کرم برای پوست چرب: چگونه بهترین کرم برای سلامت و زیبایی پوست چرب را انتخاب کنیم؟

کرم برای پوست چرب ، محصولی است که شاید ضرورت آن برای برخی افراد مشخص نباشد. آیا شما هم تاکنون به این مسئله اندیشیده‌اید که اصلاً چرا برای پوست چربی که دچار آکنه هم می‌شود، از کرم استفاده می‌کنیم؟ یا چرا به جای کرم، تنها به دنبال راهی برای کاهش چربی پوست نباشیم؟

اگرچه پوست چرب با تولید زیاد سبوم و مسدود کردن منافذ پوست می‌تواند موجب افزایش بروز آکنه شود اما متخصصان آکادمی پوست آمریکا اعتقاد دارند که پوست چرب فواید بسیاری هم دارد. چربی به حفاظت از پوست کمک می‌کند و افراد دارای پوست چرب، پوست ضخیم‌تر و دارای چین و چروک کمتری خواهند داشت. به گفته متخصصان پوست مهم‌ترین مسئله، ایجاد تعادل بین داشتن چربی زیاد و حفظ رطوبت طبیعی پوست است.

چرا پوست شما چرب است؟

چرا پوست شما چرب است؟

پوست چرب می‌تواند در نتیجه عوامل ژنتیکی، عدم تعادل هورمونی و یا سبک زندگی ناسالم ایجاد شود. اگرچه نمی‌توان با عامل ژنتیک مقابله کرد اما راهکارهایی وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید مانع فعالیت زیاد غدد چربی‌ پوستتان شوید.

بهتر است هیچ‌وقت بدون استفاده از ضد آفتاب در معرض نور خورشید قرار نگیرید. از مصرف مواد قندی و غذاهای سرخ‌شده و فرآوری‌شده، لمس مکرر صورت و استرس زیاد تا حد امکان اجتناب کرده و همچنین برنامه روزانه مراقبت از پوست‌ چرب را دنبال کنید که شامل مراحل آسانی مانند استفاده منظم از محصولات پاک کننده پوست چرب (مانند ژل یا فوم شستشوی صورت ) و کرم آبرسان است.

چرا باید از کرم برای پوست چرب استفاده کرد؟

اگر می‌خواهید پوست چرب سالمی داشته باشید، انجام کارهایی که گفتیم، ضروری است اما وقتی نوبت به آبرسانی پوست می‌رسد، این اقدامات کافی نخواهند بود زیرا رطوبت پوست با چربی آن متفاوت است.

درحالی‌که سعی می‌کنید از ترشح بیش از حد چربی توسط غدد تولید کننده چربی (سباسه) جلوگیری کنید، هم‌زمان می‌بایست رطوبت پوست را حفظ کنید.

صورت باید به ‌طور منظم شسته شود تا با پاکسازی چربی‌های اضافی از آسیب‌های احتمالی آن مانند بزرگ شدن منافذ پوست و ایجاد جوش در امان بماند.

همچنین آلودگی‌ها و مواد آرایشی یا باقی‌مانده محصولات مراقبت از پوست هم با ید از سطح پوست پاکسازی شود. پس از آن لازم است پوست با کرم‌ مخصوص پوست چرب و لوسیون‌ها آبرسانی شود.

کدام نوع کرم برای پوست چرب مناسب است؟

پوست چرب شما ترکیبی از ویژگی‌های مثبت و منفی است. پوست چرب به عنوان پوستی که مستعد جوش است، شناخته می‌شود اما نکته امیدوارکننده این است که پوست چرب در مقایسه با سایر پوست‌ها در برابر چین ‌و چروک و پیری زودرس مقاوم‌تر است.

کلید موفقیت انتخاب کرم برای پوست چرب فرمولاسیون آن است که باعث می‌شود در عین حفظ ویژگی‌های مثبت یک پوست چرب ، از مضرات احتمالی آن پیشگیری کند.

بهترین کرم برای پوست چرب دارای چه ترکیباتی است؟

بهترین کرم برای پوست چرب

گلیکولیک اسید

گلیکولیک اسید، یک آلفا هیدروکسی اسید بسیار موثر و ماده‌ای مفید برای افراد دارای پوست چرب است؛ به‌خصوص اگر پوست آن‌ها مستعد جوش و آکنه باشد.

بسیاری از افراد دارای پوست چرب به کمک شستن منظم، استفاده از لوسیون ها‌ و کرم‌های حاوی اسید گلیکولیک (عصاره‌های گیاهی مانند درخت ‌چای، نیشکر یا پاپایا که حاوی مقادیر زیادی اسید گلیکولیک هستند) چربی بیش از ‌حد پوستشان را کاهش داده و از انسداد منافذ پوست جلوگیری می‌‌کنند.

گلایکولیک اسید دارای خاصیت لایه‌برداری است و ‌باعث ریزش سلول‌های مرده لایه اپیدرم می‌شود. لایه برداری منظم لایه فوقانی پوست نقش مهمی در حفظ لطافت و تعادل پوست دارد. مجموعه عملکرد گلیکولیک اسید در کنترل چربی پوست، می‌تواند نشان‌دهنده علت وجود این ماده در محصولات طراحی‌شده برای درمان جوش صورت باشد.

اسید هیالورونیک

داشتن پوست چرب به معنی عدم نیاز شما به مرطوب کننده نیست. همانطور که پیش از این گفته شد، چربی با رطوبت متفاوت است و پوست چرب به دلیل استفاده از ترکیبات قدرتمند برای کنترل چربی، مستعد پوسته‌ریزی و خشکی است.

مواد مرطوب کننده سنتی مانند روغن‌های معدنی ممکن است برای پوست چرب، بیش از حد سنگین بوده و باعث مسدود‌ شدن منافذ و براق شدن پوست شوند.

بهتر است از مرطوب کننده پوست چرب فاقد چربی که حاوی اسید هیالورونیک هستند، استفاده کنید زیرا این محصولات علاوه بر سبک بودن، رطوبت رسانی بسیار بالایی نیز دارند.

انانتیا کلرانتا

عصاره پوست درخت انانتیا کلرانتا (Enantia chlorantha) با مهار فعالیت آنزیم 5-آلفا ردوکتاز و به دام انداختن رادیکال‌های آزاد به تنظیم ترشحات غدد چربی کمک می‌کند. ضمن اینکه باعث از بین رفتن چربی اضافی و سفت و محکم شدن پوست نیز می‌شود.

نیاسین‌آمید

به گفته متخصصان پوست شواهد حاکی از آن است که نیاسین آمید ، چربی طبیعی پوست (سبوم) را جذب می‌کند. نیاسین‌آمید که به عنوان ویتامین C3 نیز شناخته می‌شود، موجب تقویت سد دفاعی پوست و تحریک تولید طبیعی کلاژن می‌شود.

استفاده موضعی از نیاسین‌آمید می‌تواند لایه خارجی پوست را تقویت کرده و سرعت نوسازی سلول‌های سطحی پوست را افزایش دهد تا به بهبود مشکلاتی مانند لکه‌های تیره (هیپرپیگمانتاسیون) و بزرگ شدن منافذ پوست کمک کند.

رتینول

این ترکیب که یکی از مشتقات ویتامین A است، معمولاً در فرمولاسیون محصولات ضد پیری استفاده می‌شود و مشکلاتی مانند چین و چروک و لکه‌های تیره را هدف قرار می‌دهد اما مصرف این ترکیب در ساخت کرم صورت برای پوست چرب هم استفاده می‌شود.

هر ترکیبی که مانند رتینول، کلاژن ساز باشد و پوست را سفت کند، به کوچک ‌کردن منافذ پوست کمک کرده و از این طریق موجب کاهش تولید و ترشح چربی روی پوست می‌شود. همچنین منافذ کوچک‌تر پوست به کمتر شدن براقی پوست کمک می‌کنند.

Zinc PCA

اگر پوستی چرب و مستعد جوش دارید، زینک – PCA یکی از ترکیباتی است که باید امتحان کنید. ترکیب دو ماده زینک و L-PCA دارای اثر هم‌‌افزایی است. علت وجود زینک در این ترکیب، کمک به عادی کردن تولید چربی طبیعی پوست (سبوم) و محدود کردن تکثیر باکتری‌های ایجادکننده جوش است.

L-PCA مخفف پیرولیدون کربوکسیلیک اسید است که مولکولی بسیار مهم در پوست محسوب می‌شود. این مولکول به فرآیندهای آبرسانی و تولید انرژی کمک می‌کند و در واقع یک عامل مرطوب کننده طبیعی پوست (NMF) است.

روغن هسته انگور

روغن هسته انگور

شاید استفاده از روغن برای صورت‌هایی که به طور طبیعی پوست چربی دارند، عجیب به نظر برسد اما روغن هسته انگور مملو از اسیدهای چرب سالم است که التهاب ناشی از جوش را کاهش داده و انسداد منافذ را برطرف می‌کنند.

روغن هسته انگور همچنین پوست شما را مرطوب نگه می‌دارد و در نتیجه پوست شما برای جبران کمبود رطوبت خود، چربی بیش از اندازه تولید نخواهد کرد.

روغن درخت چای

روغن درخت چای به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی‌اش یکی از عناصر اصلی تشکیل‌دهنده محصولاتی است که برای پوست‌های چرب و مستعد جوش تولید می‌شوند. گفته می‌شود که این روغن، قرمزی، تورم و التهاب را تسکین می‌دهد و حتی ممکن است به پیشگیری و کاهش جای جوش هم کمک کند.

با این حال این روغن ممکن است برای برخی افراد بیش از حد قوی باشد. بنابراین باید قبل از استفاده، آن را با یک روغن حامل رقیق کنید و یا از کرم‌های آرایشی حاوی روغن درخت چای استفاده کنید.

اسید اولئانولیک

این ماده به دلیل ایمنی و فواید زیاد در انواع محصولات آرایشی، بهداشتی و دارویی برای اهداف مختلفی مانند مراقبت از پوست، مرطوب‌کنندگی و ضد التهابی‌ به‌ویژه برای پیشگیری از آکنه و درمان پوست‌های مستعد جوش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از چه ترکیباتی در کرم برای پوست چرب باید اجتناب کرد؟

مسدود کننده‌ها مانند وازلین

از کرم‌های حاوی ترکیبات مسدود‌کننده (occlusive) مانند پارافین، روغن‌های معدنی، لانولین و وازلین پرهیز کنید. این مسدودکننده‌ها لایه ضخیمی روی پوست ایجاد می‌کنند و از این طریق مانع تبخیر رطوبت پوست می‌شوند، اما همین ویژگی باعث حس سنگینی رو پوست‌های چرب می‌شود.

احساس سنگینی این ترکیبات بر روی پوست ناشی از چسبندگی آن‌ها بوده که می‌تواند با بستن منافذ پوست مانع از تنفس طبیعی آن شود.

روغن‌های صورت مانند روغن نارگیل

آسان است که همه روغن‌ها را به عنوان مسدودکننده منافذ پوست در نظر بگیریم اما باید توجه کنیم که روغن‌ها کیفیت‌های متفاوتی دارند و اثرات آن‌ها بر پوست با یکدیگر متفاوت است.

برخی از روغن‌های طبیعی موجب مسدود شدن منافذ پوست می‌شوند و برای همه انواع پوست مناسب نیستند. روغن‌هایی که میزان اسید اولئیک بالایی دارند (مانند روغن نارگیل، روغن کاملیا و روغن فندق)، حاوی اسیدهای چربی هستند که روی سطح پوست می‌نشینند و منافذ آن را مسدود می‌کنند.

بنابراین اگر شما پوست چربی دارید، به دنبال روغن‌هایی باشید که میزان اسید لینولئیک بالاتری دارند مانند روغن میوه گل رز (رز هیپ)، روغن گل مغربی و روغن آفتاب‌گردان.

محصولات با پایه الکل

انواع مختلفی از الکل‌ها در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شوند. بعضی از آن‌ها موجب آبرسانی پوست می‌شوند و برخی دیگر آن را پاکسازی می‌کنند.

اگر پوستی چرب دارید، ممکن است وسوسه شوید که محصولات الکلی را برای حس تمیزی خوشایندی که بعد از استفاده از آن‌ها ایجاد می‌شود، امتحان کنید اما این کار ممکن است همیشه ایده خوبی نباشد. به ‌عنوان مثال تونرهای قوی حاوی الکل فقط به‌ صورت سطحی شما را از شر چربی پوست صورت خلاص می‌کنند و حتی ممکن است رطوبت طبیعی پوست شما را هم از بین ببرند.

برخلاف الکل، ترکیبات طبیعی مانند عصاره آلوورا موجب تسکین و آرامش پوست می‌‌شوند.

سیلیکون‌ها مانند دایمتیکون

سیلیکون‌ها به لطیف شدن بافت مرطوب‌‌ کننده ها و لوسیون‌ها کمک می‌کنند و با ایجاد یک سطح نسبتاً چسبناک موجب صاف و مات شدن پوست می‌شوند.

برخی متخصصان پوست معتقدند که هر نوع ماده‌ای که روی سطح پوست، لایه‌ای محافظ تشکیل دهد، با وجود تمام جنبه‌های مثبتی که ممکن است داشته باشد، می‌تواند در صورت مسدود کردن منافذ پوست، برای پوست‌های چرب مشکل‌ساز شود.

بنابراین به کسانی ‌که پوست بسیار چرب و مستعد جوش دارند، پیشنهاد می‌کنند که به جای استفاده از پرایمرها و مرطوب کننده های حاوی سیلیکون، از محصولات با پایه آب استفاده کنند.

سخن پایانی

شما ممکن است پوست چرب را به این دلیل که موجب ایجاد جوش می‌شود، به عنوان یک موهبت در نظر نگیرید. این دیدگاه معمولاً منجر به نادیده گرفتن نکات مثبت این نوع پوست خواهد شد.

پوست چرب معمولاً ضخیم‌تر و صاف‌تر است و چین و چروک کمتری در آن ایجاد می‌شود که در واقع ویژگی‌های بسیار قابل توجهی هستند.

با این حال چربی به ‌تنهایی برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک کافی نیست و حتی یک پوست چرب نیز برای سالم ماندن به رطوبت نیاز دارد. با انتخاب مناسب کرم برای پوست چرب می‌توانید به پوست صورت خود کمک کنید تا تعادل بین چربی و رطوبت را برای سالم و شاداب ماندن حفظ کند.

به نظر شما بهترین کرم برای پوست چرب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ چه تجربه‌ای در استفاده از این‌گونه کرم‌ها داشته‌اید؟ برای ما از تجربه شخصی خودتان در این زمینه بنویسید و چنانچه سؤالی داشتید، حتماً با ما در میان بگذارید.

منبع:

https://www.everydayhealth.com/beauty-pictures/the-best-ingredients-to-control-oily-skin.aspx
https://theskinsolutionthailand.weebly.com/enantia-chlorantha-extract.html
https://incidecoder.com/ingredients/zinc-pca
https://www.bottlecode.com/skincare-101/how-to-get-rid-of-oily-skin
https://europepmc.org/article/pat/wo03028692

کرم ضدآفتاب و ضدلک
Moisturizing-Creams

3.9/5 - (7 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها