آنچه باید درباره درماتیت سبورئیک بدانیم

اگر از شوره سر کلافه شده‌اید و با انواع و اقسام شامپوها هم از پس درمانش برنیامده‌اید، اگر خارش برخی نقاط پوستتان، شما را عاصی کرده، اگر پوست سر نوزاد معصوم شما پوسته‌پوسته شده، حتماً این مقاله را بخوانید تا با درماتیت سبورئیک آشنا شوید.

درماتیت سبورئیک نوعی التهاب پوستی است

درماتیت سبورئیک یا درماتیت سبوره (Seborrheic Dermatitis) که به عنوان اگزمای سبورئیک هم شناخته می‌شود، نوعی التهاب پوستی است که معمولاً در نقاطی که دارای تعداد زیادی غده تولیدکننده چربی است مثل کف سر، صورت، بالای قفسه سینه و پشت بدن ایجاد می‌شود.

شوره سر، شکل خفیفی از درماتیت سبوره است. این بیماری در دوره نوزادی نیز شایع است که به آن “کلاه گهواره” (Cradle Cap) می‌گویند. کلاه گهواره معمولاً بین 8 تا 12 ماهگی از بین می‌رود.

علت درماتیت سبورئیک چیست؟

علت اگزمای سبورئیک هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما این عارضه می‌تواند ناشی از واکنش التهابی به یک مخمر باشد که به صورت طبیعی روی سطح پوست وجود دارد. محرک‌های بروز یا تشدید علائم درماتیت سبورئیک هم به طور کامل مشخص نشده‌اند، ولی برخی موارد قطعاً در بروز یا شعله‌ور شدن علائم پوستی آن مؤثرند. مانند:

  • استرس
  • تغییرات هورمونی
  • بیماری (کلاً هر نوع بیماری می‌تواند محرک درماتیت شود.)
  • تماس با برخی مواد شیمیایی
  • هوای سرد و خشک
  • سیگار

نشانه‌های درماتیت سبوره‌ای دائمی نیستند؛ علائم می‌آیند و می‌روند و ممکن است در فصول خاصی، مثلا در زمستان، بدتر شوند.

بعضی بیماری‌های مرتبط با اعصاب، مثل پارکینسون، خطر ابتلا به این عارضه را نیز افزایش می‌دهند.

علائم درماتیت سبورئیک چیست؟

این بیماری در نوزادان و بزرگسالان به شکل متفاوتی خود را نشان می‌دهد.

اگزمای سبورئیک در نوزادان

این بیماری در نوزادان وضعیتی به نام کلاه گهواره به وجود می‌آورد که معمولاً باعث قرمزی و ایجاد پوسته‌های چربی در پوست سر و همچنین بر روی صورت، گوش‌ها، گردن و منطقه پوشک و چین خوردگی‌های پوست می‌شود.

کلاه گهواره یا درماتیت سبورئیک در نوزادان

اگر نوزادتان این علائم را دارد، احتمالاً دچار این التهاب پوستی شده است. البته باید به یاد داشته باشید که درماتیت سبوره‌ای در نوزادان معمولاً باعث خارش پوست نمی‌شود.

این حالت بیشتر اوقات بدون نیاز به درمان پس از چند هفته تا چند ماه بهبود می‌یابد. در غیر این صورت، برخی اقدامات برای درمان آن پیشنهاد می‌شود که در ادامه می‌توانید با این اقدامات آشنا شوید.

اگزمای سبورئیک در بزرگسالان

در بزرگسالان معمولاً بخشی از پوست که غدد چربی زیادی دارد، مانند سطح پوست سر و صورت، درگیر می‌شود. شوره سر یک حالت خفیف این بیماری است که ممکن است علت خارش پوست سر شما باشد.

این التهاب پوستی می‌تواند بر روی گوش‌ها، ابروها، پل و کناره‌های بینی، گودی بالای لب و وسط قفسه سینه شما ایجاد شود. ممکن است علائم اگزمای سبورئیک را در بالای کمر، زیر بغل و کشاله ران نیز مشاهده کنید. در مردان، این بیماری معمولاً در ناحیه ریش شدیدتر است.

توجه کنید که علائم شایع درماتیت سبوره در بزرگسالان شامل قرمزی، چربی، پوسته‌پوسته شدن و خارش نواحی درگیر است. پوسته‌ها معمولاً سفید، زرد یا قرمزرنگ هستند.

نکته: در افرادی که به درماتیت سبورئیک مبتلا هستند، ریزش ابرو می‌تواند در نتیجه خاراندن مکرر ناحیه ابروها بروز پیدا کند.

شدت علائم درماتیت سبورئیک چگونه است؟

میزان پیشرفت و شدت علائم درماتیت سبوره، پاسخ هر فرد به درمان و فاصله زمانی فروکش کردن علائم تا عود مجدد یا حتی میزان احتمال عود مجدد، در افراد مختلف، متفاوت است و به عوامل متعددی بستگی دارد. مانند:

  • میزان ترشح سبوم (چربی طبیعی پوست)
  • قدرت یا ضعف سیستم ایمنی فرد
  • یکپارچگی سد پوستی (میزان سلامت اپیدرم)
  • میکروبیوم پوست (جمعیت میکروارگانیسم‌هایی که به طور طبیعی روی سطح پوست انسان زندگی می‌کنند.)
  • جمعیت و وضعیت قارچ مالاسزیا روی سطح پوست (این قارچ به طور طبیعی روی سطح پوست همه افراد وجود دارد، اما در برخی موارد جمعیت آن زیاد و مشکل‌ساز می‌شود.)
  • شرایط هورمونی و سیستم عصبی بدن
  • عوامل محیطی

چگونه این بیماری را تشخیص دهیم؟

متأسفانه هیچ آزمایش اختصاصی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. تشخیص آن معمولاً بر اساس سابقه و معاینه فیزیکی بیمار توسط پزشک متخصص پوست انجام می‌شود.

با وجود این، در موارد نادر، نمونه‌برداری از پوست می‌تواند به تایید تشخیص و رد سایر حالت‌های مشابه درماتیت سبوره‌ای کمک کند.

تشخیص درماتیت سبورئیک

درمان درماتیت سبورئیک

علائم این بیماری را می‌توانید با دارو درمانی، مراقبت و رعایت رژیم غذایی به شکل مؤثری کنترل کنید. راه‌های درمان این بیماری برای نوزادان و بزرگسالان متفاوت است.

درمان درماتیت سبوره در نوزادان

در صورت ابتلای نوزادتان به درماتیت سبوره‌ای، باید توجه کنید این بیماری اغلب به خودی خود برطرف می‌شود. اما ممکن است نوزادتان در بعضی موارد به درمان نیاز پیدا کند. در این صورت، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

  • سر نوزاد را مرتباً با شامپوی بچه بشویید و پس از شستشو، پوسته‌ها را به آرامی با یک برس نرم مثل مسواک نرم یا شانه (غیر فلزی) با دندانه‌های باریک جدا کنید.
  • مقدار کمی از یک امولینت (وازلین، روغن گیاهی، روغن معدنی یا روغن بچه) را روی پوست سر نوزادتان بمالید تا پوسته‌ها شل شوند. در ادامه برای جدا کردن پوسته‌ها، پوست سر نوزاد را با یک برس نرم ماساژ دهید. سپس سر نوزاد را با استفاده از یک شامپوی بچه که خاصیت درمانی ندارد (شامپو بچه معمولی)، شستشو دهید.

درمان درماتیت سبورئیک در نوزادان

اگر با وجود این اقدام‌ها، کلاه گهواره برطرف نشد و همچنان باقی ماند، حتماً با یک پزشک مشورت کنید. احتمالاً پزشک یک کورتیکواستروئید موضعی ملایم یا یک شامپوی ضد قارچ تجویز خواهد کرد. در این صورت نحوه استفاده از آن را به دقت از پزشک بپرسید و رعایت کنید. مراقب چشمان نوزاد خود باشید.

درمان درماتیت سبوره در بزرگسالان

درماتیت سبوره‌ای در بزرگسالان، مزمن است. با وجود این، باید به فکر کنترل بلندمدت آن باشید. بسته به اینکه پوست سر شما درگیر بیماری شده باشد یا قسمت‌های دیگر بدنتان، راه درمان متفاوت است:

1) درماتیت سبورئیک پوست سر یا شوره سر (نوع خفیف آن)

شوره، یک اختلال رایج و مزمن پوست سر است. مشخصه‌ آن پوسته‌پوسته شدن پوست کف سر است. با اینکه شوره‌ سر مشکلی مسری یا جدی نیست، اما ظاهری ناخوشایند دارد. برای همین است که درمان شوره سر و رفع شوره و خارش سر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی است که به ظاهر خود اهمیت می‌دهند.

این مشکل می‌تواند با استفاده از شامپو ضد شوره درمان شود، شامپوهایی که اغلب به نسخه پزشک هم نیاز ندارند.

استفاده از شامپو ضد شوره برای درمان درماتیت سبورئیک پوست سر

انواع مختلفی از شامپوهای ضد شوره وجود دارد که تفاوت اصلی بین آن‌ها در مواد موثره‌شان است. تمام این درمان‌ها به طور یکسان پس از چهار هفته استفاده مداوم، مؤثر خواهند بود. این مواد موثره عبارتند از:

  • سولفید سلنیوم
  • تار
  • زینک پیریتیون
  • کتوکونازول
  • سالیسیلیک اسید

برای نتیجه بهتر، اجازه دهید شامپو به مدت 5 تا 10 دقیقه قبل از آبکشی روی سر باقی بماند و سپس آبکشی کنید تا به طور کامل از سر شسته شود.

در ابتدا باید شامپو را هر روز استفاده کنید و پس از آن یک روز در میان تا زمانی که علائم بهبود یابند. این شامپوها را می‌توانید تا هر زمان که نیاز بود استفاده کنید. اگر بعد از چهار تا 6 هفته استفاده از شامپو، علائم بهبود نیافت، یک شامپوی دیگر را امتحان کنید.

همچنین ممکن است یک شامپو برای مدتی اثر خوبی داشته باشد ولی کم‌کم حس کنید در حال بی‌اثر شدن است. در این صورت از شامپوی دیگری که حاوی یکی دیگر از مواد مؤثره گفته‌شده باشد، استفاده کنید. حتماً دقت کنید دقیقاً طبق دستورالعمل آن، شامپو کنید؛ هم در مورد مدت زمانی که شامپو روی سرتان باقی می‌ماند و هم در مورد بازه چند هفته‌ای که باید برای اثربخشی به شامپو زمان دهید.

برخی از این شامپوها برای پوست صورت، سینه و گوش‌ها هم قابل استفاده هستند؛ در این مورد از پزشک متخصص پوست یا دکتر داروساز بپرسید.

2) درماتیت سبوره‌ای غیر پوست سر

درماتیت سبوره‌ای صورت، تنه و چین‌های صورت عموماً با کورتیکواستروئیدهای موضعی و عوامل ضد قارچ درمان می‌شود.

احتمالاً پزشک در ابتدا برای شما کورتیکواستروئیدهای ضعیف موضعی مثل کرم هیدروکورتیزون 1% تجویز می‌کند. این کرم را می‌توانید یک تا دو بار در روز تا زمان بهبود علائم استفاده کنید. اگر بعد از دو هفته هیچ پیشرفتی مشاهده نکردید، دوباره به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تغییر سبک زندگی و درمان‌های خانگی درماتیت سبورئیک

احتمال اینکه بتوانید بیماری درماتیت سبوره خود را از طریق تغیر سبک زندگی و مراقبت‌های خانگی، کنترل کنید، اصلاً کم نیست. برخی از مهم‌ترین مواردی که باید رعایت کنید به شرح زیر است:

  • از تماس با آلودگی‌های شیمیایی و دود و غبار تا حد ممکن پرهیز کنید.
  • سیگار نکشید و در معرض دود آن نیز قرار نگیرید.
  • رژیم غذایی خود را همین امروز اصلاح کنید. در ادامه به طور مفصل در این مورد صحبت کرده‌ایم.
  • استرس و اضطراب خود را کنترل کنید. در دو مقاله دیگر با عنوان استرس و اضطراب و درمان استرس بدون دارو به این موضوع و چگونگی آن پرداخته‌ایم.
  • خواب سالم و کافی بیش از آنچه تصور می‌کنید در کنترل علائم و پیشگیری از عود مجدد بیماری‌های التهابی مؤثر است. با رعایت نکات بهداشت خواب می‌توانید به مرور کیفیت خواب خود را افزایش دهید.

به علاوه، بسیاری از محصولات بدون نسخه می‌توانند به شما کمک کنند. در بخش «درمان درماتیت سبورئیک پوست سر» به 5 مورد از این محصولات اشاره کردیم.

توجه داشته باشید که بهترین رویکرد درمانی برای شما، به نوع پوست، شدت بیماری و ناحیه درگیر در بدن‌تان بستگی دارد (مثلاً اینکه آیا سر و صورت درگیر شده یا علائم در نواحی دیگر بدن بروز کرده است). البته حتی اگر علائم‌تان برطرف شود، باز هم، ممکن است مدتی بعد دوباره بروز کند. بنابراین، علائم و نحوه پاسخ بدن‌تان به هر درمانی که در پیش می‌گیرید را به دقت پایش کنید تا در صورتی که علائم دوباره شروع شد، بتوانید درمان مؤثر را سریع‌تر تکرار کنید.

سایر درمان‌های خانگی درماتیت سبوره

اقدامات زیر می‌تواند در کنترل علائم درماتیت سبوره به شما کمک کند:

  • پوسته‌ها را نرم کرده و از روی سر خود پاک کنید: مقداری روغن معدنی یا روغن زیتون را روی سر خود ماساژ دهید. بگذارید یک ساعت بماند و سپس با شانه یا برس غیرفلزی سر خود را شانه کنید تا پوسته‌ها کم‌کم جدا شوند. سپس مطابق معمول شستشو کنید.
  • پوست خود را به طور منظم بشوئید، اما از شوینده‌های قوی استفاده نکنید. همین‌طور مطمئن شوید ذرات شوینده روی پوست شما باقی نمانده است. پس از هر بار شستشو در حالی که پوست هنوز رطوبت دارد، از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • از کرم‌های تخصصی استفاده کنید: ابتدا یک کرم کورتیکواستروئیدی ملایم را روی نواحی درگیر پوستی امتحان کنید. مراقب باشید کرم وارد چشم‌تان نشود. اگر پس از مدتی جواب نگرفتید، از کرم ضد قارچ کتوکونازول استفاده کنید (دقیقاً مطابق دستورالعمل).
  • از ابزار و محصولات حالت‌دهنده مو استفاده نکنید. اسپری‌های مو، ژل‌ها، سشوار و سایر محصولات و ابزار مشابه، در مسیر درمان شما اختلال ایجاد می‌کنند.
  • از مصرف محصولات پوست و مو که حاوی الکل هستند، اجتناب کنید. الکل علائم پوستی درماتیت سبوره را شعله‌ور می‌کند.
  • لباس‌های نخی با بافت نرم بپوشید. این پارچه‌ها جریان هوا را در سطح پوست شما مسدود نمی‌کنند و موجب تحریک و آزار پوست نیز نمی‌شوند.
  • پلک‌های خود را با ملایمت شستشو دهید. اگر پلک‌هایتان قرمز یا پوسته‌پوسته شده‌اند، آن‌ها را هرشب با شامپو بچه معمولی به آرامی بشویید و پوسته‌ها را با ملایمت توسط یک گوش‌پاک‌کن، پاک کنید. کمپرس گرم هم به بهبود علائم درماتیت سبوره پلک کمک می‌کند.
  • اگر ریش و سبیل دارید از شامپوی صورت به طور مرتب استفاده کنید. درماتیت سبورئیک معمولاً زیر موهای ریش و سبیل، شدیدتر است. در این موارد، صورت خود را روزانه با شامپوی کتوکونازول یک درصد شستشو دهید تا علائم فروکش کنند. سپس دفعات استفاده از شامپو را به یک بار در هفته کاهش دهید. تراشیدن ریش و سبیل نیز می‌تواند علائم را کاهش دهد. البته باید این کار را بسیار با احتیاط انجام دهید تا به پوست آسیب وارد نکنید. پیش از اصلاح نیز حتماً پوست خود را مرطوب کنید تا سایش و اصطکاک باعث آزار پوست نشود.

درمان‌های جایگزین

تاکنون بسیاری از درمان‌های جایگزین، به بسیاری از افراد کمک کرده‌اند. البته نتایج این درمان‌ها به طور جامع ثبت نشده است. بنابراین قبل از در پیش گرفتن هرگونه درمان جایگزین، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از این درمان‌ها عبارتند از:

  • روغن درخت چای: روغن درخت چای به تنهایی یا درون شامپو می‌تواند روی نواحی درگیر استقاده شود. البته برخی مطالعات نشان داده‌اند این روغن اگر به صورت رقیق‌نشده استفاده شود، می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک شود. اگر تاکنون این روغن را روی پوست خود امتحان نکرده‌اید، ابتدا یک قطره از آن را روی قسمتی از پوست سالم خود قرار دهید و 24 ساعت صبر کنید تا مطمئین شوید پوست شما به آن آلرژی ندارد.
  • مکمل‌های روغن ماهی: امگا-3 ترکیب اصلی این مکمل‌هاست و در کنترل علائم درماتیت بسیار مفید است.
  • آلوورا: مقداری ژل آلوورا را روی ناحیه درگیر قرار دهید. می‌توانید از ژل آلوورا که خودتان از برگ‌های آن تهیه کرده‌اید، یا از کرم‌های حاوی آلوورا استفاده کنید.

ژل آلوورا می‌تواند برای التیام درماتیت سبوره خوب باشد

نکته: برخی افراد به آلوورا حساسیت پوستی دارند و در صورت تماس با آن، دچار قرمزی، سوزش و خارش شدید می‌شوند. اگر از عدم آلرژی خود مطمئن نیستید، پیش از استفاده از آلوورا روی نواحی درگیر با درماتیت، آن را روی قسمت کوچکی از پوست سالم خود تست کنید.

ارتباط درماتیت سبورئیک و رژیم غذایی

درماتیت سبورئیک یک بیماری التهابی است و علائم آن مانند هر بیماری دیگری که در اثر التهاب ایجاد می‌شود، با تغییر مواد غذایی دریافتی، کاهش یا افزایش می‌یابد.

در ادامه چند روش برای کنترل رژیم غذایی مناسب برای درماتیت سبوره را می‌خوانید.

1) رژیم غذایی حذف مخمر

علی‌رغم این‌که هنوز مطالعات بالینی قابل‌توجهی در این مورد انجام نشده، رژیم‌های غذایی حذف مخمر و کپک (مانند پنیرهای کپکی) ممکن است برای افرادی که کنترل درماتیت سبورئیک برایشان مشکل شده، مفید باشد. این رژیم‌ها مبتنی بر حذف نان‌ها، پنیرها، شراب، آبجو، کربوهیدرات‌های بیش از حد و سایر مواد غذایی ساخته شده توسط مخمر یا قارچ هستند.

در حین رعایت این رژیم، با مصرف پروبیوتیک‌های باکیفیت می‌توانید اطمینان حاصل کنید که جمعیت باکتری‌ها و مخمرهای سالم در روده (فلور طبیعی روده) حفظ می‌شود.

نکته: در رژیم‌های غذایی حذفی، یک یا تعدادی از مواد غذایی برای مدت معینی از برنامه غذایی فرد حذف می‌شود. به این ترتیب مشخص می‌شود که آیا این مواد غذایی یا ترکیبات تشکیل‌دهنده آن‌ها در بروز علائم بیماری نقش دارند یا خیر. این رژیم‌های غذایی توسط پزشک متخصص بر اساس تاریخچه بیماری فرد، علائم و الگوهای معمول غذایی او تنظیم می‌شوند.

در صورتی که تمایل دارید برای کنترل علائم درماتیت سبورئیک، رژیم حذفی را امتحان کنید، می‌توانید در مورد آن با پزشکی که تحت نظر وی در حال درمان هستید، مشورت نمائید.

2) رژیم غذایی ضد التهاب

طبیعتاً انتخاب‌های غذایی درست برای سلامت کلی بدن حیاتی هستند. اما به طور ویژه، مشخص شده که رژیم‌های غذایی ضد التهابی یا رژیم غذایی مدیترانه‌ای، تاثیر قابل توجهی بر بسیاری از جنبه‌های سلامتی دارند، به‌ویژه در مورد درمان یا کنترل بیماری‌های التهابی.

درماتیت سبورئیک هم یک وضعیت التهابی است و ممکن است زمانی بهبود یابد که انتخاب‌های غذایی شامل خوراکی‌هایی باشد که به جای تحریک التهاب، مانع از التهاب می‌شوند.

رژیم غذایی ضد التهابی مانند بسیاری رژیم‌های غذایی سالم دیگر، بر پایه مصرف غذاهای کامل، چربی‌های سالم (به خصوص امگا-3) و غلات کامل تعریف شده‌ است. در این رژیم مصرف غذاهای التهاب‌زا مانند گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده/ بسته‌بندی‌شده و چربی‌های لبنی تا حد ممکن محدود می‌شود.

شواهد نشان می‌دهد که رژیم غذایی ضد التهابی علاوه بر کمک به کنترل بیماری‌های پوستی التهابی، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بسیاری از سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی-عروقی و آسم را کاهش می‌دهد. همچنین نتایج مثبتی برای کنترل مشکلاتی نظیر درد مزمن، بیماری التهابی روده، سندرم روده تحریک پذیر و پوکی استخوان گزارش شده است. دور از انتظار نیست که تحقیقات به زودی نتایج مثبت رژیم ضدالتهاب را در بهبود بیماری‌های خود ایمنی نیز نشان دهند.

اسیدهای چرب امگا 3

در مطالعات بالینی مشخص شده که اسیدهای چرب امگا-3 تولید ترکیبات التهابی را کاهش می‌دهند. در حالت ایده‌آل، امگا-3 مورد نیاز بدن از غذاهایی مانند ماهی‌های چرب (سالمون، ماهی خال‌مخالی و ساردین)، دانه‌های کتان و گردو به دست می‌آید. اگر به این مواد غذایی دسترسی ندارید، مکمل امگا-3 نیز مفید است.

چگونه امگا-3 مورد نیاز بدن را به طور طبیعی تامین کنیم؟

برای تامین میزان مورد نیاز این ماده، می‌توانید از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • 1 قاشق غذاخوری روغن کتان به ازای هر 45 کیلوگرم وزن بدن در روز
  • روزانه 1 تا 2 قاشق غذاخوری بذر کتان آسیاب شده
  • روزانه 1000 تا 1200 میلی‌گرم روغن ماهی (کپسول‌های مکمل غذایی)

3) ویتامین‌ها و مواد معدنی

طی تحقیقاتی، بیوتین در نوزادان مبتلا به درماتیت سبورئیک هم به روش درمان مستقیم نوزاد و هم از طریق درمان با شیرمادر استفاده شد. البته از این مطالعه نتایج یکسانی به دست نیامد. هیچ‌گونه کارآزمایی نیز در بزرگسالان انجام نشده است. با این حال، مکمل بیوتین بی‌خطر ارزیابی می‌شود و ممکن است ارزش امتحان را داشته باشد. بیوتین مورد نیاز را می‌توانید از طریق مکمل‌ها یا بهتر از آن، از طریق منابع طبیعی تامین کنید.

  • میزان مصرف مکمل بیوتین: حداکثر 5-10 میلی‌گرم در روز
  • منابع غذایی: زرده تخم مرغ، ماهی سالمون، جگر، آووکادو، هویج، موز، گل کلم

نکته: مطالعات نشان داده‌اند که کمبود یا فقدان ویتامین دی از عوامل خطر ابتلا به درماتیت سبورئیک هستند. اگر بیماری شما با درمان‌های موجود کنترل نمی‌شود یا هرچند وقت یکبار عود می‌کند، از پزشک خود بخواهید آزمایش سنجش تیتر ویتامین دی را برای شما تجویز کند.

سخن پایانی

در حالی که توصیه‌های پزشک‌تان و موارد گفته‌شده در متن، از نحوه شست‌وشو تا تغییر سبک زندگی و عادات غذایی را رعایت می‌کنید؛ در صورتی که نواحی درگیر پوست‌تان، دچار خارش هم شد، سعی کنید به هیچ‌وجه پوسته‌ها را با خاراندن یا با فشار ناخن نَکَنید. پوست این نواحی، آسیب‌دیده و بسیار حساس است و اگر اصطلاحاً باز شود، احتمال عفونت بسیار افزایش می‌یابد. مطمئناً نمی‌خواهید در این شرایط، درگیر درمان عفونت پوستی هم بشوید.

به جای خاراندن و کندن پوسته‌ها، برای تسکین خارش، می‌توانید از یک کرم ضد قارچ بدون نسخه یا یک کرم ضد خارش که برای چنین مشکلات پوستی طراحی شده‌اند، استفاده کنید.

اگر پوست سر یا ناحیه ریش و سبیل شما (نواحی پوست که موهای بلند دارد) دچار خارش است، یک شامپوی ضد قارچ بدون نسخه می‌تواند در تسکین خارش این نواحی مؤثر باشد.

تجربه شما

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان سابقه ابتلا به یکی از انواع درماتیت به ویژه درماتیت سبورئیک را دارید، تجربه خود را در قسمت نظرات با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید. همچنین اگر پرسشی در این مورد دارید مطرح نمائید تا پاسخگوی شما باشیم.

منابع:

https://www.karger.com/Article/Abstract/415562
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9039287
https://www.va.gov/WHOLEHEALTHLIBRARY/tools/seborrheic-dermatitis.asp
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/seborrheic-dermatitis/diagnosis-treatment/drc-20352714
https://www.uptodate.com/contents/seborrheic-dermatitis-including-dandruff-and-cradle-cap-beyond-the-basics

4.1/5 - (58 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
30 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها