9 خاصیت روغن جوجوبا برای مو و روش استفاده از آن

امروزه می توانید در بسیاری از محصولات مورد استفاده در حوزه زیبایی و سلامت مو، ترکیبات روغن جوجوبا را مشاهده کنید. برای آشنایی بیشتر با خواص روغن جوجوبا برای مو و روش های استفاده از آن برای مو، در ادامه با ما همراه باشید.

خواص روغن جوجوبا برای مو

روغن جوجوبا چیست؟

روغن جوجوبا صمغی روغنی است که از دانه های گیاه جوجوبا به دست می آید. گیاه جوجوبا، از درختچه های بومی جنوب شرقی آمریکاست. این گیاه در صحراهای منطقه آریزونا، کالیفرنیای جنوبی و مکزیک رشد می‌کند.

از سال ۱۹۷۰ شرکت های تولید کننده، شروع به استفاده از این گیاه و اضافه کردن روغن آن به محصولات آرایشی کردند. اثرات این گیاه، باورنکردنی و دارای کاربردهای بسیاری است که معروف ترین آن ها استفاده در محصولات پوست، مو و ناخن است.

چرا از روغن جوجوبا برای موهایمان استفاده می کنیم؟

روغن جوجوبا ساختاری روغنی دارد و به همین دلیل می توان از آن به عنوان مرطوب کننده استفاده کرد. شما می توانید با اضافه کردن آن به نرم کننده، از خشکی، شکنندگی و موخوره جلوگیری کنید. روغن جوجوبا با مرطوب کردن پوست سر، درمانی موثر در رفع شوره سر محسوب می شود.

جوجوبا به عنوان منبعی غنی از ویتامین C، ویتامین B، ویتامین E، مس و روی، برای تغذیه موها بسیار حائز اهمیت است. خواص تقویتی روغن جوجوبا ، می تواند از ریزش موها جلوگیری و باعث ضخیم و پرپشت شدن آن ها شود. همچنین این روغن با آبرسانی فولیکول های مو، از خشکی و ریزش مو جلوگیری می کند.

وقتی می خواهید موهایتان را بلند کنید، مواردی که برایتان مهم است جلوگیری از موخوره، مبارزه با شوره سر و همچنین درخشش و نرمی بیشتر موهاست. روغن جوجوبا تقریبا تمامی این خواسته ها را برای شما برآورده می کند.

۱) مرطوب کردن موها

آبرسانی موها یکی از مهم ترین خواص روغن جوجوبا است.

براساس این مقاله علمی آبرسانی موها یکی از مهم ترین خواص روغن جوجوبا برای مو است. ۹۸٪ ساختار جوجوبا روغن های تک غیر اشباع و ۲٪ آن روغن های اشباع شده است. به همین دلیل روغن جوجوبای غنی از مواد مغذی، از طریق نفوذ به فیبرهای مو، خاصیت مرطوب کنندگی و نرم کنندگی دارد.

اگر قبل از حمام، روغن را به موهایتان بزنید، مانع این می شوید که شامپو، تمام چربی های طبیعی مو را بشوید و آنها را از بین ببرد. می توانید از روغن جوجوبا پس از حمام (وقتی موهایتان هنوز نمناک است) استفاده کنید. این کار از موهایتان محافظت می کند.

همچنین می‌توانید برای رطوبت رسانی عمقی، رفع خشکی و وزی مو از محصولات مراقبت از مو مانند شامپو و یا ماسک مو حاوی روغن جوجوبا استفاده کنید.

۲) حفظ تعادل طبیعی پوست سر

ساختار مولکولی جوجوبا تقریبا مشابه سبوم (چربی طبیعی، که رطوبت پوست را حفظ می کند) عمل می کند، به همین دلیل، بدون این که تعادل طبیعی پوست سر را به هم بزند و یا ظاهری چرب و روغنی به آن بدهد، به ساقه موها آبرسانی می کند.

۳) کنترل شوره سر

روغن جوجوبا به دلیل داشتن خواص ضد باکتری، رشد باکتری ها را در فولیکول های مو کنترل کرده و احتمال ایجاد شوره را تا حد زیادی کاهش می دهد.

۴) ترمیم آسیب های حاصل از حرارت و حالت دادن مو

یکی از فواید جوجوبا برای سلامت مو، ترمیم آسیب دیدگی تارهای مو در اثر حرارت و حالت دادن است. جوجوبا ترک ها و منافذ کوتیکول مو را پر کرده و مانع ایجاد موخوره می شود. علاوه بر این، روغن جوجوبا دارای خواص آرامش‌بخش است که باعث نرمی تارهای مو و درخشندگی آن ها می شود. همچنین این روغن حالتی ابریشمی به موهایتان می دهد.

۵) تنظیم تولید سبوم

روغن جوجوبا برای تنظیم تولید سبوم

ریشه موها در پوست سر قرار دارند و میزان بلندی موهایتان، تحت تاثیر سلامتی پوست سر شماست. یکی از عملکردهای پوست سر، تولید سبوم(چربی طبیعی سر) است که کمک می کند موهایتان مرطوب و سالم بمانند. اگر پوست سر به مقدار کافی سبوم تولید نکند موها دچار پژمردگی، خشکی، موخوره و ریزش زودرس می شوند.

از سوی دیگر اگر سبوم بیش از حد نیاز تولید شود باعث پوسته پوسته شدن پوست سر و چربی اضافی مو می شود. به همین دلیل برای کنترل تولید سبوم، به خصوص وقتی که به میزان کافی تولید نمی شود، می توانید به طور منظم، با چند قطره روغن جوجوبا پوست سرتان را ماساژ دهید تا مرطوب بماند.

۶) تمیز و سالم نگه داشتن پوست سر

یکی دیگر از فواید روغن جوجوبا برای مو تنظیم چربی پوست سر و مراقبت از آن است. وقتی تولید سبوم پوست سر بیش از حد معمول باشد، سبوم اضافه، سفت شده و شکلی مومی به خودش می گیرد. این وضعیت فولیکول ها را مسدود کرده و رشد مو را متوقف می کند. برای جلوگیری از این اتفاق، مقدار کمی از روغن جوجوبا را روی پوست سرتان بمالید تا مواد روغنی/ مومی آن را جدا کرده و پوست را تمیز کند.

۷) مبارزه با عفونت پوست سر

خواص آنتی اکسیدان روغن جوجوبا با باکتری های پوست سر و سایر عفونت های قارچی آن، که مانع رشد یا ایجاد آسیب در مو می شوند، مبارزه می کند. اگر پوست سرتان تمیز و سالم باشد، می توانید مطمئن شوید که موهایتان در بهترین وضعیت خود می مانند.

۸) تغذیه موهای خشک

روغن جوجوبا نه تنها برای پوست سر، بلکه برای خود موها نیز مفید است. ویتامین های موجود در این روغن، موها را تغذیه کرده و با حفظ رطوبت، نرمی و لطافت، درخشش موهای شما را ماندگارتر می کند. برای جلوگیری از شکنندگی موها و ایجاد موخوره، می توانید از این روغن روی نوک موهایتان نیز استفاده کنید.

۹) افزایش رشد مو

از نظر بسیاری از خانم ها افزایش رشد مو و رویش مجدد موهای ریخته شده بهترین فایده روغن جوجوبا برای مو است. بارزترین نتیجه سلامت مو و پوست سر، رشد و حفظ بلندی موهاست. این روغن به رشد مجدد موهای افرادی که در معرض طاسی هستند نیز کمک می کند.

به دلیل ویژگی های مشترک روغن جوجوبا و سبوم، جوجوبا درست مثل یک چربی طبیعی روی پوست سر عمل می کند. می توانید مطمئن باشید که موهایتان در بهترین حالت و بیشترین حد خود رشد کرده و پس از بلند شدن نیز سلامتی خود را حفظ می کنند.

نحوه استفاده از روغن جوجوبا برای مو

نحوه ی استفاده از روغن جوجوبا

ماساژ منظم با روغن گرم شده: چند قاشق غذاخوری روغن جوجوبا را به وسیله ی بخار آب، گرم کنید. به مدت پنج دقیقه روغن را به صورت دورانی روی پوست سر ماساژ داده و سپس موهایتان را با شامپو بشویید.

1) استفاده به همراه روغن های دیگر

چند قطره روغن جوجوبا را با روغن نارگیل، زیتون یا بادام مخلوط کنید. چند قطره از مخلوط را روی کف سرتان ماساژ دهید. این کار را ترجیحا هر روز عصر انجام دهید.

2) مخلوط کردن با محصولات مراقبت از مو

  • چند قطره روغن جوجوبا به اسپری نرم کننده و حالت دهنده ی موهایتان اضافه کنید.
  • چند قطره روغن جوجوبا به محصولی که به عنوان نرم کننده قوی استفاده می کنید (مثل ماسک مو) اضافه کنید.

به این ترتیب ضمن تغذیه موها، به ترمیم آن ها نیز کمک می کنید.

3) محصولی بخرید که حاوی روغن جوجوبا باشد

راحت ترین راه برای بهره بردن از خواص روغن جوجوبا استفاده از شامپو یا نرم کننده هایی ست که حاوی این روغن هستند.

نوبت شما

شما تا چه اندازه با فواید روغن جوجوبا برای مو آشنا هستید؟ چه تجربه ای از مصرف آن دارید؟ نظرات خود را در این باره، با ما و دیگران به اشتراک بگذارید…

منابع:

hort.purdue.edu/newcrop/afcm/jojoba.html
sidemast.org/download/sidemast_20140401124048.pdf
jjees.hu.edu.jo/files/VOL4/4-%20ms8%20mod.pdf
https://www.coilsandglory.com/5-benefits-of-jojoba-oil-on-natural-hair

4.5/5 - (22 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها