چروک دور چشم، از علت تا بهترین روش‌های درمان

با افزایش سن و قرار گرفتن در معرض عواملی نظیر نور خورشید، خطوط و چروک‌های ظریفی در اطراف چشم‌های ما ایجاد می‌شود، این مسئله امری طبیعی است. اما اگر با آن مشکل دارید، می‌توانید روش‌های ذکر شده در این مقاله‌ را امتحان کنید. حقیقت این است که وقتی چروک دور چشم ایجاد می‌شود، درمان آن چندان ساده نیست، به ویژه اگر چین و چروک‌ها عمیق باشند. اما، راهکارهایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید ایجاد خطوط زیر چشم را به تاخیر بیندازید و چروک ایجاد شده را بسته به شدت آن، تا حدودی برطرف کنید. برای آشنایی با این شیوه‌ها با ما همراه شوید.

بهترین روش های پیشگیری و درمان چروک دور چشم

پوست دور چشم حساس و ظریف است

با افزایش سن، پوست به تدریج حالت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. عوامل محیطی (مانند قرار گرفتن در برابر آفتاب) در کنار عوامل ژنتیکی، در ایجاد چروک و خطوط ظریف اولیه در چهره شخص نقش دارند. در واقع، پوست دور چشم، قسمتی از پوست است که نشانه‌های اولیه افزایش سن بیشتر در آن نمایان می‌شود، زیرا نازک و حاوی رگ‌های خونی است. ایجاد چروک دور چشم بخشی طبیعی از روند افزایش سن است و نیازی به نگرانی نیست. برای پیشگیری و رفع چین و چروک دور چشم می‌توانید از روش‌هایی که در ادامه مقاله معرفی می‌شود استفاده کنید.

علل بروز خطوط و چروک های دور چشم

متداول‌ترین علت ایجاد خطوط و چروک های ظریف اطراف چشم، افزایش سن است؛ اما عوامل دیگری هم در بروز این خطوط نقش دارند که بهتر است از آن‌ها بپرهیزید:

1) پرتو فرابنفش (UV)

پرتو فرابنفش نور آفتاب و دستگاه‌های سولاریوم به پوست شما آسیب می‌زنند و موجب تخریب کلاژن پوست می‌شوند. کلاژن، پروتئین اصلی موجود در بافت پوست است. کلاژن ساختار پوست را حفظ و از افتادگی و شل شدن آن جلوگیری می‌کند. طبق دستورالعمل‌های سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای پیشگیری از زبر و چروک شدن پوستتان، باید در برابر تابش فرابنفش از آن محافظت کنید.

2) سیگار کشیدن

طبق گزارش مایو کلینیک به غیر از افزایش سن، سیگار کشیدن هم در ایجاد چروک دور چشم نقش دارد. سیگار اثر مخرب رادیکال‌های آزاد بر پوست را تشدید می‌کند و به کلاژن و الاستین پوست آسیب می‌رساند. همچنین با منقبض کردن رگ‌های خونی صورتتان، باعث ایجاد اختلال در خون رسانی به پوست صورت شده و آن را از ویتامین A مورد نیازش محروم می‌سازد.

پس، مشخص است که ترک سیگار تا چه حد به پیشگیری از ایجاد یا پیشرفت آسیب‌های پوستی کمک می‌کند.

3) حالت‌ها و حرکت‌های تکراری چهره

حالت‌های چهره (نظیر لبخند، اخم، بالا انداختن ابرو) خطوط ظریفی را در چهره شما ایجاد می‌کنند. حتی نحوه خوابیدن شما نیز خطوط ظریفی را روی پوستتان ایجاد می‌کند. چنانچه هر شب و در طول خواب، یک قسمت از عضلات صورت خود را روی بالش بگذارید، به مرور زمان، پوستتان حالت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. نتایج یک تحقیق نشان داده اگر به نحوی بخوابید که صورتتان روی بالش قرار بگیرد، خطوطی در زیر چشم‌هایتان ایجاد می‌شود.

از بین بردن چروک و خطوط زیر چشم در خانه و با درمان‌های خانگی و برخی محصولات مراقبت از پوست ممکن است بتوانند خطوط زیر چشم را کاهش دهند.

چگونه می‌توانیم از ایجاد چروک دور چشم پیشگیری کنیم؟

با انجام دادن همه یا تعدادی از نکاتی که در ادامه می‌آید، می‌توانید بروز چین و چروک در ناحیه لطیف دور چشم خود را برای مدت‌های قابل‌توجهی به تاخیر بیندازید.

انجام دادن تمرینات صورت برای سفت کردن پوست

گفته می‌شود انجام تمرینات صورت در سفت کردن پوست زیر چشم‌ها مؤثر است. دلیلی وجود ندارد که فکر کنید این تمرینات آسیب‌زا هستند، اما تحقیقاتی که درباره یوگای صورت انجام شده، هنوز بسیار محدود است. البته نتایج تجربی امیدوارکننده هستند.

حساسیت (آلرژی) را درمان کنید

اغلب، به دنبال حساسیت پوست، اطراف چشم‌هایتان ملتهب می‌شود و اشک می‌ریزید. در این مواقع اگر چشم‌های خود را بمالید یا دستکاری کنید، پوستتان خشک و چشم‌هایتان قرمز می‌شود. در حالی که، درمان علائم حساسیت، ظاهر آرام‌تری به صورتتان می‌بخشد و در بلندمدت از پوست زیر چشم هایتان محافظت می‌کند.

لایه برداری ملایم به کاهش چین و چروک دور چشم کمک می‌کند

می‌توانید به ملایمت پوست خشکی را که زیر چشم‌هایتان تشکیل شده، لایه برداری کنید تا باعث تحریک رشد سلول‌های جدید شود. البته فقط و فقط از محصولاتی استفاده کنید که به صورت تخصصی برای لایه برداری و ماساژ پوست زیر چشم طراحی شده‌اند.

پوست اطراف چشم بسیار نازک و آسیب‌پذیر است و استفاده از روش‌ها یا ترکیبات نامناسب برای لایه‌برداری آن می‌تواند باعث آسیب‌های جدی شود.

از چشم‌های خود محافظت کنید

حقیقت این است که ناحیه دور چشم‌های شما پوست بسیار نازک و لطیفی دارد که به مواد شیمیایی قوی، بسیار حساس است. پس، با استفاده از محصولاتی که مخصوص دور چشم نیستند به آن‌ها آسیب نزنید.

برای کاهش چین و چروک و سایر انواع مشکلات این ناحیه مانند سیاهی دور چشم و پف زیر چشم، محصولات مناسبی وجود دارند که می‌توانند بسته به فرمولاسیون خود، یک یا چند مشکل را در پوست دور چشم برطرف کرده یا کاهش دهند.

استفاده منظم از سرم یا کرم دور چشم

نبود رطوبت، چروک دور چشم را افزایش می‌دهد. پس، به دنبال کرم یا سرم دور چشم باشید که غنی از ترکیباتی است که جریان خون و رشد سلول‌های جدید را بهبود می‌بخشد. اثر رتینول (از مشتقات ویتامین A)، پپتیدها و هیالورونیک اسید همگی در تحقیقات و از جانب متخصصان زیبایی تأیید شده است.

محصولات دور چشم به شکل ژل و سرم‌های خنک‌کننده بهترین عملکرد را در رفع چین و چروک دور چشم و خطوط ایجاد شده در این ناحیه دارند.

توصیه می‌شود پیش از بروز خطوط و چروک دور چشم، استفاده از کرم دور چشم را آغاز کنید. زیرا مانند هر مشکل یا مورد دیگری، پیشگیری بسیار ساده‌تر و مؤثرتر از درمان است. 25 سالگی سن مناسبی برای افزودن کرم دور چشم به روتین پوستی است.

نکته: کرم‌ها و سایر محصولات دور چشم، ترکیبات متفاوت و در نتیجه میزان اثرگذاری متفاوتی دارند. در هر سنی که هستید، کرم دور چشم مناسب سن یا مناسب مشکل دور چشم خود را از یک برند معتبر انتخاب کنید. استفاده از کرم یا سرم دور چشم با ترکیبات سنگین و نامناسب برای سن ممکن است مشکل را تشدید کند. به علاوه، استفاده از محصولات بسیار قوی در سنین پایین، باعث می‌شود پوست شما به این ترکیبات عادت کند و با گذشت زمان که نیاز پوست بیشتر می‌شود، دیگر اثربخشی مورد نظر را از این محصولات مشاهده نکنید.

پس برای اینکه بهترین نتیجه را از این روش بدون عارضه برای رفع چروک دور چشم بگیرید، از 25 سالگی به بعد، کرم دور چشم مناسب سن‌تان را به روتین پوستی خود اضافه کنید. در صورتی که پیش از سن 25 سالگی هستید و دچار خطوط اطراف چشم شده‌اید نیز می‌توانید از کرم دور چشم مخصوص سن پایین استفاده کنید.

در معرض آفتاب نمانید و از کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید

می‌توانید با حفاظت از پوست خود در مقابل پرتو فرابنفش از شکل‌گیری چین و چروک دور چشم پیشگیری کنید. هرگاه می‌خواهید از خانه بیرون بروید، از کرم ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید که SPF آن 30 یا بیشتر باشد، حتی هنگامی که هوا ابری است، زیرا پرتوهای مضر آفتاب از ابر عبور می‌کنند.

افزون بر این، اگر قرار است تا چند ساعت در مقابل آفتاب باشید، با کلاه و عینک آفتابی از چشم‌های خود محافظت کنید. با استفاده از این پوشاک، دیگر چشم‌هایتان در برابر آفتاب نیمه بسته نمی‌شوند. حالتی که وقتی بارها تکرار می‌شود، چروک‌های دائمی بر پوستتان ایجاد می‌کند.

بهتر است هنگام کار با کامپیوتر و قرار گرفتن روبه‌روی مانیتور هم از ضدآفتاب استفاده کنید. این نور نیز می‌تواند در بلندمدت باعث ایجاد چروک و پیری پوست شود.

غذای سالم بخورید

ویتامین C، ویتامین A و ویتامین E همگی ترکیبات محبوبی در محصولات مراقبت از پوست هستند. البته این ویتامین‌ها از طریق مصرف خوراکی نیز اثرگذاری قابل توجهی در سلامت پوست دارند. بنابراین لازم است غذاهای حاوی این ویتامین‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید، به پوستذ و سایر اعضای بدنتان کمک کنید تا سلول‌های جدید و سالم بسازند. بسیاری از محققان بر این باورند که بین رژیم غذایی سالم (شامل انواع مرکبات، هویج و کدو) و پوستی محکم و جوان رابطه‌ای قوی وجود دارد.

چگونه چروک دور چشم را کاهش دهیم؟

شما می‌توانید چروک دور چشم را با کمک روش‌های زیبایی و درمان‌های پوست کاهش دهید. البته، روش‌های گفته شده در صورتی برای کاهش خطوط زیر چشم و چروک‌های ایجاد شده موثر خواهد بود که توسط متخصص پوست یا متخصص زیبایی آموزش دیده انجام شوند.

می توانید چروک دور چشم را با کمک روش های زیبایی و درمان های پوست کاهش دهید

لایه برداری شیمیایی

لایه‌برداری شیمیایی، سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و رشد سلول‌های جدید را تقویت می‌کند. لایه‌برداری چروک‌های عمیق زیر چشم را درمان نمی‌کند و تأثیری بر سفت شدن پوست شل ندارد، اما خطوط نازک دور چشم را کاهش می‌دهد؛ زیرا این خطوط ریز هنوز لایه‌های عمیق‌تر پوست را درگیر نکرده‌اند.

پُرکننده (فیلِر)

پرکننده‌های پوستی به زیر پوست یا دور چشم تزریق می‌شوند تا ظاهر صورت را شاداب‌تر و جوان‌تر نشان دهند. این درمان موقت و ماندگاری آن 6 ماه یا 2 سال است.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن روشی رایج و غیر تهاجمی برای لایه‌برداری پوست است. در این روش با وسیله‌‌ای دستی با سریِ الماس (Diamond-tip hand piece) قسمت‌های مختلف پوست صورت و از جمله زیر چشم را لایه برداری می‌کنند. میکرودرم ابریژن سلول‌های کدر و مرده پوست را از بین می‌برد و جریان خون را در قسمت‌هایی از پوست که با این روش درمان شده، بهبود می‌بخشد.

لیزر درمانی

لیزر درمانی خطوط و چروک‌های زیر چشم، به شدت در حال محبوب شدن است. انواع درمان‌های لیزری به این منظور به کار می‌روند. لیزر فرکشنال گزینه‌ای است که با ورود به روزنه‌‎های میکروسکوپی پوست، تولید کلاژن و الاستین را تحریک می‌کند.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ روشی محبوب برای کاهش یا رفع چروک دور چشم و خطوط زیر آن است. در این روش، با استفاده از سوزن‌های بسیار نازک، زخم‌های ظریفی را در پوست ایجاد کرده و پس از آن از کرم یا سرم پوست استفاده می‌کنند. هنگامی که پوست این زخم‌ها را ترمیم می‌کند، کلاژن می‌سازد. از این رو، خطوط نازک و بافت پوست بهبود می‌یابد.

بوتاکس

در این روش، مقدار کمی از ماده بوتاکس به ماهیچه‌های زیر چشم تزریق می‌شود تا انقباض آن برطرف شود، به همین دلیل چروک‌ زیر چشم‌ کاهش می‌یابد. بسیاری از مردم نتیجه بوتاکس را 3 تا 7 روز پس از تزریق مشاهده می‌کنند. ماندگاری این درمان 3 تا 6 ماه است. البته با هر بار تکرار این پروسه نتیجه آن کاهش می‌یابد.

بوتاکس، یک روش موثر برای کاهش خطوط زیر چشم است

جمع بندی

بروز چروک دور چشم و خطوط ریز اطراف آن هیچ ایرادی ندارد و مسئله‌ای طبیعی است. می توانید با مواردی نظیر مصرف محصولات مراقبت از دور چشم و داشتن سبک زندگی سالم از ایجاد آن پیشگیری کنید و آن را کاهش دهید، اما این خطوط به طور کامل برطرف نمی‌شوند. اگر با آن مشکل دارید، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

خلاصه اینکه، برای پیشگیری از ایجاد چروک دور چشم با عینک آفتابی از پوست دور چشم خود مراقبت کنید، غذاهای حاوی ویتامین‌های مفید برای پوست را مصرف کنید، سیگار نکشید و با کرم‌های دور چشم و محصولات ویژه این ناحیه، از آن محافظت کنید.

سوالات شما

اگر پرسشی دارید که پاسخ آن را در متن نیافته‌اید یا به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، سؤالات خود را در قسمت «بیان نظر» مطرح کنید تا پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

lafarrerr-eye-creams

3.8/5 - (47 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
22 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها