بهترین کرم پودر: چرا بی بی کرم ، سی سی کرم یا دی دی کرم را جایگزین کرم پودر کنیم؟

آیا تا به حال این موضوع فکرتان را درگیر کرده است که بهترین کرم پودر از نظر پوشانندگی کدام است؟ آیا نام کرم‌های CC ،BB و DD را شنیده‌اید؟ هنگامی که قفسه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی را در فروشگاه نگاه می‌کنید، نام اختصاری این محصولات شما را سردرگم می‌کند؟ ما سردرگمی شما را کاملاً درک می‌کنیم.

بهترین کرم پودر

در نگاه اول به برچسب محصول به نظر می‌رسد که هر سه محصول CC ،BB و DD کرم ، یکی باشند؛ اما واقعیت این است که این کرم‌ها تفاوت‌های قابل توجهی دارند. همه این کرم‌ها برای درمان برخی از مشکلات پوستی عالی هستند و در روزهایی که قصد دارید کمترین آرایش را داشته باشید، بیشترین کمک را به شما خواهند کرد.

با ما همراه باشید تا ببینیم تفاوت کرم‌های CC ،BB و DD چیست و چرا این کرم ها به عنوان بهترین کرم پودر شناخته می‌شوند.

BB کرم چیست؟

حروف BB در نام این کرم مخفف beauty balm (بالم زیبایی) یا blemish balm (بالم پوشاننده لک) است. در واقع BB کرم یک محصول عالی و کامل است که چیزی بین یک محصول کاملاً آرایشی و یک محصول کاملاً مراقبتی محسوب می‌شود.

در ابتدا باید بگوییم که بی بی کرم ها پوشانندگی کمی دارند، اما با این حال پوشش دهی آن‌ها بیشتر از یک مرطوب‌کننده رنگی است. این کرم‌ها همچنین حاوی مقداری مواد بازتاب‌دهنده نور و روشن‌کننده پوست هستند که چهره‌تان را روشن‌تر و درخشان‌تر می‌کنند.

برای ساختن این کرم‌ها معمولاً از موادی استفاده می‌شود که برای پوست مفید هستند؛ مثل مواد ضد اشعه UVB نور آفتاب، مواد آبرسان و آنتی اکسیدان ها. در واقع وجود ماده موثره ضد آفتاب با SPF خاص در BB کرم یک ضرورت است.

بنابراین پولتان را صرف خرید بی بی کرم نکنید مگر اینکه BB کرمی که می‌خرید SPF داشته باشد. اگر به دنبال محصولی هستید که از پوست‌تان در برابر پرتوهای نور خورشید محافظت کند و در عین حال رنگ پوستتان را یکنواخت کند، خرید بی بی کرم برایتان سودمند خواهد بود.

بی بی کرم برای چه کسانی مناسب است؟

BB کرم‌ها برای انواع پوست مناسب هستند؛ اما شما باید بی بی کرمی را تهیه کنید که ترکیب و ساختار آن با نیازهای پوست‌تان مطابقت داشته باشد. در حالت کلی این نوع کرم برای پوست‌ جوان مناسب‌تر از پوست سالخورده است.

CC کرم چیست؟

حروف CC در این محصول مخفف کلمات color correcting یا complexion correcting (اصلاح‌کننده رنگ چهره) است. معمولاً این نوع محصولات فرمولاسیون پیشرفته‌ای دارند. اگرچه این کرم‌ها در مقایسه با BB کر‌م‌ها رنگ و پوشش‌دهی بیشتری دارند، اما بافت آن‌ها سبک‌تر و نرم‌تر بوده و سریع‌تر جذب پوست می‌شوند.

بی بی کرم ها به این منظور طراحی شده‌اند که در کنار فواید مراقبتی به عنوان یک کرم پودر مناسب و سبک عمل کنند؛ در حالی که سی سی کرم ها علاوه بر داشتن ویژگی کرم پودر ، مشکلاتی مانند قرمزی، لک‌های تیره و سایر مشکلات پوستی را هم برطرف می‌کنند.

ناگفته نماند که سی سی کرم ها هم درست مانند بی بی کرم ها دارای خاصیت محافظت در برابر نور آفتاب (SPF) و آنتی اکسیدان‌ هستند و به همین دلیل محصولاتی عالی برای پوست به شمار می‌روند.

چرا باید به جای بی بی کرم از سی سی کرم استفاده کنیم؟

اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید، باید بدانید که BB کرم‌ها بر پایه چربی هستند و اغلب باعث تحریک پوست چرب و جوش زدن می‌شوند، اما CC کرم‌ها بر پایه آب هستند و بنابراین به عنوان بهترین کرم پودر برای پوست چرب محسوب می‌شوند. پس اگر در حال درمان جوش صورت خود هستید، نباید از بی‌بی کرم استفاده کنید.

اگر با مشکلاتی مانند قرمزی، لک‌های تیره یا تیرگی و کدر شدن پوست درگیر هستید، سی سی کرم برای پوست شما مناسب خواهد بود، چرا که این کرم‌ها اساساً برای برطرف کردن چنین مشکلاتی طراحی شده‌اند.

DD کرم چیست؟

با اینکه فقط چند سالی است که کرم‌های BB و CC به بازار عرضه شده‌اند، اما به تازگی شاهد اضافه شدن کرم‌های DD هم بوده‌ایم. حروف DD مخفف Daily Defense (محافظت روزانه)، dynamic do-all و یا double duty (دومنظوره) است زیرا دی دی کرم فواید کرم‌های BB و CC را با هم دارد. دی دی کرم ها روی خاصیت ضد پیری تمرکز ویژه‌ای دارند و خیلی کم پیش می‌آید که یک دی دی کرم را پیدا کنید که SPF بالایی نداشته باشد.

پوشش‌دهی DD کرم‌ها چگونه است؟

این کرم‌ها بافت سبک و پخش‌شوندگی خوبی دارند و همین ویژگی تا حدودی باعث شباهت آنها به CC کرم‌ها شده است. این موضوع احتمالاً شما را به این فکر می‌اندازد که وقتی یک کرم DD فواید BB کرم و CC کرم را با هم دارد، پس انتخاب درست دی دی کرم خواهد بود.

در این مورد، باید بدانید که موضوع کمی پیچیده است؛ چرا که تعداد DD کرم‌های موجود در بازار خیلی زیاد نیست و تنها چند برند این محصول را به بازار عرضه کرده‌اند. مشکل دیگر این است که اثربخشی و ویژگی‌های DD کرم‌های برندهای مختلف، تا حد زیادی با یکدیگر متفاوت است. پس اگر انتخاب شما دی‌دی کرم است، در انتخاب برند آن دقت کنید.

دی دی کرم برای چه کسانی مناسب است؟

به دلیل اینکه DD کرم‌ها خواص ضد پیری دارند و به مبارزه با خطوط ظریف صورت و نشانه‌های پیری کمک می‌کنند، بیشتر برای افرادی مناسب هستند که پوستشان نیاز به ظاهری شاداب‌تر دارد یا به دنبال محصولات ضد پیری هستند.

چگونه از کرم‌های CC ،BB و DD استفاده کنیم؟

چگونه از کرم‌های CC ،BB و DD استفاده کنیم؟

به دلیل اینکه این کرم‌ها علاوه بر مزیت کرم پودر دارای فواید دیگر محصولات آرایشی بهداشتی مثل ضد آفتاب ، پرایمر و غیره نیز هستند، افراد اغلب به جای انواع کرم پودر از آن‌ها استفاده می‌کنند. به طور کلی برخورداری از مزایای چند محصول به صورت یکجا در این کرم‌ها باعث شده به عنوان بهترین کرم پودر شناخته شوند.

اکثر مردم معمولاً فکر می‌کنند که برای استفاده از این کرم باید از براش کرم پودر استفاده کرد؛ اما بهتر است بدانید که بهترین روش استفاده از این محصولات، کمک گرفتن از انگشتان دست است.

ابتدا دست‌های خود را به خوبی بشویید. سپس مقدار کمی از کرم را به کمک نوک انگشتانتان به آرامی روی پوست‌تان پخش کنید و ماساژ دهید. این کرم‌ها به دلیل بافت سبکی که دارند، به راحتی پخش و جذب پوست می‌شوند و ظاهری طبیعی به چهره‌تان می‌دهند.

البته اگر از ظاهر کرم روی صورتتان راضی نبودید، می‌توانید پس از استفاده از کرم، با ملایمت از یک براش برای یکدست کردن پوست‌تان استفاده کنید.

این کرم‌ها طوری طراحی شده‌اند که می‌توانید به صورت لایه لایه از آن‌ها استفاده کنید؛ یعنی در ابتدا با مقداری اندک شروع کنید و اگر احساس کردید که نیاز به پوشش بیشتری دارید، مقدار بیشتری از کرم را روی صورتتان پخش کنید.

حتما کرم را بر روی پوست تمیز استفاده کنید.

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که کرم‌های CC ،BB و DD برای استفاده روی پوست تمیز طراحی شده‌اند. اگر وسوسه شدید که از شستشوی صورت خود چشم‌پوشی کرده و بدون پاکسازی پوست صورت ، کرم را استفاده کنید، باید بدانید که در این صورت تأثیرات آن را به طور کامل تجربه نخواهید کرد.

در چنین وضعیتی، رسیدن به بافت و رنگ صاف و یکنواخت سخت‌تر خواهد بود و مدت بیشتری طول می‌کشد تا کرم جذب پوست شود.

در واقع وقتی صورتتان را نمی‌شویید و از این کرم‌ها استفاده می‌کنید، قسمت‌هایی از پوستتان به دلیل وجود منافذ بسته و تجمع سلول‌های پوستی نمی‌توانند کرم را جذب کنند؛ در چنین حالتی پخش شدن کرم نیز سخت‌تر خواهد بود.

کرم‌های CC ،BB و DD را روی پوست خود امتحان کنید.

قبل از خرید یک محصول آرایشی یا مراقبتی، به‌ویژه محصولاتی که برای رنگ‌دهی به پوست طراحی شده‌اند، بهترین کار این است که ابتدا این محصول را روی پوستتان آزمایش کنید. کرم‌های CC ،BB و DD هم جزء همین محصولات محسوب می‌شوند و در نتیجه، انجام دادن تست با آن‌ها، امری ضروری است.

به این ترتیب مطمئن می‌شوید که پوست‌تان با هیچ‌کدام از مواد تشکیل‌دهنده این محصولات واکنش نشان نمی‌دهد. البته علاوه بر این تست، باید به هم‌خوانی رنگ کرم با رنگ پوستتان نیز توجه داشته باشید.

بهترین روش امتحان کردن کرم پودر کدام است؟

با اینکه انجام یک آزمایش حساسیت بر روی بخشی از پوست بازویتان لازم است، اما رنگ پوست بازو لزوماً مطابق با رنگ چهره یا حتی رنگ گردن نیست؛ پس برای اینکه بتوانید واقعاً این محصول را آزمایش کنید، یک نمونه کوچک از آن را تهیه کنید.

یک نمونه کوچک از کرم پودر را تهیه کنید

این روزها بسیاری از فروشگاه‌ها، نمونه کوچکی از محصول را می‌فروشند. این بسته‌های نمونه، آزمایش انواع کرم‌های CC ،BB و DD را برای شما آسان می‌کنند. هنگامی که در خانه هستید، مقدار کمی از کرم را به پوستتان بزنید و بررسی کنید که در شرایط مختلف روشنایی مثل نور طبیعی بیرون از خانه، نور زیاد داخل خانه و همچنین نور کم، چگونه به نظر می‌رسید.

اگر می‌خواهید از بهترین کرم پودر با پوششی سبک استفاده کنید و در عین حال ظاهری طبیعی ایجاد کند، حتماً باید محصول مناسب پوستتان را انتخاب و استفاده کنید.

می‌توانید از کرم‌های CC ،BB و DD به عنوان پرایمر استفاده کنید.

برای برخی از افراد، مزیت کرم‌های CC ،BB و DD این است که می‌توان از آنها به جای کرم پودر استفاده کرد و از میزان آرایش کاست. برای بعضی دیگر، نقطه قوت این کرم‌ها، توانایی آن‌ها برای استفاده شدن به جای پرایمر است.

در واقع بسیاری از افراد می‌گویند که این کرم‌ها بهتر از پرایمرها هستند؛ به این دلیل که علاوه بر ایجاد زیرسازی مناسب برای ماندگاری آرایش ، باعث تغذیه پوست می‌شوند و رنگ پوست را نیز یکنواخت می‌کنند. البته اگر به دنبال رنگ دادن بیشتر به چهره‌تان هستید، این کرم‌ها پایه خوبی برای استفاده از کرم پودر هم ایجاد می‌کنند.

آیا می‌توان همراه با کرم‌های CC ،BB و DD از پرایمر هم استفاده کرد؟

بله، می‌توان استفاده کرد؛ اما این کار واقعاً غیر ضروری است. این کرم‌ها چند‌منظوره هستند و اگر ویژگی‌هایشان از پرایمر بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. بنابراین استفاده از یک پرایمر با این کرم‌ها تفاوت زیادی در وضعیت پوست‌تان ایجاد نخواهد کرد.

به علاوه یکی از اهداف اصلی طراحی این کرم‌ها، یک‌جا جمع کردن ویژگی و کاربرد های چندین محصول متفاوت و کاهش مراحل و زمان کلی آرایش صورت است. بنابراین استفاده توام از محصولاتی که ویژگی‌های آن‌ها در بی بی، سی سی  و دی دی کرم ها گنجانده شده است، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

استفاده از مرطوب کننده چه اهمیتی دارد؟

با اینکه بسیاری از کرم‌های CC ،BB و DD با آبرسانی پوست به مرطوب شدن آن کمک می‌کند، اما این کرم‌ها هرگز نباید جایگزین مرطوب کننده ها شوند؛ چرا که مواد مرطوب کننده به مقدار کافی در آن‌ها وجود ندارند.

ضمن اینکه مرطوب کننده ها غلیظ‌تر هستند و می‌توانند یک لایه حفاظتی روی سطح پوست ایجاد کنند. این کار نه‌تنها با پیشگیری از تبخیر آب رطوبت را در پوست نگه می‌دارد، بلکه از پوست در مقابل آلودگی‌های محیطی نیز محافظت می‌کند.

در نتیجه می‌توان گفت کرم‌های CC ،BB و DD کمی رطوبت رسانی دارند، اما آن حفاظت مؤثری که از یک مرطوب کننده انتظار داریم را ارائه نمی‌کنند.

از کرم‌های CC ،BB و DD همراه مرطوب کننده استفاده کنید.

ابتدا باید از کرم مرطوب کننده استفاده کرد. کرم‌های CC ،BB و DD در برنامه روزانه مراقبت از پوست صورت ، باید جایگزین استفاده از پرایمر شوند و شما همیشه باید قبل از استفاده از پرایمر، پوست‌تان را آماده کنید؛ یعنی ابتدا پوستتان را پاکسازی و لایه‌برداری کنید و در مرحله بعد، از سرم و مرطوب کننده استفاده کنید. پس از انجام این مراحل، پوست شما آماده بهره بردن از تمام فواید کرم‌های CC ،BB و DD خواهد بود.

در برابر نور خورشید با SPF از پوست خود محافظت کنید.

بیشتر کرم‌های CC ،BB و DD موجود در بازار دارای فاکتور محافظت در برابر اشعه UVB هستند (SPF) و این یکی از دلایل محبوبیت این کرم‌ها است. با این حال برای حفاظت مناسب در برابر نور خورشید، نیاز است مقدار زیادی از کرم را روی پوست‌تان بزنید تا اثر کامل ضد آفتاب را داشته باشد.

بیشتر افراد به این دلیل که مقدار کمی از این نوع کرم‌های صورت استفاده می‌کنند معمولا محافظت کافی را دریافت نمی‌کنند، بنابراین گاهی لازم است که علاوه بر کرم‌های CC ،BB و DD از کرم ضد آفتاب هم استفاده کنید.

به نظر شما از بین سه نوع کرم معرفی شده در این مقاله، بهترین کرم پودر برای پوست‌تان کدام است؟ دلیل این انتخابتان را برای ما و دیگران بنویسید.

منبع:

https://www.ewg.org/research/bb-and-cc-creams
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31424755
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK537164
کرم ضدآفتاب و ضدلک
4.3/5 - (7 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها