16 علامتی که از پیری پوست در جوانی خبر می‌دهد

آیا در آینه که نگاه می‌کنید مسن‌تر از عکس پروفایل‌تان در شبکه‌های اجتماعی به نظر می‌رسید؟ شاید بتوان نشانه‌های پیری پوست در جوانی را در جای جای صورت‌تان خواند. در مطلب حاضر، به 16 نشانه یا علامتی اشاره می‌کنیم که از پیر شدن پیش از موعد پوست‌تان خبر می‌دهد.

پیری پوست در جوانی

درصورت مشاهده این نشانه بر روی پوست خود و یا جلوگیری از پیری پوست خود می‌توانید از این 11 روش موثر کمک بگیرید.

1) لکه‌های ناشی از نور خورشید روی پوست شما

پیری پوست در جوانی به تدریج رخ می‌دهد، اما سبک زندگی و عوامل محیطی می‌تواند شما را از آنچه هستید مسن‌تر نشان دهد. برای مثال، می‌دانید که نور خورشید می‌تواند به پوست شما آسیب بزند؛ بدین صورت که با ایجاد لکه‌های قهوه‌ای نا خوشایند، باعث شود پوست شما سالخورده‌تر به نظر آید. مضرات آفتاب برای پوست تنها  در لکه های پوستی خلاصه نمی‌شود.

هنگامی که ما وارد دهه سی زندگی خود می‌شویم، شاهد اثر روزافزون آسیب‌های نور خورشید خواهم شد که یکی از آنها لکه‌های ناشی از نور خورشید است. بیشتر این آسیب‌ها توسط اشعه ماورا بنفش ایجاد می‌شود اما هورمون‌ها هم می‌توانند به بروز این لکه‌ها کمک کنند.

برای مقابله با این لکه های پوستی می توانید از انواع سرم‌ پوست که حاوی روشن کننده‌های گیاهی مانند شیرین بیان، سویا ،آربوتین و نیاسینامید، هستند، کمک بگیرید.

2) پوست‌تان بسیار خشک است

هنگام نوجوانی، نگران چرب بودن پوست‌تان هستید. اما هنگامی که سن پوست‌تان بالاتر می‌رود با مشکل متفاوتی رو به رو خواهید شد. در واقع، شکاف در لایه فوقانی محافظ پوست شما می‌تواند سبب خروج مولکول‌های گران بهای رطوبت شود و مواد محرک به داخل آن نفوذ کند.

نور خورشید، دود و حتی استرس می‌توانند باعث پیری پوست در جوانی شوند. برای اینکه پوست‌تان را سالم و شاداب نگه دارید از کرم مرطوب کننده‌ حاوی اُمگا، روغن نارگیل، سرامیدها و دایمتیکون استفاده کنید. استفاده یک بار در هفته از ماسک، پوست شما را شاداب و محکم نگه می‌دارد و باعث می‌شود عوامل ضد پیری بهتر عمل کنند.

3) خطوط و چروک‌های ریز در گوشه چشم

خطوط ظریفی که دور چشم‌های شما ظاهر شده‌اند، شاید اولین نشانه‌های شروع پیری زودرس پوست باشند. درم، لایه ای است که مسئول سفت، محکم و بدون خط نگه داشتن پوست ماست. در حالی که سن ما افزایش می‌یابد، روند بازسازی سلولی شروع به کند شدن می‌کند.

لایه شاخی پوست ضخیم می‌شود و فیبرهای کشسان (الاستین) پوست از هم گسسته می‌شوند. پس کلاژن پوست خود را با موادی که دارای پپتیدها، فاکتورهای رشد و سلول‌های بنیادی هستند، تقویت کنید تا این خطوط را پر کند و مواد مغذی بیشتری را به پوست شما برساند.

4) لکه‌های قهوه‌ای که ناشی از نور خورشید نیستند

هشدار به معتادان تلفن همراه: گوشی شما باعث پیری پوست‌تان می‌شود. ممکن است تصور کنید در حال محافظت از پوست خود در برابر نور خورشید هستید، اما اشعه مادون قرمز و انرژی بالای نورهای مرئی گوشی همراه می‌تواند اثر خود را بر روی پوست شما بر جای گذارد.

برخی طول موج های نور مرئی، به ویژه نور آبی که از رایانه، تلویزیون، تبلت، گوشی‌های هوشمند و حتی از برخی لامپ‌های محیط داخلی خانه منتشر می‌شود، می‌تواند به بروز لکه‌های قهوه کمک کند.

علاوه بر این، مطالعات جدید نشان می‌دهد، زنانی که در مناطق شهری زندگی می‌کنند و در معرض سطح بالاتری از آلاینده‌ها قرار دارند، احتمال دچار پیری پوست در جوانی و  لکه‌های قهوه‌ای روی پوست شان نیز بیشتر است. شما می‌توانید با کرم‌های حاوی آنتی اکسیدان و ضد التهاب با این آسیب‌ها مقابله کنید.

5) احساس سفتی در پوست

شستشوی ناملایم پوست، اشتباه رایجی در مراقبت از پوست است که می‌تواند به چهره شما آسیب بزند. ممکن است تصور کنید احساس سفتی در پوست بعد از شستشوی آن نشانه استحکام پوست است؛ اما در واقع، پوست بعد از شستشو باید نرم، تغذیه شده و انعطاف پذیر باشد.

اگر بعد از شستشو، پوست‌تان سفت می‌شود یا از تمیزی صدا می‌دهد یعنی که در حال تخریب لایه‌های سالم پوست خود و خشک کردن آن هستید. از پاک کننده‌ پوست که چربی‌های طبیعی پوست را از بین نمی‌برد یا شوینده ملایمی که علاوه بر پاک کنندگی، مرطوب کننده و آب رسان نیز باشد، استفاده کنید.

6) چروک‌های پوست پدیدار می‌شوند.

اگر ناگهان متوجه پیری پوست در جوانی شدید، به غذایی که می‌خورید توجه کنید. بر اساس پژوهش‌ها، پوست شما آیینه‌ای است از آنچه میل می‌کنید. شواهد بسیار قانع کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد چگونه رژیم غذایی می‌تواند از ایجاد چین و چروک‌ها جلوگیری کند.

برای مثال، ویتامین C با آسیب‌های ناشی از اشعه فرابنفش مقابله می‌کند؛ لیکوپن موجب تثبیت DNA سلول‌ها می‌شود؛ پلی فنول، پوست آسیب دیده را ترمیم می‌کند و روی و ویتامین E به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند.

غذاهای کاملی مانند میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و انواع آجیل، حاوی این مواد مغذی مهم هستند و اضافه کردن آنها به رژیم غذایی شما می‌تواند پوست‌تان را ازآسیب‌هایی محافظت کند که موجب چین و چروک می‌شود.

7) خسته به نظر می‌رسید

مطالعات نشان می‌دهد ظاهر خسته، می‌تواند از یک عامل دور از ذهن ناشی شود: قند. در واقع، قند از راه‌های بسیاری در بدن به پوست آسیب می‌رساند؛ مانند افزایش ترشح انسولین و التهاب. افزون بر این، گلیکاسیون، یعنی فرآیند اتصال قند به مولکول‌های دیگر، سبب آسیب پذیری پروتئین‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد می شود.

تصور کنید این موضوع چه بلایی سر پروتئین‌های پوست‌تان می‌آورد. این پیوند یکی از مؤثرترین ویژگی‌های روند پیری پوست است. کلاژن و الاستین، از آسیب پذیرترین پروتئین‌ها در این روند هستند که استحکام و کشسانی پوست را حفظ می‌کنند.

8) «درخشش» پوست خود را از دست داده‌اید

با گذشت زمان، سرعت جوان سازی سلولی کاهش می‌یابد و از درخشش چهره شما کاسته می‌شود و در نتیجه، کمتر جوان به نظر می‌رسید. برای به دست آوردن درخشش سالم، از رتینول‌هایی استفاده کنید که بدون نسخه هم در دسترس هستند.

پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند رتینوئیدها برای سلامتی پوست و چهره شما مؤثرند. رتینوئیدها با پایه ویتامین A، سرعت بازسازی سلولی را به حالت عادی باز می گرداند– روندی که با افزایش سن کند می‌شود- و باعث افزایش سلامت، درخشش، نرمی، شفافی و خوش رنگی پوست می‌شود. اما نباید از این محصولات در دوران بارداری و شیردهی استفاده کرد.

9) فرورفتگی گونه‌ها

اگر احساس می‌کنید که صورت‌تان دارای ظاهری توخالی و دچار پیری پوست در جوانی شده‌اید احتمالا به خاطر از دست دادن چربی زیر پوست‌تان است. این لایه از چربی، برای پوست به منزله حمایت کننده است و به ما ظاهری جوان می‌دهد. به هر حال، با گذشت زمان و افزایش سن، حجم این لایه چربی کاهش می‌یابد.

افزایش وزن ممکن است کمبود این لایه چربی را جبران کند، اما تزریق فیلرهای صورت هم می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. همچنین تحقیقات نشان داده است یوگای صورت می‌تواند در حال این مشکل مؤثر باشد. در مطالعه‌ای که به تازگی صورت گرفته، تمرین ورزشی صورت برای زنان میانسال موجب شده است گونه‌های آنان پرتر و جوان‌تر به نظر برسد.

10) پوست‌تان بافتی کاغذ مانند دارد

هنوز سالمند نشده‌اید، اما پوست‌تان مانند مادربزرگ‌تان به نظر می‌رسد. دو عامل باعث می‌شود بافت پوست شکننده و شبیه به کاغذ شود. نخستین عامل، سطح کلسیم است که برای استحکام پوست حیاتی بوده و با افزایش سن کاهش می‌یابد.

دومین عامل، افزایش pH پوست است. تغییرات pH باعث از بین رفتن کلاژن می‌شود. برای مقابله با چنین معضلی، از سرم‌هایی استفاده کنید که کلسیم، آمینو اسید و پپتید داشته باشد.

11) بخشی از پوست‌تان زبر شده است

سخت شدن پوست می‌تواند پس از خشکی طولانی مدت آن اتفاق بیفتد. هنگامی که پوست‌تان خشک یا ملتهب می‌شود، با انباشته کردن سلول‌های مرده از خود محافظت می‌کند. در نتیجه، لایه بیرونی پوست که لایه شاخی نامیده می‌شود،

ضخیم‌تر شده و سبب زبری و خشن شدن پوست‌تان می‌شود. این اتفاق همچنین می‌تواند نشانه بیماری پسوریازیس باشد که در آن سرعت چرخه زندگی سلولی افزایش می‌یابد. برای درمان آن، استفاده از بعضی گیاهان دارویی پیشنهاد می‌شود.

12) بروز برآمدگی‌های کوچک بر روی پوست

ممکن است روی پوست شما برآمدگی‌های کوچکی ظاهر شود که شبیه آکنه‌اند، در حالی که آنها آکنه نیستند. در واقع، آنها برآمدگی های کوچک سفید رنگ یا گوشتی هستند که میلیا خوانده می‌شود و ناشی از آسیب‌های نور خورشید یا مواد آرایشی نامناسب‌اند.

میلیا، کیست‌هایی حاوی پروتئینی به نام کراتین است و حاصل فقدان توانایی پوست در لایه برداری موضعی به طور طبیعی است. برای درمان میلیا به دنبال محصولاتی باشید که با ملایمت، لایه برداری و تکثیر سلولی را افزایش دهند. این محصولات، حاوی گلیکولیک اسید یا رتینول است. همچنین استفاده از بهترین کرم ضد آفتاب را برای جلوگیری از فراموش نکنید.

13) باریک شدن لب‌ها

کلاژن بر پر بودن لب‌ها تأثیر می‌گذارد و کاهش آن موجب خالی شدن لب‌ها می‌شود. قبل از مراجعه برای تزریق فیلر، ابتدا استفاده از فرآورده‌های مخصوص لب حاوی ضد آفتاب را امتحان کنید. جلوگیری از آسیب‌های نور خورشید می‌تواند بهترین راه حل برای کاهش نشانه‌های پیری در لب‌ها و اطراف دهان باشد.

14) پف کردن و سیاه شدن زیر چشم‌ها

آیا به درمانی برای گردی سیاه زیر چشمان‌تان نیاز دارید؟ از آنجا که پوست اطراف چشم‌ها بسیار ظریف است، به سرعت تغییر می‌کند و با پلک‌های افتاده، پف و سیاهی زیر چشم، پیرتر به نظر می‌رسد. با افزایش سن ما، لایه‌های چربی سطح پوست از هم جدا شده و موجب می‌شوند پف آلودگی زیر چشم، وضوح بیشتری بیابد و پیری پوست در جوانی اتفاق بیافتد.

بیشتر اوقات، پف زیر چشم نشانه این است که پوست اطراف آن در حال نگه داشتن مایع است. برای رفع آن، مصرف نمک و الکل را کم کنید و خواب کافی داشته باشید. همچنین مواد ضد التهاب مانند کافئین به انقباض رگ‌ها کمک می‌کند و گردش خون را بهبود می‌بخشند.

15) پوست‌تان به آسانی آسیب می‌بیند

طبق مطالعات کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده، پوست‌های سالخورده در برابر صدمات، آسیب پذیرتر هستند و ممکن است تا چهار برابر دیرتر بهبود یابند. آسیب‌های ناشی از نور خورشید این فرایند را تسریع می‌کند.

هرچه پوست شما نازک‌تر و شکننده‌تر بوده و از لایه‌های چربی محافظ بهره کمتری برده باشد، احتمالا شما را دچار دردسر بیشتری خواهد کرد؛ افزون بر اینکه رگ‌های خونی شکننده زیر پوست‌تان سریع تر آسیب خواهند دید.

16) ابتلا به سرطان پوست

آسیب‌های پوستی، تنها در ظاهر خود را نشان نمی‌دهند، بلکه گاهی ممکن است اثراتی داشته باشد که زندگی‌تان را تهدید کند. هنگامی که پوست ما در معرض انواع عوامل استرس‌زا قرار گیرد و مکانیسم دفاعی و نوسازی آن بیشتر از توانایی‌اش به کار گرفته شود، سلول‌های سالم پوستی ما ممکن است به سلولی غیرنرمال یا سرطانی تبدیل شوند.

مهم‌ترین عملی که برای محافظت از پوست خود در برابر سرطان باید انجام دهید، استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب است. مکمل‌های آنتی اکسیدان برای خنثی سازی رادیکال آزاد در پوست شما نیز پیشنهاد می‌شود.

تجربه شما

آیا هیچ یک از این نشانه‌ها را در پوست خود مشاهده می‌کنید؟ در قسمت نظرات برای ما و خوانندگان از علائم دیگری بنویسید که از پیری پوست در جوانی خبر می‌دهند. به نظر شما برای جلوگیری از این مسأله چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم؟

3.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها