با خواص پاپایا برای پوست و مو آشنا شوید

پاپایا علاوه بر اینکه میوه‌ای خوشمزه است، یک منبع مواد مغذی با فواید سلامتی بیشمار است. طبق یک مقاله‌ی منتشر شده در سال 2013، بسیاری از خواص پاپایا را می‌توان به میزان بالای ویتامین‌های B.A و C موجود در آن نسبت داد. آنزیم‌های پروتئولیتیک (تجزیه کننده‌ی پروتئین) آن مانند پاپائین (papain) و کیموپاپائین (chymopapain) نیز دارای خواص ضدباکتری، ضدقارچ و ضدویروسی هستند.

پاپایا به عنوان یک درمان خانگی طبیعی و همچنین برای استفاده در محصولات مراقبت از پوست و مو محبوبیت زیادی پیداکرده است. برای دانستن بهترین خواص میوه پاپایا برای پوست، مقاله را دنبال کنید.

با خواص پاپایا برای پوست و مو آشنا شوید

خواص پاپایا برای پوست

آنزیم‌های فعال موجود در پاپایا مانند پاپائین می‌تواند باعث بهبود پوست صورت شما شود. به این ترتیب که به کاهش تجمع رنگدانه ها کمک می‌کند و بروز جوش و تشکیل چین و چروک صورت را کنترل می‌کند.

1) کاهش چین و چروک

پاپایا سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند لیکوپن (lycopene) است که ممکن است با علائم مشهود پیری مقابله کند.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که بیشتر آسیب‌های پوستی و چین و چروک‌هایی که با پیری اتفاق می افتد را می‌توان به فعالیت رادیکال های آزاد، نسبت داد. طبق یک مطالعه‌ی دیگر، این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به مبارزه با آسیب های رادیکال آزاد کمک کنند که در نهایت منجر به داشتن پوستی صاف و جوان خواهد شد.

طبق یک تحقیق که در سال 2012 بر روی موش‌ها انجام شد، پاپایا ممکن است به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست شما نیز کمک کند. این بهبود در خاصیت ارتجاعی پوست می‌تواند ظاهر چین و چروک را به حداقل برساند.

یک مطالعه در سال 2014 بر روی زنان مسن که مخلوطی از آنتی اکسیدان‌ها از جمله سرم ویتامین C و لیکوپن مصرف کرده‌اند، کاهش قابل توجهی در عمق چین و چروک‌های صورت را نشان داده است.

طرز استفاده از پاپایا برای کاهش چین و چروک:

  1. پوست پاپایا را روی تمام صورت و گردن خود بمالید.
  2. بعد از 20 دقیقه با آب سرد بشویید.

2) خواص پاپایا در کنترل آکنه

آنزیم های پاپائین و کیموپاپائین موجود در پاپایا می‌توانند التهاب را کاهش دهند. پاپائین را که یک آنزیم تجزیه کننده ی پروتئین است، می‌توان در بسیاری از محصولات لایه بردار یافت. این محصولات با از بین بردن سلول های مرده ی پوست به بسته شدن منافذ پوست و در نهایت کاهش آکنه کمک می کنند.

پاپائین همچنین قادر است کراتین آسیب دیده ای را که روی پوست جمع می شود و منجر به برجستگی های کوچکی می شود، از بین ببرد. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که پاپائین یک روش درمانی مناسب برای جای زخم (یا اسکار) است.

پاپایا همچنین سرشار از ویتامین A است. اگرچه اعتقاد بر این است که ویتامین A می‌تواند در بهبود و درمان جوش صورت نقش داشته باشد، اما تأثیر رژیم غذایی روی آکنه هنوز مشخص نیست.

رتینول، یک فرم موضعی از ویتامین A، می‌تواند به درمان و جلوگیری از ضایعات التهابی آکنه کمک کند.

طرز استفاده از پاپایا برای درمان آکنه:

از پالپ پاپایای رسیده به عنوان ماسک صورت استفاده کنید و اجازه دهید به مدت 15-20 دقیقه روی صورت بماند و سپس این خمیر را با آب سرد بشویید. با استفاد‌ی منظم، متوجه تفاوت قابل توجهی خواهید شد.

شما همچنین می‌توانید از آب پاپایای خام، در ناحیه‌ی درگیر آکنه برای کاهش التهاب و تسکین درد ناشی از آکنه استفاده کنید.

3) درمان ملاسما با استفاده از خواص پاپایا

پاپایا یک درمان خانگی محبوب برای ملاسما است. طرفداران درمانهای طبیعی معتقدند که آنزیم‌ها، بتاکاروتن، ویتامین‌ها و مواد فیتوشیمیایی موجود در خواص پاپایا دارای خاصیت روشن کننده‌ی پوست هستند.

این خاصیت توسط تحقیقات بالینی مورد تأیید قرار نگرفته است، اما آن‌ها این ادعا را دارند که پاپایا با عملکرد بالینی اثبات شده‌ی پاپائین در تجزیه‌ی پروتئین غیرفعال، می‌تواند پوست را نرم و روشن کند.

4) پوست را مرطوب می کند

پاپایا می‌تواند برای افرادی که پوست خشک دارند، سودمند باشد. استفاده از ماسک صورت پاپایا می‌تواند پوست شما را نرم و انعطاف پذیر کند. آنزیم‌های موجود در پاپایا می‌توانند در درمان پوست خشک و پوسته پوسته و آبرسانی آن کمک کنند.

طرز تهیه ماسک پاپایا برای مرطوب کردن صورت:

  1.  1 قاشق غذاخوری پاپایا را با 1 قاشق چایخوری عسل را با هم مخلوط کنید.
  2. ماسک را روی صورت خود بمالید و به مدت 30 دقیقه روی پوست بماند.
  3. با آب سرد بشویید.

5) رفع تیرگی پوست از خواص پاپایا

این میوه‌ی عجیب حاوی مقدار زیادی ویتامین های C و A است. ترکیب ویتامین‌ها با پاپائین، به روشن شدن پوست شما کمک می‌کنند. برای خلاص شدن از شر تیرگی آزاردهنده از روش زیر استفاده کنید.

مواد لازم جهت تهیه ماسک رفع تیرگی پوست با پاپایا:

  • 4 تکه (cube) پاپایا رسیده
  • 1 قاشق غذاخوری پودر زردچوبه
  • 1 قاشق غذاخوری عسل

طرز استفاده از ماسک:

  1. تکه های خام پاپایا را به صورت پوره در بیاورید.
  2. پودر زردچوبه و عسل را اضافه کنید.
  3. به خوبی مخلوط کنید تا خمیر غلیظی ایجاد شود.
  4. آن را به صورت یکنواخت روی صورت تمیز بمالید و 20 تا 30 دقیقه روی پوست بماند.
  5. آن را با آب ولرم بشویید.
  6. از این خمیر هفته ای یک بار برای داشتن پوست سالم و درخشان استفاده کنید.

6) کمک به درمان اگزما و پسوریازیس

اجداد ما از خواص پاپایا برای بهبود زخم‌ها، سوختگی‌ها و بیماری‌های پوستی استفاده می‌کردند.

همان طورکه قبلاً بحث شد، آنزیم پاپائین موجود در پاپایا سلول‌های مرده پوست را برای درمان ناهنجاری‌های پوستی لایه‌برداری می‌کند. زمانی که پاپایای خام به صورت پوره در بیاید و به طور مستقیم بر روی ناحیه آسیب دیده استعمال شود، می‌تواند به جلوگیری از خارش پوست و قرمزی کمک کند. همچنین می‌توانید روزانه یک لیوان شیر پاپایا بخورید تا به درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس کمک کند.

7) کاهش حلقه های تیره زیر چشم

استفاده از پالپ پاپایای سبز روی حلقه‌های سیاه زیرچشم، روش خوبی برای خلاص شدن از شر آن‌ها است. از آنجا که این ماده یک روشن کننده‌ی طبیعی است، به از بین بردن رنگ تیره‌ی پوست کمک می‌کند.

مواد لازم:

  • یک چهارم فنجان پاپایای سبز پوره شده

طرز استفاده:

  1. خمیر پوره شده را روی نواحی تیره بمالید و اجازه دهید حداقل 10 دقیقه روی پوست بماند.
  2.  پوست خود را به آرامی با نوک انگشتان ماساژ دهید و سپس خمیر را با یک پارچه تمیز پاک کنید.
  3. با آب ولرم بشویید.
  4. این کار را روزانه انجام دهید تا نواحی تیره از بین برود.

8) از بین بردن تجمع رنگدانه‌ها

اگر آکنه منجر به اسکار شده است، یا اگر از تجمع ناهمگون رنگدانه ها رنج می‌برید، پاپایا می‌تواند به شما کمک کند. یکی از خواص پاپایا روشن کنندگی پوست است که به پاکسازی لکه‌ها و تجمع رنگدانه‌ها کمک می‌کند. همچنین بتاکاروتن، آنزیم‌ها و مواد فیتوشیمیایی موجود در پاپایا به روشن کردن پوست کمک می‌کنند.

آنزیم پاپائین، همراه با آلفا هیدروکسی اسیدها، به عنوان لایه بردار قوی عمل می‌کند و پروتئین‌های غیرفعال و سلول‌های مرده‌ی پوست را حل می‌کند. این کار به نوبه‌ی خود می‌تواند پوست شما را روشن‌تر و نرم تر کند.

مواد لازم:

  •  1 قاشق غذاخوری آب پاپایا
  •  توپ پنبه‌ای

طرز استفاده:

  1. توپ پنبه‌ای را در آب پاپایا خیس کنید.
  2. پد آغشته را روی ناحیه دچار آکنه بمالید.
  3. به مدت 15 دقیقه صبر کنید و با آب سرد بشویید.

یکی از خواص پاپایا روشن کنندگی پوست است که به پاکسازی لکه‌ها و تجمع رنگدانه‌ها کمک می‌کند.

خواص پاپایا برای مو

برای تقویت سلامت مو از پاپایا استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا از مزایای شگفت انگیز میوه‌ی پاپایا برای مو مطلع شوید.

1) نرم کننده‌ مو

طبق مطالعه‌ای در سال 2012، ویتامین A موجود در پاپایا با کمک به پوست سر شما با تولید سبوم، موهای شما را تغذیه، تقویت و محافظت می‌کند.

طرز تهیه نرم کننده مو با پاپایا:

با مخلوط کردن مواد زیر می‌توانید ماسک نرم کننده‌ی مو پاپایا تولید کنید.

  1. نصف پاپایای رسیده
  2. نصف فنجان روغن نارگیل
  3. 1 قاشق غذاخوری عسل

ماسک را روی موهای مرطوب بمالید و بگذارید 30 تا 40 دقیقه بماند. سپس موهایتان را شامپو بزنید، بشویید و مطابق معمول از ماسک مو مناسب استفاده کنید.

2) کمک به رشد مو از خواص پاپایا برای مو

بر اساس یک تحقیق در سال 2018، ترکیبات موجود در پاپایا، از جمله لیکوپن، یک خاصیت تحریک کننده‌ی رشد مو را نشان داده است. علاوه بر این، پاپایا دارای اسید فولیک است. فولیک اسید برای مو فواید بسیاری دارد از جمله اینکه با بهبود گردش خون در فولیکول‌های مو کمک می‌کند و رشد مو را تقویت می‌کند.

3) پیشگیری از شوره‌ سر

یکی از دلایل اصلی شوره‌ سر، قارچ مخمر مانندی است که به مالاسزیا معروف است. مقاله‌ای در سال 2011 نشان داد که خاصیت ضدقارچ دانه‌های پاپایا می‌تواند در کنترل و جلوگیری از شوره سر مؤثر باشد.

مواد لازم:

  1. نصف پاپایا با دانه

طرز استفاده:

  1. پاپایا را پوست بگیرید و پالپ و دانه‌ها را با هم مخلوط کنید تا خمیر یکدست حاصل شود.
  2. خمیر را روی پوست سر خود ماساژ داده و کامل روی بقیه‌ی موها نیز بمالید.
  3. یک ساعت بگذارید روی سر بماند و سپس طبق معمول موهای خود را شامپو کنید.

خاصیت ضدقارچ دانه‌های پاپایا می‌تواند در کنترل و جلوگیری از شوره سر مؤثر باشد.

کلام آخر

پاپایا می‌تواند مزایایی هم برای پوست و هم مو داشته باشد. اگر قصد استفاده از پاپایا برای پوست یا موهای خود را دارید، قبل از استفاده با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید. این کار همیشه قبل از شروع هرگونه درمان جدیدی برای پوست یا مو، ایده‌ی خوبی است. پزشک می‌تواند محصولات و روش‌های درمانی مناسبی را برای نوع مو و پوست شما توصیه کند.

نوبت شما

شما می‌توانید نظرات، تجربیات و مشکلات خود را در این زمینه (خواص پاپایا) با ما به اشتراک بگذارید تا کارشناسان ما آن ها را بررسی کنند و در مقالات خود مدنظر قرار دهند و همچنین مشکلات شما نیز برطرف شود. ما برای زیبایی و بهبود پوست و ظاهرتان به شما یاری خواهیم رساند. شما نیز با ما همراه باشید و نظرتان ارزشمندتان را از ما دریغ نکنید.

4.5/5 - (6 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها