همه چیز درباره خواص شکلات تلخ، میزان کالری، نحوه مصرف و عوارض آن

شکلات تلخ یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها در جوامع مختلف است که بسیاری از افراد به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل آشنایی با خواص شکلات تلخ و مضرات مصرف آن اهمیت ویژه‌ای دارد. فرقی نمی‌کند از کدام‌یک از انواع شکلات استفاده می‌کنیم، شکلات تخته‌ای، شکلات حل شده در شیر داغ یا شکلات رنده‌شده روی بستنی، همه‌ شادی‌آور هستند.

شکلات و دانه های قهوه

اگرچه شکلات خوراکی خوشمزه‌ای است اما باید درنظر داشته باشیم همیشه مغذی نیست. حتی گاهی شکلاتی که می‌خوریم شکلات واقعی هم نیست! برای مثال، شکلات سفید فاقد مواد جامد کاکائو است. این به آن معنا است که این ماده خوردنی یک شیرینی است، نه یک شکلات!

اما شکلات تلخ فواید بی‌شماری دارد که در این مقاله آن‌ها را باهم مرور می‌کنیم.

هنگام شکلات‌خوردن احساس منفی نداشته باشید!

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، نشان داد زنانی که از خوردن کیک شکلاتی احساس خوشحالی می‌کردند، در مقایسه با زنانی که با خوردن آن احساس گناه می‌کردند، در کنترل وزن خود موفق‌تر ظاهر شدند. همچنین زنانی که مصرف کیک شکلاتی را با احساس منفی گناه مرتبط می‌دانستند با مشکلات متعددی نظیر موارد زیر مواجه شدند:

  • موفقیت کمتر در حفظ وزن در کوتاه‌مدت و بلندمدت
  • احساس درماندگی و عدم کنترل
  • رفتارهای غذایی ناسالم
  • نارضایتی بیشتر از تصویر ذهنی از بدن
  • کاهش کیفیت زندگی

هنگام مصرف شکلات تلخ، تعادل را رعایت کنید

نکته کلیدی در معکوس‌کردن اثرات منفی هوس و میل شدید به شکلات، تابو نکردن این موضوع است. شما نباید به خاطرِ داشتن میل شدید به خوردن هر نوع ماده غذایی، چه شکلات باشد چه کلم بروکلی، احساس عذاب وجدان کنید. در حقیقت، طبق عقیده متخصصان، برچسب «غیر مجاز» زدن به هر نوع ماده غذایی به هوس و میل بیشتر به آن خوراکی و بروز احساس گناه هنگام مصرف آن منجر می‌شود.

به جای این رویکرد، شرایطی را برای مصرف شکلات تعیین کنید. سعی کنید هنگام خوردن شکلات، بدون هیچ‌گونه عذاب وجدانی، از طعم آن لذت ببرید. این به آن معنا نیست که با یک کاسه پر از شکلات کاکائویی رو به روی تلویزیون بنشینید! در عوض، سعی کنید نسبت به این که چه زمانی به چه علتی شکلات مصرف می‌کنید آگاه باشید تا به طور کامل از خواص و فواید شکلات تلخی که مصرف می‌کنید بهره‌مند شوید.

برای مثال، اگر عادت دارید روزانه چند تکه شکلات تلخ مصرف کنید و در برنامه آخر هفته‌تان رفتن به یک رستوران شیک و خوردن یک دسر شکلاتی را گنجانده‌اید، می‌توانید مصرف روزانه شکلات تلخ‌تان را حذف کنید تا بتوانید از مصرف شکلات در آخر هفته لذت ببرید.

اگر ارتباط سالمی با شکلات برقرار نکنید ممکن است در یک سیکل معیوب بیفتید؛ به این ترتیب که ابتدا از خوردن آن مطلقاً اجتناب کنید و سپس در مصرف آن به افراط کشیده شوید. پس با شکلات ارتباطی سالم داشته باشید تا بتوانید به طور متعادل و بدون داشتن احساس گناه از خوردن آن لذت ببرید!

شکلات تلخ، شکلات شیری و شکلات سفید چه تفاوتی باهم دارند؟

شکلات سفید، شیری، تلخ

  • شکلات تلخ حاوی مواد جامد به‌دست آمده از دانه‌های کاکائو، کره کاکائو و شکر است.
  • شکلات شیری حاوی مواد جامد کاکائو (در مقادیر بسیار کمتر در مقایسه با شکلات تلخ)، کره کاکائو و شکل خاصی از شیر و شکر است.
  • شکلات سفید مواد جامد کاکائویی ندارد و صرفاً حاوی کره کاکائو، شکر و شیر است.

درست است شکلات تلخ نباید حاوی شیر باشد، اما مقادیر کمی شیر در این محصولات نیز یافت می‌شود که علت آن به پدیده آلودگی متقابل حین پردازش محصول برمی‌گردد. در واقع، چون ماشین‌آلاتی که برای تولید شکلات شیری و شکلات تلخ به کار می‌روند مشترک هستند، پدیده آلودگی تقریباً اجتناب ناپذیر است. شکلات‌های با کیفیت پایین‌تر ممکن است ترکیبات دیگری نظیر چربی کره، روغن‌های گیاهی یا حتی طعم‌دهنده‌ها و رنگ‌های مصنوعی نیز داشته باشند.

شکلات چند درصد شکلات تلخ است؟

برخی معتقدند شکلات ۱۰ تا ۵۰ درصد شکلات شیری به حساب می‌آید و درصدهای بالاتر از ۵۰، شکلات تلخ محسوب می‌شوند. اما با توجه به فوایدی که از شکلات تلخ انتظار می‌رود، بهتر است شکلات‌های بالای ۷۰ درصد را به عنوان شکلات تلخ درنظر بگیریم (از نظر برخی‌ این عدد حتی بالای ۷۴ درصد است).

ارزش غذایی شکلات تلخ

میزان خواص شکلات تلخ جدای از درصد کاکائوی آن، به ارزش غذایی و میزان سایر مواد مغذی به کار رفته در محصول بستگی دارد. اگر عادت دارید شکلات تلخ باکیفیت و با میزان کاکائوی بالا بخرید، این اطمینان را داشته باشید که محصولی که خریده‌اید، مغذی است. این نوع شکلات حاوی مقادیر مناسبی از فیبر محلول و سرشار از مواد معدنی است.

شکلات تلخ

100 گرم شکلات تلخ 70 تا 85 درصد، حاوی ترکیبات زیر است:

  • 11 گرم فیبر
  • 67 درصد از نیاز روزانه به آهن
  • 58 درصد از نیاز روزانه به منیزیم
  • 89 درصد از نیاز روزانه به مس
  • 98 درصد از نیاز روزانه به منگنز

علاوه بر این، شکلات تلخ مقادیر بالایی پتاسیم، فسفر، زینک و سلنیوم دارد. شکلات تلخ همچنین حاوی محرک‌هایی نظیر کافئین و تئوبرومین است، اما چون مقادیر کافئین موجود در شکلات تخته‌ای در مقایسه با قهوه بسیار کم است، بعید است مصرف آن بتواند باعث شب‌بیداری شود.

شکلات تلخ چقدر کالری دارد؟

ما درباره ارزش غذایی موجود در هر ۱۰۰ گرم شکلات تلخ صحبت کردیم. این عدد در واقع مقدار استاندارد برای محاسبه ارزش غذایی روزانه در هر ماده غذایی است. اما بدیهی است ۱۰۰ گرم مقدار نسبتاً زیادی است و طبیعتاً مقداری نیست که شما باید روزانه مصرف کنید.

مواد مغذی گفته‌شده همچنین دارای ۶۰۰ کالری و مقادیر متوسطی از شکر نیز هستند (البته در صورتی که شکلات تلخ از نوع باکیفیت و مرغوب آن باشد). به همین دلیل بهتر است شکلات تلخ را در حد تعادل مصرف کنید.

چربی‌های موجود در شکلات تلخ کدام‌ها هستند؟

اسیدهای چرب موجود در کاکائو و شکلات تلخ مطلوب هستند. این چربی‌ها بیشتر از نوع اولئیک اسید (نوعی چربی سالم برای قلب است که در روغن زیتون نیز یافت می‌شود)، استئاریک اسید و پالمیتیک اسید هستند.

استئاریک اسید اثری خنثی‌کننده روی کلسترول بدن دارد. پالمیتیک اسید می‌تواند سطوح کلسترول را افزایش دهد. با این حال، این اسید چرب تنها یک‌سوم از کل کالری موجود در چربی را تشکیل می‌دهد.

اولئیک اسید نوعی چربی سالم برای قلب است که علاوه‌بر شکلات، در روغن زیتون نیز یافت می‌شود.

 

شکلات تلخ منبع قدرت‌مندی از آنتی اکسیدان‌ها است

ظرفیت جذب رادیکال آزاد اکسیژن (ORAC) معیاری برای تعیین فعالیت آنتی ‌اکسیدانی مواد غذایی محسوب می‌شود. برای به‌دست آوردن این ظرفیت، محققان مجموعه‌ای از رادیکال‌های آزاد مضر را در تماس با نمونه ماده غذایی قرار می‌دهند تا ببینند آنتی اکسیدان‌های موجود در ماده غذایی تا چه میزان قابلیت خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد را دارند.

می‌بایست این نکته را اضافه کرد که درباره ارتباط بیولوژیکی مقادیر ظرفیت جذب رادیکال آزاد اکسیژن همچنان تردیدهایی وجود دارد، زیرا ارزیابی‌ها در آزمایشگاه انجام می‌شود و ممکن است بدن نتیجه‌ای مشابه با نتایج آزمایشگاهی نشان ندهد. با این حال، بررسی‌ها نشان داده‌اند که دانه‌های کاکائوی خام و فرآوری‌نشده بالاترین خواص آنتی ‌اکسیدانی را دارند.

شکلات تلخ سرشار از ترکیبات آلی است. این مواد از نظر بیولوژیکی فعال بوده و عملکرد آنتی اکسیدانی دارند. ازجمله ترکیبات آنتی اکسیدانی این فرآورده می‌توان به پلی فنول‌ها، فلاونول‌ها و کاتچین‌ها اشاره کرد. مطالعه‌ای که روی شکلات تلخ و کاکائو از یک‌سو و میوه‌هایی مانند بلوبری از سوی دیگر انجام شده نشان می‌دهد شکلات تلخ و کاکائو پلی فنول‌ها، فلاونول‌ها و خاصیت آنتی اکسیدانی بیشتری دارند.

خواص شکلات تلخ برای سلامتی

مواردی که در ادامه ذکر می‌شوند، تنها گزیده‌ای از نتایجی است که محققان درباره خواص شکلات تلخ به دست آورده‌اند:

1) افزایش سلامت قلب

آنتی اکسیدان موجود در شکلات تلخ فشار خون و احتمال تشکیل لخته را کاهش داده و باعث افزایش گردش خون به سمت قلب می‌شود. بنابراین مصرف شکلات تلخ خطر بروز سکته مغزی، بیماری عروق کرونر و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. نتایج به دست آمده از مطالعاتی که طی 15 سال روی ۴۷۰ مرد مسن انجام شد نشان می‌دهد مصرف کاکائو خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

شکلات تلخ برای سلامت قلب

مطالعه دیگری در این زمینه نشان می‌دهد مصرف شکلات دوبار یا بیشتر در هفته ریسک تشکیل پلاک‌های کلسیمی را در شریان‌ها ۳۲ درصد کاهش می‌دهد. البته مصرف شکلات به میزان کمتر از مقادیر مطرح‌شده، این اثر را نشان نداده است.

2) شکلات میزان HDL را افزایش داده و از LDL در برابر اکسیداسیون محافظت می‌کند

مصرف شکلات تلخ می‌تواند برخی عوامل خطر بیماری قلبی را بهبود بخشد. نتایج یک مطالعه کنترل‌شده نشان داد پودر کاکائو، LDL اکسیدشده (کلسترول بد) در مردان را کاهش می‌دهد. شکلات تلخ همچنین سبب افزایش HDL و کاهش LDL تام در افراد با کلسترول بالا می‌شود.

LDL اکسیدشده به این معنا است که کلسترول LDL با رادیکال‌های آزاد واکنش داده است. این روند ذرات LDL را واکنش‌پذیر و فعال می‌کند، به گونه‌ای که این ذرات می‌توانند به پوشش داخلی عروق قلبی آسیب برسانند. این گزاره که «کاکائو LDL اکسیدشده را کاهش می‌دهد» کاملاً منطقی است زیرا این ماده آنتی اکسیدان‌های قوی فراوانی دارد که با آزادسازی آن‌ها به داخل جریان خون از لیپوپروتئین‌ها (موادی متشکل از پروتئین و چربی که در خون هستند) در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند.

3) تقویت سیستم ایمنی از خواص شکلات تلخ

فلاونول‌های شکلات تلخ از فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی جلوگیری می‌کنند و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند. استرس اکسیداتیو در اثر عدم تعادلی رخ می‌دهد که در پی مبارزه سلول‌ها علیه رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شود. این مسئله شایع‌ترین علت بسیاری از بیماری‌ها محسوب می‌شود.

4) تنوع میکروبیومی را افزایش می‌دهد

خوردن شکلات تلخ می‌تواند برای میکروبیوم روده مفید باشد و از این طریق به هضم غذا کمک کند. (میکروبیوم جمعیت میکروارگانیسم‌های روده است که وجود آن‌ها برای انجام درست روند هضم و جذب غذا و به طور کل، سلامتی بدن ضروری است.)

بر اساس نتایج یک مطالعه در کره جنوبی، خوردن شکلات تلخ با افزایش تنوع میکروبیوم روده ارتباط مثبت دارد. این تحقیقات همچنین نشان دادند که خوردن شکلات تلخ 85 درصد، ممکن است ارتباط مثبتی با خلق‌وخوی افراد داشته باشد. محققان این مورد را نیز به افزایش تنوع میکروبیوم نسبت دادند که از طریق ارتباط روده-مغز می‌تواند بر روحیات افراد تأثیر بگذارد.

5) با دیابت مقابله می‌کند

اپی‌کاتچین علاوه بر محافظت از سلول‌ها و تقویت آن‌ها، از فرایندهایی که سبب استفاده‌ی بهتر از انسولین در بدن می‌شوند حمایت می‌کند. استفاده مطلوب از انسولین، می‌تواند به خودی خود باعث جلوگیری از دیابت شده یا با آن مقابله کند.

فلاونول‌های موجود در شکلات تلخ مقاومت به انسولین را نیز کاهش می‌دهند. مقاومت به انسولین یکی دیگر از عوامل خطر شایع بیماری قلبی و دیابت محسوب می‌شود. با این حال، شکلات تلخ شکر نیز دارد که می‌تواند اثر ضد دیابتی ذکرشده را خنثی کند. بنابراین بهتر است شکلات تلخ را با راهنمایی پزشک انتخاب کنید، زیرا این محصولات از نظر محتویات کاکائو و شکر با یک‌دیگر متفاوتند.

6) بهبود عملکرد مغز از فواید شکلات تلخ

فلاونول‌های موجود در شکلات تلخ تأثیر مثبتی روی اعمال مغز نظیر زمان واکنش به محرک، ادراک بینایی- فضایی و حافظه دارند. اگرچه تحقیقات همچنان ادامه دارند، اما مطالعه‌ای که روی داوطلبان سالم انجام شد نشان می‌دهد مصرف کاکائو حاوی فلاونول بالا به مدت پنج روز، جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد.

خوردن کاکائو همچنین می‌تواند عملکردهای شناختی را در افراد مسن مبتلا به اختلالات شناختی خفیف افزایش دهد. این ماده خوراکی همچنین می‌‌تواند تسلط کلامی و نیز بسیاری از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌ها را بهبود بخشد. علاوه بر این، کاکائو حاوی مواد محرکی مانند کافئین و تئوبرومین است؛ وجود این مواد ممکن است دلیل اصلی بهبود عملکردهای مغز در اثر مصرف کاکائو در کوتاه‌مدت باشند.

7) عملکرد ورزشی را افزایش می‌دهد

اپی‌کاتچین موجود در شکلات تلخ باعث می‌شود تولید نیتریک اکساید در خون افزایش یابد. نیتریک اکساید علاوه بر تقویت گردش خون، میزان اکسیژن مصرفی ورزشکار را حین انجام‌دادن تمرینات ورزشی نسبتاً شدید، کاهش می‌دهد. این فرآیند به ورزشکار این امکان را می‌دهد تا تمرینات خود را برای مدت طولانی‌تری در سطح شدید نگه دارد.

8) خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد

اگر بعد از خوردن شکلات تلخ احساس خوبی دارید، دلیل علمی برای آن وجود دارد. شکلات تلخ از دیرباز با عواطف مطلوبی نظیر لذت و سرخوشی مرتبط بوده است. علت بروز این احساسات ممکن است به خاطر وجود ترکیبات پلی فنولیک در شکلات تلخ باشد. پلی فنول‌ها، آنتی اکسیدان‌هایی هستند که سطح کورتیزول یا همان هورمون استرس را کاهش می‌دهند. بنابراین خوردن شکلات تلخ خلق‌وخو را بهتر می‌کند. مطالعه‌ای که در ژانویه ۲۰۲۲ منتشر شد نشان می‌دهد شرکت‌کنندگانی که روزانه شکلات تلخ ۸۵ درصد مصرف می‌کنند، در مقایسه با کسانی که شکلات‌هایی با درصدهای کمتر مصرف می‌کنند یا اصلاً شکلات نمی‌خورند، خلق‌و‌خوی بهتری دارند.

بهبود خلق

9) استرس را کاهش می‌دهد

افرادی که شکلات تلخ مصرف می‌کنند مدعی هستند کمتر احساس استرس می‌کنند. نتایج تحقیقات هم نشان می‌دهد پس از مصرف شکلات تلخ، سطح هورمون استرس یا همان کورتیزول کاهش پیدا می‌کند. این فرآیند ممکن است با اثر شکلات تلخ روی سلامت قلب مرتبط باشد زیرا استرس یکی از عوامل خطر مهم در بیماری‌های قلبی‌عروقی محسوب می‌شود.

10) از پوست شما در برابر پرتوهای خورشید محافظت می‌کند

ترکیبات زیست فعال موجود در شکلات تلخ می‌تواند برای پوست شما مفید باشد. فلاونول‌های موجود در شکلات می‌‌تواند از پوست در برابر پرتوهای خورشید محافظت کرده، جریان خون به پوست را بهبود بخشد و تراکم و آبرسانی پوست را افزایش دهد.

نتایج یک مطالعه که با 30 شرکت‌کننده انجام شد نشان می‌دهد پس از مصرف شکلات تلخ حاوی فلاونول بالا به مدت ۱۲ هفته، حداقل میزان اشعه فرابنفش لازم برای ایجاد قرمزی روی پوست، ۲۴ ساعت پس از تماس با پرتوهای خورشید بیش از دو برابر شده است؛ بنابراین، اگر برای تعطیلات‌تان برنامه سفر به نواحی ساحلی را در ذهن دارید، در ماه‌ها و هفته‌های قبل از سفر، شکلات تلخ بیشتری میل کنید.

توجه: درست است شکلات تلخ از پوست شما در برابر پرتوهای آسیب‌رسان خورشید محافظت می‌کند اما مصرف آن نمی‌تواند جایگزین ضد آفتاب شود. حتی اگر به صورت منظم شکلات تلخ مصرف می‌کنید نباید روتین مراقبت از پوست خود را تغییر دهید.

11) بینایی را تقویت می‌کند

آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهند افرادی که شکلات تلخ مصرف می‌کنند در مقایسه با کسانی که شکلات شیری می‌خورند، تا دو ساعت بعد از خوردن شکلات بینایی بهتری دارند. اگرچه شکلات تلخ ممکن است حس بینایی را موقتا بهبود بخشد، اما به بررسی‌های بیشتری نیاز است تا مدت‌زمان ماندگاری این اثر ارزیابی شود.

آیا شکلات تلخ برای لاغری مفید است؟

مطالعات نشان می‌دهند شکلات تلخ می‌تواند میل به خوردن غذا را کاهش و احساس سیری را افزایش دهد. به این ترتیب، شکلات تلخ می‌تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند.

  • نتایج یک مطالعه که روی ۱۲ خانم انجام شد، نشان می‌دهد بوییدن و خوردن شکلات تلخ اشتها را کاهش داده و باعث می‌شود سطح هورمون محرک گرسنگی یا همان گرلین افت پیدا کند.
  • مطالعه دیگری با جامعه آماری ۱۶ نفر، تأثیر مصرف شکلات شیری را با شکلات تلخ مقایسه کرده و نشان می‌دهد شرکت‌کنندگان پس از خوردن شکلات تلخ، احساس گرسنگی کمتر و طبعاً احساس سیری و رضایت بیشتری داشتند. همچنین این افراد در مقایسه با کسانی که شکلات شیری خوردند، ۱۷ درصد کالری کمتر در وعده غذایی بعدی مصرف کردند.
  • در همین راستا، مطالعه دیگری با جامعه آماری ۱۴ خانم در سنین یائسگی انجام شد. این مطالعه نشان می‌دهد مصرف شکلات تلخ بیشتر از شکلات سفید یا شیری می‌تواند غذاخوردن را کاهش دهد.

شکلات تلخ برای لاغری

مکانیزم اثر شکلات تلخ برای لاغری

اگرچه برای مقایسه اثرگذاری شکلات تلخ روی اشتها با سایر مواد خوراکی به مطالعات بیشتری نیاز است، اما با درنظر گرفتن فواید شکلات تلخ که در قسمت قبل به آن‌ها اشاره کردیم، به علاوه، توانایی احتمالی این خوراکی خوشمزه در کاهش اشتها، می‌توانیم به این جمع‌بندی برسیم که شکلات تلخ می‌تواند از طریق مکانیسم‌های گوناگون به کاهش وزن کمک کند. ازجمله این مکانیسم‌ها می‌توان به افزایش حساسیت به انسولین، کاهش اشتها و احساس گرسنگی و همچنین بهبود خلق‌وخو اشاره کرد. با این حال نباید از این حقیقت غافل شد که شکلات تلخ کالری و چربی بالایی دارد و برخی از انواع این محصول حاوی مقادیر زیاد قند افزوده نیز هستند.

چه نوع شکلات تلخی برای لاغری مفید است؟

بهتر است محصولاتی را انتخاب کنید که در کنار کیفیت بالا، قند افزوده‌ کمتر و حداقل ۷۰ درصد کاکائو داشته باشند. فراموش نکنید شکلات تلخ را باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و کامل درنظر گرفته و از آن در حد اعتدال لذت ببرید. خوش‌بختانه شکلات تلخ را می‌توان به صورت قطعات کوچک بسته‌بندی شده در مقادیر مشخص تهیه کرد. این خود می‌تواند به کنترل میزان شکلات مصرفی شما کمک کند.

مضرات احتمالی شکلات تلخ

تفسیر ارزش غذایی شکلات‌های تخته‌ای تلخ ممکن است دشوار باشد، زیرا اکثر این محصولات مخلوطی از مواد جامد کاکائو و کره کاکائو هستند. هنگام خرید شکلات تلخ، جدول ارزش غذایی روی بسته‌بندی محصول را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید بدون مصرف قند یا چربی بیشتر، با انتخاب باکیفیت‌ترین محصول از مزایای بالقوه آن بیشترین بهره را می‌برید.

هر چه شکلات تیره‌تر باشد، محتوای کافئینی آن بیشتر خواهد بود. حدود 58 گرم از یک شکلات تلخ ۷۰ درصد می‌تواند ۵۰ تا ۶۰ میلی‌گرم کافئین داشته باشد. این میزان تقریباً معادل نیمی از کافئین موجود در یک فنجان قهوه 250 میلی لیتری است. بنابراین، اگر روی میزان مصرف کافئین خود حساس هستید نباید از میزان شکلات تلخی که در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنید غافل شوید.

برای مثال، زنان مبتلا به بیماری فیبروکیستیک سینه (یک بیماری خوش‌خیم که در آن توده‌هایی در بافت سینه‌ احساس می‌شود) معمولاً با محدودکردن مصرف کافئین در رژیم غذایی خود احساس بهتری پیدا می‌کنند. اگرچه مطالعات تاکنون این ارتباط را تأیید نکرده‌اند، با این حال، اگر به این بیماری مبتلا هستید می‌توانید به کم‌کردن کافئین مصرفی به عنوان یک گزینه امتحانی فکر کنید.

علاوه بر این، شکلات در برخی افراد سبب تحریک بازگشت اسید معده به مری (ریفلاکس) می‌شود. اگر شما دچار این مشکل هستید، بهتر است شکلات تلخ را در مقادیر کم امتحان کنید و اثر آن را روی خودتان بسنجید.

در مورد ارتباط شکلات تلخ و میگرن نیز نظرات متضادی وجود دارد. البته محققان این مسئله را طی تحقیقات متفاوتی بررسی کرده‌اند. نتایج یک مقاله مروری که مطالعات متعددی را بررسی کرده و در سال 2020 به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که شواهد کافی برای اثبات اثر منفی شکلات بر میگرن وجود ندارد. بنابراین به پزشکان توصیه نمی‌شود که افراد مبتلا به میگرن را از مصرف شکلات و به ویژه شکلات تلخ منع کنند.

اگر شما به شخصه تجربه متفاوتی دارید و حس می‌کنید شکلات می‌تواند میگرن را در شما تحریک کند، شکلات تلخ را در مقادیر کم امتحان کنید و واکنش بدن‌تان به آن را بسنجید. در صورتی که واکنش منفی نداشته باشید، خواص آن برای شما بسیار مفید خواهد بود.

نحوه خرید و نگهداری شکلات تلخ

با توجه به چند نکته ساده، می‌توانید فایده بیشتری از مصرف این خوراکی دوست‌داشتنی ببرید.

  • برای خرید یک محصول با حداکثر میزان فلاونول، شکلات تلخ ۷۰ درصد یا بیشتر را انتخاب کنید. درنظر داشته باشید هرچه درصد مواد جامد کاکائو بیشتر باشد طعم آن تلخ‌تر خواهد بود.
  • همیشه هنگام خرید، برچسب اطلاعات تغذیه‌ای محصول را چک کنید تا از محتوای چربی، قند و کالری محصول که بالقوه می‌تواند روی سلامت شما اثرگذار باشند، اطلاعات کافی حاصل کنید.
  • شکلات‌های تلخ را در جای خشک و خنک (با دمای بین 18 تا 21 درجه سانتی‌گراد) و ترجیحاً در ظرف در بسته نگه دارید. هیچ‌وقت شکلات را در یخچال نگهداری نکنید زیرا باعث «سفیدک زدن شکلات» می‌شود. سفیدک شکلات یک لایه سفیدرنگ است که در اثر بالاآمدن شکر شکلات به سطح آن ایجاد می‌شود. علت اصلی سفیدک شکلات رطوبت بیش از حد است. این عارضه، طعم محصول را تغییر نمی‌دهد اما ظاهر دلپسندی ندارد.
  • در صورت فراهم‌کردن شرایط مناسب، می‌توان شکلات تلخ را تا دو سال نگه‌داری کرد.

چگونه از شکلات تلخ استفاده کنیم؟

شکلات تلخ ۷۰ درصد یا بیشتر، بیشترین فلاونول‌های مفید را دارند. هرچه شکلات تیره‌تر باشد طعم آن نیز تلخ‌تر خواهد بود. استفاده از شکلات تلخ در شیرینی‌پزی بسیار رایج است و نام آن را می‌توانید در بسیاری از دستورالعمل‌های دسر و شیرینی نظیر موارد زیر پیدا کنید:

  • شکلات‌های تخته‌ای
  • کیک‌ها
  • نوشیدنی‌های گرم مانند هات چاکلت (شکلات داغ) یا قهوه شکلاتی
  • پودینگ‌ها
  • انواع کوکی‌ها و بیسکوییت‌ها

هنگامی که از شکلات تلخ در شیرینی‌پزی استفاده می‌کنید، فراموش نکنید آن را روی حرارت ملایم اجاق گاز یا با قدرت ۵۰ درصد مایکروویو، آب کنید تا نسوزد.

چند ایده برای گنجاندن شکلات تلخ در رژیم غذایی

اینجا به چند ایده ساده برای گنجاندن شکلات تلخ در رژیم غذایی شما اشاره می‌کنیم:

  • می‌توانید چند قطعه شکلات تلخ را به همراه چند عدد میوه تازه به عنوان دسر سرو کنید.
  • مقداری شکلات تلخ ذوب‌شده را روی بلغور جو دوسر که قبلاً گرم کرده‌اید بریزید و از خوردن آن لذت ببرید.
  • می‌توانید به جای خریدن بستنی شکلاتی با ریختن یک یا دو قاشق غذاخوری شکلات تلخ روی یک موز یخ‌زده و مخلوط‌کردن آن‌ها باهم دسر خوشمزه‌ای درست کنید.
  • چون هرچه درصد مواد جامد شکلات بیشتر می‌شود، طعم آن نیز تلخ‌تر می‌شود سعی کنید به جای خوردن یک‌باره آن، تکه‌های کوچکی از شکلات را بردارید و آن را به‌آرامی در دهان خود آب کنید. این روش، در مقایسه با جویدن و سریع قورت‌دادن شکلات، تجربه‌ متفاوت‌تر و دلپذیرتری را نیز برایتان به ارمغان خواهد آورد.

شکلات تلخ و میوه

جمع‌بندی

مصرف صحیح همه مواد غذایی، برای سلامت جسم و ذهن شما ضروری است. با این حال، ایجاد یک رابطه متعادل با شکلات تلخ، به طور ویژه‌تری می‌تواند روی سلامتی شما اثر مثبت داشته باشد. شکلات تلخ آنتی اکسیدان‌هایی قوی دارد که ازجمله مفیدترین آن‌ها فلاونولی به نام اپی‌کاتچین است. فلاونول‌ها ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می‌‌شوند. این ترکیبات علاوه بر مبارزه با التهاب، از سلول‌ها در برابر آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد نیز محافظت می‌کنند.

از تجربه خودتان بگویید

اگر این مطلب را تا انتها خوانده‌اید و برایتان جالب بوده است، احتمالاً جزو آن افرادی هستید که شکلات تلخ را دوست دارند! اگر اینطور است، آیا خواندن این مطلب به شما کمک کرده است در برنامه شکلات‌خوردن خود تغییری ایجاد کنید؟ یا شاید هم خودتان همیشه برنامه‌ای منظم برای خوردن شکلات دارید. از تجربه‌هایی که در این زمینه دارید برایمان بنویسید.

منابع:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16505260
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20655129
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20858571
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16702322
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19735513
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22892813
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15549276
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34530112
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5577881
https://www.webmd.com/diet/health-benefits-dark-chocolate
https://www.ahajournals.org/doi/full/10.1161/JAHA.116.005162
https:/health.clevelandclinic.org/dark-chocolate-health-benefits
https:/www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/food-features/dark-chocolate
https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/the-benefits-of-having-a-healthy-relationship-with-chocolate

4.7/5 - (14 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها