بالم لب چیست و از چه ترکیبات مؤثری تشکیل شده است؟

شرایط آب و هوا همیشه مناسب نیست. سردشدن هوا، به‌خصوص اگر با وزیدن باد همراه باشد، باعث از دست رفتن رطوبت پوست و مو می‌شود. یکی از بدترین اثرات آب و هوای پاییز و زمستان، ایجاد خشکی و ترک روی پوست، ازجمله لب‌هاست. اگر تا به حال یک روز کامل با لبی ترک‌خورده و پوسته‌پوسته مواجه بوده‌اید، می‌دانید که این شرایط بسیار آزاردهنده است. اما خوشبختانه محصولی بهداشتی ساخته شده که برای استفاده تمام افراد در تمام فصول مناسب است. بالم لب علاوه بر برطرف کردن خشکی و ترک‌خوردگی لب‌ها، بنا به ویژگی‌های اختصاصی خود، مزایای دیگری نیز برای سلامت یا زیبایی لب به همراه دارد. در ادامه مقاله درباره انواع و کاربردهای این محصول بخوانید.

بالم لب چیست

بالم لب چیست؟

بالم لب یک ماده موم‌‌مانند نرم است که برای تسکین خشکی یا ترک‌خوردگی لب از آن استفاده می‌کنیم. این بالم‌ها حاوی یک ماده مؤثره مرطوب‌کننده (مانند وازلین، شی باتر یا لانولین) هستند که مانع از دست دادن آب می‌شوند. کارکرد اصلی بالم لب، مرطوب‌کردن لب‌ها و ارائه خواص درمانی‌ و ترمیمی است. این ماده موم‌‌مانند به محافظت از لب‌های شما در برابر هوای خشک، باد و به‌ویژه سرما کمک می‌کند. البته استفاده از آن منحصر به فصول سرد نیست و این محصولات در تمام طول سال برای رطوبت‌رسانی به لب‌ها مفید هستند.

آیا بالم لب همان رژ لب است؟

خیر. از رژ لب برای رنگ‌دادن به لب‌ها استفاده می‌شود، در حالی که وظیفه بالم لب آبرسانی و مرطوب‌کردن لب است. در واقع رژ لب یک محصول آرایشی است، اما بالم لب علاوه بر اینکه می‌تواند به زیبایی لب‌ها هم کمک کند، در اصل یک محصول مراقبت از پوست است.

چرا بهتر است از بالم لب استفاده کنیم؟

پوست روی لب‌ها آب کمتری در لایه شاخی (لایه خارجی پوست) دارد و نسبت به پوست گونه‌ها، مقدار اتلاف آب از سطح پوست (TEWL) آن بیشتر است. این امر باعث می‌شود لب‌ها معمولاً خشک و زبر باشند. بنابراین و به طور کلی، بالم لب به لب‌های شما کمک می‌کند تا میزان آب کمتری را از دست بدهند.

ترکیبات تشکیل‌دهنده بالم لب چیست؟

بالم لب ممکن است ترکیبات متفاوتی داشته باشد، اما معمولاً حاوی موادی مانند وازلین یا موم زنبور عسل و همچنین روغن‌های معطر و گاهی اوقات گیاهان دارویی یا ترکیبات دارویی است. علاوه بر این، ممکن است دارای موادی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد که طبق آنچه در مقالات علمی آمده است، به سلامت لب کمک می‌کنند. در فرمولاسیون بعضی از بالم‌های لب از ترکیبات ضد آفتاب نیز استفاده شده است؛ موادی که کمک می‌کنند آفتاب به پوست حساس لب‌ها آسیب نرساند.

برخی ترکیبات موجود در بالم لب کمک می‌کنند آفتاب به پوست حساس لب‌ها آسیب نرساند

اکنون به مهم‌ترین خواص هریک از این ترکیبات تشکیل‌دهنده می‌پردازیم.

ویتامین E

عملکردهای ویتامین E برای پوست بسیار است؛ که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • مرطوب‌کنندگی
  • مبارزه با آسیب‌های پوستی ناشی از پرتو فرابنفش (UV)
  • ضد التهاب
  • نرم‌کننده پوست

روغن بادام

ویژگی‌های روغن بادام برای پوست و لب‌ها قابل توجه هستند:

  • منبع مناسبی از ویتامین‌ها (ویتامین E، نیاسین، ریبوفلاوین)
  • ترکیبات منحصر به‌فرد غیر سمی، غیر تحریک‌کننده و غیر حساسیت‌زا
  • خاصیت نرم‌کنندگی و جوان‌کنندگی پوست
  • پیشگیری از آسیب ساختاری ناشی از تابش پرتو فرابنفش (UV)
  • جذب سریع توسط پوست

وازلین (پترولاتوم)

پترولاتوم یک روغن غیر قطبی بسیار ایمن است که از آن به عنوان پایه ترکیبات تشکیل‌دهنده در پمادها و لوازم آرایشی استفاده می‌شود. وازلین:

  • یک مرطوب‌کننده پرکاربرد است که عمدتاً از هیدروکربن‌های آلیفاتیک (غیرحلقوی) با زنجیره بلند تشکیل شده است.
  • اتلاف آب از سطح پوست (TEWL) در پوست سالم و ملتهب را کاهش می‌دهد.
  • دارای فعالیت ضد میکروبی است.

عسل

عسل ماده‌ای بی‌نظیر برای ترمیم بسیاری از آسیب‌های پوستی است.

  • ماهیت فیزیکوشیمیایی عسل آن را به یک پانسمان ایده‌آل برای زخم تبدیل می‌کند که می‌تواند بافت آسیب‌دیده را مرطوب کرده، با عفونت‌های میکروبی مقابله کند و التهاب را تسکین دهد.
  • عسل برای مراقبت از پوست بسیار مناسب است و به نظر می‌رسد استفاده منظم از آن، پوست را جوان نگه می‌دارد و روند تشکیل چین و چروک را کند می‌کند.
  • عسل جاذب رطوبت (هیگروسکوپیک)، ضد باکتری و ضد قارچ است، پوست را تغذیه می‌کند و در تنظیم pH اسیدی ملایم لایه محافظ فوقانی پوست نقش دارد.
  • خاصیت جذب‌کنندگی و نگهداری رطوبت (هومکتانت) در عسل، آن را به ماده‌ای مناسب برای استفاده در محصولات مرطوب‌کننده تبدیل می‌کند. عملکرد مرطوب‌کنندگی و ضد تحریک‌کنندگی آن نیز باعث التیام اثر عوامل مسدود‌کننده تابش در محصولات مراقبت از پوست و ضد آفتاب می‌شود.

عسل ماده‌ای بی‌نظیر برای ترمیم بسیاری از آسیب‌های پوستی است.

شی باتر (کره شی)

شی باتر سطح بسیار بالایی (5 تا 15 درصد) از ترکیبات لیپیدی غیر صابونی دارد و به همین دلیل ترکیبی محبوب در فرمولاسیون محصولات آرایشی و مراقبت از پوست است. همچنین منبعی غنی از ویتامین E (یک آنتی‌اکسیدان طبیعی) محسوب می‌شود.

  • خشکی پوست را برطرف می‌کند: شی باتر حاوی اسیدهای چرب است که پوست را چرب کرده و سدی ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود رطوبت داخل پوست باقی بماند.
  • التهاب را کاهش می‌دهد: کره شی حاوی مواد ضد التهابی است که تورم و قرمزی پوست را کاهش می‌دهند. افراد از شی باتر برای درمان هرگونه التهاب پوستی استفاده می‌کنند؛ از آفتاب‌سوختگی و ترک‌خوردگی لب گرفته تا پوستی که به لایه‌برداری اسیدی یا اسکراب بیش از حد واکنش نشان داده باشد.
  • از آسیب سلولی پیشگیری می‌کند: شی باتر خواص آنتی‌اکسیدانی دارد. این ماده حاوی دو آنتی‌اکسیدان است: ویتامین A و ویتامین E.
  • پوست را نرم می‌کند: غلظت بالای اسیدهای چرب و ویتامین‌ها، شی باتر را به یک ماده آرایشی ایده‌آل برای نرم‌کردن پوست تبدیل کرده است.

آلوورا

تقریباً محال است موضوع مراقبت پوست باشد و از خواص آلوورا صحبتی به میان نیاید؛ آلوورا:

  • ترمیم‌کننده زخم است.
  • هنگام قرارگرفتن در معرض تابش پرتو فرابنفش و گاما در حفظ سلامت پوست مؤثر است.
  • عملکرد ضد التهابی دارد.
  • دارای فعالیت ضد ویروسی و ضد توموری است.
  • اثر مرطوب‌کنندگی و ضد پیری دارد: آلوورا فیبروبلاست را تحریک می‌کند تا فیبرهای کلاژن و الاستین تولید کند. این امر باعث کشسانی بیشتر پوست و کاهش چین و چروک می‌شود. همچنین، با به‌هم چسباندن سلول‌های جداشده اپیدرم، روی پوست انسجام ایجاد می‌کند و موجب نرم‌شدن پوست می‌شود.
  • اثر ضدعفونی‌کننده دارد. آلوورا حاوی 6 عامل ضد عفونی‌کننده است. همه آن‌ها روی قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها اثر مهاری دارند.

کره کاکائو

مشخصاً، آنتی اکسیدان‌های موجود در کاکائو با خنثی‌کردن استرس اکسیداتیو، که عامل اصلی تخریب ساختار و پیری زودرس پوست است، از درون از پوست محافظت می‌کنند.

پروتئین شیر

پروتئین هیدرولیز‌شده شیر به طور گسترده‌ای به عنوان نرم‌کننده در صنعت آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

از آنجایی که پروتئین شیر توانایی خوبی برای نفوذ به پوست دارد، می‌تواند به بازسازی سلول‌های پوست کمک کند. همچنین به علت خاصیت دوگانه‌دوستی آمینواسید‌های شیر (برقراری پیوند با آب و چربی)، این مواد می‌توانند به آلودگی‌ها و سلول‌های مرده متصل شده و سپس به وسیله آب شسته شوند. پروتئین شیر رطوبت پوست را حفظ کرده و واکنش‌های آلرژیک را کاهش می‌دهد. همچنین، با ایجاد یک لایه بر روی پوست، از تبخیر آب جلوگیری می‌کند. همه این موارد منجر به صیقلی و مرطوب شدن پوست لب می‌شوند.

فواید بالم لب

  • مرطوب‌کردن لب‌های خشک: اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که از ترک‌خوردگی و سوزش لب رنج می‌برید، باید همیشه لب‌هایتان را مرطوب نگه دارید. استفاده منظم از بالم لب به بازگرداندن رطوبت طبیعی لب و تغذیه طبیعی آن کمک می‌کند.
  • التیام لب‌های ترک‌خورده: یکی از بزرگ‌ترین فواید استفاده از بالم لب این است که به بهبود و درمان ترک‌های لب کمک می‌کند. اگر از بالم لب مرتب استفاده کنید، پوست لب شما سریع‌تر بهبود می‌یابد. زمانی که این محصول کرمی را استفاده می‌کنید، از داشتن لبی نرم‌تر و صاف‌تر لذت خواهید برد.
  • محافظت در برابر آفتاب: بالم لب محصولی است که در تمام فصول سال، ازجمله تابستان، از آن استفاده می‌شود. یکی از فواید استفاده از بالم لب این است که یک سد محافظتی اطراف لب‌های شما ایجاد می‌کند و به این ترتیب، از آن‌ها در برابر پرتوهای شدید UV محافظت می‌کند.
  • قرارگرفتن مداوم در معرض پرتو فرابنفش: این کار ممکن است رنگدانه‌های پوستی روی لب و اطراف آن را افزایش دهد (هایپرپیگمنتاسیون) و باعث خشکی پوست لب نیز بشود. استفاده از بالم لب از لب‌ها محافظت کرده و آن را تغذیه می‌کند.
  • لایه‌برداری: بسیاری از بالم‌های لب می‌توانند با برداشتن پوست‌های مرده از روی لب، لایه‌برداری ملایمی انجام دهند. نتیجه این کار داشتن لب‌هایی سالم است که لایه‌ای از پوسته مرده روی آن نیست. پوست مرده لب را خراب می‌کند و باعث می‌شود لب بسیار کدر به نظر برسد. لایه‌برداری لب به رفع این مشکل کمک می‌کند.
  • ظاهر حجیم‌تر: استفاده از بالم لب می‌تواند لب‌های شما را حجیم‌تر و شاداب‌تر نشان دهد. زمانی که لب‌ها خشک هستند، کوچک‌تر به نظر می‌آیند.

مرطوب کردن لب های خشک از فواید بالم لب است

انواع بالم لب چه تفاوتی باهم دارند؟

لب‌هایتان را غنچه کنید! می‌بینید که آن‌ها به رطوبت نیاز دارند؛ به‌خصوص در زمستان‌های سخت و تابستان‌های گرم. بنابراین نیاز است تا زودتر یک بالم لب انتخاب کنید. اما انواع بالم لب کدامند و چه ویژگی‌هایی دارند؟

  • بالم لب با عطر و اسانس دلخواه: با استفاده از یک بالم لب طعم‌دار احساس می‌کنید خوراکی مورد علاقه‌تان را می‌خورید! می‌توانید طعم‌های تمشک، وانیل، نعناع، نارگیل، انبه و حتی طعم‌های خاص مانند کوکاکولا یا موهیتو را امتحان کنید. این نوع بالم‌ها معمولاً در مرطوب نگه‌داشتن لب‌های شما چندان خوب عمل نمی‌کنند، اما به عنوان هدیه یا جوایز شرکتی انتخاب‌های خوبی هستند.
  • SPF‌ (فاکتور محافظت در برابر نور خورشید): اگر به دنبال بالم لبی باشید که در برابر پرتوهای فرابنفش از لب‌های شما محافظت کند، باید محصولی با حداقل SPF 30 انتخاب و قبل از بیرون‌رفتن از آن استفاده کنید. با این کار، از لب‌هایتان در برابر علائم پیری و سرطان لب نیز محافظت کرده و از خشک‌شدن آن‌ها جلوگیری می‌کنید.
  • بالم لب رنگی: اگر حوصله رژ لب زدن ندارید، بالم لب رنگی بهترین انتخاب برای شما است. این بالم لب کمی رنگ به لب‌هایتان می‌بخشد و باعث می‌شود بتوانید تا حدی رنگ‌پریدگی یا تیرگی لب را بپوشانید.
  • بالم لب حجم‌دهنده: بالم لب یا برق لب‌های حجم‌دهنده حاوی ماده خاصی هستند که باعث می‌شود لب‌هایتان حجیم‌تر به نظر آیند. متخصصان پوست هشدار می‌دهند در استفاده از این محصول آرایشی باید احتیاط کنید زیرا ممکن است محرک‌هایی مانند فلفل چیلی داشته باشند.
  • بالم لب درمانی: نیازی نیست بالم لب درمانی را بارها و بارها استفاده کنید. در واقع، متخصصان پوست توصیه می‌کنند از این نوع بالم لب فقط صبح‌ها هنگام بیدارشدن از خواب، بعد از خوردن یا نوشیدن و شب قبل از خواب استفاده کنید.
  • بالم لب براق‌کننده: می‌توانید از بالم لب براق‌کننده استفاده کنید تا کمی درخشش در لبخندتان ایجاد شود.
  • بالم لب ارگانیک: همان‌طور که از نام آن مشخص است، بالم لب ارگانیک از مواد طبیعی ساخته شده است. ازجمله این مواد می‌توان به موم زنبور عسل، کره کاکائو، اکالیپتوس، آلوورا، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E اشاره کرد. این بالم‌های لب دوست‌دار محیط‌زیست نیز هستند؛ این موضوع خبر خوبی هم برای لب شما و هم برای کره زمین است.

بالم های لب ارگانیک دوستدار محیط زیست نیز هستند

کلام آخر

عادت انتخاب محصولات مربوط به لب از هر برندی را کنار بگذارید و ابتدا ترکیبات تشکیل‌دهنده آن را بررسی کنید. ارزشش را دارد که برای محصولی مؤثرتر که چرخه ناخوشایند ترک خوردن، پوسته‌پوسته شدن و خشکی لب را پایان دهد، کمی آگاهانه‌تر و حتی کمی بیشتر هزینه کنید.

از تجربه خودتان بگویید

آیا شما هم تا به حال از بالم لب استفاده کرده‌اید؟ آیا شاهد اثربخشی آن بوده‌اید؟ اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید با ما به اشتراک بگذارید.

 

منابع:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31571236
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20129403
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34056853
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31990110
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26431582
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24305429
/https://health.clevelandclinic.org/shea-butter-benefits
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2763764
https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-954/vitamin-e
https://cosmetics.specialchem.com/inci-ingredients/hydrolyzed-milk-protein

5/5 - (13 امتیاز)