یک کرم صورت خوب را چگونه انتخاب و استفاده کنیم؟

اگر در انتخاب کرم صورت دچار سردرگمی شده‌اید، بدانید که تنها نیستید. امروزه محصولات بسیار متنوعی در بازار وجود دارد که یافتن آن‌چه که پوست واقعاً به آن نیاز دارد را دشوار کرده است. در این مقاله متداول‌ترین سؤالات درباره مراقبت از پوست و محصولات مرتبط با آن را همراه با پاسخ‌های متخصصان پوست می‌خوانیم. همچنین، درباره ترکیباتی که باید در کرم‌های صورت روز و شب به دنبال آن‌ها باشید و نیز ترکیباتی که باید از آن‌ها اجتناب کنید، توصیه‌های ساده‌ای را ارائه می‌کنیم.

مرطوب کننده لافارر

۱) از چه زمانی باید استفاده از کرم صورت را شروع کنیم؟

عادت استفاده از کرم‌های صورت را از اواسط تا اواخر دهه 30-20 سالگی در خود ایجاد کنید. استفاده از یک کرم در روز و کرم دیگر در شب راهکار خوبی است. همچنین باید مطمئن شوید که محصول متناسب با نوع پوست‌تان را انتخاب کرده‌اید. اگر از نوع پوست‌تان مطمئن نیستید، با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

  • فواید کرم صورت

استفاده از کرم صورت بسیار مهم است زیرا رطوبت و حالت ارتجاعی را در پوست حفظ کرده و به کاهش چین ‌و چروک، لک‌های پیری و دیگر خطوط ریز کمک می‌کند. کرم‌های صورت همچنین به عنوان یک سد محافظ برای پوست عمل می‌کنند. به دنبال محصولاتی باشید که غیر کومدون‌زا هستند؛ به این معنی که منافذ پوست را مسدود نکرده و باعث ایجاد جوش نمی‌شوند.

  • تفاوت کرم‌های روز و شب چیست؟

کرم‌های روز و شب در کاری که قرار است برای پوست شما انجام دهند تفاوت دارند. کرم شب باید به عمق پوست نفوذ و به ترمیم آن کمک کند. در حالی که با استفاده از کرم روز از پوست خود در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کنید.

۲) در یک کرم روز چه ترکیباتی باید وجود داشته باشد؟

کرم روز باید سبک‌‌تر و حاوی موارد زیر باشد:

  • ضد آفتاب: به دنبال یک کرم با خاصیت ضد آفتاب با ماندگاری طولانی باشید؛ به این معنا که فاکتور محافظت در برابر آفتاب کرم (SPF) 30 یا بیشتر باشد.
  • ویتامین C: این ویتامین پوست را روشن و رنگ آن را یکنواخت می‌کند، همچنین در محافظت از پوست در برابر پرتوهای فرابنفش و اثر تخریبی آن‌ها، موثر است.

نکته مهم: به یاد داشته باشید که وجود درصد بالای ویتامین C (بالاتر از 10درصد) اثرات لایه‌برداری دارد. بنابراین در صورت استفاده از این نوع کرم‌ها در طول روز، به طور جدی استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و اجتناب از نور خورشید را در برنامه‌تان قرار دهید.

بهتر است در تمام مدت سال، چه تابستان چه زمستان، از کرم‌های روز دارای SPF استفاده کنید. شاید ندانید که از طریق پنجره‌ها یا حتی وقتی داخل ماشین هستید، چقدر می‌توانید در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

اجازه ندهید بسته‌بندی شیک یا قیمت یک محصول شما را وسوسه کند. محصولات را نه بر اساس بسته‌بندی بلکه بر اساس مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها انتخاب کنید.

۳) در یک کرم شب به چه ترکیباتی نیاز داریم؟

کرم‌‌های شب معمولاً هنگام غروب استفاده می‌شوند و در طول شب، پوست شما را مرطوب، نرم و ترمیم می‌کنند.

کرم صورت روز و شب

در یک کرم صورت شب به دنبال ترکیبات زیر باشید:

  • رتینول‌ها: این ماده مشتق از ویتامین A و دارای خاصیت ضد پیری است و به رفع خطوط ریز، چین‌وچروک و لک‌های قهوه‌ای پوست کمک می‌کند و همچنین باعث یکنواختی و روشن شدن رنگ پوست می‌شود. البته توجه کنید که رتینول یک ماده بدون نسخه قوی است و می‌تواند باعث تحریک پوست شود. مصرف را ابتدا سه بار در هفته و با مقدار بسیار کم شروع کنید و در صورت تحمل و سازگاری، مقدار آن را افزایش دهید. اگر پوست حساسی دارید، در مصرف رتینول‌ها احتیاط کنید.
  • آلفا هیدروکسی اسیدها و بتا هیدروکسی اسیدها: این ترکیبات از سیتریک اسید و سایر اسیدهای میوه تشکیل شده‌اند و برای پوست‌های کدر و تیره یا خشک مناسب هستند به این ترتیب که پوست را به آرامی لایه‌برداری و نرم کرده و به نفوذ کرم به پوست نیز کمک می‌کنند.
  • هیالورونیک اسید: این ماده رطوبت را جذب کرده و پوست را سفت و شاداب می‌کند. علاوه بر این باعث رفع خطوط ریز، چین‌ و چروک و مشکلات رنگدانه‌ای پوست خواهد شد.
  • ویتامین E: این آنتی‌اکسیدان پوست را مرطوب و رنگ آن را روشن می‌کند.
  • رزوراترول: رزوراترول یک آنتی اکسیدان است که به کاهش استرس کمک می‌کند.

 ۴) برای پوست خشک یا حساس به دنبال چه ترکیباتی باشیم؟

یافتن محصولی مناسب برای پوستی که به راحتی تحریک می‌شود یا مستعد خشکی است، ممکن است مشکل باشد. برچسب‌های محصولات را بخوانید و به دنبال ترکیبات زیر باشید:

  • سرامیدها: این پروتئین‌های طبیعی که در لایه‌های بیرونی پوست یافت می‌شوند، رطوبت را در خود نگه داشته و از پوست در برابر سموم محیطی محافظت می‌کنند. پوست‌های سال‌خورده و حساس سرامید کمتری در خود دارند.
  • گلیسرین: یک هومکتانت (جذب‌کننده رطوبت) طبیعی است که پوست را ترمیم می‌کند.
  • اسید لاکتیک: یک لایه‌بردار است که سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و به مرطوب‌کننده‌ها اجازه می‌دهد که بهتر به پوست نفوذ کنند.

کرم صورت برای آقایان

۵)‌ در کرم صورت از چه ترکیباتی باید اجتناب کرد؟

اگر پوست‌تان چرب یا مستعد آکنه است، سراغ روغن‌های معدنی، موم و وازلین نروید. این مواد بسیار سنگین هستند و می‌توانند منافذ پوست را بسته و آکنه را تشدید کنند. (به یاد داشته باشید که به دنبال کلمه غیر کومدون‌‌زا بر روی بسته‌بندی محصول باشید.)

البته روغن‌های طبیعی زیادی وجود دارد که حتی برای پوست‌های چرب نیز مفید هستند؛ مانند جوجوبا، روغن میوه گل رز یا روغن هسته انگور.

از مصرف محصولات حاوی متیل پارابن‌ها / پارابن‌ها اجتناب کنید. این مواد نگهدارنده محصولات آرایشی می‌توانند باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک شده و منافذ پوست را مسدود کنند.

پارابن‌ها همچنین می‌توانند به پوست نفوذ کرده و مانند یک استروژن بسیار ضعیف در بدن عمل کنند و به طور بالقوه باعث بروز سرطان سینه با گیرنده هورمونی مثبت شوند. پارابن‌ها در بافت سینه و بافت سرطانی سینه یافت شده‌اند.

۶) در صورت وجود کدام ترکیبات در کرم صورت باید بیشتر احتیاط کرد؟

  • عطرها و رایحه‌های به کار رفته در کرم صورت می‌توانند باعث تحریک پوست و واکنش‌های آلرژیک برای بسیاری از افراد شوند.
  • رتینوئیک اسید به عنوان یک ماده ضد پیری می‌تواند پوست شما را تحریک کند. اگر قصد مصرف آن را دارید، ابتدا یک تست حساسیت پوستی انجام دهید و اگر تست بدون مشکل انجام شد، ابتدا با غلظت‌های پایین و دفعات کم در هفته، شروع به مصرف کنید تا زمانی که تحمل مناسب در پوست ایجاد شود.
  • سالیسیلیک اسید متعلق به دسته‌ای از داروها است که به نام سالیسیلات‌ها شناخته می‌شوند. استفاده از اسید سالیسیلیک روی پوست می‌تواند با کمک به ریزش سلول‌های مرده از لایه فوقانی و کاهش قرمزی و تورم (التهاب) اثربخش باشد. این موضوع تعداد جوش‌های ایجادشده را کاهش و سرعت بهبود پوست را افزایش می‌دهد. اما این لایه‌بردار می‌تواند پوست‌های حساس را تحریک کند؛ بنابراین همیشه قبل از استفاده روی صورت، آن را از نظر هرگونه واکنش آلرژیک تست کنید.
  • استفاده از مواد کاملاً طبیعی خوب است، اما گیاهان، مغزها و انواع توت (که در بسیاری محصولات پوستی استفاده می‌شوند) هم می‌توانند برای برخی افراد واکنش‌های آلرژیک ایجاد کنند. به وجود این ترکیبات و واکنش بدنتان توجه کنید.

فواید استفاده از کرم صورت

۷)‌ آیا باید از سرم صورت هم استفاده کنیم؟

سرم‌ها نسبت به مرطوب‌کننده‌ها سبک‌تر هستند و از ترکیبات فعال با غلظت بالا تشکیل شده‌اند. شما می‌توانید از آن‌ها در طول روز یا شب استفاده کنید. سرم‌ها به صورت ژل، لوسیون یا مایع تولید می‌شوند و معمولاً زیر یک لایه مرطوب‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که سرم‌ها به طور معمول بسیار قوی هستند و انواع مختلفی دارند؛ همین امر باعث می‌شود که انتخاب سرم مناسب کمی سخت و گیج‌کننده باشد. بهتر است برای انتخاب سرم صورت با متخصص پوست یا مشاور مراقبت‌های پوستی مشورت کنید. یک فرد متخصص می‌تواند بر اساس نوع پوست و هدف شما از مصرف بگوید که آیا استفاده از سرم برایتان مفید خواهد بود یا خیر.

8)‌ آیا کرم روشن کننده پوست همان کرم سفید کننده پوست است؟

بسیاری افراد این دو محصول را یکسان می‌دانند، اما این‌ کرم‌ها علی‌رغم تشابهی که دارند، برای اهداف متفاوتی ساخته شده‌اند.

کرم روشن‌کننده پوست (Skin Lightening) برای برطرف کردن برخی مشکلات پوستی نظیر لک‌های پیری (یا لک‌های کبدی)، اسکار آکنه (جای جوش) یا تغییر رنگ پوست ناشی از تغییرات هورمونی استفاده می‌شود.

سفید کردن پوست (Skin Whitening) اما به معنی کاستن از رنگ طبیعی پوست با استفاده از مواد شیمیایی است. محصولات طراحی‌شده برای این هدف، صرف نظر از وجود یا عدم وجود مشکلات پوستی، رنگ کلی صورت را از آنچه به‌طور طبیعی هست، روشن‌تر می‌کنند.

هدف اکثر افراد از استفاده کرم‌های روشن‌کننده پوست، برطرف کردن مشکلات پوستی است. این کرم‌ها کار خود را از طریق کاهش رنگدانه‌های پوست (ملانین) انجام می‌دهند.

از آنجا که کرم‌های روشن کننده پوست، در یک طیف عملکردی گسترده تولید می‌شوند، بسیاری از آن‌ها را می‌توان به‌طور محدود (برای برطرف کردن تیرگی ناحیه خاصی از پوست) یا به‌طور گسترده (برای روشن کردن رنگ کل پوست صورت) استفاده کرد.

البته همیشه توصیه می‌شود قبل از استفاده این نوع کرم‌های صورت، با پزشک متخصص پوست مشورت کنید. اگر مشکلات پوستی از نوعی باشند که لک‌های روشن‌تر از رنگ طبیعی پوست ایجاد کنند، سفید یا روشن کردن کلی پوست صورت می‌تواند وضعیت بخش‌هایی که از قبل دچار کاهش رنگدانه شده‌اند را بدتر کند. همچنین چون این کرم‌ها مستقیماً روی عملکرد سلول‌های تولید‌کننده رنگدانه اثر می‌گذارند، بهتر است نحوه و میزان استفاده آن‌‎ها را بر حسب نیازهای پوست خود، از پزشک‌‌تان جویا شوید.

تجربه شما از مصرف کرم صورت چیست؟

شما هم برای ما و مخاطبان این مقاله از ویژگی‌های یک کرم صورت خوب بگویید. تجربه شخصی شما کدام ویژگی را مهم‌تر می‌داند؟ منتظر دریافت دیدگاه‌ها و نظرات ارزشمندتان هستیم.

miosturizer

منابع:

https://www.breastcancer.org/risk/factors/cosmetics
https://www.everydayhealth.com/skin-and-beauty/best-natural-oils-healthy-skin

Q&A: What to Look for in a Facial Cream


https://www.webmd.com/drugs/2/drug-18-193/salicylic-acid-topical/salicylic-acid-for-acne-topical/details

4.2/5 - (5 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها