روش استفاده، کاربرد، مزایا و معایب شامپو خشک چیست؟

فکر کنید می‌خواهید به میهمانی یا یک جلسه مهم بروید و نیاز دارید که موهایتان را بشویید، اما به حمام دسترسی ندارید یا زمانی که در اختیار دارید برای شستشو موهایتان کافی نیست. در این شرایط، شما با یک چالش نسبتاً بزرگ رو‌به‌رو شده‌اید. محصولی به نام شامپو خشک برای حل چنین مشکلاتی طراحی و تولید شده است.

محصولات تجاری متنوعی از قبیل انواع شامپو خشک در دسترس هستند

در شرایطی که محصولات تجاری متنوعی از قبیل انواع شامپو ، صابون ، نرم کننده ، شامپوهای گیاهی و غیره به‌وفور در دسترس مصرف‌کنندگان قرار دارند، این پرسش قدیمی که استفاده از کدام پاک کننده برای شستشوی مو بهتر است، همچنان مطرح می‌شود.

در ادامه به بررسی مزایا و معایب شامپو خشک و نحوه استفاده از آن خواهیم پرداخت.

شامپو خشک چیست؟

این محصول یک شامپوی واقعی نیست؛ در نتیجه موهای شما را واقعاً تمیز نمی‌کند. هدف از استفاده از شامپو خشک، شستن مو نیست.

این شامپو تنها باعث می‌شود تا موها از نظر ظاهری کمتر چرب به نظر برسند. در حقیقت، شما با استفاده از شامپوی خشک فقط محصول دیگری را روی پوست سرتان قرار می‌دهید که در نهایت آن هم باید شسته شود.

دلیل اینکه این محصول شامپو خشک نامیده می‌شود، فقط این است که در دسته محصولات مرتبط با مو قرار دارد و ادعا می‌شود که چربی، روغن، گرد و غبار و سایر آلودگی‌های سطحی مو را کاهش می‌دهد.

برخلاف شامپو های عادی و نرم کننده ها، شامپو خشک را می‌توان روی موهای خشک استفاده کرد (استفاده از شامپو خشک بدون آب). از طرفی دیگر، نیازی به آبکشی سریع آن نیز وجود ندارد.

البته به طور کلی استفاده از این محصول توصیه نمی‌شود زیرا پاکسازی مو عبارت است از تمیز کردن مو و پوست سر؛ کاری که شامپو خشک انجام نمی‌دهد.

وقتی که روی موهایتان شامپو خشک اسپری می‌کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟

پوست سر با فولیکول‌های مو پوشیده شده است. این فولیکول‌ها فقط به رشد موها کمک نمی‌کنند؛ بلکه سبوم نیز تولید می‌کنند. سبوم، یک چربی طبیعی است که پوست سر را نرم کرده و بافت مو را شکل می‌دهد.

سبوم، موها را نیز نرم کرده و از پوست محافظت می‌کند. با تعریق و گذشت زمان، عرق و چربی پوست سر روی سطح تارهای مو تجمع کرده و در نتیجه ظاهری چرب به آن می‌دهند.

شامپو خشک می‌تواند جایگزینی برای شستن، سشوار کشیدن و حالت دادن موها به‌صورت روزانه باشد.

شستن، سشوار کشیدن و حالت دادن موها به‌صورت روزانه می‌تواند وقت زیادی از شما بگیرد. این اقدامات همچنین ممکن است بر سلامت موها نیز اثر منفی داشته باشند (برای مثال شکنندگی و ریزش مو از عوارض صاف کردن مو هستند). اینجاست که شامپوی خشک وارد عمل می‌شود.

در شامپو خشک از الکل یا مواد مؤثر بر پایه نشاسته برای جذب چربی و عرق جمع‌شده روی موها استفاده می‌شود. برطرف کردن چربی سطحی مو، ظاهر تمیزتری به آن می‌دهد. (البته وجود الکل در این محصولات، یکی دیگر از معایب آن است، زیرا الکل باعث خشکی پوست سر و موها می‌شود.)

اکثر شامپوهای خشک همچنین دارای رایحه خوشایندی هستند که باعث می‌شود موهای شما بوی بهتری بگیرند.

چرا شامپو خشک محبوب است؟

دلیل این محبوبیت برای برخی از افراد، صرفه‌جویی در زمان و کم کردن زحمت حالت دادن به موها در صبح است؛ زیرا برای کسانی که موی پرپشت یا فر دارند، شستن و سشوار کشیدن مداوم می‌تواند کار طاقت‌فرسایی باشد. از این‌ رو مصرف این نوع شامپوها برای یک یا دوبار در هفته، همیشه وسوسه‌انگیز است.

شامپو خشک چقدر مؤثر است؟

با توجه به بافت مو، شامپوی خشک ممکن است باعث شود که موی شما کمتر چرب به نظر برسد. اما همانطور که اشاره کردیم، مراقب باشید که واژه « شامپو » در نام این محصول، شما را فریب ندهد. شامپو خشک موهای شما را تمیز نمی‌کند.

تاثیر شامپو خشک بر موهای چرب

شامپوی خشک روی موهایی که به‌طور طبیعی چربی زیادی را در خود نگه می‌دارند، بیشترین اثر را دارد. اگر متوجه شدید که حتی یک جلسه تمرین ورزشی کوتاه یا قرار گرفتن در آب‌ و ‌هوای مرطوب باعث می‌شود که موهای شما چرب به نظر برسند، شامپوی خشک می‌تواند جهت رفع سریع این مشکل، بسیار مفید باشد.

موهایی که معمولاً خیلی سریع چرب می‌شوند، می‌بایست همچنان به‌طور منظم با شامپو روزانه شسته شوند. به این ترتیب پوست سر به‌طور کامل تمیز شده و از انسداد منافذ آن جلوگیری می‌شود.

تأثیر شامپو خشک بر موهای خشک یا طبیعی

اگر موهای شما به‌طور طبیعی خشک و زبر هستند، شاید لازم باشد که یک شامپوی خشک مناسب موهایتان تهیه کنید.

به‌خاطر داشته باشید که اگر موهایی به رنگ قهوه‌ای تیره یا سیاه دارید، در زمان استفاده از شامپوهای خشک، این احتمال وجود دارد که با توجه به نوع مواد تشکیل‌دهنده این شامپو، ظاهری پوسته‌پوسته روی موهایتان ایجاد شود.

خرید شامپو خشک مخصوص موهای تیره، می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند.

تأثیر شامپو خشک بر موهای فر

تأثیر شامپو خشک بر موهای فر

این محصول می‌تواند ظاهر موهای فر را شاداب کند؛ اما شاید لازم باشد که کمی تغییر در روش استفاده از آن اعمال کنید.

وقتی موهای فر خشک هستند و به آن‌ها شامپوی خشک می‌زنید، اصلاً نباید آن‌ها را شانه کرده یا برس بکشید؛ در غیر این صورت، فر موی شما ممکن است به جای اینکه شاداب و فنری باشد، خشک و وز به نظر برسد.

نحوه استفاده از شامپو خشک

این موضوع ممکن است با توجه به عوامل زیر، برای هر فرد متفاوت باشد:

  • نوع مو
  • بافت مو
  • بلندی مو
  • چربی مو

بهتر است موهایتان خشک باشد و قبل از استفاده از این شامپو، هر نوع سنجاق سر، کش یا گیره را از مو جدا کنید.

در ادامه مراحل اولیه استفاده از این شامپو بیان می‌شود که در صورت نیاز می‌توانید آن‌ها را مطابق با شرایط خود، تغییر دهید:

  1. هنگام استفاده، قوطی شامپو خشک را حدود 15 سانتی‌متر از سرتان فاصله دهید.
  2. مقدار کمی از این شامپو را مستقیماً به ریشه‌های مو اسپری کنید. از موهای پشت گردن، بالای گوش و پشت سر غافل نشوید.
  3. این شامپو را با استفاده از انگشتان، روی موهایتان ماساژ دهید.
  4. زمانی که شامپو در حال خشک شدن است، می‌توانید با استفاده از جریان هوای خنک سشوار، حجم و شادابی طبیعی بیشتری به موهایتان بدهید.

آیا شامپو خشک دارای عوارض جانبی است؟

استفاده متعادل از این شامپو، ضرر چندانی ندارد؛ اما همانطور که همیشه گفته‌اند، استفاده بیش از حد از هر چیزی، می‌تواند واقعاً بد باشد. حتی یک محصول خوب!

متخصصان پوست معتقدند که اگر شامپو خشک به‌مدت طولانی روی سر باقی بماند، ممکن است موجب تجمع مواد زائد و مسدود شدن منافذ پوست شود.

عوارض شامپو خشک

استفاده از شامپو خشک برای بیش از دو روز متوالی می‌تواند عوارضی چون شوره سر، آکنه و سایر بیماری‌های تحریک‌کننده پوست مانند جوش‌‌های دردناک یا راش پوستی را در پی داشته باشد.

بنابراین مهم است که به شامپو خشک به‌عنوان روش تمیزکننده موهایتان اتکا نکنید. در واقع، بهتر است که موهای خود را به‌طور مرتب با شامپوهای مناسب بشویید تا آلودگی‌ها و چربی‌های انباشته‌شده پوست سر، به‌طور کامل پاکسازی شوند.

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که ترجیح می‌دهند از محصولات طبیعی‌تر استفاده کنند و نسبت به ترکیبات موجود در محصولات زیبایی محتاط هستند، متخصصان پوست به شما توصیه می‌کنند که از محصولات دارای تالک (که با نام پودر بچه هم شناخته می‌شود)، پارابن یا سولفات استفاده نکنید. برخی از محصولات دارای تالک، ممکن است با سرطان ارتباط مستقیم داشته باشند.

همچنین کسانی که در پوست سرشان دچار عارضه (از زخم‌های پوستی کوچک تا مشکلات جدی‌تر مانند اگزمای پوست سر ) هستند، به‌طور کلی نباید از شامپوهای خشک استفاده کنند.

درباره استفاده از ابزارهای حالت‌دهنده حرارتی برای موهایی که از شامپو خشک روی آن‌ها استفاده شده، نظرات مختلفی وجود دارد؛ برخی افراد معتقدند که استفاده از مقدار کمی شامپوی خشک به عنوان محافظ حرارتی ، قبل از فر یا صاف کردن مو با اتو، کنترل موها را آسان‌تر می‌کند.

اما حقیقت این است که انواع شامپو خشک در واقع می‌توانند موهای شما را بسیار خشک کنند. در نتیجه این اتفاق، موها در برابر حرارت، آسیب‌پذیرتر خواهند شد.

هر چند وقت یک بار باید موهایتان را بشویید؟

در این مورد یک فرمول واحد وجود ندارد. سبک زندگی و جنس موهای شما، نقشی اساسی در تعیین تعداد دفعات لازم برای شستشوی موی سر ایفا می‌کنند.

آکادمی پوست آمریکا به افراد دارای موهای چرب توصیه می‌کند که روزی یک بار موهایشان را بشویند.

اگر بافت و جنس موهایتان خشک است، می‌توانید سه بار در هفته آن‌ها را بشویید.

پس از هر بار استفاده از شامپو خشک موهایتان را با شامپوی معمولی بشویید.

وقتی موهایتان را با شامپوی معمولی می‌شویید، به جای اینکه شامپو را روی تمام موهای خود پخش کنید، آن را فقط روی ریشه موهایتان ماساژ دهید. سپس کف حاصل از آن را به آرامی روی ساقه مو بکشید. با این کار، ساقه موهایتان خشک نمی‌شوند.

یک نکته مهم برای مراقبت از سلامت مو و پوست سر هنگام استفاده از شامپو خشک

اگر شرایط زندگی روزمره برای شما چاره‌ای جز استفاده از شامپوهای خشک باقی نگذاشته و باید هفته‌ای یک یا دو بار این محصول را مصرف کنید، بهتر است علاوه بر استفاده روتین از شامپوهای ملایم، هفته‌ای یک بار نیز شست‌وشوی موها با یک «شامپوی شفاف‌کننده» را در نظر داشته باشید.

شامپوهای شفاف‌کننده (Clarifying Shampoo) پاک کننده‌های عمقی هستند که هدفشان از بین بردن آلودگی‌ها و جلوگیری از تجمع مواد زائد روی پوست سر است.

تجمع مواد زائد روی پوست سر ناشی از چیست؟

مواد زائدی که روی پوست سر انباشته می‌شوند، دو دسته هستند:

  • مواد طبیعی

از غدد سباسه، سبوم که نوعی چربی طبیعی است، ترشح می‌شود. غدد آپوکرین یا همان غدد عرقی واقع در پوست سر، مسئول ترشح عرق هستند.

همچنین با تشکیل سلول‌های جدید پوستی، سلول‌های مرده و قدیمی از پوست سر می‌ریزند. بنابراین همه ما به‌طور طبیعی این ترکیب از عرق، چربی و سلول‌های مرده پوست را روی پوست سرمان داریم. این ترکیب می‌تواند سطح مو و پوست سر ما را به‌طور کامل بپوشاند. به این نوع از انباشت مواد روی پوست سر، تجمع مواد زائد طبیعی می‌گویند.

  • محصولات مراقبت و درمانی مو

از سوی دیگر بسیاری از شامپو ها، نرم کننده ها و محصولات مراقبتی خارج از حمام که برای تمیز کردن و بهبود ظاهر موها طراحی شده‌اند نیز می‌توانند پسماند‌هایی را روی پوست سر باقی بگذارند که با گذشت زمان بیشتر می‌شوند. این نوع از انباشت مواد زائد روی پوست سر، تجمع محصولات نام دارد.

استفاده از شامپوهای مناسب در فواصل زمانی متناسب با نوع و شرایط مو ، برای پاک کردن هر دو دسته این مواد، توصیه می‌شود.

جمع بندی

مراقبت از پوست سر، ضروری است؛ چرا که سلامت و وضعیت موها به این مراقبت بستگی دارد و از طرفی دیگر، تمیز بودن موها و پوست سر مانع بروز بیماری‌های مرتبط با آن‌ها خواهد شد.

شامپوی خشک برخلاف نامش، جایگزینی برای شستشوی موها نیست؛ بنابراین حتی اگر از شامپوهای خشک استفاده می‌کنید و احساس خوبی هم نسبت به آن‌ها دارید، باز هم بهتر است شستشوی موها با شامپوی معمولی را به میزان لازم انجام دهید و هرگز بیش از دو روز متوالی از شامپو خشک روی پوست سرتان استفاده نکنید.

نظر شما

شما از شامپو خشک استفاده می‌کنید؟ به نظرتان بهترین مزیت و بزرگ‌ترین مشکل استفاده از این شامپوها چیست؟

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5596653
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5551307
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4458934
https://www.bostonmagazine.com/health/2019/04/25/dry-shampoo-bad-for-hair
https://health.clevelandclinic.org/does-dry-shampoo-actually-keep-your-hair-clean

Shampoo

4.3/5 - (9 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها