تیرگی لب : 17 راهکار خانگی آسان و مؤثر برای درمان سیاهی لب ‌

به طور کلی تیرگی لب، به مرور زمان و به دلیل برخی عوامل پزشکی یا سبک زندگی به وجود می‌آید؛ اگرچه این اتفاق چندان نگران کننده نیست، اما داشتن لب‌هایی تیره تاثیر زیادی در زیبایی چهره دارد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا عوامل مؤثر بر تیرگی لب‌ها و درمان‌های خانگی برای رفع سیاهی لب ها را با هم مرور‌ کنیم.

با دلایل تیرگی لب آشنا شوید.

علت تیرگی لب

یکی از عوامل تیرگی لب‌ها، اختلال در تولید رنگدانه‌های پوستی و افزایش بیش از حد آن‌ها (هایپرپیگمنتاسیون) است. این اختلال معمولاً به دلیل افزایش ملانین‌ (رنگدانه) به وجود می‌آید و بی خطر است. هایپرپیگمنتاسیون لب ممکن است به دلایل زیر به وجود بیاید.

  •  قرار گرفتن بیش از حد زیر نور آفتاب
  •  کم آبی بدن
  •  سیگار کشیدن
  •  حساسیت به خمیردندان، رژ لب و غیره
  •  مصرف بیش از حد کافئین
  •  مکیدن لب‌ها

اغلب این موارد تنها با تغییر در سبک زندگی مانند استفاده از ضد آفتاب، کاهش مصرف کافئین و استفاده از خمیر دندان یا رژ لب با برندی متفاوت رفع می‌شوند. عوامل دیگری که باعث تیرگی لب‌ می‌شوند

  •  شیمی درمانی
  • کم خونی
  •  کمبود ویتامین‌
  •  استفاده بیش از حد محصولات حاوی فلوراید

روش‌های طبیعی برای رفع تیرگی لب

روش هایی که برای رفع تیرگی لب‌هامورد استفاده قرار می گیرد.

درمان افزایش تولید رنگدانه‌ (هایپرپیگمنتاسیون) بیشتر برای زیبایی انجام می‌شود. برای درمان این اختلال از لیزر درمانی و یا مواد شیمیایی همچون هیدروکینون و کوجیک اسید استفاده می‌شود. بسیاری از روش‌های درمان هایپرپیگمنتاسیون‌ با مهار آنزیمی که ملانین تولید می‌کند انجام می‌شوند.

با این حال، بسیاری از افراد ترجیح می‎دهند از مواد طبیعی برای رفع تیرگی لب ‌های خود استفاده کنند. در ادامه برخی از روشن کننده‌های طبیعی لب را با هم مرور می‌کنیم.

1) لب‌ها را با مرکبات مرطوب کنید

بر اساس تحقیقی که در سال 2002 انجام شده، پوست مرکبات تولید ملانین را در پوست مهار می‌کند. هر شب پیش از خواب یک عدد لیمو سنگی را برش دهید و بخش آبدار آن را روی لب‌هایتان بمالید.

صبح روز بعد لب‌های خود را با آب سرد بشویید. به مدت سی روز هر شب این کار را انجام دهید تا نتیجه آن را ببینید.

2) لیمو سنگی و شکر را مخلوط کنید و روی لب‌های خود بمالید

پیش از خواب یک عدد لیمو را برش دهید، آن را به مقداری شکرآغشته کنید و سپس را روی لب‌هایتان بمالید. صبح روز بعد لب‌های خود را با آب ولرم بشویید.

3) با استفاده از لیمو ترش لب‌های خود را زیبا کنید

لیمو ترش دارای خواص بازدارنده‌ تولید ملانین است.

لیمو ترش نیز یکی از مرکباتی است که دارای خواص بازدارنده‌ تولید ملانین است. مواد زیر را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید.

  •  یک و نیم قاشق چایخوری آب لیمو ترش تازه
  • یک قاشق چایخوری عسل
  •  یک قاشق چایخوری گلیسرین

پیش از خواب مقداری از این ترکیب را به آرامی روی لب‌هایتان قرار دهید و صبح روز بعد آن را بشویید.

4) با زردچوبه رنگ لب هایتان را صورتی کنید

بر اساس تحقیقی که در سال 2010 انجام شده، زردچوبه نیز دارای خواصی است که از تولید ملانین جلوگیری می‌کند. مواد زیر را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید.

  • یک قاشق سوپ خوری شیر
  •  زردچوبه؛ به میزانی که با ترکیب شیر خمیری یکدست بسازد.

سر انگشت‌های خود را با آب، کمی مرطوب کنید، سپس خمیر به دست آمده را روی لب‌های خود بمالید. پس از گذشت پنج دقیقه، لب‌های خود را به آرامی و با آب سرد بشویید. پس از خشک کردن لب‌ها از مرطوب کننده استفاده کنید تکرار این کار به تیرگی لب کمک می کند.

5) به کمک آلوورا لب هایتان را آبرسانی کنید

طبق تحقیقات، آلوئه ورا نیز از تولید ملانین جلوگیری می‌کند. روزی یک بار لایه نازکی از ژل آلوئه ورای تازه را روی لب‌هایتان قرار دهید. بعد از خشک شدن ژل، لب‌های خود را با آب گرم بشویید.

6) از اسکراب لب با پایه انار استفاده کنید

مطالعه‌ای که در سال 2005 انجام شده نشان می‌دهد عصاره انار دارای خواص روشن کنندگی پوست است. مواد زیر را تا به دست آمدن خمیری یکدست مخلوط کنید

  • یک قاشق سوپ خوری دانه انار
  •  یک قاشق سوپ خوری گلاب
  •  یک قاشق سوپ خوری خامه تازه

خمیر به دست آمده را به آرامی و برای حدود سه دقیقه روی لب‌هایتان ماساژ دهید و سپس با آب سرد بشویید. این کار را هر روز تکرار کنید.

7) با روغن نارگیل پوست لب خود  را چرب کنید

با روغن نارگیل پوست لب خود  را چرب کنید.

سر انگشتان خود را به مقدار کمی روغن نارگیل آغشته کرده، سپس آن را آرام و یکنواخت روی لب‌هایتان قرار دهید. از روغن نارگیل می‌توانید بارها در طول روز و یا شب‌ها پیش از خواب استفاده کنید.

8) با گلاب پوست لب خود را نرم کنید

دو قطره گلاب را با شش قطره عسل طبیعی مخلوط کنید. روزی سه تا چهار بار این ترکیب را روی لب‌هایتان قرار دهید. از این روش می‌توانید هر شب پیش از خواب نیز استفاده کنید. برای درمان تیرگی لب مناسب است.

9) از آب خیار برای آبرسانی پوست لب خود استفاده کنید

از آب خیار برای آبرسانی پوست لب خود استفاده کنید.

نیمی از یک خیار را در مخلوط کن بریزید؛ سپس آب خیار به دست آمده را در یخچال بگذارید تا سرد شود. سپس با استفاده از پنبه توپی به آرامی، آب خیار را روی لب‌هایتان بمالید. پس از گذشت سی دقیقه آن را با آب سرد بشویید.

10) لب هایتان با روغن زیتون ماساژ دهید

پیش از خواب چند قطره روغن زیتون را روی لب‌هایتان ماساژ دهید.

11) از اسکراب لب با پایه توت فرنگی استفاده کنید

پنج عدد توت فرنگی متوسط را له کرده و با دو قاشق چایخوری جوش شیرین (تا حد خمیر شدن) مخلوط کنید. خمیر به دست آمده را پیش از خواب روی لب‌هایتان قرار دهید. صبح روز بعد لب‌های خود را با آب سرد بشویید.

12) با بادام لب هایتان را نرم کنید

در یک کاسه کوچک، یک قاشق سوپ خوری خامه تازه را به همراه مقدار کافی پودر بادام مخلوط کنید تا تبدیل به خمیری یکدست شود. خمیر به دست آمده را به مدت سه تا پنج دقیقه به آرامی روی لب‌هایتان ماساژ دهید. در ادامه حدود پنج دقیقه صبر کنید تا خشک شود. سپس لب‌های خود را با آب ولرم بشویید. این کار را هر روز تکرار کنید به تیرگی لب کمک می کند.

13) لب هایتان را با روغن بادام ماساژ دهید

هر شب پیش از خواب یک یا دو قطره روغن بادام را روی لب‌هایتان ماساژ دهید این کار به رفع سیاهی لب کمک می کند.

14) با دانه‌های شکر لب هایتان را لایه‌برداری کنید

سه قاشق چایخوری شکر و دو قاشق چایخوری کره را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را سه بار در هفته به مدت سه تا چهار دقیقه روی لب‌هایتان ماساژ دهید. می‌توانید به جای کره از روغن زیتون استفاده کنید.

15) روغن خردل به ترک لب ها کمک می‌کند

یک تا دو قطره روغن خردل را یک بار در روز روی لب‌هایتان ماساژ دهید.

16) برای خوشرنگ شدن لب های خود از چغندر استفاده کنید

چغندر را با استفاده از غذاساز یا مخلوط‌کن پوره کنید. دو بار در هفته مقداری پوره چغندر را روی لب‌هایتان قرار دهید، برای پنج تا ده دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب بشویید. پس از تمیز و خشک شدن، روی لب‌هایتان یک لایه نازک وازلین بمالید.

17) روغن کنجد را فراموش نکنید

روغن کنجد حاوی لیگنان فعالی به نام سزامول است، لیگنان‌ها گروهی از ترکیبات شیمیایی هستند که در گیاهان یافت می‌شوند. مطالعه روی حیوانات نشان می‌دهد که سزامول از ساخت ملانین جلوگیری می‌کند. از این رو، ممکن است روغن کنجد به تیرگی لب کمک کند.

نحوه استفاده

مقداری روغن کنجد را روی لب‌هایتان قرار دهید تا به خوبی جذب شود. در صورت نیاز، پس از جذب شدن یک بار دیگر مقداری روغن کنجد روی لب‌هایتان قرار دهید. می‌توانید دو تا سه بار در روز این کار را تکرار کنید.

توجه: ممکن است برخی افراد به روغن کنجد حساسیت داشته باشند؛ از این رو پیش از استفاده، مقداری از آن را روی بازویتان بگذارید و اگر حساسیت یا واکنشی مشاهده نکردید از آن برای لب‌هایتان استفاده کنید.

پیشگیری از تیرگی لب‌

  • به طور مرتب پوست لب‌های خود را لایه برداری کنید.
  • در طول روز به میزان کافی آب بنوشید.
  • از بالم لب با SPF 40 یا بیشتر استفاده کنید.
  • از محصولات آرایشی بی کیفیت برای لب‌هایتان استفاده نکنید.
  • از مصرف محصولاتی که باعث ایجاد حساسیت می‌شوند اجتناب کنید.
  • از مکیدن لب‌های خود به طور مکرر پرهیز کنید، این کار باعث خشکی شدید لب‌ها می‌شود.

سخن پایانی

بهتر است پیش از استفاده از این درمان‌های خانگی با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید تا علت تیرگی لب‌های را تشخیص دهد و روش‌های درمان آن را به درستی برایتان تجویز کند.

تجربه شما از تیرگی لب

شما برای رفع تیرگی لب خود از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید؟ تجربیات‌تان را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

منابع:
jstage.jst.go.jp/article/bpb/25/6/25_6_806/_article
ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10403123
mayoclinic.org/tests-procedures/chemical-peel/about/pac-20393473
medlineplus.gov/skinpigmentationdisorders.html
4.4/5 - (80 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها