بیماری پوستی اگزما در فصل زمستان را با استفاده از این 10 روش درمان کنید

فصل زمستان می‌تواند برای پوست آسیب‌های زیادی به همراه داشته باشد و علائم بیماری پوستی اگزما برای بسیاری از افراد در این فصل به دلیل تغییرات دمایی وخشکی هوا، شعله‌ور می‌شود.

اگزما انواع بسیار زیادی دارد و ممکن است همزمان به چند نوع این بیماری مبتلا باشید. تمام انواع اگزما با خارش و قرمزی پوست همراهند، اما برخی از آنها ممکن است عوارضی نظیر تاول، ترشح، خشکی، زبری و پوسته‌ پوسته شدن پوست را به دنبال داشته باشند.

بیماری پوستی اگزما در فصل زمستان

مردم اظهار می‌کنند اگزما یا درماتیت آن ها در قسمت‌هایی از بدن مانند دست و صورت که در معرض سرما قرار دارد، تشدید می‌شود. برخی از درمان‌های خانگی مانع شعله‌ور شدن اگزما و بروز راش و خارش پوستی می‌شود.

این ۱۰ نکته به منظور پیشگیری از اگزما و همچنین کمک به بهبود آن در نوزادان و کودکان در فصل زمستان است که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. پس با ما همراه شوید.

روش‌های پیشگیری و درمان بیماری پوستی اگزما در فصل زمستان

برای جلوگیری از بروز بیماری اگزما پوستی و تسکین پوست تحریک شده در زمستان ، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

۱) از تغییرات ناگهانی دما دوری کنید

وقتی پوست در معرض تغییرات زیاد دما قرار گیرد، دچار خارش و خشکی می‌شود. متأسفانه این اتفاق در زمستان زیاد رخ می‌دهد و پوست دائماً دماهای بالا و پایین را تجربه می‌کند.

این چرخه‌ی رفتن از هوای سرد بیرون به هوای خشک و گرم محیط های داخلی می‌تواند باعث خشکی پوست شود. افراد می‌توانند با دوری ازاین تغییرات ناگهانی دما ، ازشعله‌ور شدن اگزما پیشگیری کنند.

وقتی به بیرون از منزل می‌روید دستکش ، شال گردن و کلاه بپوشید تا پوست شما در معرض هوای سرد قرار نگیرد.

با این راهکارها تغییرات دمایی بدن به آرامی رخ می‌دهد:

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری پوستی اگزما زمانی که بیرون می‌روید حسابی خودتان را بپوشانید.

  • مانع سرد شدن پوست خود شوید: سعی کنید تا حد امکان داخل منزل یا فضاهای بسته باشید، تا دمای بدن زیاد تغییر نکند. برای پیشگیری از ابتلا به بیماری پوستی اگزما زمانی که بیرون می‌روید حسابی خودتان را بپوشانید.
  • مراقب قسمت های حساس بدن در برابر تغییرات ناگهانی دما باشید: اگزمای دست یکی از انواع اگزما و یک بیماری پوستی شایع است. این بیماری همان نشانه‌های اگزما را بر روی دست‌ها دارد. عوامل ژنتیکی، آلرژن‌های تماسی و مواد تحریک کننده در بروز اگزمای دست دخیلند. اگر دست شما نسبت به اگزما حساس است، پس حتماً زمان بیرون رفتن دستکش بپوشید.
  • زمانی که سردتان است، از آب داغ استفاده نکنید: زمانی که از هوای سرد بیرون به منزل می‌آیید ، بسیار وسوسه کننده است که دست خود را با آب خیلی گرم بشویید، اما تغییر سریع دما می‌تواند پوست شما را تحریک کند. پس بهتر است که ابتدا صبر کنید بدنتان کاملاً گرم شود، سپس از آب گرم استفاده کنید.
  • دوش آب داغ نگیرید: برای درمان اگزمای پوستی باید به این نکته توجه کنید که بعد از دوش آب داغ ، دمای بدن سریع پایین می‌آید. پس اگر هر روز دوش می گیرید، سعی کنید دوش آب داغ نگیرید تا از تغییرات مداوم دمای بدن جلوگیری کنید و همیشه بعد از حمام، بدن خود را مرطوب کنید.

۲) همیشه پوست خود را مرطوب نگه دارید

اهمیت مرطوب کردن پوست در فصل زمستان برای پیشگیری از اگزما

مرطوب کردن پوست به ویژه در فصل زمستان ، به منظور مراقبت از پوست دارای اگزما بسیار حائز اهمیت است. ممکن است بعضی از پوست‌ها در فصل زمستان به مرطوب کننده‌ی قوی‌تری نیاز داشته باشند.

همیشه همراه خودتان مرطوب کننده داشته باشید و چندین مرتبه در روز از آن استفاده کنید تا از پوست در برابر سرما و خشکی هوای زمستان مراقبت کنید. زمان خرید مرطوب کننده‌ی مناسب به این نکته توجه کنید که حتماً بر پایه‌ی روغن مخصوص پوست‌های دارای اگزما باشد، زیرا بسیار کاربردی‌تر است.

۳) از محصولات مراقبت از پوست ملایم استفاده کنید

در تغییرات دمایی زمستان، پوست حساس‌تر می‌شود. یعنی محصولات مراقبت از پوست که معمولاً باعث تحریک پوست نمی‌شوند، ممکن است در زمستان باعث مشکلاتی مانند درماتیت تماسی شوند.

صابون‌ها وشوینده‌ها ممکن است حاوی مواد شیمیایی قوی یا مواد معطری باشند که موجب تحریک پوست حساس شوند. برای کاهش تحریک پوستی، از محصولات طبیعی یا بدون بو استفاده کنید.

در فصل زمستان، بیش از اندازه دست و صورت و بدن خود را نشویید، چون آب، چربی طبیعی بدن را ازبین می‌برد و موجب خشکی پوست شما می‌شود.

۴) به بدن ویتامین D برسانید

زمانی که پوست در معرض آفتاب قرار بگیرد به طور طبیعی ویتامین D تولید می‌کند. در فصل زمستان خورشید مدت زمان کمتری در آسمان قرار دارد و تولید ویتامین D که مورد نیاز پوست برای ترمیم خودش است، دشوارتر می‌شود.

مروری بر تحقیقات سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد مکمل‌های ویتامین D، به طور قابل توجهی علائم اگزما یا درماتیت آتوپیک را بهبود می‌بخشند.

هرچند گرمای خورشید در فصل زمستان کمتر است، ولی باز هم پوست شما به ضد آفتاب در فصل زمستان نیاز دارد. آفتاب سوختگی، بیماری پوستی اگزما را بدتر می‌کند چون باعث خشکی بیشتر پوست می‌شود.

۵) از دستگاه بخور استفاده کنید

برای حفظ رطوبت محیط از دستگاه بخور استفاده کنید

در فصل زمستان، چه داخل و چه خارج از خانه، هوا خشک تر می‌شود که در نتیجه باعث تحریک پوست و دردناک و ترک دار شدن آن می‌شود. شما باید علاوه بر مرطوب کردن پوست به صورت مرتب، در داخل خانه هم از دستگاه بخور استفاده کنید تا هوای محیط مرطوب و از ترک خوردن و تحریک پوست جلوگیری شود.

۶) پوست را خشک و بدون نم نگه دارید

وقتی بعد از بودن در باران و برف، به خانه برمی‌گردید، لباس‌های خیستان را سریع عوض کنید. چون لباس سرد ونمناک اگزما را بدتر می کند. همیشه بعد از خیس شدن، بهداشت را رعایت کنید، زیرا محیط سرد ونمناک می‌تواند باعث ایجاد قارچ شود.

۷) از پمادهای تجویزی استفاده کنید

پزشک و متخصص پوست، برای درمان اگزما ممکن است انواع مختلف دارو، کرم و پماد را تجویز کند. حتی اگر در طول سال به این داروهای تجویزی نیازی نداشته باشید، در زمستان استفاده از آن ها بسیار حائز اهمیت است.

بنیاد ملی اگزمای آمریکا این درمان‌ها را برای بیماری پوستی اگزما توصیه می‌کند:

  • کرم‌های استروئیدی (مثل هیدروکورتیزون) برای رفع خارش
  • پمادهای دارویی که حاوی مهارکننده‌های کلسینورین موضعی هستند
  • فوتوتراپی یا نوردرمانی برای کاهش التهاب
  • آنتی هیستامین با نسخه یا بدون نسخه
  • داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی تجویزی یا بدون نسخه

۸) درمان‌های طبیعی

محققان مکمل‌های طبیعی مانند روغن گل مغربی، روغن گل گاوزبان و داروهای گیاهی چینی را برای درمان اگزما بررسی کرده‌اند.

تحقیقات درباره‌ درمان‌های طبیعی اگزما هنوز ادامه دارد. محققان مکمل‌های طبیعی مانند روغن گل مغربی، روغن گل گاوزبان و داروهای گیاهی چینی را مورد آزمایش قرار داده‌اند. هرچند هنوز میزان تأثیر داروهای گیاهی در درمان اگزما، مشخص نیست.

بنیاد ملی اگزمای آمریکا این موارد را که ممکن است برای برخی افراد مفید باشد پیشنهاد می‌کند:

  • روغن دانه‌ آفتابگردان روی پوست
  • روغن نارگیل روی پوست
  • طب سوزنی
  • ماساژ
  • ویتامین D
  • پروبیوتیک ها

۹) از پوشش چند لایه استفاده کنید

پوشش چند لایه به پیشگیری از شعله ور شدن بیماری پوستی اگزما در زمستان کمک می‌کند. پوشش چند لایه کمک می‌کند پوست با تغییرات دما به سادگی هماهنگ شود. همچنین موجب یکنواختی گرمای پوست و جریان هوا روی آن می‌شود.

علاوه بر سرما ، تعریق هم موجب تحریک اگزما می‌شود؛ پس نباید در فصل زمستان بیش از اندازه خود را گرم کنید. در صورت امکان لباس‌هایی با الیاف طبیعی بپوشید؛ زیرا معمولاً در لباس های زمستانی پارچه‌های زبر مانند پشم استفاده می‌کنند که موجب تحریک بیشتر پوست می‌شود.

۱۰) از غذاهای سازگار با اگزما استفاده کنید

تحقیقات نشان داده است که خوردن بعضی از غذاهای خاص توسط مبتلایان به درماتیت آتوپیک، موجب تشدید علائم اگزما می‌شود. همچنین آلرژی به غذاهایی مانند شیر، صدف و تخم مرغ نیز می‌تواند باعث ایجاد اگزما شود.

از سوی دیگر، غذاهای حاوی پروبیوتیک زمانی که با هم ترکیب شوند، به کاهش علائم اگزما کمک می‌کنند. برای دانستن اینکه چه نوع آلرژی غذایی موجب شعله ور شدن اگزما می‌شود، با پزشک مشورت کنید، به ویژه اگر در فصل های مختلف، رژیم غذایی متفاوتی دارید.

درمان بیماری پوستی اگزما نوزادان و کودکان در فصل زمستان

پوست کودکان بسیار حساس است، به همین دلیل پیش از خارج شدن از منزل مطمئن شوید لباس های گرم مثل دستکش، کلاه و شال گردن به همراه برده باشید.

نوزادان و کودکان هم ممکن است شعله ور شدن اگزما در زمستان را تجربه کنند. برای درمان اگزما در کودکان می‌توانید از این راهکارها استفاده کنید:

  • زمان خارج شدن از منزل، بدن کودکتان را کاملاً بپوشانید: پوست کودکان خیلی حساس است، به همین دلیل پیش از خارج شدن از منزل مطمئن شوید لباس های گرم مثل دستکش، کلاه و شال گردن به همراه برده باشید.
  • وقتی داخل منزل هستید، لباس‌های اضافه‌ی کودک را در بیاورید: کودکان زمانی که داخل منزل هستند، باید دستکش، شال گردن و بوت هایشان را دربیاورند تا دچار گرمازدگی و تعریق نشوند.
  • برای کودک خود از پارچه‌های لطیف استفاده کنید: کودک شما توانایی بیان اینکه لباسش زبر یا گرم است را ندارد. به ویژه سعی کنید در زمستان از لباس های نرم ولطیف ، غیر تحریک کننده و عبور دهنده‌ی هوا استفاده کنید؛ مانند لباس‌های پشمی که پوشش داخلی آن‌ها نخ یا ابریشم لطیف باشد.
  • از ضدآفتاب استفاده کنید: حتی در فصل زمستان وقتی کودکتان در معرض آفتاب قرار می‌گیرد، از کرم ضد آفتاب برای او استفاده کنید.
  • به طور مرتب پوست کودک خود را مرطوب کنید: بهتر است از مرطوب کننده‌های بر پایه‌ی روغن استفاده کنید. حتماً برای انتخاب کرم مناسب پوست کودکتان با پزشک مشورت کنید.
  • مانع خاراندن کودک شوید: کودکتان را تشویق کنید که حتی اگر احساس خارش هم دارد، خود را نخاراند. همواره ناخن‌های کودک را کوتاه نگه دارید تا به پوست خود آسیب نرساند.

نتیجه

گرم نگه داشتن بدن، استفاده از پوشش چند لایه، استفاده از مرطوب کننده جهت محافظت از پوست در برابر هوای محیط و پرهیز از محصولات محرک به درمان اگزما در زمستان کمک می‌کند.

آموزش کودکان در مورد اهمیت گرم نگه داشتن بدن و استفاده‌ی درست از پوشش چندلایه برای دوری از گرم و سرد شدن زیاد بدن ، موجب کاهش علائم اگزما می‌شود.

تجربه شما

اگر شما هم با بیماری پوستی اگزما در فصل زمستان دست و پنجه نرم می‌کنید و یا دغدغه‌هایی از این دست دارید، در صورت تمایل می‌توانید تجربیات، سؤالات و پیشنهادات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322422.php

miosturizer

 

3.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها