10 نکته مراقبت مو در زمستان برای مو و پوست سر سالم

اگر در مکانی زندگی می‌کنید که آب و هوایی زمستانی دارد، احتمالاً با همه تأثیرات آب و هوای خشک و سرد روی مو، آشنا هستید. در واقع روی سخن درباره خشکی، الکتریسیته ساکن، وز شدن و بطور کلی از دست دادن زیبایی، مراقبت مو ، صافی و براق بودن موها در فصول سرد سال است.

در بیشتر مواقع قرار گرفتن در معرض سرمای ناخوشایند محیط و رفت و آمد مکرر به محیط‌های گرم، باعث ازدست رفتن رطوبت مو و کدر شدن آن‌ها می‌شود. موضوع مهمی که مو را مستعد آسیب بیشتر می‌کند. نه تنها به دلیل هوای خشک و سرد زمستان، موها در معرض خطر شکستگی قرار می‌گیرند، بلکه خشکی پوست سر و شوره نیز در ماه‌های خشک سال، می‌تواند افزایش پیدا کند.

10 نکته مراقبت مو در زمستان برای مو و پوست سر سالم

باتوجه به این نکات، چگونه می‌توانیم از موهای خود در مقابل آسیب‌ها مراقبت کنیم و اثرات ناخوشایند زمستان را بر روی موهایمان به حداقل برسانیم؟

برای رسیدن به پاسخ تمام این سوالات در ادامه با ما همراه باشید.

1) برای مراقبت مو پوست سر خود را با روغن مو مرطوب کنید

در ماه های سردتر سال، گرمای منزل مقدار زیادی از رطوبت موهای شما را گرفته و آن‌ها را خشک می‌کند. این درحالی‌ست که گاهی اوقات پوست سر نیز تحت تاثیر این گرما خشک و پوسته پوسته می‌شود.

استفاده از ترمیم کننده مو بدون نیاز به آبکشی یا اضافه کردن روغن مو به برنامه معمول مراقبت مو، برای مقابله با این خشکی بسیار موثر است. هر روز چند قطره از روغن تغذیه کننده مو را به انتهای موهایتان بمالید تا ضمن جلوگیری از شکنندگی موهایتان، به حفظ رطوبت مورد نیاز آن‌ها در طول زمستان و همچنین نرم و براق ماندن آن‌ها کمک کنید. روغن آرگان و روغن جوجوبا ازجمله روغن‌های مطلوب برای این کارهستند

اگر از شوره سر به دلیل خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر در طی ماه های زمستان رنج می‌برید، علاوه بر استفاده از شامپو ضد شوره روغن‌های قوی‌تر مانند روغن نارگیل یا روغن کرچک را مستقیماً روی پوست سرتان بمالید.

اجازه دهید روغن به مدت 20 تا 30 دقیقه بماند تا عمیقا پوست سرتان را مرطوب کند. در انتها موهایتان را طبق معمول همیشه بشویید.

2) مبارزه با الکتریسیته ساکن مو با ورقِ خشک کن

یک نشانه کلیدی مبنی بر اینکه موهای شما از خشکی زمستانی رنج می‌برد، این است که تارهای مو از روی سر بلند شده و دور از آن می ایستند. برای جلوگیری از بروز الکتریسیته ساکن روی سر، یک ترفند ساده این است که یک ورق خشک کن معمولی ضد الکتریسیته ساکن را همراه خود داشته باشید. آن را به آرامی روی موهای در حال پرواز خود بکشید و همان لحظه از موهای بدون الکتریسیته خود لذت ببرید.

البته این فقط یک راه حل فوری است و بهتر است هنگام مراقب مو خود در زمستان با ریشه اصلی این مشکل یعنی خشکی آن‌ها مقابله کنید. بنابراین مرتباً موهای خود را با استفاده از اسپری نرم کننده مو، مرطوب نگه دارید.

3) برای مراقبت موی خود از شستشوی مکرر مو بپرهیزید

اگر مقید هستید که هر روز موهای خود را بشویید، زمان آن رسیده که روال مراقبتی موهایتان را در زمستان تغییر دهید. با شستن زیاد مو، چربی حیاتی و طبیعی پوست سر (که ضمن محافظت، باعث مرطوب نگه داشتن موها می‌شود) را از دست می‌دهید.

فراموش نکنید که وجود این چربی در ماه‌های سرد سال بسیار حیاتی است. سعی کنید مدت زمان بین شستشوی موهایتان را (تا زمانی که فاصله زمانی مناسبی برای آن پیدا می‌‌‌کنید) بیشتر کنید.

از وسایل حالت دهنده حرارتی مو (سشوار، بابلیس، اتوی مو و…) اجتناب کنید

بر کسی پوشیده نیست که اصلی‌ترین عامل موهای خشک و آسیب دیده استفاده از وسایل حرارتی حالت دهنده مو است. هنگامی که موهای شما در طول ماه‌های سردتر حالت شکنندگی دارند، این وسایل به سادگی مشکل را تشدید کرده و رطوبت را از تارهای مو می‌مکند.

بافت طبیعی موی خود را بپذیرید و تا جایی که ممکن است برای خشک شدن به‌جای استفاده از وسایلی مانند سشوار اجازه دهید موها در حالت طبیعی خشک شوند و با استفاده از چند قطره روغن مو از وز شدن آن‌ها پیشگیری کنید.

همچنین دستگاه‌های فر کننده موی را در این فصل کنار بگذارید. به این منظور از فر کننده‌های غیرحرارتی (مانند بیگودی) استفاده کنید و یا در ماه‌های سردتر مدل‌هایی مانند انواع پیچ، گوجه‌ای و یا دم اسبی را برای موهایتان انتخاب کنید.

4) قبل از اینکه از خانه خارج شوید، موهایتان را خشک کنید

اگرچه ممکن است این یک عادت معمولی در ماه‌های گرم سال باشد ولی در زمستان قبل از خروج از منزل، از خشک شدن کامل موهایتان مطمئن شوید.
طبق مطالعات انجام شده سرد بودن موها باعث انبساط ساقه مو و در نتیجه قرار گرفتن در معرض شکستگی بیشتر می‌شود. همچنین به یاد داشته باشید که این سردی باعث از بین رفتن رنگ موهایتان نیز می‌شود.

اگر حتما باید با موهای خیس خانه را ترک کنید، با پوشاندن آن‌ها زیر روسری یا کلاه از آسیب‌های ناشی از آب و هوای سرد پیشگیری کنید. به‌طور کلی هرچه کمتر در معرض آب و هوای زمستان باشید، آسیب کمتری به موهایتان وارد می‌شود.

5) برای مراقبت موی خود زمانی را در هفته، برای استفاده از ماسک نرم کننده عمیق مو درنظر بگیرید

دقیقاً مانند استفاده از یک ماسک صورت در طول هفته (که برای داشتن پوستی سالم و درخشان ضروری است) ماسک های هفتگی مو نیز می‌توانند در درمان موهای خشک و آسیب دیده، تغییرات زیادی ایجاد کنند.

این ماسک‌ها نه تنها اثرات خشکی را از بین می‌برند؛ بلکه اقدامی پیشگیرانه برای اطمینان از محافظت و حفظ سلامت مطلوب مو (در طول سال) نیز محسوب می‌شوند.
ماسک مو روشی سریع و در عین حال بسیار قدرتمند و مؤثر برای فراهم کردن سلامتی موهایتان، در کمتر از 20 دقیقه است.

ماسک‌های مو را مانند نرم کننده‌های قوی مو تصور کنید که فواید زیادی مانند نرمی، آبرسانی، تقویت رشد، افزایش درخشش و حتی مبارزه با عفونت‌های پوست سر را به دنبال دارند.

6) برای پاییز و زمستان به سمت تیره‌تر شدن بروید

رنگ بلوند پلاتینی را که به تابستان تعلق دارد کنار بگذارید و در زمستان از رنگ‌های تیره تر استفاده کنید. نه تنها رنگ موی تیره برای پاییز و زمستان به روزتر است ، بلکه استفاده از چنین رنگ‌هایی تعداد دفعات دکلره کردن موهایتان را در ماه‌های سرد سال کاهش می‌دهد. فرآیندی که به از بین بردن رطوبت مو شهرت دارد.
اگر هدف نهایی شما در زمستان مقابله با خشکی و مراقبت موهایتان است، دکلره کردن مو هیچ منفعتی برای شما ندارد.

7) انتخاب ابریشم

عموما همه افراد برای مقابله با سرمای زمستان، کلاه یا روسری پشمی و گرم می‌پوشند.

اما این موضوع را به‌خاطر داشته باشید که این نوع از پوشیدنی‌ها عامل اصلی شکستگی و الکتریسیته ساکن موها هستند. کلاه های تنگ می‌توانند چربی را در ریشه مو حبس کرده و انتهای مو را خشک و آن را در معرض آسیب قرار دهند.

راه حل: قبل از اینکه کلاه گرم بپوشید، موهایتان را با یک روسری ابریشمی بپوشانید. این کار از موهایتان در برابر وز و الکتریسیته ساکن محافظت می‌کند و اثرات ناخوشایند پوشیدن کلاه مثل بهم ریختگی موها را تاحد زیادی کاهش می‌دهد.

از آن‌جایی که ابریشم ضدحساسیت است، با تشدید و تحریک آب رسانی مو، از نازک و کم پشت شدن، گره خوردگی و موخوره جلوگیری می‌کند.
اگرچه ممکن است با لمس کردن پنبه و پشم احساس نرمی کنید، ولی در واقع تارهای مو به بافت آنها چسبیده و گیر می‌کنند؛ در واقع همین عامل موجب صدمه و شکستگی مو می‌شود. باتوجه به این موضوع توصیه می‌کنیم شب‌ها روی روبالشتی ابریشمی بخوابید.

8) برای مراقبت موهای نازک و کم حجم از شامپوی خشک استفاده کنید

صحبت درباره اثرات ناخوشایند کلاه روی مو است، هیچ چیز بدتر از حالت دادن مو هنگام صبح و مواجهه با به هم ریختن مدل مو و داشتن موهایی لخت و بی حالت پس از برداشتن کلاه از سر نیست.

برای افرادی که موهای چرب دارند، این موضوع یک مشکل اساسی به شمار می‌آید. برای مراقبت مو و احیای حالت موهای خود، یک بطری کوچک شامپو مخصوص موهای چرب بصورت خشک همراه داشته باشید، مقدار کمی از آن را روی ریشه ها بمالید. شامپوی خشک تارهای مو را باز می‌کند ، آن‌ها را پرتر نشان می‌دهد و درنهایت حس سر زندگی را به مدل موهای شما باز می‌گرداند.

راهکارهایی برای مراقبت مو

9) آبرسانی کنید

آیا می دانید که 25 درصد ساختار هر تار مو از آب تشکیل شده است؟

آبرسانی از درون شروع می‌شود؛ نوشیدن آب کافی به انرژی و تحریک مو برای رشد، از ریشه تا نوک آن کمک می‌کند. همچنین باعث سالم ماندن پوست سر شده و از بروز مشکلاتی مانند خشکی ، خارش یا شوره در طول زمستان جلوگیری می‌کند.

آیا تاکنون توجه کرده اید که وقتی آب کافی نمی‌خورید، پوست شما کدر و خسته به نظر می‌رسد؟ مو نیز این‌گونه است! آبرسانی کردن از موخوره و شکنندگی موها جلوگیری کرده و طراوت و درخشندگی آن را افزایش می‌دهد.

تجربه شما

شما چه راهکارهایی را برای مراقبت مو پیشنهاد می‌کنید؟ برایمان از تجربیات و ترفندهایتان برای مقابله با این مشکل بگویید.

Shampoo

4.3/5 - (6 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها