بعد از کاشت مو چگونه از موهای خود مراقبت کنیم؟

همه ما بعد از کاشت مو، سوال‌ها و دغدغه‌های مختلفی داریم. از جمله این دغدغه‌ها می‌توان به مواردی مثل شامپو مناسب، نحوه شست‌و‌شو، دمای آب، خشک کردن موها، رفع خارش، رشد مو بعد از کاشت، جلوگیری از آسیب رسیدن به ناحیه جراحی‌ شده و به طور کلی مراقبت‌ بعد از کاشت مو اشاره کرد. در ادامه، به تمامی این موارد پاسخی مناسب خواهیم داد.

بعد از کاشت مو چگونه و با چه شامپویی موهایمان را بشوییم؟

بعد از کاشت مو با چه شامپویی موهایمان را بشوییم

اولین دغدغه‌ای که پس از کاشت مو با آن مواجه می‌شویم، این است که باید چگونه حمام کنیم و از آن مهم‌تر، با چه شامپویی باشد تا به موها آسیب نرسد؟

متخصص کاشت مو حتماً به شما می‌گوید که چگونه باید موهایتان را بشویید و بهترین نوع شامپو را نیز به شما معرفی می‌کند.

احتمالاً به مدت ۷ تا ۱۰ روز بعد از کاشت مو، باید از شامپوی مخصوصی استفاده کنید که پزشک تجویز می‌کند؛ چرا که در این مدت، گرافت‌های مو (شامل یک تا چهار تار مو، فولیکول یا پیاز مو، بافت پیوندی، غدد چربی، بافت عضلانی و یک شبکه عروقی عصبی) ریشه می‌دوانند.

بعد از این مدت، می‌توانید مراقبت از مویتان را مثل قبل از سر بگیرید. بسیاری از کسانی که مو می‌کارند، عادت‌های مراقبت از موهایشان را تغییر می‌دهند. برخی از افراد نیز از روغن‌های طبیعی استفاده می‌کنند تا موهای باقی‌مانده‌شان را تقویت کنند و از آن‌ها در برابر آسیب ناشی از شست‌وشو با شامپو محافظت کنند.

بسیاری از افراد برای محافظت و تقویت موی سر ، از شامپوهای تجویز شده توسط پزشک، محلول‌های موضعی و روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل استفاده می‌کنند. برای اینکه از موهای تازه کاشته‌شده‌تان به بهترین نحو مراقبت کنید، باید به دنبال شامپوهایی باشید که حاوی ترکیبات زیر هستند:

  • مس
  • زینک (روی)
  • آمینواسیدهای کراتین
  • کتوکونازول

برای اطلاع از ترکیبات هر شامپو باید برچسب روی بطری شامپو را به دقت بخوانید. حواستان باشد شامپویی که برای پس از کاشت مو انتخاب می‌کنید، حاوی مواد شیمیایی مضر برای موهای تازه کاشته‌شده‌تان نباشد. میتوانید برای شستشوی موهایتان از فوم بعد از کاشت مو استفاده کنید. در ادامه به بعضی از ترکیبات مضر در شامپوها اشاره می‌کنیم:

سولفات‌ها

بیشتر شامپوهای کم‌کیفیت حاوی انواع سولفات مانند سدیم لوریل سولفات (SLS) و آمینیوم لوریل سولفات (ALS) هستند. این ترکیبات به شامپوها اضافه می‌شوند تا کف بیشتری تولید کنند؛ اما اگر بیش از دو درصد در شامپوها وجود داشته باشند، می‌توانند باعث تحریک پوست سر شوند و حتی به فولیکول‌های سالم مو نیز آسیب بزنند.

سدیم کلراید

همان نمک است که از آن برای طعم دادن به غذا استفاده می‌کنیم. سدیم کلراید در شامپوها و نرم‌کننده‌ها به عنوان غلیظ کننده استفاده می‌شود.

این ماده می‌تواند باعث خارش و خشکی پوست سر شده و در بدترین حالت، سبب ریزش موی سر شود. سدیم کلراید یک ترکیب ناملایم و خشن است که فولیکول‌های موی تازه کاشته ‌شده ممکن است نتوانند آن را تحمل کنند که نتیجه این اتفاق، ریختن موها است.

فرمالدهید

یک ماده نگه‌دارنده است که معمولاً از آن برای افزایش ماندگاری یا عمر مفید شامپوها استفاده می‌کنند. این ماده خواص ضدعفونی‌کننده‌ نیز دارد و به همین دلیل است که معمولاً از آن در شامپوهای بچه نیز استفاده می‌شود.

این ترکیب به ظاهر مفید، در حقیقت می‌تواند به DNA تارهای مو آسیب برساند و منجر به ریزش مو شود. بنابراین باید دست کم تا چهار هفته بعد از کاشت مو ، از شامپوهای حاوی فرمالدهید استفاده نکنید.

الکل

تقریباً تمام محصولات مراقبت از موی سر حاوی مقداری الکل هستند؛ به همین دلیل به نظر می‌رسد اجتناب کامل از الکل تقریباً غیرممکن است. با این حال، حداقل می‌توانید از شامپوهایی که مقدار اندکی الکل دارند استفاده کنید.

میزان بالای الکل در شامپو باعث کم‌آب شدن مو و آسیب رسیدن به آن می‌شود. این آسیب نیز در نهایت منجر به ریزش مو می‌شود؛ به‌ویژه پس از کاشت مو.

چرب‌کننده‌ها

جزء ترکیبات اصلی در بیشتر محصولات مراقبت از مو هستند. مشتقات نفتی، روغن‌های معدنی و لانولین همگی چرب‌کننده‌هایی هستند که برای ایجاد درخشندگی مو و رطوبت مصنوعی، به محصولات مراقبتی اضافه می‌شوند؛ اما این چرب‌کننده‌های مصنوعی مانع جذب چربی‌های طبیعی توسط کف سر و ساقه‌های مو می‌شوند و در نهایت به بافت مو آسیب می‌رسانند.

توصیه‌هایی برای شست‌وشوی مو بعد از کاشت

شست‌وشوی مو بعد از کاشت

بعد از ۴۸ ساعت موهایتان را بشویید

اولین شستشوی موی سر باید ۴۸ ساعت بعد از عمل کاشت مو باشد و در صورت امکان، بهتر است تیم متخصص حاضر در کلینیک این کار را انجام دهند.

بعد از کاشت مو از شامپوی تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید

پس از کاشت مو می‌توانید کارهای مراقبت از مو را در منزل نیز انجام دهید، اما به خاطر بسپارید که حتماً از شامپویی که پزشکتان توصیه کرده استفاده کنید.

هرگز موهایتان را با آب داغ نشویید

پزشکان توصیه می‌کنند که ۱۰ روز اول بعد از کاشت مو ، هر روز موهایتان را با آب ولرم متمایل به سرد و شامپوی مخصوص بشویید. البته همه افراد باید از آب ولرم استفاده کنند، زیرا شست‌وشوی مو با آب داغ به پوست سرتان آسیب می‌رساند؛ بنابراین هرگز موهایتان را با آب داغ نشویید.

به گرافت‌های مو فشار وارد نکنید

طی روزهای اول پس از کاشت مو ، نکته‌ای که خیلی اهمیت دارد این است که برای شست‌وشوی مو و کف سر از آب پرفشار دوش استفاده نکرده و به جای آن، از یک لیوان یا بطری استفاده کنید.

شامپو را به آرامی روی موهایتان بمالید

یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای شستشو بعد از کاشت مو ، این است که شامپو را کف دستان‌ خود ریخته و دستانتان را به هم بمالید تا شامپو کف کند. هیچ‌وقت نباید این کار را روی سرتان انجام دهید.

بعد از این مرحله، شامپو را با کف دست و حرکاتی آرام و متناوب روی محل کاشت بزنید. حواستان باشد که به کف سرتان فشار وارد نکنید.

این کار را تا دو دقیقه ادامه دهید؛ سپس اجازه دهید شامپو به مدت پنج دقیقه روی سرتان بماند. ممکن است چند روز اول بعد از کاشت، شستن موها کمی دردناک باشد که این اتفاق کاملاً طبیعی است. ناحیه‌ای از سر که گرافت مو از آن برداشته‌شده را می‌توانید مثل همیشه شامپو بزنید و بشویید.

موهایتان را به خوبی آبکشی کنید

بعد از اینکه مرحله قبل را انجام دادید، باید موهایتان را آبکشی کنید. برای این کار بدون وارد کردن فشار، موهایتان را با آب ولرم متمایل به سرد خیس کرده و آبکشی کنید. آبکشی مو را باید به‌آرامی و باحوصله انجام دهید.

موهایتان را به‌آرامی خشک کنید

روش خشک کردن موها باید مانند شامپو زدن باشد؛ یعنی باید با حرکات آرام، کوتاه و بدون وارد کردن فشار به کف سر انجام شود. هیچ‌وقت کف سرتان را نمالید.

اگرچه می‌توانید از یک حوله پنبه‌ای نرم برای خشک کردن موها استفاده کنید، اما توصیه می‌شود در روزهای اول بعد از کاشت، از دستمال کاغذی جاذب استفاده کنید. البته این در صورتی است که تکه‌های دستمال کاغذی به موهایتان نچسبد.

موهایتان را با ملایمت شانه بزنید

شانه زدن بعد از کاشت مو

بعد از چند روز و در صورتی‌که موهایتان را به‌طور کامل برای کاشت مو نتراشیده باشید، ممکن است نیاز شود موهایتان را شانه بزنید. این کار را نیز باید بسیار آرام انجام دهید. سرتان را با حرکات ملایم و بدون فشار وارد کردن، کشیدن یا ایجاد اصطکاک روی کف سر شانه کنید.

خاراندن ممنوع!

بسیاری از افراد خارش سر بعد از کاشت مو را تجربه می‌کنند. گاهی اوقات این احساس خارش طبیعی است. ممکن است وسوسه شوید کف سرتان را بخارانید؛ اما لازم است بدانید که به هیچ‌‌ وجه نباید این کار را انجام دهید؛ چرا که خاراندن محل کاشت آسیب‌های متعدد‌ی به گرافت‌های مو وارد می‌کند.

اگر احساس خارش دارید، می‌توانید با شست‌وشوی روزانه موهایتان به تسکین و درمان خارش پوست سر کمک کنید.

دلمه‌های شکل‌گرفته را دست‌کاری نکنید

دلمه های بعد از کاشت مو روی گرافت‌های آن شکل می‌گیرند، می‌توانند طی چند روز اول همراه موها بریزند. این کاملاً طبیعی است و نباید شما را نگران کند

. نکته مهم این است که فولیکول‌های پیوندی زیر پوست، سالم هستند و موهای جدید تولید می‌کنند. چیزی که خیلی اهمیت دارد، این است که اجازه دهید این دلمه‌ها خودبه‌خود بیفتند که این مسئله ممکن است ۱۰ تا ۱۲ روز طول بکشد. در غیر این‌صورت، این خطر وجود دارد که فولیکول‌های مو کشیده‌ شده و خارج شوند.

موهایتان را تمیز و سالم نگه دارید

زمانی‌که تمام دلمه‌ها از بین بروند، فرایند بهبود به پایان رسیده و فولیکول‌ها در پوست سر جای گرفته‌اند. این یعنی می‌توانید به تدریج شست‌وشوی موهایتان را مثل قبل انجام دهید و از یک شامپوی معمولی که pH آن خنثی است و هیچ ترکیب شیمیایی ندارد استفاده کنید.

از هفته سوم به بعد می‌توانید کف سرتان را به آرامی با انگشت ماساژ دهید‌.

شاید این سؤال پیش بیاید که هر چند وقت یک بار باید موها را شست؟ بعد از دو هفته اول، رعایت بهداشت مو و کف سر بسیار مهم است. البته این به معنای آن نیست که باید موهایتان را مانند روزهای اول بعد از کاشت، هر روز بشویید؛ بلکه توصیه می‌کنیم موهایتان را هر دو روز یک بار بشویید.

سایر مراحل بعد از کاشت مو

علاوه‌بر نکات ذکرشده، رعایت توصیه‌های زیر نیز اهمیت دارد:

  • محل کاشت نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.
  • کلاه معمولی یا لبه‌دار نپوشید؛ زیرا ممکن است به ناحیه جراحی‌ شده فشار وارد شود. نکته بسیار مهم دیگر این است که موقع پوشیدن پلیور، تی‌شرت و سایر لباس‌هایی که با سر تماس پیدا می‌کنند، حتماً مراقب محل کاشت مویتان باشید؛ زیرا این لباس‌ها می‌توانند به گرافت‌های مو فشار وارد کنند.
    طی روزهای اول بعد از کاشت مو، مراقبت از کف سر در مقابل ضربه، ضروری است. باید بسیار احتیاط کنید؛ چون در بسیاری از موارد، ناحیه جراحی ‌شده بی‌حس است؛ بنابراین متوجه فشار وارد شده به آن نمی‌شوید.
  • توصیه می‌شود تا جایی‌ که می‌توانید از تکان خوردن زیاد هنگام خواب خودداری کنید و ناحیه‌‌ای که در آن گرافت‌های جدید کاشته ‌شده را روی بالش قرار ندهید. هرچند که انجام این دو کار همیشه امکان‌پذیر نیست.
  • طی ۷ تا ۱۰ روز اول، از انجام هرگونه فعالیت فیزیکی یا ورزشی که باعث تعریق می‌شود، خودداری کنید. به جای این فعالیت‌ها می‌توانید پیاده‌روی کنید، بدنتان را گرم کنید و پیلاتس و مواردی از این دست را انجام دهید. حداقل تا یک ماه بعد از جراحی، از تماس موهایتان با آب استخر و آب دریا خودداری کنید.

تجریه شما

شما تجربه کاشت مو را دارید؟ از نظر شما چالش‌برانگیزترین مرحله مراقبت‌های بعد از کاشت مو چیست؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیاتتان را به ما و دیگران بگویید.

post-hair-transplant-foam

4.8/5 - (5 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها