همه چیز درباره خواص روغن هسته انار برای پوست و مو

روغن هسته انار، روغنی قوی و معطر است که به روش پرس سرد از دانه‌های میوه انار استخراج می‌شود. خواص و کاربردهای فراوان این روغن برای پوست و مو، باعث شده تا بسیاری از ما اسم آن را شنیده باشیم. از روغن هسته انار برای مقابله با پیری زودرس پوست، چین و چروک، آکنه، پسوریازیس، التهاب پوست، شوره سر و ریزش مو استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که این روغن بسیار غلیظ است؛ بنابراین مقدار کمی از آن برای اثربخشی کافی است.

خواص روغن هسته انار برای پوست و مو

با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا فواید روغن هسته انار برای پوست و مو را بیشتر بررسی کنیم.

خواص روغن هسته انار

روغن هسته انار، در بسیاری از محصولات آرایشی مانند شامپوها، صابون‌ها، مرطوب‌کننده‌ها و پمادهای پوست به کار می‌رود. این روغن همچنین برای رایحه‌درمانی (آروماتراپی) و ساخت خوشبوکننده‌های محیط نیز استفاده می‌شود.

استفاده از روغن هسته انار در آشپزی معمول نیست؛ زیرا هم گران‌قیمت است و هم ممکن است در برخی افراد باعث بروز واکنش‌های آلرژیک شود. با این حال، مصرف خوراکی آن در حد بسیار کم و محتاطانه بی‌خطر است.

میزان بالای اسید پونیسیک (نوعی اسید چرب غیر اشباع)، ویتامین C، فلاونوئیدها، اسید لینولئیک، اسید اولئیک و ترکیبات فعال دیگر، این روغن را تبدیل به ماده‌ای ارزشمند کرده است.

همانطور که گفتیم، روغن هسته انار می‌تواند حاوی 64 تا 83 درصد اسید پونیسیک باشد. این ترکیب خواص ضدسرطانی، آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و ضددیابتی دارد. به طور مثال، محققان مشاهده کرده‌اند که پیونیسیک اسید موجود در این روغن می‌تواند از تکثیر سلول‌های سرطانی سینه جلوگیری کند. همچنین، پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف خوراکی روغن هسته انار در موش‌ها باعث بهبود مقاومت به انسولین می‌شود.

در ادامه برخی از مهم‌ترین خواص این روغن برای زیبایی و سلامت پوست و مو را می‌خوانید.

1) بازسازی پوست آسیب‌دیده

کراتینوسیت‌ها گروهی از سلول‌های پوستی هستند که به جوانسازی پوست و ترمیم آسیب‌های پوستی کمک می‌کنند. روغن هسته انار، فعالیت این سلول‌ها را تحریک می‌کند.

2) آبرسانی عمقی به پوست

روغن هسته انار به عمق پوست نفوذ می‌کند و باعث آبرسانی عمیق آن می‌شود. بنابراین پوست را چرب نکرده و منافذ آن را نیز مسدود نمی‌کند. این روغن به بخش‌هایی از پوست نفوذ می‌کند که نیاز بیشتری به آبرسانی دارند؛ به همین دلیل در فرمولاسیون محصولات مراقبتی مخصوص پوست چرب نیز به کار می‌رود و حتی کسانی که دچار مشکلات پوستی (مانند آکنه) هستند، می‌توانند از آن استفاده کنند.

روغن دانه انار بسیار التیام‌بخش است و برای رفع خشکی پوست یا بهبود مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما اثربخش است.

3) روغن هسته انار و خاصیت ضد التهاب و پیری

راز روغن هسته انار، وجود پونیسیک اسید (punicic acid) یا امگا 5 است. این اسید چرب ضروری باعث کاهش التهاب، مبارزه با رادیکال‌های آزاد و بالابردن توانایی بدن در مقابله با سرطان می‌شود. پونیسیک اسید همچنین به ضخیم شدن و بهبود قابلیت ارتجاعی پوست و در نتیجه بهبود جای زخم کمک می‌کند.

خواص روغن هسته انار برای پوست

4) شادابی بافت پوست

روغن هسته انار حاوی نوعی پیش‌ساز استروژن است که با هورمون‌های طبیعی بدن سازگار بوده و به حفاظت و متعادل ساختن بافت پوست کمک می‌کند.

تحقیقات نشان داده‌اند استروژن از کاهش میزان کلاژن پوست در بانوان یائسه پیشگیری می‌کند. همچنین این هورمون، هم به صورت موضعی و هم به شکل سیستمیک (موجود در جریان خون) با افزایش میزان کلاژن، باعث حفظ ضخامت طبیعی پوست می‌شود.

5) پوست محکم‌تر و سالم‌تر

همه ما می‌دانیم که کلاژن برای داشتن پوستی محکم و ظاهری جوان و شاداب بسیار مهم است. همان‌طور که گفته شد، روغن هسته انار تولید کلاژن را تحریک می‌کند. همچنین این روغن سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد‌التهابی است که باعث ایجاد پوستی سالم‌تر و یکدست‌تر می‌شود. وجود مواد آنتی‌اکسیدانی موجب محافظت پوست در برابر رادیکال‌های آزاد شده و در روند تولید سلول‌های جدید و سالم مؤثر است. ویتامین C موجود در روغن هسته انار نیز باعث کمک به تولید کلاژن و تغذیه پوست می‌شود.

6) روغن هسته انار و از بین بردن جوش

طبق برخی شواهد تجربی و مطالعات محدود حیوانی، استفاده از این روغن روی صورت می‌تواند به از بین بردن آکنه کمک کند. خواص ضد باکتریایی و آنتی‌اکسیدانی روغن هسته انار به از بین بردن باکتری‌های ایجادکننده جوش و همچنین بازیابی تعادل چربی سطح پوست کمک می‌کنند.

7) بالا بردن SPF (فاکتور محافظت در برابر نور خورشید) پوست

مطالعه‌ای که در سال 2001 انجام شد، نشان داد ترکیب ضد آفتاب معمولی با روغن هسته انار تأثیر آن را تا حدودی افزایش می‌دهد. خواص ضد التهابی این روغن به پوست کمک می‌کند تا آسیب‌ ناشی از پرتوهای خورشیدی را جبران کند. اگرچه روغن هسته انار به تنهایی از شما در برابر آفتاب محافظت نمی‌کند، اما می‌تواند SPF کرم ضد آفتاب شما را بالا ببرد.

توجه: بهترین راه برای محافظت از پوست در برابر پرتوهای فرابنفش، استفاده از یک کرم ضدآفتاب طیف گسترده با فرمولاسیون علمی و SPF حداقل 30 است.

8) درخشندگی مو با روغن هسته انار

روغن هسته انار غنی از مواد مغذی و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی مانند ویتامین C است. این روغن با تحریک پوست سر باعث افزایش گردش خون، بالا رفتن استحکام رگ‌های خونی و افزایش رشد مو می‌شود. روغن هسته انار همچنین موهای شکننده و آسیب‌دیده را احیا می‌کند. با ترمیم ساقه مو و رفع شکنندگی آن، سطح تارهای مو تا حد زیادی صاف و یکدست شده و به این ترتیب روغن هسته انار باعث براق شدن و درخشندگی موها می‌شود.

خواص انار برای سلامت پوست و مو

9) سلامت پوست سر

روغن هسته انار، سلول‌های مرده، باقی‌مانده محصولات آرایش مو، آلودگی‌ها و باکتری‌ها را از روی پوست سر پاکسازی کرده و از توقف رشد مو جلوگیری می‌کند. این ماده همچنین دارای خواص ضد خارش است؛ بنابراین می‌تواند به درمان بیماری‌هایی مانند پسوریازیس و اگزمای پوست سر کمک کرده و قرمزی، التهاب و خارش را نیز برطرف کند.

10) متعادل کردن اسیدیته پوست سر

تعادل چربی و pH پوست سر برای داشتن موهایی سالم و زیبا ضروری است. روغن هسته انار سطح pH پوست سر و تولید چربی آن را متعادل می‌کند.

11) استفاده به عنوان تونیک مو

این روغن تونیک و تقویت‌کننده‌ای عالی برای موهاست. شما می‌توانید روغن هسته انار را با روغن‌های حامل مانند روغن نارگیل یا بادام مخلوط و استفاده کنید تا به طور قوی و مؤثر موهایتان را درمان کند.

12) نرمی و لطافت مو

آغشته کردن موها به روغن گرم، یک روش درمانی عالی است که می‌تواند وز موها را از بین برده و گره‌های آن را باز کند. روغن انار گرم با نفوذ به عمق مو، باعث درخشش، لطافت و نرمی آن می‌شود.

روغن هسته انار بهتر است تصفیه شده باشد یا تصفیه نشده؟

این روغن از دانه‌های انار گرفته می‌شود. این دانه‌ها قبل از پِرِس سرد، خشک می‌شوند. روغن تصفیه نشده یا «بکر» که به روش پرس سرد استخراج شده، دارای بالاترین سطح ترکیبات گیاهی فعال است. در این فرآیند استخراج، از هیچ ماده شیمیایی یا حلالی استفاده نمی‌شود.

در مقابل، روغن هسته انار تصفیه‌شده، رنگ‌زدایی و بو زدایی شده و همچنین حاوی حلال (معمولاً حلال الکلی) است؛ طی این روند، برخی مواد مغذی روغن هسته انار از بین می‌روند.

نکته: در صورتی که تصمیم دارید از روغن تصفیه‌نشده استفاده کنید، حتماً آن را از یک برند یا فروشگاه معتبر تهیه کنید. استخراج غیربهداشتی روغن‌های گیاهی، می‌تواند باعث ایجاد آلودگی‌های قارچی و میکروبی شود.

نحوه مصرف روغن انار برای پوست و مو

روغن انار مانند بسیاری از ترکیبات گیاهی دیگر، هم قابلیت مصرف خوراکی دارد و هم موضعی؛ پوست و مو نیز از هر دو راه، از خواص آن بهره‌مند می‌شوند.

نحوه استفاده از روغن هسته انار برای پوست

روغن انار را می‌توان مستقیماً بر روی پوست استفاده کرد. دانشمندان بر این باورند که عملکرد روغن هسته انار شبیه به رتینوئید است. عملکرد آن برای ترمیم پوست اثبات شده است. همچنین پژوهشی علمی نشان داده است که مصرف موضعی این روغن می‌تواند در بهبود سرطان پوست مؤثر باشد.

نحوه استفاده از روغن هسته انار برای مو

برای بهره‌مندی از خواص روغن هسته انار برای موها، می‌توانید پس از استحمام و زمانی که رطوبت موها نسبی است، چند قطره روغن را کف دست‌تان بریزید و ساقه موها را به آن آغشته کنید تا موهایی براق‌تر و سالم‌تر داشته باشید.

همچنین افزودن چند قطره روغن هسته انار به کف سر و ماساژ آن می‌تواند به مرطوب‌کردن و تنظیم جریان خون در پوست سر کمک کند. استفاده از این روغن برای جلوگیری از موخوره و داشتن فولیکول‌هایی سالم‌تر مفید است.

روغن هسته انار برای مو

احتیاط مصرف

به‌خاطر داشته باشید که بعضی از افراد ممکن است به این روغن حساسیت نشان داده و دچار سوزش و خارش پوست شوند.

لازم است پیش از استفاده گسترده از روغن انار، تست پوستی انجام دهید؛ به این صورت که یک قطره از روغن انار را پشت بازوی خود بمالید و یک گاز استریل یا دستمال تمیز روی آن قرار دهید. اگر پس از 24 ساعت علائم آلرژی بروز نکرد، می‌توانید از این روغن با خیال راحت به صورت موضعی استفاده نمایید.

نوبت شما

شما چه تجربه‌ای از مصرف روغن هسته انار دارید؟ آیا تاکنون تأثیر آن را برای بهبود سلامت و ظاهر پوست و موی خود تجربه کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

منابع:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16221534
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9501365
https://www.schoolofnaturalskincare.com/benefits-of-using-pomegranate-oil-in-skincare
http://innpharmacotherapy.com/VolumeArticles/FullTextPDF/10235_04_IPP_10-AJ-2022-19.pdf
https://www.ijpsonline.com/articles/effects-of-nutraceutical-punicic-acid-3332.html?view=mobile
https://www.faithful-to-nature.co.za/blog/10-incredible-beauty-benefits-of-pomegranate-seed-oil

4.4/5 - (22 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها