خواص زرده تخم مرغ برای موها چیست؟

حتماً شما هم شنیده‌اید که استفاده از زرده تخم مرغ برای مو، منافع زیادی به همراه دارد؛ اما این جمله تا چه حد درست است؟

از اوایل قرن یازدهم میلادی، زرده تخم‌ مرغ را برای تقویت موها توصیه کرده‌اند. قرن‌ها پس از آن، هنوز هم زرده و سفیده تخم ‌مرغ برای درمان موهای خشک یا آسیب‌دیده استفاده می‌شود.
در حالی‌ که تحقیقاتِ کمی فواید زرده تخم‌ مرغ برای موها را تایید می‌کنند، تجربیات فردی و نتایجی که افراد مختلف از فواید زرده تخم‌مرغ به دست آورده‌اند، بسیاری را ترغیب می‌کند تا تاثیر آن برای موهایشان را خود امتحان کنند.

زرده تخم مرغ برای مو

در ادامه، مطالبی مفید در مورد زرده تخم مرغ و کاربردهای آن برای مو خواهید خواند. با ما همراه باشید.

فواید زرده تخم ‌مرغ برای موها

زرده تخم ‌مرغ قسمت کروی و زردرنگ درون تخم ‌مرغ است که با داشتن ترکیبات مختلف، به تغذیه موها کمک می‌کند. در ادامه مزایای احتمالی زرده تخم‌ مرغ برای موها را بررسی می‌کنیم. البته همچنان به مطالعات بیشتری برای تایید علمی مزایای این ماده برای موها نیاز است.

1) رشد مو

بعضی از طرفداران زیبایی طبیعی مدعی هستند که زرده تخم ‌مرغ می‌تواند محرکی برای رشد سریع موها باشد. گفته می‌شود این ماده پوست سر را تحریک کرده و ریشه موها را نیز تغذیه می‌کند. یکی از اجزای اصلی زرده تخم‌‌مرغ، گوگرد است که از مواد معدنی مهم موجود در موها محسوب می‌شود. در هر 100 گرم زرده تخم‌‌مرغ، 164.5 میلی‌گرم گوگرد وجود دارد. با این حال، هنوز هیچ تحقیقی نشان نداده است که استفاده موضعی از زرده تخم ‌مرغ، روشی مؤثر برای رشد موهای جدید و یا جلوگیری از ریزش مو است.

2) رفع خشکی موها

یکی دیگر از عناصر اصلی زرده تخم ‌مرغ، پروتئین است. پروتئین به تغذیه، تقویت مو و درخشندگی آن کمک می‌کند. زرده تخم‌ مرغ همچنین حاوی مقدار زیادی چربی است و به همین دلیل موها را نرم می‌کند. در هر 100 گرم زرده تخم‌ مرغ، 26.54 گرم چربی وجود دارد. نوع خاصی از چربی به نام لسیتین که در تخم‌ مرغ وجود دارد، می‌تواند به مرطوب‌سازی موها کمک کند. این چربی در ساخت برخی از محصولات آرایشی مو نیز استفاده می‌شود.

3) افزایش مقاومت موها در برابر آسیب‌پذیری

زرده تخم ‌مرغ سرشار از ویتامین‌هایی است که باعث افزایش مقاومت مو در برابر آسیب می‌شوند. این ماده همچنین برای مرطوب‌سازی موهایی که خشک به نظر می‌رسند، مفید است. زرده تخم ‌مرغ به دلیل ترکیب بی‌نظیر ویتامین‌های موجود در آن، می‌تواند غذایی فوق‌العاده برای موها باشد. ویتامین‌های A و E، بیوتین و فولات تنها برخی از مواد مغذی موجود در زرده تخم مرغ هستند که محققان آن‌ها را با رشد و سلامت مو مرتبط دانسته‌اند.

شایع‌ترین کمبود تغذیه‌ای در جهان، کمبود آهن است. این ماده که برای تولید سلول‌های جدید در بدن ضروری است، در زرده تخم ‌مرغ نیز یافت می‌شود.

نحوه استفاده زرده تخم ‌مرغ برای مو

در ادامه چند راهکار مختلف برای استفاده از زرده تخم ‌مرغ جهت کمک به سلامت مو را برای شما آورده‌ایم.

  • 2 تا 3 عدد زرده تخم مرغ را با 2 تا 3 قطره آب لیموی تازه یا 4 تا 5 قطره روغن رزماری مخلوط کنید تا به کاهش بوی ناخوشایند ماسک کمک کند.
  • مخلوط را هم بزنید تا کف کند.
  • آن را با دست روی موها بمالید.
  • موها را با کلاه حمام بپوشانید و حدود 20 دقیقه صبر کنید. با گذشت زمان، مخلوط تخم‌ مرغ خشک و چسبنده می‌شود.
  • همیشه تخم ‌مرغ را با آب سرد از روی موهای خود بشویید. شست‌وشو با آب گرم یا داغ، باعث سفت شدن و باقی ماندن تخم‌ مرغ روی موها می‌شود (چیزی شبیه به آنچه هنگام پختن تخم‌مرغ رخ می‌دهد). در نتیجه ناچار می‌شوید چند بار موهای خود را بشویید تا تخم ‌مرغ کاملاً پاک شود. شستشوی بیش از حد مو نیز باعث آسیب خواهد شد.
  • در نهایت موهایتان را طبق معمول با شامپو معمولی بشویید و از نرم‌کننده استفاده کنید.
  • از این ماسک می‌توانید یک یا دو بار در ماه استفاده کنید.

علاوه‌ بر استفاده از ماسکی که فقط از زرده تخم‌ مرغ ساخته می‌شود، می‌توانید جهت افزایش درخشندگی و لطافت مو، مواد مختلفی را به مخلوط زرده تخم‌ مرغ اضافه کنید. موادی مثل:

آیا سفیده تخم‌ مرغ هم به سلامت و زیبایی موها کمک می‌کند؟

برخی از متخصصان زیبایی طبیعی معتقدند زرده تخم‌ مرغ برای کمک به مرطوب نگه‌داشتن و لطافت مو مفید‌ است. اما علاوه‌ بر آن، سفیده تخم‌ مرغ نیز ممکن است برای موها فوایدی داشته باشد. سفیده تخم ‌مرغ سرشار از پروتئین و همچنین ویتامین‌هایی مانند نیاسین (ویتامین B3) و ریبوفلاوین (ویتامین B2) است. این مواد مغذی همه در رشد و بازسازی مو نقش دارند.

مانند میزان اثر زرده تخم مرغ برای مو، در مورد فواید سفیده تخم‌ مرغ برای زیبایی موها نیز تحقیقات زیادی صورت نگرفته است. با این حال برخی افراد از سفیده به عنوان درخشان‌کننده موها استفاده می‌کنند؛ چون سفیده تخم مرغ حاوی آنزیم‌هایی است که می‌توانند تجمع مواد اضافه روی موها را از بین ببرند. سفیده تخم ‌مرغ معمولاً برای درمان موهای چرب توصیه می‌شود. در ادامه یک روش گام به گام برای استفاده از سفیده تخم ‌مرغ آورده شده است:

  • نصف فنجان سفیده تخم‌ مرغ را به موهای تمیز و مرطوب بمالید.
  • بگذارید 20 دقیقه بماند.
  • موها را با آب خنک بشویید تا مخلوط از روی موها پاک شود.
  • موها را به‌طور معمول شامپو بزنید.

برخی افراد از تخم ‌مرغ کامل برای درمان مو استفاده می‌کنند. این کار می‌تواند مزایای مرطوب‌کنندگی، پاک‌کنندگی و چربی‌زدایی موها را به صورت هم‌زمان فراهم کند.

خطرات استفاده از زرده تخم مرغ برای مو

صدها سال است که مردم از زرده تخم ‌مرغ به عنوان راهی برای بهبود ظاهر موهایشان استفاده می‌کنند. با این وجود، استفاده از زرده تخم ‌مرغ برای مو خطرات محدودی نیز دارد. یک خطر احتمالی، واکنش آلرژیک به پروتئین‌های موجود در تخم ‌مرغ است. پس اگر به تخم‌ مرغ حساسیت شدید داشته باشید، نباید از آن برای موهایتان نیز استفاده کنید. برخی از علائمی که در صورت واکنش آلرژیک ممکن است تجربه کنید شامل خارش، تورم و قرمزی است.

اگر یک روغن مانند روغن زیتون را به مخلوط تخم‌ مرغ اضافه کنید، احتمال پایین ریختن مخلوط از سر به روی صورت بیشتر می‌شود و در این صورت اگر آلرژی داشته باشید، علائم آن روی صورتتان هم ایجاد خواهد شد. زرده تخم‌ مرغ همچنین باعث چرب شدن موهای شما می‌شود. هنگامی‌که زرده تخم ‌مرغ روی موهای شما قرار دارد، اگر در معرض دمای بالا قرار بگیرد، سفت‌شده و به شکل پخته درمی‌آید و شستن آن با شامپو سخت می‌شود.

ماسک تخم مرغ نباید حرارت ببیند

سایر ماسک‌های مو قابل استفاده برای سلامت موها

علاوه ‌بر تخم‌ مرغ، درمان‌های طبیعی دیگری نیز برای بهبود سلامت موها وجود دارند. اگرچه درباره اثربخشی این موارد نیز تحقیقات زیادی صورت نگرفته است، اما تهیه برخی از آن‌ها با مواد در دسترس، آسان است.

  • روغن زیتون: روغن زیتون گرم را به موهایتان بمالید. موها را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و یک حوله گرم دور آن بپیچید. بگذارید حوله 45 دقیقه روی موها بماند و سپس موهایتان را با شامپو بشویید.
  • سرکه سیب: 1 قاشق چای‌خوری سرکه سیب را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون و 3 سفیده تخم‌مرغ مخلوط کنید. مخلوط را روی موهایتان بمالید و به مدت 30 دقیقه موها را با کلاه حمام بپوشانید؛ سپس موها را شامپو بزنید و آب‌کشی کنید.
  • آووکادو: نصف یک آووکادو را له کرده و آن را روی موهای تمیز و مرطوبتان ماساژ دهید. روغن موجود در آووکادو، خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد.

این موارد تنها برخی از ترکیبات ماسک مو هستند که می‌توانند همراه با زرده تخم‌ مرغ استفاده شوند. لازم است دوباره تکرار کنیم که تحقیقات علمی، هنوز اثربخشی این ماسک‌ها را اثبات نکرده‌اند. پس اگر به این ترکیبات آلرژی ندارید، می‌توانید آن‌ها را برای مدتی امتحان کنید و خودتان نتیجه را بسنجید. البته لازم است مانند هر درمان و مراقبت دیگری، استمرار داشته باشید تا بتوانید مطمئین شوید که زرده تخم مرغ برای مو شما مفید است یا خیر.

جمع‌بندی

اگرچه شواهد علمی نسبتاً کمی اثربخشی زرده تخم‌ مرغ برای تقویت و سلامت موها را تأیید می‌کنند، اما اگر به تخم مرغ حساسیت ندارید، استفاده از آن خطرناک نیست. علاوه ‌بر استفاده از زرده و سفیده تخم‌ مرغ روی موها، خوردن آن هم در بهبود سلامت مو مؤثر است. تخم‌ مرغ سرشار از اسیدهای آمینه است و می‌تواند موها را تقویت کند. به‌طور کلی، مصرف دو تا سه تخم‌ مرغ در هفته مفید است.

تجربه شما چه می‌گوید؟

اگر توانسته‌اید با استفاده از زرده تخم مرغ سلامت و زیبایی موهایتان را بهبود ببخشید، به ما بگویید مهم‌ترین تغییراتی که تخم مرغ در موهایتان ایجاد کرده چیست؟

منابع:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29583066
https://www.healthline.com/health/egg-yolk-for-hair
https://www.medicalnewstoday.com/articles/321971
https://www.zienjournals.com/index.php/tjabs/article/view/1185

daily-shampoo

3.6/5 - (20 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها