سرکه سیب برای پوست : ۷ راه مراقبت از پوست با استفاده از خواص سرکه سیب

اگر با دنیای محصولات و روش‌های مراقبت از پوست آشنایی داشته باشید، احتمالاً درباره کاربردهای سرکه سیب برای پوست نیز چیزهایی شنیده‌اید. اما آنچه شاید ندانید، این است که این ماده چگونه ساخته می‌شود و چرا برای پوست مفید است.

سرکه سیب در نتیجه‌ فرآیند تخمیر آب سیب توسط مخمر و سایر باکتری‌های مفید ساخته می‌شود. این فرایند باعث تولید ترکیبی به نام اسید استیک می‌گردد که دارای خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی است. فواید سرکه سیب برای پوست ناشی از همین اسیدهای موجود در میوه سیب مانند اسید استیک و اسید مالیک است.

فواید سرکه سیب برای پوست

در ادامه چند دستورالعمل‌ مراقبت از پوست با استفاده از خواص سرکه سیب را به شما آموزش می‌دهیم.

1) صورت خود را با سرکه سیب بشویید

شستشوی روزانه پوست باعث از بین رفتن چربی، آلودگی‌ و سلول‌های مرده سطح پوست می‌شود. به‌عبارت دیگر، بهترین راه برای پاک‌سازی سریع پوست، استفاده از شست‌وشو دهنده‌های صورت یا پاک‌کننده‌ها است.

سرکه سیب یک ماده مؤثر برای پاکسازی پوست از باکتری‌ها، آلودگی‌ها و سلول‌های مرده است و به همین دلیل به عنوان پاک‌کننده صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای داشتن یک شستشو دهنده کاملاً طبیعی، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب طبیعی و خالص را در یک چهارم فنجان آب گرم بریزید و با هم مخلوط کنید.

اگر پوست خشک و حساسی دارید، همین مقدار سرکه را با نصف فنجان آب ولرم مخلوط کنید.

شما می‌توانید برای پاک‌سازی ملایم پوست بدن نیز از این محلول کاملاً طبیعی به‌جای صابون یا مواد شیمیایی استفاده کنید.

2) از تونر سرکه سیب برای پوست استفاده کنید

تونرها به پاک‌سازی و سفت کردن پوست کمک می‌کنند و اجازه نمی‌دهند باکتری‌ها و سایر آلودگی‌ها به پوست آسیب برسانند. سرکه سیب نیز به عنوان یک ترکیب قابض، وقتی روی پوست قرار می‌گیرد، می‌تواند نقش یک تونر را ایفا نماید.

برای استفاده از سرکه سیب به عنوان تونر پوست، یک واحد سرکه سیب را با دو واحد آب خالص (Purified Water) مخلوط کنید. بعد از شستشو صورت می‌توانید این مخلوط را با یک پد یا توپک پنبه‌ای روی پوستتان استفاده کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از یک بطری اسپری، مخلوط را به‌طور یکنواخت روی پوستتان اسپری کنید.

توجه داشته باشید که اگر پوستتان به برخی از محصولات مراقبتی حساس است، این مخلوط را کمی رقیق‌تر کنید تا ملایم‌تر شود.

3) لک‌های پوستی را با سرکه سیب درمان کنید

درمان لک‌های پوستی با سرکه سیب

برای درمان لکه های پوستی در منزل کافی است مقدار کمی از یک پنبه‌ خیس‌خورده در سرکه سیب را روی جوش‌ها بمالید. از آنجا که سرکه سیب یک ضدباکتری قوی است، می‌تواند از به وجود آمدن جوش‌های مزاحم پیشگیری کند.

4) منگوله‌های پوستی را درمان کنید

منگوله‌های پوستی همان زائده‌های گوشتی بدون درد، خوش‌خیم و بی‌خطری هستند که در قسمت‌های مختلف بدن دیده می‌شوند. این زائده‌ها خطرناک نیستند؛ اما با این حال کسانی که این عارضه را دارند، به دلایل زیبایی، برای از بین بردن آن به‌دنبال راه درمان می‌گردند.

باور عموم مردم این است که با استفاده از سرکه سیب، منگوله‌های پوستی خشک و کنده می‌شوند. البته تا‌به‌حال هیچ مطالعه علمی استفاده از سرکه سیب را به عنوان یک روش مؤثر برای از بین بردن منگوله‌های پوستی تأیید نکرده است؛ اما به‌طورکلی می‌توان گفت که استفاده از این نوع سرکه یک روش کم‌خطر برای از بین بردن منگوله‌های پوستی محسوب می‌شود.

5) جوش را با استفاده از سرکه سیب درمان کنید

سطح پوست ما پر از باکتری‌هایی است که غالباً برای سلامت پوست مفید و ضروری هستند، اما برخی از باکتری‌های موجود روی پوست یکی از دلایل اصلی ایجاد جوش هستند. باکتری‌ها و چربی‌ها منافذ پوست را مسدود می‌کنند و بر این اساس تلاش برای کاهش تعداد باکتری‌های پوست، یکی از مراحل مهم کنترل و درمان جوش محسوب می‌شود.

این در حالی است که سرکه با خواص ضد میکروبی‌اش که ناشی از وجود اسیدهای آلی مختلف است شناخته شده و تحقیقات نیز ثابت کرده است که یکی از این اسیدهای آلی موجود در سرکه سیب به نام اسید استیک، در جلوگیری از رشد باکتری‌ها و از بین بردن بیوفیلم‌های باکتریایی مؤثر است.

بیوفیلم‌ یا زیست‌لایه، اجتماعی از سلول‌های میکروارگانیسمی است که به یک سطح متصل شده‌ و توسط مواد پلیمری خارج سلولی پوشیده شده‌اند. به دلیل همین خواص ضد میکروبی، استفاده از این سرکه می‌تواند به کاهش انتشار جوش‌های پوستی کمک کند.

6) از شدت آفتاب سوختگی بکاهید

واقعیت این است که تاکنون هیچ‌گونه شواهد علمی یا یافته تجربی قابل اطمینانی که نشان‌دهنده تأثیر سرکه سیب برای پوست در پیشگیری یا درمان آفتاب ‌سوختگی باشد، به دست نیامده است. با این حال، بسیاری از افراد پس از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، از سرکه سیب رقیق‌شده با آب برای مراقبت از پوستشان استفاده می‌کنند.

در هر حال عاقلانه‌ترین کار استفاده از کرم ضدآفتاب و عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ساعات اوج تابش است.

7) پوست خود را لایه‌برداری کنید

لایه برداری یک فرایند مهم مراقبت از پوست است که در آن سلول‌های قدیمی و مرده از سطح پوست برداشته می‌شوند. لایه‌برداری شیمیایی نیز یکی از انواع لایه‌برداری است که طی آن برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست، از مواد شیمیایی مختلف استفاده می‌شود.

سرکه سیب حاوی برخی از اسیدهای میوه از جمله اسید مالیک است. اسید مالیک یک لایه‌بردار شیمیایی محسوب می‌شود و می‌تواند به از بین بردن خارجی‌ترین لایه پوست کمک کند.

مضرات سرکه سیب

عوارض جانبی سرکه سیب چیست؟

استفاده از سرکه سیب رقیق‌نشده می‌تواند باعث سوختگی پوست شود. بر اساس یک گزارش منتشر شده در مجله بالینی و زیبایی‌شناسی درماتولوژی، استفاده از سرکه سیب توسط یک نوجوان برای از بین بردن خال‌های روی بینی موجب آسیب و به وجود آمدن جای زخم (اسکار پوست) شد.

در مورد دیگری که آکادمی پوست آمریکا گزارش کرده است، پسری بر اثر استفاده از سرکه سیب روی پوست خود دچار سوختگی شیمیایی و تب شد. حتی مخلوط‌های رقیق سرکه سیب نیز می‌توانند باعث تحریک، سوزش و خشکی پوست شوند.

بنابراین هرگز بدون تست کردن میزان مقاومت پوست خود در برابر ترکیبات اسیدی مانند سرکه و آبلیمو، این مواد را روی صورت خود استفاده نکنید. ابتدا مقداری از آن را روی پوست پشت بازوی خود تست کنید، اگر پس از چند ساعت هیچ گونه واکنشی (حتی قرمزی پوست) مشاهده نکردید، می‌توانید از آن ترکیب روی صورت خود با ملایمت استفاده نمایید.

سخن پایانی

سرکه سیب یک ماده غذایی سالم است که به دلیل قابض بودن و داشتن خواص ضد میکروبی می‌تواند به عنوان یکی از افزودنی‌های محبوب در محصولات مراقبت از پوست به‌کار رود. این ماده هم پاک‌کننده پوست خانگی است و هم درمان‌کننده لک‌های آکنه. علاوه بر این سرکه سیب برای مو نیز خواص فراوانی دارد.

البته فراموش نکنیم که این ماده اسیدی است و می‌تواند باعث آسیب به پوست، تحریک و خشکی آن شود. به همین دلیل حتماً پیش از استفاده، آن را با آب رقیق کنید تا از عوارض و آسیب‌های احتمالی به پوست تا حد امکان جلوگیری شود. البته بهتر است درباره چگونگی استفاده از سرکه سیب با یک متخصص پوست مشورت کنید.

نوبت شما

اگر شما هم تا به حال از سرکه سیب برای پوست استفاده کرده‌اید، به ما و دیگران از تجربه‌تان بگویید و بیان کنید که آیا استفاده از این ماده را برای درمان مشکلات پوستی توصیه می‌کنید یا خیر؟

منابع

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26940755
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5788933
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4486441
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4479370
https://www.jaad.org/article/S0190-9622(11)02243-2/fulltext

 

 multi-active-toner

3.9/5 - (29 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها