روغن هسته انگور: فواید و نحوه مصرف آن برای حفظ سلامت و زیبایی پوست و مو

طبیعت، در گوشه‌هایی تاریک اکسیرهای سلامت‌بخش پنهان می‌کند. روغن‌های گیاهی که از بخش‌هایی مثل میوه یا حتی هسته گیاهان به‌دست می‌آیند، دسته‌ای از این اکسیرها هستند که می‌توانند به سلامت و طراوت پوست و مو کمک کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با روغنی متفاوت برای بهبود سلامت پوست و مویتان آشنا کنیم. این روغن، روغن هسته انگور است که اثربخشی کم‌نظیری دارد.

روغن هسته انگور

روغن‌هایی مانند زیتون، نارگیل و کنجد، بیشتر در میان مردم شناخته شده‌اند و اثربخشی خوبی دارند. ممکن است برای سلامت پوست و مویتان از این روغن ها استفاده کرده و هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده باشید، این مطلب را بخوانید تا با روغن هسته‌انگور آشنایی بیشتری پیدا کنید. شاید حلقه گم‌شده سلامت پوست و مویتان، همین روغن باشد.

فواید و موارد استفاده روغن هسته انگور

این روغن از فشردن هسته‌های انگور به‌دست می‌آید و به‌ واسطه داشتن ویژگی‌های زیر معروف است:

  • خواص ضد التهابی
  • خواص ضد میکروبی
  • خواص آنتی اکسیدان

روغن هسته‌انگور، به دلیل برخورداری از این خواص و همچنین دارا بودن مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا و Vitamin E ، به یک درمان موضعی محبوب برای پوست تبدیل شده است.

چرا استفاده از روغن هسته انگور ضروری است؟

روغن استخراج ‌شده از هسته انگور حاوی لینولئیک اسید است. اگرچه بدن انسان این اسید چرب خاص را به شکل طبیعی تولید نمی‌کند، اما وجود این اسید چرب برای عملکرد درست اندام‌های اصلی ما ضروری است و کمبود آن می‌تواند به ریزش موی سر و همچنین خشکی پوست بدن، پوست سر و موها منجر شود.

فواید روغن هسته انگور برای پوست

فواید روغن هسته انگور برای پوست

  • آکنه را درمان می‌کند

به دلیل خواص اثبات شده ضد میکروبی این روغن، برخی افراد از روغن هسته‌انگور برای درمان جوش صورت استفاده می‌کنند. اگرچه مطالعات کمی درباره چگونگی عملکرد این روغن در برابر آکنه انجام شده است، اما می‌دانیم این روغن می‌تواند با حمله به باکتری‌هایی که عامل بروز جوش هستند و قابلیت نفوذ به عمق منافذ پوست را دارند، پوست را شفاف‌تر کند.

  • لطافت و حالت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد

طی یک آزمایش، اثرات روغن هسته‌انگور به همراه چند ماده گیاهی دیگر که دارای اثر بهبود کشسانی و نرمی پوست هستند، به شکل دقیق بررسی شد.

تحقیقات انجام ‌شده حاکی از آن بودند که این مواد گیاهی موجب افزایش رطوبت ، لطافت و قابلیت ارتجاعی پوست می‌شوند. این روغن باعث افزایش تاثیر مثبت ویتامین C و E بر سلامت پوست نیز می‌شود .

  • روغن هسته انگور رنگ پوست را یکنواخت می‌کند

روغن هسته‌انگور حاوی آنتی‌اکسیدانی قوی به نام پروآنتوسیانیدین است. اگر از این آنتی‌اکسیدان به‌‌طور مداوم روی پوست استفاده شود، رنگ پوست یکنواخت می‌شود.

مطالعات بیشتر نشان داده است که مصرف خوراکی روغن هسته انگور، علائم بیماری ملاسما را بهبود می‌بخشد. این بیماری که به نام‌های کلوآسما و ماسک بارداری هم شناخته می‌شود، باعث ظهور لک‌های تیره روی پوست، به خصوص پوست صورت می‌شود.

  • از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از خورشید محافظت می‌کند

آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در این روغن، فایده دیگری نیز دارند. یک بررسی علمی، این روغن را عاملی برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های اشعه فرابنفش معرفی می‌کند.

  • التهاب را کاهش می‌دهد

برخی مطالعات نشان می‌دهند که لینولئیک اسید خواص ضد التهابی نیز دارد و ممکن است التهاب را در لایه‌های اپیدرمال (فوقانی) و درمال (میانی) پوست کاهش دهد.

به علاوه، بر اساس مطالعات، فیتواسترول‌های موجود در هسته انگور که نوعی از مولکول‌های موجود در گیاهان هستند، می‌توانند به کنترل واکنش التهابی پوست کمک کنند.

در صورت ابتلا به اختلال‌های التهابی مانند اگزما یا روزاسه (قرمزی سطح پوست و ظاهرشدن عروق)، این ویژگی خاص می‌تواند روغن هسته انگور را به یک روغن پرکاربرد و مفید تبدیل کند که همواره باید در دسترس باشد.

طریقه مصرف روغن هسته انگور

استفاده از روغن هسته‌انگور برای تقویت پوست، بسته به انتخاب شما می‌تواند ساده یا کمی دشوار باشد.

می‌توانید روغن خالص هسته انگور را خریداری و قبل از خواب، به عنوان سرم صورت از آن استفاده کنید. همچنین، مخلوط‌ کردن یک قطره از این روغن با کرم‌های مرطوب کننده مخصوص پوست صورت و بدن، به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند.

اگر مایل باشید می‌توانید با ریختن مقداری از این روغن بر کف دست و مالیدن دست‌ها به یک‌دیگر، این روغن را کمی گرم کنید. اگر می‌خواهید به عنوان یک ماسک مرطوب کننده از این روغن استفاده کنید، بهتر است مقدار زیادی از آن را روی پوست‌تان بمالید.

مخلوط روغن هسته‌انگور با اسانس‌های روغنی مانند روغن کندر یا اسطوخودوس، می‌تواند پوست‌تان را بسیار نرم کند. چند قطره اسانس سرو کوهی، کندر و اسطوخودوس را با حدود 28 گرم روغن هسته‌انگور مخلوط کنید تا یک ماسک معطر و آرامش‌بخش به‌دست آید. سپس آن را روی پوست‌تان ماساژ دهید و بگذارید 10 دقیقه باقی بماند.

همچنین می‌توانید روغن هسته‌انگور را به شکل مایع یا کپسول خوراکی خریداری کنید. اگر به مدت چند هفته و به طور مداوم این روغن را مصرف کنید، می‌توانید ظاهر بهتری به پوست‌تان بدهید.

خواص روغن هسته انگور برای مو

فواید روغن هسته انگور برای مو

آیا این روغن می‌تواند موهای شما را شاداب کند؟

وقتی صحبت از سلامت مو می‌شود، برخی ادعا می‌کنند که روغن هسته‌انگور می‌تواند به بازیابی درخشش و شادابی طبیعی موها کمک کند.

پوست سر به‌ طور طبیعی ماده‌ای به نام سبوم تولید می‌کند. ماده‌ای روغنی که موها را براق و سالم نگه می‌دارد. با افزایش سن، فرایند تولید سبوم کندتر می‌شود و این امر، خشکی پوست سر و در نهایت، خشکی و شکنندگی موها را در پی دارد.

مطالعات نشان می‌دهند که روغن‌های گیاهی مانند روغن پالم، روغن آرگان مراکشی، روغن مغزهای خوراکی و روغن هسته‌انگور، همگی حاوی مواد نرم‌کننده طبیعی هستند.

بعضی از افراد برای از بین‌بردن وز موها و همچنین بازگرداندن رطوبت به پوست سر، از این روغن‌ها استفاده می‌کنند. روغن هسته‌انگور یکی از سبک‌ترین روغن‌ها است که بدون سنگین و چرب‌کردن موها، آن‌ها را نرم و مرطوب می‌کند.

آیا روغن هسته انگور می‌تواند با شوره سر مبارزه کند؟

دلایل مختلفی برای ایجاد شوره سر وجود دارند. روغن هسته‌انگور نمی‌تواند شوره ناشی از علائم پسوریازیس یا سایر بیماری‌های پوستی مانند اگزما، درماتیت (التهاب پوست) ، عفونت قارچی، درماتیت سبورئیک (عارضه‌ای که باعث بروز لک‌های قرمز خارشی همراه با پوسته‌های سفیدرنگ می‌شود) یا انباشت آلودگی ناشی از شست‌وشوی کم را درمان کند. با این حال، روغن‌های طبیعی مانند روغن هسته‌انگور می‌توانند در مبارزه با شوره ناشی از خشکی پوست سر مؤثر باشند.

روغن هسته انگور برای رشد مو

از روغن هسته‌انگور به ‌عنوان درمانی طبیعی برای طاسی استفاده می‌شود. تصور بر این است که لینولنیک اسید (از خانواده اسیدهای چرب امگا 3)، رشد مو را تحریک می‌کند.

این روغن حاوی فلاونوئید (procyanidin oligomers) است که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان های قوی شناخته می‌شوند‌. مطالعات آزمایشگاهی و مطالعات حیوانی نشان می‌دهند فلاونوئیدها می‌توانند سبب رشد مو ها شوند؛ اما برای اظهار نظر قطعی در این‌باره، تحقیقات بیشتری لازم است.

در یک تحقیق ، محققان ژاپنی تأثیر روغن هسته‌انگور را بر بهبود سلامت پوست سر و رویش مو، در شرایط آزمایشگاهی و همچنین روی موش‌ها آزمایش کردند که هر دو مطالعه، تفاوت مثبت قابل توجهی نسبت به نمونه کنترل داشتند.

در یک تجربه عملی، تجویز مخلوطی از روغن جوجوبا ، نعناع فلفلی ، اکالیپتوس و روغن هسته‌انگور برای فردی که دچار طاسی قسمتی از سر شده بود، به رشد مجدد موها در مدت شش هفته منجر شد. در ادامه، طی 4 ماه رشد موها به حدی رسید که امکان حالت‌دادن به آن‌ها وجود داشت.

نکته کلیدی در مشاهده نتیجه کار هر نوع محصولی از جمله این روغن، مداومت در درمان است؛ پس به دنبال راه حلی سریع نباشید.

برخی از روغن‌های طبیعی از جمله روغن زیتون و روغن نارگیل برای مو ها مفید هستند، اما ممکن است حس چرب و سنگین‌شدن موها را به همراه داشته باشند.

روغن هسته‌انگور سبک است و درنتیجه، چنین حسی را در پی نخواهد داشت. علاوه بر این، وقتی از آن استفاده می‌کنید، موهایتان مرطوب، قوی و درخشنده می‌شوند. کافی است مدتی قبل از استفاده شامپو مو ، چند قاشق غذاخوری از آن را بسته به طول موهایتان، روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید.

آیا مصرف این روغن خطر و عوارض جانبی دارد؟

اگر به روغن هسته انگور حساسیت نداشته باشید، خطر کمی در امتحان‌کردن آن روی پوستتان وجود خواهد داشت.

قبل از اینکه این روغن را به پوست صورتتان بمالید، بهتر است برای انجام تست حساسیت، کمی از آن را روی قسمتی از پوست بدنتان، مانند پشت بازو که کمتر در معرض دید است بزنید. بعد از انجام تست حساسیت، باید 24 ساعت صبر کنید تا مطمئن شوید که هیچ واکنشی به این روغن ندارید و پوست شما می‌تواند آن را تحمل کند.

نکته کلیدی درباره روغن هسته انگور چیست؟

روغن هسته‌انگور یک درمان ساده، کم‌خطر و نسبتاً ارزان است. این روغن به جوان‌تر دیده ‌شدن پوست شما و همچنین استحکام و جلوه بیشتر موهایتان کمک می‌کند. مخلوط‌کردن این روغن با اسانس‌های روغنی (با رعایت نکات مربوط به هر اسانس روغنی) یا استفاده مداوم از آن به عنوان مرطوب کننده شبانه روی پوست صورت، بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می‌آورد.

دانشمندان، هنوز به‌طور کامل از مزایای این روغن برای پوست و مو مطلع نیستند و برای اطلاع از این موضوع، باید مطالعات بیشتری روی آن انجام شود؛ اما تحقیقاتی که تا به امروز صورت گرفته‌اند حاکی از آن هستند که این روغن یک ماده مؤثر و قوی است که می‌تواند سلامت و ظاهر پوست شما را بهبود ببخشد و برخی از علائم پیری را با خطر اندک بروز عوارض جانبی، کاهش دهد.

اگر تجربه‌ای درباره استفاده از روغن هسته انگور دارید، این تجربه را برای ما بنویسید. اگر هم تصمیم گرفته‌اید از امروز این روغن را به روتین مراقبت از پوست و مویتان اضافه کنید، نتیجه را پس از یک دوره مصرف به ما بگویید.

منبع:

https://journals.sagepub.com/doi/10.4137/NMI.S32910
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2992143
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3263051
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31146109
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15597304
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16258695
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10084307
https://www.nccih.nih.gov/health/grape-seed-extract

Moisturizing-Creams

4.5/5 - (15 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها