی روغن‌های طبیعی مانند زیتون، جوجوبا و پشن فروت یا باباسو (نوعی نخل برزیلی) هستند، برای پوست‌های چرب بسیار مناسب‌اند، زیرا چربی‌های اضافی پوست را در روغن خود حل می‌کنند.

نحوه ی مراقبت از پوست چرب

مزایای پوست چرب

ممکن است از براقی و جوش‌های این نوع پوست متنفر باشید، اما پوست چرب مزایای مخصوص خود را نیز دارد. چربی، صورت را برجسته‌تر می‌کند. علاوه بر این، پوست چرب کمتر در معرض علائم پیری پوست مانند چین و چروک قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از مزایای پوست چرب این است که افراد برای درخشان نشان دادن پوست خود، باید هایلایتر بخرند. در حالی که پوست شما به واسطه چربی طبیعی آن، به این محصولات نیازی ندارد.

مهم‌ترین نکته مراقبت از پوست چرب این است که سطح چربی پوست خود را کنترل کنید تا بتوانید بهترین چهره‌ خود را به نمایش بگذارید. معمولاً با افزایش سن، (به خصوص در اواخر دهه‌ 30)، پوست خشک می‌شود. بنابراین، سعی کنید که به بهترین شیوه از پوست چرب خود مراقبت کنید.

یکی از بهترین راه‌های مراقبت از پوست چرب و همچنین جلوگیری از پیری پوست، استفاده از کرم ضد آفتاب مخصوص پوست چرب در طول روز است.

سخن پایانی

خلاصه اینکه، برای کنترل چربی پوست خود، نباید بیش از حد آن را بشویید. همچنین، باید همیشه برای درمان پوست چرب مرطوب کننده‌ سبک و غیر کومدون‌زا استفاده کنید.

نوبت شما

اگر راهکار دیگری برای مراقبت از پوست چرب می‌شناسید، در قسمت «بیان نظر» آن را بنویسید تا خوانندگان دیگر نیز از تجربه‌های شما بهره مند شوند.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/321090.php
https://www.healthline.com/health/oily-skin-causes#moisturizer

miosturizer

4.4/5 - (7 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها