خواص روغن میوه گل رز (رزهیپ) برای صورت

اثربخش بودن هر محصول، رازی دارد. راز روغن میوه گل رز نیز به خاطر میزان بالای آنتی اکسیدان آن است که برای برخی عارضه‌های پوستی مفید است. این روغن که از دانه‌های میوه گل رز به دست می‌آید، قابلیت پاکسازی پوست را نیز دارد.

امروزه بسیاری از شرکت‌های تولید کننده محصولات مراقبت از پوست، روغن میوه گل رز را به شکل خالص و یا به عنوان ماده مؤثره در محصولات خود ارائه می‌دهند. برای اطلاع از مزایا، کاربردها و عوارض جانبی روغن میوه گل رز، در ادامه مطلب با ما همراه باشید…

موارد استفاده از روغن میوه گل رز

میوه گل رز

 

روغن میوه گل رز می‌تواند کاربردهای مختلفی برای پوست داشته باشد که برخی از آن‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم

 روغن میوه گل رز رطوب پوست را حفظ می کند.

مواد شیمیایی قوی و آلاینده‌های محیطی می‌توانند به خارجی‌ترین لایه پوست آسیب برسانند. این آسیب می‌تواند پوست را خشک و دچار خارش کند؛ به نحوی که پوست دیگر به اندازه کافی قادر به حفظ رطوبت نباشد.

مطالعه‌ای که در سال 2018 انجام گرفته نشان می‌دهد که روغن میوه گل رز و سایر روغن‌ها، می‌توانند به عنوان یک سد طبیعی در برابر خروج رطوبت پوست، برای ترمیم آن مفید باشند.

افرادی که پوست صورت‌شان خشک و دارای خارش است، باید بلافاصله بعد از حمام، از روغن استفاده کنند. انجام این کار باعث ایجاد یک مانع فیزیکی روی سطح پوست شده و رطوبت مورد نیاز را به دام می‌اندازد.

میوه گل نسترن به تقویت تولید کلاژن کمک می کند.

تقویت کلاژن سازی

 

کلاژن به عنوان عنصر کلیدی سازنده پوست، برای حفظ خاصیت ارتجاعی بسیار ضروری است و آن را سفت و کشیده نگه می‌دارد. بدن ما به طور طبیعی با افزایش سن کلاژن کمتری تولید می‌کند.

روغن میوه گل نسترن سرشار از ویتامین های A و C است که هر دو برای تولید کلاژن لازم هستند. همچنین این نکته به صورت علمی ثابت شده است که میوه نسترن از تولید MMP-1 (آنزیم تجزیه کننده کلاژن در بدن) جلوگیری می‌کند.

نتیجه مطالعه صورت گرفته در سال 2015 نشان می‌دهد شرکت کنندگانی که به صورت خوراکی از پودر میوه گل نسترن استفاده کردند، افزایش قابل توجهی در خاصیت ارتجاعی پوست‌شان داشته‌اند.

روغن میوه گل رز برای درمان جای زخم استفاده می‌شود.

طبق بررسی‌های انجام شده در سال 2015، این روغن  می‌تواند علاوه بر از بین بردن جای زخم، تغییر رنگ پوست مربوط به آن را نیز کاهش دهد. این مطالعه روی 108 شرکت کننده که برای از بین بردن تومورهای پوستی تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، صورت گرفت.

بعد از عمل جراحی، گروهی از این شرکت کنندگان (که به آن‌ها گروه درمانی می‌گوییم) از  این روغن  برای ترمیم جای زخم‌های خود استفاده کردند، در حالی که گروه کنترل از این روغن استفاده نکردند.

پس از 6 هفته، شرکت کنندگان گروه درمانی کاهش قابل توجهی در میزان قرمزی محل زخم مشاهده کردند. همچنین پس از 12 هفته، همان افراد شاهد کاهش قابل توجهی در آتروفی (تحلیل رفتن) و تغییر رنگ پوست‌شان بودند.

طبق اطلاعیه آکادمی پوست آمریکا، مرطوب نگه داشتن زخم می‌تواند به جلوگیری از ایجاد جای زخم (اِسکار) کمک کند. بنابراین، استفاده از روغن میوه گل رز می‌تواند از خشک شدن زخم‌ها جلوگیری کرده و همچنین جای زخم را بهبود دهد.

روغن گل رزهیپ به ترمیم اگزما پوستی کمک می‌کند.

اگزما نوعی بیماری التهابی پوستی است که باعث خشکی مزمن، بروز لک‌های قرمز خارش دار و تحریک پوست می‌شود. روغن میوه گل رزهیپ با داشتن آنتی اکسیدان می‌تواند به مقابله با التهاب و کاهش شدت اگزمای پوستی کمک کند؛ به ویژه زمانی که شخص از آن در کنار درمان‌های معمول اگزما استفاده کند.

از آن جایی که روغن میوه گل رزهیپ تبخیر آب و رطوبت از پوست را متوقف می‌کند، بنابراین می‌تواند برای مقابله با خشکی مزمن پوست نیز کارساز باشد.

از روغن میوه گل رز برای پاک کردن آرایش خود استفاده کنید.

از روغن میوه گل رز برای پاک کردن آرایش خود استفاده کنید.

پاک‌کننده‌های سنتی و شوینده‌های صورت ممکن است حاوی مواد شیمیایی قوی باشند و باعث خشکی پوست و حساسیت آن ‌شوند. روغن میوه گل رزهیپ جایگزین مناسبی برای این محصولات است و رطوبت پوست را نیز از بین نمی‌برد.

این روغن به ویژه برای افرادی که پوستی خشک یا مستعد آلرژی دارند، بسیار مناسب است. پاک کننده‌های بر پایه روغن می‌توانند به پاک کردن مواد آرایشی ضد آب مانند ریمل و کرم پودرهای با ماندگاری بالا نیز کمک کنند.

ویتامین C موجود در روغن میوه گل رز به روشن کردن لک‌های پیری کمک می‌کند.

روغن میوه نسترن سرشار از ویتامین C است

با این که در حال حاضر هیچ تحقیق مستقیمی در رابطه با اثر این روغن روی پیشگیری از بروز لک‌های پیری (تغییر رنگ پوست ناشی از افزایش سن) یا بهبود آن‌ها انجام نشده است، اما این را می‌دانیم که روغن میوه نسترن دارای ویتامین C بسیار بالایی است.

این ویتامین به محافظت از سلول‌های پوست در برابر اثرات مخرب پرتوهای خورشید کمک می‌کند. طبق بررسی‌های انجام شده در سال 2011، سرم ویتامین C می‌تواند به کاهش احتمال بروز لک‌های پیری کمک کند.

این ویتامین همچنین به پوست اجازه می‌دهد تا آسیب‌های قبلی ناشی از پرتوهای آسیب رسان خورشید را نیز ترمیم کند.

روغن میوه گل رز از پوست چرب و مستعد جوش مراقبت می کند.

روغن میوه گل رز به سرعت جذب پوست صورت می‌شود؛ این یعنی احتمال انسداد منافذ پوستی توسط این روغن بسیار کم است. بنابراین روغن میوه گل رز می‌تواند برای افرادی که پوستی چرب یا مستعد آکنه دارند، یک روغن پاک کننده ایده آل باشد.

علاوه بر این، روغن میوه گل رز حاوی ترکیباتی به نام رتینوئید است که می‌تواند به کاهش ظاهر آکنه کمک کند. بنابراین وجود عصاره رزهیپ در محصولات مناسب برای پوست چرب و درمان جوش، مفید است.

در سال 2012، طی یک کارآزمایی بالینی، خاصیت ضد آکنه یک کرم گیاهی حاوی روغن میوه گل رز و چهار روغن گیاهی دیگر سرشار از رتینوئید، مورد مطالعه قرار گرفت. حدود 60 شرکت کننده مبتلا به آکنه ولگاریس در این مطالعه شرکت کردند.

در گروه درمانی، شرکت کنندگان حداقل 2 هفته از کرم حاوی روغن میوه رز استفاده کردند، در حالی که به گروه کنترل، کرم دارونما داده شد.

شرکت کنندگانی که از کرم گیاهی استفاده کردند، در مقایسه با گروه کنترل، کاهش قابل توجهی در تعداد ضایعات آکنه داشتند. همچنین التهاب پوستی در این گروه کاهش چشمگیری پیدا کرده بود.

با این حال، از آن جایی که این کرم گیاهی شامل پنج روغن گیاهی مختلف بود، مشخص نیست که چه مقدار از اثرات کاهش آکنه به دلیل خواص این روغن بوده است.

 لب‌های خشک و ترک خورده خود را با روغن گل رز مرطوب کنید.

از روغن میوه رز می‌توان برای درمان تغییر رنگ لب‌ها و محافظت از آن‌‌ها در برابر آفتاب سوختگی استفاده کرد. دو قطره روغن میوه رز را با یک قاشق چایخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. می‌توانید به جای روغن نارگیل از کره استفاده کنید.

این نرم‌کننده طبیعی لب را روزی چندین بار روی لب‌های شکاف خورده‌ قرار دهید. از آن جایی که روغن میوه رز به درمان لب‌های پوسته پوسته شده کمک می‌کند، می‌توانید از آن به عنوان بالم لب نیز استفاده کنید.

پودر میوه گل رز عمر سلول‌های پوست را افزایش می‌دهد.

پودر میوه گل رز عمر سلول‌های پوست را افزایش می‌دهد.

روغن میوه گل رز سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب غیراشباع مانند اسید لینولئیک است. وجود این مواد برای جلوگیری از تخریب غشای سلول‌های پوست ضروری است.

از سوی دیگر، نتایج مطالعات حیوانی و انسانی حاکی از آن است که پودر میوه گل رز قدرت و عمر سلول‌های پوست را افزایش و تولید MMP-1 (آنزیمی که ساختارهایی مانند کلاژن را تجزیه می‌کند) را کاهش می‌دهد.

گفتنی است که سلول‌های قوی و سالم پوست به عنوان یک مانع طبیعی برای جلوگیری از حمله باکتری‌ها به پوست و ایجاد جوش و بروز عفونت عمل می‌کنند.

با نحوه مصرف روغن میوه گل رز آشنا شوید.

روغن میوه گل رز نوعی روغن خشک است که به راحتی جذب پوست می‌شود. اگرچه این روغن معمولاً برای انواع پوست بی خطر است، اما بهتر است قبل از اولین مصرف، تست پچ انجام دهید. با این کار مطمئن می‌شوید که به روغن حساسیت ندارید.

مراحل انجام تست پچ

  1.  مقدار کمی روغن میوه گل رز را به بازو یا مچ دست خود بزنید.
  2. ناحیه مورد نظر را به کمک باند یا گاز بپوشانید.
  3.  پس از 24 ساعت، ناحیه مورد نظر را از نظر علائم تحریک مانند قرمزی و خارش بررسی کنید.
  4.  اگر پوست دچار التهاب یا خارش شد، نباید از روغن میوه گل رز استفاده کنید (در صورت ادامه و تشدید علائم حتماً به پزشک مراجعه کنید)
  5. اگر پوست هیچ علامتی از تحریک نشان نداد، استفاده از روغن در نقاط دیگر بدن نیز بی‌خطر است.

پس از انجام تست پچ، می توانید این روغن را حداکثر دو بار در روز استفاده کنید. روغن میوه گل رز می‌تواند به تنهایی استفاده شود، اما شما می‌توانید چند قطره روغن دیگر یا مرطوب کننده مورد علاقه‌تان را به آن اضافه کنید.

روغن میوه گل رز به سرعت فاسد می‌شود. برای افزایش ماندگاری، آن را در مکانی تاریک و خنک مانند یخچال نگهداری کنید.روغن میوه گل رز ارگانیک و استخراج شده به روش پرس سرد، اگر چه کمی گران‌تر است اما به واسطه خلوص بیشتر، نتیجه بهتری برایتان به همراه خواهد داشت.

عوارض جانبی

بیشتر تحقیقات نشان می‌دهند که این روغن بی‌خطر بوده و احتمال بروز عوارض جانبی به دنبال مصرف آن کم است. با این حال، مانند هر محصول طبیعی یا مصنوعی دیگری، این روغن می‌تواند باعث ایجاد واکنش آلرژیک شود.

واکنش آلرژیک می‌تواند طیف وسیعی از علائم را در برگیرد. از ظهور بثورات پوستی یا تحریک خفیف تا شوک آنافیلاکسی که تهدید کننده حیات است. برای کاهش خطر عوارض جانبی، باید این روغن را به تدریج به برنامه مراقبت از پوست‌تان اضافه کنید.

همچنین افرادی که هنگام استفاده از روغن میوه گل رز تحریکات پوستی را تجربه می‌کنند، باید مصرف این روغن را متوقف کرده و به دنبال یک درمان جایگزین باشند.

شما چه تجربه‌ای از مصرف روغن میوه گل رز دارید؟ با ما و دیگران در میان بگذارید…

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4655903
https://www.aad.org/injured-skin/wound-care-minimize-scars
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0924857914003458
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3263051/

4.2/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها