15 گیاه طبیعی برای افزایش رشد مو و ضخامت آن + روش استفاده

فکر می‌کنید گیاهان دارویی توانایی حل کردن مشکلات مو را دارند؟ از گذشته‌های دور تا به امروز، طبیعت منشأ بسیاری از راهکارهای مؤثر زیبایی بوده است. استفاده از گیاهان یکی از راه‌حل‌های طبیعی برای درمان انواع بیماری‌ها است. از درمان پوست خشن و زبر گرفته تا درمان خشکی پوست سر. اما بهتر است بدانید که گیاهان دارویی به رشد مو نیز کمک می‌کنند. در این مقاله، 15 گیاه دارویی برای افزایش رشد مو را به شما معرفی می‌کنیم. با کمک این گیاهان، موهایی سالم و پرپشت خواهید داشت.

افزایش رشد مو

1. جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا به دلیل تأثیری که در تحریک جریان خون و بهبود گردش خون دارد، معروف است. این گیاه جریان خون را در فولیکول مو افزایش می‌دهد و رشد مو را تقویت می‌کند.

شما می‌توانید جینکو بیلوبا را به‌صورت موضعی مصرف کنید، اما بهتر است دم‌نوش آن را بنوشید؛ زیرا این گیاه مانند بسیاری از گیاهان دارویی دیگر، در صورت هضم در سیستم گوارش، خواص خود را بهتر نشان می‌دهد و تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

همچنین، می‌توانید این گیاه را به‌عنوان مکمل مصرف کنید. به ویژه اگر به نوعی از بیماری مبتلا هستید که بر فولیکول مو اثر می‌گذارد. بر اساس پژوهش‌های منتشر شده در نشریه بین‌المللیPharmTech ، مصرف این گیاه به رشد مجدد مو کمک می‌کند، زیرا بر تکثیر و کاهش آپوپتوز (مرگ) سلول‌های موجود در فولیکول مو اثر می‌گذارد.

بنابراین جینکو بیلوبا قابلیت آن را دارد که به‌عنوان تقویت‌کننده مو پیشنهاد شود.

2. رزماری

رزماری اغلب به شکل روغن استفاده می‌شود. روغن رزماری خالص یا ترکیب آن با روغن زیتون به گردش خون کمک می‌کند و رشد مو را افزایش می‌دهد. مزیت دیگر این گیاه، جلوگیری از سفید شدن زودرس مو است.

ماساژ دادن آرام مو با روغن های ولرم یکی از  راهکارهای ساده برای افزایش رشد مو است.

علاوه بر این، رزماری مرطوب‌کننده‌ای عالی است. بنابراین می‌توانید از آن برای درمان خشکی پوست سر و پوسته پوسته شدن آن که از رشد مجدد موها جلوگیری می‌کند استفاده کنید. بر اساس تحقیقی که در مجله «تحقیقات فیتوتراپی» منتشر شده است، مصرف موضعی رزماری روی پوست موش‌‌ها، از تولید اضافی هورمون تستوسترون جلوگیری می‌کند و رشد مو در آن ناحیه را بهبود می‌بخشد.

3. نعناع فلفلی

نعناع فلفلی، گیاه دارویی دیگری است که با التیام پوست سر، به رشد مو کمک می‌کند. این گیاه علاوه بر اینکه پوست تحریک‌شده و آسیب‌‌دیده را مرطوب کرده و التیام می‌دهد، فولیکول‌های مو را نیز تحریک می‌کند.

پوست سر سالم، بستر اصلی رشد مو است؛ بنابراین برای تقویت رشد مو، گیاهانی که به‌طور خاص به تقویت پوست سر کمک می‌کنند را دست کم نگیرید. نعناع فلفلی غالباً به شکل روغن و به‌طور مستقم روی پوست سر استفاده می‌شود. همچنین، این گیاه ماده تشکیل دهنده برخی محصولات مراقبت از مو است.

نعناع فلفلی به‌شکل دم‌نوش نیز مصرف می‌شود. تحقیقی که در نشریه تحقیقات سم‌شناسی منتشر شده، نشان می‌دهد که مصرف روغن نعناع فلفلی، پس از گذشت یک ماه، به رشد موی 92 بیمار کمک کرده است.

4. آلوئه ورا

آلوئه ورا برای رشد مو

ژل آلوئه ورا غالباً در حالت‌دهنده‌های مو به کار می‌رود. این ژل تعادل pH پوست سر را بازیابی و در نتیجه رشد مو را تقویت می‌کند. همچنین، استفاده از این گیاه، راه ‌حلی عالی برای مرطوب کردن پوست سر است؛ زیرا ژل آلوئه‌ورا یک آب‌رسان بسیار قوی است.

برای دستیابی به نتایج بهتر استفاده از آلوئه ورا برای مو، می‌توانید این ژل را به‌طور مستقیم روی پوست سرتان بمالید و آن را ماساژ دهید. همچنین، می‌توانید با این ژل محلول شست‌وشوی آلوئه‌ورا بسازید. همان طور که نشریه بین‌المللی PharmTech گزارش می‌دهد، به طور سنتی، از ژل آلوئه‌ورا برای تقویت رشد مو پس از ریزش موی ناشی از آلوپسی (طاسی) استفاده می‌کنند.

استفاده از گیاه آلوئه‌ورا یکی از 10 راه موثر برای تقویت موی سر است.

5. گیاه دم اسب

گیاه دم اسب، یکی از گیاهان دارویی است که شهرت زیادی بین مردم ندارد، اما یکی از پرمصرف‌ترین گیاهان در تولید محصولات مراقبت از مو است. شهرت این گیاه بین تولیدکنندگان محصولات مراقبت از مو، به‌دلیل خواص آن در بهبود استحکام مو و استخوان‌ها است.

گفتنی است که سیلیس موجود در گیاه دم اسب، عامل به‌ وجود آورنده این خواص است. گیاه دم اسب با کاهش شکنندگی مو، به حفظ آن کمک می‌کند و به همین دلیل، در کاهش ریزش مو بسیار مؤثر است. برای استفاده از فواید این گیاه، می‌توانید آن را به‌عنوان مکمل مصرف کنید یا از محصولاتی استفاده کنید که حاوی این گیاه هستند.

به گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، هنگام مصرف فرآورده‌های خوراکی گیاه دم اسب، باید حتماً به مقدار کافی مایعات بنوشید؛ چرا که این گیاه ادرارآور است.

6. اسطوخودوس

این گیاه دارویی محبوب، خاصیت ضد باکتریایی دارد. به همین علت، پوست سر را از هرآنچه که مانع رشد مو می‌شود، پاک‌سازی می‌کند. اگر روی پوست سرتان مقدار زیادی انگل، قارچ یا موارد نامطلوب دیگر وجود داشته باشد، رشد مو تقریباً غیرممکن می‌شود.

اسطوخودوس معمولاً به شکل روغن و به صورت موضعی به کار می‌رود، اما می‌توانید دم‌نوش آن را نیز بنوشید. علاوه بر این، بسیاری از برندهای مشهور محصولات مراقبت از مو، از اسطوخودوس استفاده می‌کنند.

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند اعلام می‌کند: «طبق مطالعه‌ای که برای بررسی اثر اسانس‌های روغنی اسطوخودوس و رزماری بر رویش مجدد موهای 86 بیمار مبتلا به “آلوپسی آره آتا” یا “ریزش موی سکه‌ای” (یک بیماری خود ایمنی است و باعث ریزش موها به صورت ناحیه‌ای می‌شود) صورت گرفت؛ نتیجه گرفته شد که رشد مجدد موی افرادی که پوست سرشان را روزانه و به مدت 7 ماه با اسطوخودوس و سایر اسانس‌های روغنی ماساژ دادند، در مقایسه با افرادی که پوست سرشان را بدون اسانس های روغنی ماساژ دادند، به طور قابل ملاحظه ای بیشتر بوده است.»

7. گزنه

استفاده از گزنه برای ریزش مو بسیار موثر است؛ زیرا گردش خون را در پوست سر افزایش می‌دهد و همچنین، ساقه مو را تقویت و مستحکم می‌کند. می‌توانید گزنه را آسیاب کنید تا به حالت خمیری درآید؛ سپس این خمیر را با روغن زیتون مخلوط کنید و آن را روی موهایتان بمالید.

این گیاه از ریزش مو جلوگیری می‌کند، گردش خون را بهبود می‌بخشد و آسیب و شکستگی موها را کاهش می‌دهد.

8. جینسنگ

جینسنگ یکی از گیاهان دیگری است که معمولاً در محصولات مراقبت از مو یافت می‌شود. این گیاه به‌دلیل تحریک گردش خون، برای رشد مو مفید شناخته شده است. جنسینگ همچنین تار‌های مو را تقویت می‌کند؛ بنابراین در نگهداری مو مؤثر است. پژوهشی که در سایت PMC اروپا منتشر شده، نشان می‌دهد که عصاره جینسنگ تأثیر مثبتی بر ترمیم فولیکول مو دارد.

9. گیاه نخل اره‌ای (ساو پالمتو)

این گیاه، از بروز عدم تعادل هورمونی که منجر به توقف رشد مو می‌شود، جلوگیری می‌کند. به همین علت، این گیاه از نظر عملکرد شبیه گزنه است. برای افزایش تأثیر، می‌توانید این دو گیاه را با یکدیگر ترکیب و به‌صورت موضعی به کار ببرید تا هم از ریزش مو جلوگیری کنید و هم رشد موهایتان را بهبود دهید.

نخل اره‌ای تولید بیش از حد دی هیدروتستوسترون (DHT) را کنترل می‌کند. این هورمون باعث طاسی با الگوی مردانه و زنانه (آلوپسی آندروژنیک) می‌شود. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که عصاره گیاه نخل اره‌ای، اتصال دی هیدروتستوسترون به گیرنده‌های آن را مهار می‌کند؛ در نتیجه، مانع عملکرد آن می‌شود و این ترکیب قوی را می‌شکند.

10. چای سبز

آنتی‌اکسیدان‌ها و کافئین، ریزش مو را کاهش و ضخامت مو را افزایش می‌دهند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که پلی فنول‌ها با اثر آنتی‌اکسیدانی خود، از تشکیل هورمون دی هیدروتستوسترون جلوگیری می‌کنند.

چای سبز منبع خوبی از پانتنول است. این ماده اغلب در شامپوها و نرم‌کننده‌ها برای تقویت مو به کار می‌رود. همچنین، چای سبز حاوی اسید آمینه‌های خاصی به نام تئانین است. تئانین به همراه پانتنول ساقه مو را تقویت و از موخوره جلوگیری می‌کند.

به علاوه، چای سبز تقویت کننده و قابض است. به همین دلیل با حفظ رطوبت مو، درخشندگی و شفافیت آن را افزایش می‌دهد. ویتامین C طبیعی موجود در چای سبز، مو و پوست سر را از آسیب‌های ناشی از آفتاب محافظت می‌کند. اگر به مشکلات مربوط به پوست سر مانند پسوریازیس یا شوره دچار هستید، چای سبز راه‌حل مناسب شما است.

11. گل همیشه بهار (گیاه کالندولا)

گل همیشه بهار (کالندولا) سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که التهاب را رفع می‌کنند. این گیاه تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و کلاژن نیز گردش خون را در پوست سر بهبود می‌بخشد و رشد مو را تقویت می‌کند.

گل همیشه بهار، استحکام و خاصیت ارتجاعی ساقه مو را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید این گیاه را به ‌تنهایی یا با روغن‌های حامل مرطوب‌کننده استفاده کنید. روغن‌ حامل برای رقیق کردن اسانس روغنی و تسهیل انتقال آن به پوست به کار می‌رود.

به طور کلی، کالندولا مو و پوست سر را تغذیه می‌کند، تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و گردش خون را بهبود می‌بخشد.

12. بابونه

بابونه به عطر آرامش‌بخشش مشهور است. اگرچه بابونه معمولاً به‌عنوان دم‌نوش مصرف می‌شود، اما می‌توان از آن به‌صورت موضعی برای مراقبت از موها استفاده کرد. از جمله خواص شناخته شده بابونه، تغذیه و ترمیم پوست سر و تقویت رشد مو است.

همچنین، این گیاه یک هایلایت کننده طبیعی است و رنگ‌هایی روشن در موها ایجاد می‌کند. می‌توانید پس از شستن موها و استفاده از نرم کننده، موهایتان را با بابونه دم شده شست‌وشو دهید. بابونه دم شده، پوست سر را تسکین می‌دهد و ریشه‌های آن را تغذیه می‌کند.

13. حنا

حنا معمولاً برای رنگ کردن مو به کار می‌رود، اما خاصیت آن فقط در رنگ خلاصه نمی‌شود. تحقیقات نشان می دهند، این گیاه با خواص ضد باکتریایی، ضد میکروب و قابض، برای سلامت کلی موها بسیار مفید است. حنا همچنین پوست سر را از چربی‌های اضافی پاک‌سازی کرده و از گرفتگی منافذ آن جلوگیری می‌کند.

برگ‌های حنای پودر شده را با آب مخلوط کنید؛ سپس خمیر به دست آمده را روی موهای خود بمالید. پس از چند ساعت موهایتان را با آب بشویید. حنا مشکل موهای چرب را حل می‌کند، pH پوست سر را به حالت عادی باز می‌گرداند و آسیب‌های آن را ترمیم می‌کند.

14. آویشن

آویشن گیاهی سرشار از پتاسیم، منیزیم و سلنیوم است. این گیاه فولیکول مو را تحریک و رشد مو را تقویت می‌کند. از خواص آویشن همچنین می‌توان به خاصیت ضدعفونی‌کننده و ضدقارچ اشاره کرد. به همین دلیل، به حفظ سلامت پوست سر کمک می‌کند.

می‌‌توانید روغن آویشن را پیش از مصرف با روغن حامل مخلوط کنید. همچنین می‌توانید موهایتان را با آویشن دم شده بشویید. به این منظور، آویشن را در آب دم کنید؛ سپس مایع به دست آمده را صاف کنید و زمانی که خنک شد، موهایتان را با آن بشویید.

15. جعفری

جعفری تولید کراتین و کلاژن پوست سر را تقویت می‌کند. لازم به ذکر است که وجود هردوی این مواد برای رشد مو ضروری است. این گیاه گردش خون را بهبود می‌بخشد و رشد مجدد مو را تقویت می‌کند. جعفری ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که با رادیکال‌های آزادی که به مو آسیب می‌زنند، مبارزه می‌کند.

همچنین، این گیاه ساخت ملانین را افزایش می‌دهد. ملانین رنگدانه‌ای است که مو را در برابر آسیب‌های ناشی از آفتاب محافظت می‌کند. جعفری را در آب بجوشانید و مایع به‌دست آمده را به‌عنوان شست‌وشو دهنده گیاهی استفاده کنید.

همچنین، می‌توانید جعفری را آسیاب کنید و با افزودن آب، آن را به شکل خمیر در آورید؛ سپس، به عنوان ماسک موی جعفری از آن استفاده کنید.
هشدار: زنان باردار باید از خوردن مقادیر زیاد جعفری پرهیز کنند.

در این مطلب 15 گیاه مؤثر برای رشد و تقویت مو را به شما معرفی کردیم. اگر می‌خواهید موهایی سالم و پرپشت داشته باشید، یک یا دو مورد از این درمان‌های طبیعی را انتخاب کنید و آن را به روشی که خواندید انجام دهید. بعد از چند ماه، تأثیر تلاش‌های خود را خواهید دید.

شما کدام راه را برای بهبود رشد مو خود انتخاب می‌کنید؟ دلیل این انتخاب چیست؟ مشتاق خواندن نظراتتان هستیم.

4.3/5 - (124 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها