7 روش خانگی برای لایه‌ برداری لب

خشکی، ترک و پوسته پوسته شدن لب، وضعیتی ناخوشایند است که علاوه بر تاثیری که در ظاهر صورت دارد، می‌تواند با درد و سوزش هم همراه باشد. احتمالا برای شما هم پیش آمده است که گاهی لب‌هایتان دچار خشکی و ترک شود. شاید برای حل این مشکل از لایه برداری لب (Chap Sticks) استفاده کرده باشید و تعداد زیادی از آن‌ها را داشته باشید.

خشکی لب به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد؛ عوامل محیطی مانند باد، آفتاب و گرما یا سرمای شدید، یا رفتارهایی مانند عدم نوشیدن مایعات کافی یا استعمال سیگار، می‌تواند باعث خشکی لب شود.

7 روش خانگی برای لایه برداری لب

با توجه به اینکه لب‌ها عملکرد سدی ضعیفی دارند و در حفظ رطوبت چندان کارآمد نیستند، احتمال خشکی آن‌ها بسیار زیاد است. در این شرایط، لایه‌ برداری لب‌ها اهمیت پیدا می‌کند. در این مطلب ابتدا چند روش خانگی برای لایه‌برداری لب را می‌آموزیم؛ سپس تعدادی از محصولات موجود در بازار که برای این کار استفاده می‌شوند را معرفی می‌کنیم.

لایه‌ برداری لب

لایه‌برداری لب می‌تواند به از بین رفتن برخی از پوست‌های خشک و پوسته پوسته شده که بر روی لب جمع می‌شود کمک کند و به سرعت درخشش، نرمی و لطافت لب را بازیابی کند.

روش سریع برای لایه برداری لب

  • یک ماده لایه‌ بردار (مثل شکر یا دارچین) و یک ماده نرم‌کننده (مثل عسل، روغن زیتون یا شی باتر) را انتخاب کنید.
  • مواد را با یکدیگر مخلوط کرده تا به صورت خمیر در بیایند. سپس این خمیر را به صورت دایره‌های کوچک درآورید و به آرامی روی لب‌های خود بمالید.
  • خمیر را از روی لب خود پاک کنید و یا آن را بشویید. سپس از کرم مرطوب کننده صورت و یا بالم لب استفاده کنید.

نکته: هنگام ساختن محصولات خانگی مراقبت از پوست، هرگز دارچین را با مواد اسیدی مانند سرکه یا لیمو مخلوط نکنید. چنین ترکیبی باعث آزار پوستی شدید می‌شود.

نکات مهم در مورد لایه برداری لب

  • نباید بیش از حد لایه‌ برداری کنید. این کار را با هفته‌ای یک بار شروع کنید تا موجب تحریک لب نشود و بیش از دو بار در هفته هم لایه‌برداری نکنید.
  • مراقب باشید که لب خود را با شدت و فشار زیاد نمالید و از مواد خشن و قوی نیز استفاده نکنید. فشار زیاد و مواد خشن موجب تحریک زخم‌های روی لب می‌شود.

روش‌های خانگی برای لایه برداری لب

ابتدا با روش‌های خانگی لایه‌برداری لب آشنا شویم.

1) اسکراب بر پایه شکر را امتحان کنید

برای لایه برداری لب ها روغن زیتون و شکر را به مقدار مساوی در کاسه‌ای کوچک مخلوط کنید تا یک خمیر به دست بیاید. برای حفظ نظافت و جلوگیری از به هم ریختگی، این کار را در کنار سینک انجام دهید. از یک لیف حمام تمیز و نرم استفاده کنید و با حرکات ظریف دایره‌ای، مخلوط را به آرامی بر روی لب‌های خود ماساژ دهید.

سپس آن را با آب گرم و نه داغ‌ بشویید. دستان خود را از آب پر کنید و آن را بر روی لب‌های خود بریزید تا تمیز شود. سپس لب‌ها را به آرامی با ضربات ملایم حوله کمی خشک کنید. سپس در حالی که هنوز مرطوب هستند، از وازلین یا بالم لب استفاده کنید.

 با استفاده از شکر یک ترکیب لایه‌ بردار بسازید

  • می‌توانید از شکر سفید یا قهوه‌ای استفاده کنید؛ اما دقت کنید که به صورت پودری نباشد.
  • روغن نارگیل یک جایگزین مناسب برای روغن زیتون است.
  • هرچه مخلوط را به مدت طولانی‌تر و به صورت محکم‌تر بر روی لب خود بمالید، لایه‌ برداری لب با شدت بیشتری انجام می‌شود. پس دقت کنید به لب‌های خود آسیب نزنید. حداکثر حدود یک دقیقه این کار را انجام دهید. لایه‌برداری بیش از حد می‌تواند باعث زخم و ترک خوردن لب‌ها و قرمزی پوست اطراف لب شود.
  • اسکراب‌های بر پایه روغن به دلیل مرطوب‌کنندگی زیادی که دارند، برای پوست‌های خشک بسیار عالی هستند.

2) برای لایه برداری لب از اسکراب جوش شیرین استفاده کنید

جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا خمیری دانه‌دار ایجاد شود. از یک لیف حمام لطیف و  تمیز یا مسواک قدیمی با موهای نرم و صاف استفاده کنید و خمیر را با حرکات ملایم و دایره‌ای بر روی لب‌های خود بمالید. سپس آن را با آب گرم بشویید، به آرامی خشک کنید و برای مرطوب کردن آن‌ها از بالم لب یا وازلین استفاده کنید.

اسکراب جوش شیرین برای از بین بردن پوست های خشک روی لب

  • جوش شیرین و آب به هیچ وجه لب‌های شما را مرطوب نمی‌کنند؛ بنابراین بعد از اتمام کار حتماً از بالم لب استفاده کنید.
  • این اسکراب به دلیل چرب نبودن، برای مواقعی که در اطراف دهان پوست چرب وجود دارد، انتخاب خوبی است.

3) برای لایه برداری لب می‌توانید از اسکراب شکر و عسل استفاده کنید

عسل و شکر را با نسبت یک سوم عسل و دو سوم شکر، در کاسه‌ای کوچک مخلوط کنید. مخلوط به دست آمده را با حرکت دایره‌ای بر روی لب خود بمالید. اگر دستان خود را شسته باشید، می‌توانید برای این کار از انگشت‌تان استفاده کنید؛ در غیر این صورت از یک مسواک نرم، لیف تمیز یا گوش‌ پاک‌کن استفاده کنید.

خمیر را به مدت 2 الی 3 دقیقه بر روی لب بگذارید. سپس آن را با آب گرم بشویید. عسل چسبنده است؛ بنابراین ممکن است شستشوی آن کمی طول بکشد. لب‌های خود را به آرامی با یک دستمال پاک کرده و سپس مرطوب کنید.

برای لایه برداری لب می توانید از اسکراب شکر عسل استفاده کنید.

همچنین، در صورت تمایل می‌توانید برای لایه برداری لب هایتان این اسکراب را یک شب بر روی لبتان نگه دارید. بدین منظور پس از اینکه آن را بر روی لب مالیدید، یک نوار از دستمال کاغذی حوله‌ای را بر روی لب‌هایتان بگذارید و آن را به آرامی فشار دهید. این کار مانع از پخش شدن اسکراب بر روی بالش و صورت می‌شود. بهتر است به پشت بخوابید و سرخود را صاف نگه دارید. صبح نوار دستمال کاغذی را برداشته، اسکراب را بشویید و لب‌های خود را به خوبی مرطوب کنید.

4) لایه برداری لب با وازلین

یک مسواک قدیمی که ترجیحاً برس صاف و نرمی داشته باشد را بردارید و کمی وازلین بر روی آن بگذارید. لب‌های خود را اندکی مرطوب کرده و مسواک را با حرکات دایره‌ای ملایم روی لب خود بمالید. اجازه بدهید وازلین روی لب بماند تا کار آبرسانی را انجام دهد. اگر پس از مالیدن، وازلین روی لب از بین رفت، مقدار بیشتری از آن را بر روی لب‌هایتان بمالید.

وازلین برای حفظ رطوبت پوست

  • قرار نیست از این مسواک برای دوباره مسواک زدن دندان‌های خود استفاده کنید؛ بنابراین می‌توانید آن را در جای خشک و تمیز نگه دارید تا بعداً هم از آن برای لایه‌برداری استفاده کنید. اما با استفاده از آن برای مقاصد دیگر، آن را آلوده نکنید.
  • برای لایه‌ برداری لب‌های حساس از مسواک کودک استفاده کنید که معمولاً بسیار نرم هستند.
  • اگر نمی‌خواهید از مسواک استفاده کنید، می‌توانید با یک لیف حمام تمیز این کار را انجام دهید.

5) با آب لیمو لایه برداری کنید

یک قاشق غذاخوری آب لیمو را با یک قاشق غذاخوری روغن کرچک یا گلیسرین مخلوط کنید. برای لایه برداری لب هایتان ترکیب به دست آمده را بر روی لب‌های خود بمالید و اجازه دهید یک ساعت یا بیشتر روی لب بماند. سپس، آن را به آرامی با یک لیف نرم و مرطوب و با آب گرم پاک کرده و لب‌تان را مرطوب کنید. این کار برای پوست و لب خشک و ترک خورده مفید است.

آب لیمو رطوبت رسان برای پوست لب

6) لب‌های خود را با بلغور جو دوسر تغذیه کرده و نرم کنید

جو دوسر به دلیل بافتی که دارد، به خوبی لایه‌برداری می‌کند و می‌تواند به طور موثر آلودگی‌های پوست را پاک کرده و از بین ببرد.

1 قاشق غذاخوری جو دوسر را با 3 قاشق غذاخوری آب گرم یا شیر ولرم مخلوط کنید و این مخلوط را به مدت 1 الی 2 دقیقه با حرکت دایره‌ای روی لب‌های خود بمالید. سپس، لب‌های خود را با آب گرم، و بعد از آن با آب سرد بشویید.

بلغور جو دوسر با خاصیت برطرف کردن پوسته پوسته های لب

7) از گلبرگ‌های گل رز برای لایه برداری لب خود استفاده کنید

استفاده از گلبرگ‌های گل رز برای لایه برداری لب، نه تنها کاری رومانتیک به نظر می‌رسد، بلکه می‌تواند لب‌های شما را مرطوب کرده و رنگ آن‌ها را تا حدودی قرمزتر کند. مقداری گلبرگ تمیز گل رز را حدود 3 ساعت در شیر خیس کنید. هنگامی که گلبرگ‌ها کاملاً خیس شدند، آن‌ها را به صورت خمیر در بیاورید.

می‌توانید از هاون و یا پشت یک قاشق بزرگ برای خمیر کردن استفاده کنید. هنگامی که کاملاً به صورت خمیری درآمد، آن را به صورت یک لایه روی لب‌های خود بمالید. این یک نرم‌کننده و مرطوب‌کننده ملایم است و می‌تواند برای پوست‌های حساس مفید باشد.

گلبرگ‌ گل رز برای شادابی لب ها مفید است

محصولات آماده برای لایه برداری لب ها

اگر تمایلی به ساخت لایه‌بردار لب ندارید، می‌توانید از محصولات زیادی که برای این کار در بازار وجود دارد، استفاده کنید؛ اگرچه همه این محصولات با هم مشابه نیستند.

تحقیقات نشان داده است که محصولات حاوی سرامید و هیالورونیک اسید و اسیدهای چرب، به حفظ و بازیابی رطوبت کمک می‌کنند. این مواد، همچنین، به بهبود بافت لب و نیز حجم‌دهندگی آن کمک می‌کنند و لب‌های سالم‌تری به شما می‌دهند.

هدف یافتن لایه‌برداری است که نه تنها پوست‌های خشک و پوسته پوسته را از بین ببرد، بلکه به ترمیم آسیب‌های ایجاد شده نیز کمک کند.

برای لایه برداری لب به این نکات توجه کنید

متخصصان پوست آکادمی ملی پوست آمریکا، توصیه می‌کنند که از موادی که به صورت بالقوه تحریک‌کننده هستند، اجتناب کنید. در صورتی که لب‌های شما در اثر استفاده از ماده یا محصولی خاص، دچار حس سوزش یا گزگز می‌شود، آن محصول لب تحریک‌کننده است و دیگر نباید از آن استفاده کنید.

ترکیباتی که باید از آن‌ها اجتناب کرد عبارت‌اند از:

  • کافور
  • اکالیپتوس
  • منتول
  • نعناع
  • اسانس نعناع فلفلی
  • اکتینوکسات (octinoxate)
  • اکسی بنزون (oxybenzone)

نکته: دارچین نیز می‌تواند باعث آزار پوستی در برخی افراد شود. زیرا دارای ترکیباتی است که از طریق تحریک بافت لب باعث افزایش جریان خون و ایجاد تورم خفیف شده و در نتیجه ظاهری شاداب‌تر به لب‌ها می‌دهد. بنابراین به دلیل مکانیسم عملکرد دارچین، باید در مصرف آن احتیاط کرد.

مواد مرطوب کننده مفید برای لب‌ها

  • شی باتر
  • روغن شاهدانه
  • روغن دانه کرچک
  • وازلین
  • محصولات فاقد عطر و ضدآلرژی

مراقبت از لب، با لایه‌ برداری به پایان نمی‌رسد!

لایه برداری لب، پایان کار نیست. اگرچه ممکن است با انجام این کار بتوانید پوست‌های خشک و پوسته پوسته را از بین ببرید، اما لازم است که به طور مرتب از لب‌های خود مراقبت کنید تا مطمئن شوید که نرم، انعطاف‌پذیر و مرطوب باقی می‌مانند.

برای حفظ شادابی لب ها همیشه از مرطوب کننده استفاده کنید

  • قبل از خواب از بالم لب غیر تحریک‌کننده، یا مرطوب کننده لب استفاده کنید.
  • هنگام بیرون رفتن از منزل علاوه بر استفاده از کرم ضد آفتاب صورت حتماً از بالم لب با 30 SPF یا بالاتر استفاده کنید تا از لب‌های شما در برابر آفتاب محافظت کند. معمولاً لب‌ها یک ناحیه فراموش شده برای محافظت در برابر آفتاب هستند.
  • علاوه بر لایه برداری لب هایتان، همیشه به اندازه کافی آب بنوشید تا خشکی لب‌ها کاهش پیدا کند.
  • از کندن یا گاز گرفتن و همچنین زبان زدن به لب خودداری کنید. زبان زدن اغلب لب‌ها را خشک‌تر می‌کند. این عادت‌ها اغلب ناخودآگاه هستند؛ اما سعی کنید مراقب باشید و آن‌ها را ترک کنید.
  • فقط با کمی خود مراقبتی، لب‌هایی نرم، انعطاف‌پذیر و لطیف خواهید داشت.

جمع‌بندی

لایه برداری روش خوبی برای بازگرداندن لطافت لب ها است. در این مطلب به چند روش خانگی برای لایه برداری لب اشاره کردیم. همچنین، برخی محصولات موجود در بازار که به منظور لایه‌برداری لب استفاده می‌شوند را نیز معرفی کردیم.

تجربه شما

شما چه تجربه‌ای از لایه برداری لب دارید؟ آیا تا به حال این کار را انجام داده‌اید؟ اگر قبلاً لایه‌برداری انجام داده‌اید، از چه روشی برای این کار استفاده کرده‌اید؟ به غیر از روش‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، چه روش‌های دیگری برای لایه‌برداری لب می‌شناسید؟ تجربه‌هایتان را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

منابع:

https://www.wikihow.com/Exfoliate-Lips
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2923945
https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/exfoliate-lips

4.5/5 - (32 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها