تمام آنچه که قبل از انتخاب ضد آفتاب کودکان باید بدانید

اغلب کودکان در فصول گرم سال بیشتر از خانه خارج می‌شوند تا زیر تابش مطبوع خورشید، از تفریحات تابستانه لذت ببرند. اما این تفریحات تا زمانی بی‌خطر محسوب می‌شوند که پوست فرزند شما با کرم ضد آفتاب کودکان در برابر پرتوهای خورشید، محافظت شود.

تمام آنچه که قبل از انتخاب ضد آفتاب کودکان باید بدانید

همه ما با فواید کرم ضد آفتاب آشنایی داریم. ولی اغلب در مواردی مانند استفاده از ضد آفتاب برای کودکان، استفاده در فصل زمستان یا مخصوصاً زمانی که بحث تجدید کرم ضد آفتاب مطرح است، غفلت می‌کنیم.

در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که چرا استفاده از کرم ضد آفتاب برای کودکان ضرورت دارد و کودکان از چه سنی باید استفاده از این کرم را شروع کنند. همچنین درباره سایر راه‌های محافظت از کودکان در برابر پرتوهای فرابنفش صحبت می‌کنیم.

پرتوهای آسیب‌رسان خورشید

پرتو فرابنفش (UV) تابشی نامرئی است که بخشی از طیف نور خورشید را تشکیل می‌دهد. پرتوهای فرابنفش می‌توانند به سلول‌های پوستی نفوذ کرده و ساختار آن‌ها را تغییر دهند. سه نوع پرتو فرابنفش وجود دارد:

  • پرتو فرانبفش A یا UVA
  • پرتو فرابنفش B یا UVB
  • پرتو فرابنفش C یا UVC

پرتو فرابنفش A فراوان‌ترین منبع تابش خورشیدی در سطح زمین است که به لایه‌های زیرین پوست نفوذ می‌کند. این پرتو می‌تواند به بافت همبند آسیب برساند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد؛ این پرتو باعث شل‌شدن و افتادگی پوست نیز می‌شود.

پرتو UVB کمتر به عمق پوست نفوذ می‌کند، اما همچنان می‌تواند در ایجاد برخی از انواع سرطان‌های پوست دخیل باشد؛ این پرتوها همچنین عامل اصلی ایجاد چین و چروک پوست هستند.

پرتوهای UVC طبیعی خطری برای انسان ایجاد نمی‌کنند؛ چون به وسیله جو زمین جذب می‌شوند.

کرم ضد آفتاب از چه مشکلاتی پیشگیری می‌کند؟

قرار گرفتن مکرر در برابر نور خورشید باعث می‌شود تغییرات کوتاه‌مدت و بلندمدت در ساختار پوست ایجاد شود.

از عوارض کوتاه‌مدت مواجهه مکرر با نور خورشید، قرمز شدن پوست (اریتما) است که معمولاً با عنوان آفتاب‌سوختگی شناخته می‌شود. به دنبال قرمز شدن پوست، ملانوسیت‌ها (سلول‌هایی در پوست و چشم که حاوی ملانین هستند) فعال شده، سرعت تولید ملانین افزایش یافته و در نتیجه پوست تیره و لک‌دار می‌شود.

اثرات طولانی‌مدت قرار گرفتن مکرر در معرض آفتاب شامل از بین رفتن برگشت‌ناپذیر قابلیت کشسانی پوست (و در نتیجه بروز علائم پیری پوست) و احتمال ابتلا به سرطان‌های پوستی، ملانوما و غیر ملانوما، است.

میزان آسیب پوست به مدت‌زمان مواجهه با آفتاب، تغییرات فصلی در شدت تابش خورشید، موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های مختص هر فرد ازجمله سن، رنگ پوست، عوامل رفتاری و سیستم ایمنی بستگی دارد.

چین و چروک و سرطان پوست مشکلاتی نیستند که یک‌شبه ایجاد شوند، پس پیشگیری را هرچه زودتر آغاز کنیم، نتایج بهتری خواهیم گرفت.

چرا باید از کرم ضد آفتاب برای کودکان استفاده کرد؟

پوست کودکان زیر ۲ سال به دلایل متعدد، ازجمله ویژگی‌های ساختاری و عملکردی پوست، بیشتر مستعد آسیب بعد از مواجهه با نور خورشید است. لایه خارجی پوست (اپیدرم) در کودکان 10 برابر نازک‌تر از پوست بزرگسالان است. این امر آن‌ها را نسبت به خطرات احتمالی نور خورشید نظیر آفتاب‌سوختگی آسیب‌پذیرتر می‌کند.

بخش قابل توجهی از مواجهه با پرتوهای فرابنفش در طول زندگی یک فرد مربوط به قبل از 18 سالگی است. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور آفتاب و آفتاب‌سوختگی‌های دوران کودکی می‌تواند به بروز کک‌ومک یا خال‌ و به دنبال آن پیری زودرس پوست منجر شود و حتی زمینه‌ساز بروز برخی از سرطان‌ها (نظیر ملانوما، یک نوع سرطان پوست بدخیم) در بزرگسالی شود.

بهترین کرم ضد آفتاب برای کودکان چیست؟

در فرمولاسیون کرم‌های ضد آفتاب مواد گوناگونی برای مسدود یا منعکس‌کردن پرتوهای خورشیدی وجود دارد. برای بهره‌بردن از اثرات محافظتی ضد آفتاب، توصیه می‌شود هر قسمتی از بدن کودک‌تان را که در معرض تابش آفتاب قرار می‌گیرد حداقل 15 تا 20 دقیقه قبل از بیرون‌رفتن، با ضد آفتاب کودکان بپوشانید.

به طور کلی، کرم‌های ضد آفتاب در دو نوع شیمیایی و فیزیکی تولید می‌شوند. البته برخی از ضد آفتاب‌ها نیز هر دو نوع فیلتر فیزیکی و شیمیایی را دارند.

ضد آفتاب شیمیایی

ضد آفتاب‌های شیمیایی جذب لایه بالایی پوست می‌شوند. این نوع از ضد آفتاب‌ها از طریق واکنش با پوست، پرتوهای فرابنفش را جذب کرده و پیش از آنکه به پوست آسیب برسانند، آن‌ها را به انرژی تبدیل می‌کنند.

ضد آفتاب‌های شیمیایی به ضخامت ضد آفتاب‌های فیزیکی نیستند، بنابراین اغلب در ضد آفتاب‌هایی که مخصوص صورت ساخته شده‌اند و همچنین در بطری‌های اسپری یافت می‌شوند. چون ضد آفتاب‌های شیمیایی به جذب پوستی نیاز دارند، باید حداقل 20 تا 30 دقیقه قبل از بیرون‌رفتن از منزل استفاده شوند.

ضد آفتاب فیزیکی

این ضد آفتاب‌ها که گاهی اوقات ضد آفتاب‌های مینرال یا معدنی نیز نامیده می‌شوند، شامل دو ماده اکسید روی (زینک اکساید) و دی‌اکسید تیتانیوم هستند. این ترکیبات روی پوست قرار می‌گیرند و پرتوهای خورشید را منحرف یا منعکس می‌کنند.

این نوع از ضد آفتاب‌ها مانند سپر عمل کرده و هر دو ترکیب به کار رفته در فرمولاسیون آن‌ها از پوست در برابر پرتوهای UVA و UVB به‌خوبی محافظت می‌کنند. به علت ضخامت بیشتر و عدم جذب پوستی، ضد آفتاب‌های فیزیکی برخی از برندها ممکن است یک لایه سفیدرنگ روی پوست باقی بگذارند، اما این مشکل در برخی دیگر از برندها برطرف شده است.

متخصصان اطفال و متخصصان پوست، استفاده از ضد آفتاب‌های مینرال (فرمولاسیون‌هایی که حاوی دی‌اکسید تیتانیوم یا اکسید روی هستند) را برای کودکان خردسال و افرادی که پوست خشک یا اگزما دارند، توصیه می‌کنند. این نوع از کرم‌های ضد آفتاب جذب پوستی ندارند، بنابراین احتمال ایجاد واکنش در پوست‌های حساس کمتر می‌شود.

متخصصان اطفال و متخصصان پوست، استفاده از ضد آفتاب‌های مینرال را برای کودکان خردسال و افرادی که پوست خشک یا اگزما دارند، توصیه می‌کنند.

متخصصان همچنین درباره کرم‌های ضد آفتاب که به صورت اسپری هستند و ممکن است استنشاق شوند، هشدار داده و اعلام کرده‌اند کودکان به هیچ‌وجه نباید از این نوع ضدآفتاب‌ها استفاده کنند.

نکته: ترکیباتی مانند اکسی‌بنزون و احتمالاً اکتوکریلن، نباید در فرمولاسیون‌ کرم ضد آفتاب کودکان به کار روند.

کدام عدد SPF برای ضد آفتاب کودکان مناسب است؟

SPF یا فاکتور حفاظتی در برابر خورشید، نشانگر اثربخشی ضدآفتاب در پیشگیری از آفتاب سوختگی است. برای اینکه متوجه شوید ضدآفتاب تا چند ساعت از پوست کودکتان در برابر آفتاب سوختگی محافظت می‌کند، باید عدد SPF را در مدت زمانی که طول می‌کشد پوست کودکتان قرمز شود (در حالی که با ضدآفتاب پوشیده نشده است)، ضرب کنید.

به طور مثال، می‌توان از پوست کودکی که در 10 دقیقه قرمز می‌شود، با ضدآفتاب SPF 15 (که پرتوهای UVB را تا 93 درصد مهار می‌کند) برای تقریباً 150 دقیقه یا دو ساعت و نیم در برابر آفتاب‌سوختگی محافظت کرد. با این حال در زندگی واقعی دستیابی به این سطح از محافظت دشوار است. عواملی مانند نوع پوست، شدت پرتو فرابنفش، شنا و خشک کردن بدن و مقدار ضدآفتابی که استفاده می‌کنید، می‌توانند بر میزان محافظت ضدآفتاب تأثیر بگذارند.

انجمن متخصصان اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند از ضدآفتاب دارای SPF حداقل 30، برای کودکان استفاده کنید. هرچه محصولی SPF بالاتری داشته ‌باشد (تا حد مشخصی)، محافظت بیشتری هم دارد. SPF 30 تا 97 درصد و SPF 50 تا 98 درصد از پرتوهای UVB را مهار می‌کند. در حقیقت به SPF بالاتر نیز نیازی نیست، زیرا حتی SPF100 هم نمی‌تواند کل پرتوهای فرابنفش را مسدود کند و نهایتاً 99 درصد آن‌ها را مهار می‌کند.

کودکان از چه سنی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند؟

6 ماهگی زمان شروع مصرف ضد آفتاب در کودکان است. البته این به معنای کنار گذاشتن سایر روش‌های محافظت از نور آفتاب که تا 6 ماهگی برای کودک خود استفاده کردید، نیست. پوشاندن کودک با لباس مناسب و در سایه راه‌رفتن، همچنان و برای همیشه، اهمیت دارند. با افزایش سن، کودک زمان بیشتری را خارج از منزل می‌گذراند، درنتیجه استفاده از کرم ضد آفتاب به محافظت از بخش‌هایی از پوست، مانند دست، صورت و گردن که در معرض تابش خورشید است، کمک می‌کند.

برای کودک خود از یک ضد آفتاب مخصوص کودکان که مینرال باشد و طیف‌گسترده (به این معنی که از پوست در برابر هر دو پرتو UVA و UVB محافظت کند) با SPF 30 یا بالاتر و +++PA یا ++++PA استفاده کنید.

چگونه از کودک خود در برابر نور خورشید محافظت کنیم؟

یکی از اهداف اصلی کمپین‌های پیشگیری از سرطان پوست، حفاظت از کودکان در برابر پرتوهای خورشید است.

نوزادان (بدو تولد تا 6 ماه)

برای کودکانی که کمتر از شش ماه سن دارند، مراقبت در برابر نور خورشید اندکی متفاوت است.

  • نوزادان زیر 6 ماه را باید از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.
  • از استفاده از ضد آفتاب مخصوص کودکان برای نوزاد زیر 6 ماه خودداری کنید. پوست ظریف و آسیب‌پذیر او توانایی متابولیسم و دفع موادی را که اغلب در کرم‌های ضد آفتاب یافت می‌شوند ندارد.
  • برای کودک خود از لباس‌های سبک و محافظ در برابر نور خورشید که امکان تبادل هوا دارد و دست‌ها و پاهای او را می‌پوشاند، استفاده کنید.
  • همیشه از سر، صورت، گوش‌ها و گردن کودک خود با یک کلاه لبه‌پهن محافظت کنید. نوزادی که در چند ماه اول زندگی کلاه بر سر می‌گذارد، به پوشیدن آن در سنین بالاتر عادت می‌کند.
  • از سایه‌بان کالسکه و چتر استفاده کنید.
  • از محافظ‌های جداشونده برای جلوگیری از ورود مستقیم نور خورشید از پنجره‌های اتومبیل استفاده کنید. در غیر این صورت با استفاده از فیلم‌های محافظ UV، پنجره خودروی خود را بپوشانید. این فیلم‌ها می‌توانند تقریباً به میزان ۱۰۰ درصد از ورود پرتو فرابنفش، بدون کاهش دید، جلوگیری کنند.
  • از عینک آفتابی مخصوص با محافظ UVA/UVB استفاده کنید. پرتو فرابنفش چشم‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض UV می‌تواند به بروز آب‌مروارید، آسیب شبکیه و سایر مشکلات چشمی منجر شود. بر اساس نتایج تحقیقات، 80 درصد از آسیب پرتو فرابنفش به چشم‌ها قبل از 18 سالگی اتفاق می‌افتد. این امر بر اهمیت بیشتر استفاده از عینک آفتابی از سنین پایین تأکید می‌کند.
  • صبح زود قبل از ساعت 10 یا بعد از ساعت 4 بعد از ظهر کودک خود را برای استفاده از هوای آزاد بیرون ببرید و از کالسکه‌های سایه‌بان‌دار استفاده کنید. هیچ‌گاه نوزاد را بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر در معرض نور خورشید یا انعکاس آن قرار ندهید.

نوزادان (6 تا 12 ماه)

  • استفاده از کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان، برای نوزادان 6 تا 12 ماهه بی‌خطر است. کرم‌های ضد آفتابی را انتخاب کنید که برای همین سنین طراحی شده‌اند و باعث سوزش چشم آن‌ها نمی‌شوند.
  • همه روش‌های محافظتی که برای نوزادان 0 تا 6 ماهه گفته شد، برای نوزادان 6 تا 12 ماهه نیز صادق است. اما در این مرحله از زندگی استفاده از ضد آفتاب نیز باید به موارد دیگر اضافه شود.
  • پیش از مصرف کرم ضد آفتاب آن را روی ناحیه کوچکی از پوست کودک تست کنید، چون بعضی از کودکان به ترکیبات موجود در این محصولات واکنش آلرژیک نشان می‌دهند. به طور کلی، کرم ضد آفتابی را انتخاب کنید که ضد حساسیت و بدون بو باشد.
  • کرم ضد آفتاب باید 30 دقیقه قبل از بیرون‌رفتن استفاده شود و هر دو ساعت یک‌بار یا بعد از تماس آب با پوست (مثل شنا کردن) و تعریق شدید، تجدید شود.

استفاده از کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان، برای نوزادان 6 تا 12 ماهه بی‌خطر است

کودکان نوپا تا 6 ساله

محافظت از کودکان نوپا در برابر نور خورشید به تلاش بیشتری نیاز دارد. برای این رده سنی نیز همه نکات محافظتی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، صادق است.

  • اطمینان حاصل کنید که مابین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر کودک در سایه باشد. فضایی را که کودک‌تان در آن بازی می‌کند بررسی کنید تا مطمئن شوید که سایه کافی وجود دارد.
  • مطمئن شوید بدن کودک با لباس پوشیده شده است. لباس‌های آستین بلند نخی و الیاف طبیعی با رنگ روشن، خنک و راحت هستند و در عین حال از پوست در برابر پرتو فرابنفش به‌خوبی محافظت می‌کنند. لباس‌هایی که روی برچسب آن‌ها فاکتور محافظت در برابر پرتو فرابنفش (UPF) ذکر شده است، قدرت حفاظتی بیشتری دارند. بنیاد سرطان پوست استفاده از لباس‌هایی با UPF 30 یا بالاتر را توصیه می‌کند.
  • کلاه و عینک آفتابی نباید فراموش شوند. برای کودک خود یک کلاه لبه‌پهن که از صورت، گردن و گوش محافظت می‌کند، تهیه کنید. عینک آفتابی مخصوص کودک را نیز از یک برند معتبر تهیه کنید. عینک‌های فانتزی و نامعتبر، نه‌تنها از چشمان کودک شما محافظت نمی‌کنند، بلکه می‌توانند باعث آسیب بینایی شوند. هزینه‌ای که برای تهیه عینک آفتابی مناسب صرف می‌کنید، در واقع هزینه محافظت از بینایی و سلامت چشم کودک شما در سال‌های آینده است. اگر نگران گم شدن عینک هستید هم می‌توانید از بند عینک کمک بگیرید.

ترکیبات تشکیل‌دهنده ضد آفتاب مناسب برای کودکان

علاوه بر اکسید روی و دی‌اکسید تیتانیوم، ضد آفتاب مخصوص کودکان می‌تواند حاوی ترکیبات دیگری باشد که به مرطوب‌کردن پوست، کاهش التهابات و قرمزی ناشی از واکنش‌های آلرژیک کمک کند.

البته هر ترکیب گیاهی‌ای بی‌خطر نیست، به خصوص برای کودکان. پس صرفاً به دلیل گیاهی‌بودن یک محصول به آن اعتماد نکنید. محصولات حاوی ترکیبات گیاهی و طبیعی را نیز از برندهای معتبر تهیه کنید تا مطمئن باشید برای پوست لطیف کودک شما خطری ایجاد نمی‌کنند.

در ادامه، ترکیبات طبیعی که بر اساس بررسی‌های علمی برای پوست مفید هستند و امکان بهره‌گیری از آن‌ها در فرمولاسیون ضد آفتاب کودکان وجود دارد را معرفی می‌کنیم.

1) عصاره گل همیشه‌بهار

از عصاره گل همیشه‌بهار برای درمان‌های پوستی گوناگون استفاده می‌شود. این گیاه کاربرد پزشکی دارد و به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی از آن برای درمان زخم، سوختگی درجه یک، کوفتگی و بثورات پوستی هم استفاده می‌شود.

از گل همیشه‌بهار همچنین برای بهبود آب‌رسانی و استحکام پوست استفاده می‌شود. عصاره این گیاه حاوی مقادیر بالایی از فلاونوئیدها است. این ترکیبات آنتی ‌اکسیدان‌هایی گیاهی هستند که از سلول‌ها در برابر آسیب مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

2) روغن بادام تلخ

روغن بادام تلخ خواص ضد التهابی دارد. روغن بادام یک نرم‌کننده محسوب می‌شود که با آب‌رسانی پوست، می‌تواند به مرطوب‌کردن و صاف‌شدن آن کمک کند. این روغن سبک است و باعث تحریک پوست‌های حساس نمی‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند روغن بادام ممکن است در کُندکردن روند پیری زودهنگام ناشی از آسیب خورشید، مؤثر باشد. روغن بادام مانند یک سد از پوست در برابر پرتوهای فرابنفش محافظت می‌کند.

علاوه بر این، ویتامین E موجود در این روغن با دارابودن خواص آنتی ‌اکسیدانی، از آسیب سلولی ناشی از پرتو فرابنفش جلوگیری می‌کند. از دیگر ترکیبات تشکیل‌دهنده روغن بادام تلخ می‌توان به ویتامین A اشاره کرد که از بروز آکنه پیشگیری کرده و در بهبود آن مؤثر است.

روغن بادام یک نرم‌کننده محسوب می‌شود که با آب‌رسانی پوست، می‌تواند به مرطوب‌کردن و صاف‌شدن آن کمک کند.

نکته: روغن بادام تلخ را به طور مستقیم برای کودک استفاده نکنید، این روغن به شکل تصفیه‌شده و پس از حذف ترکیبات مضر، در فرمولاسیون محصولات آرایشی-بهداشتی به کار می‌رود.

3) عصاره دانه آفتابگردان

عصاره دانه آفتابگردان مقادیر نسبتاً بالای لینولئیک‌ اسید دارد. وجود این ماده، عصاره دانه آفتابگردان را به یک ترکیب مطلوب در محصولات پوستی تبدیل کرده است. این عصاره به حفظ یک‌پارچگی لایه شاخی پوست کمک می‌کند و فرآیند آب‌رسانی پوست را بدون ایجاد قرمزی، بهبود بخشیده و مانع از تبخیر آب پوست می‌شود. لینولئیک ‌اسید با مهار آنزیم 5 آلفا-ردوکتاز به تنظیم ترشح غدد چربی (سباسه) پوست کمک می‌کند.

علاوه بر این، عصاره دانه آفتابگردان سرشار از ویتامین E است و از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد و تأثیرات نور خورشید، مانند پیری زودهنگام، محافظت می‌کند.

4) روغن دانه کنجد

دانه کنجد سرشار از پروتئین و لیپید است. خواص این دانه آن را به روغنی مفید برای پوست تبدیل می‌کند.

  • خاصیت آنتی اکسیدانی: کنجد توانایی مقابله با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد یا مولکول‌های ناپایدار را دارد و از آسیب آن‌ها به ساختار سلولی پوست پیشگیری می‌کند.
  • خاصیت ضد میکروبی: دانه کنجد می‌تواند میکروارگانیسم‌های مضر را از بین ببرد یا مانع از رشد آن‌ها شود.
  • خاصیت ضد التهاب: دانه کنجد می‌تواند التهاب و تورم را کاهش دهد.

5) روغن نارگیل

فواید استفاده از روغن نارگیل برای پوست متفاوت است و می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  • مرطوب‌کردن پوست خشک، ازجمله در افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند اگزما
  • کاهش التهاب که ممکن است در اثر پرتو فرابنفش B ایجاد شده باشد
  • کمک به بهبود زخم
  • خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی

علاوه بر موارد ذکرشده، روغن نارگیل خاصیت آنتی ‌اکسیدانی دارد. این ویژگی بیشتر با ترکیبات فنولی و اسیدهای چرب با زنجیره متوسط موجود در آن مرتبط است.

6) آلوورا

آلوورا با افزایش سنتز کلاژن به ترمیم و بهبود زخم کمک می‌کند. این ماده همچنین از پوست در برابر آسیب پرتو فرابنفش محافظت می‌کند. آلوورا، فیبروبلاست‌ها (سلول‌هایی که کلاژن و الاستین تولید می‌کنند) را تحریک کرده، انعطاف‌پذیری پوست را افزایش داده و بروز چین‌ و چروک را کاهش می‌دهد.

آلوورا حاوی 6 عامل ضد عفونی‌کننده است:

  • لوپئول
  • سالیسیلیک اسید
  • نیتروژن اوره
  • سینامونیک اسید
  • فنل
  • گوگرد

همه این ترکیبات روی قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها اثر مهاری دارند. خاصیت ضد التهابی از دیگر فواید آلوورا است.

سؤالات پرتکرار

پس از خرید کرم ضد آفتاب کودکان، برخی سؤالات در مورد نحوه استفاده از آن زیاد تکرار می‌شود. در ادامه به این سؤالات پاسخ داده‌ایم.

آیا در سایه هم استفاده از کرم ضد آفتاب ضرورت دارد؟

شما حتی در روز‌های ابری هم در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید قرار دارید و نباید استفاده از ضدآفتاب مناسب را فراموش کنید. علاوه بر این، مه و غبار هم پرتوهای مضر فرابنفش خورشید را مهار نمی‌کنند. درنتیجه، صرف‌نظر از آب‌وهوا، هر روز به کودکتان ضدآفتاب بزنید.

به یاد داشته باشید که شن و ماسه، برف و بتن تا ۸۵ درصد پرتوهای فرابنفش خورشید را منعکس کرده و می‌توانند پوست بدون محافظ را حتی در سایه نیز بسوزانند.

شما حتی در روز‌های ابری هم در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید قرار دارید و نباید استفاده از ضدآفتاب مناسب را فراموش کنید.

از چه مقدار ضدآفتاب برای کودکمان استفاده کنیم؟

بنیاد سرطان پوست آمریکا توصیه می‌کند بزرگسالان حداقل از ۳۰ گرم ضدآفتاب، معادل پر شدن یک لیوان کوچک، برای کل بدن استفاده کنند، اما به ‌هیچ مقدار معینی برای کودکان در حال رشد اشاره نمی‌کند.

آنچه اهمیت دارد این است که نیم ساعت قبل از اینکه کودکتان را از منزل خارج کنید، تمام قسمت‌های بدن او را که در معرض خورشید قرار دارند به طور کامل با کرم ضد آفتاب بپوشانید، نواحی خاص مانند گوش، قوزک پا، پشت زانو و دست را فراموش نکنید. هر دو ساعت یک‌بار، ضدآفتاب را تجدید کنید‌.

اگر کودکمان دچار آفتاب‌سوختگی شد چه کنیم؟

اگر کودکتان دچار تاول، درد شدید، بی‌حالی و تب بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد شده به متخصص اطفال مراجعه کنید. ایبوپروفن مخصوص کودک و حمام آب سرد یا کمپرس مرطوب می‌تواند درد، التهاب و خارش را کاهش دهد.

هیچوقت بدون تجویز پزشک به کودک خود آسپرین ندهید. این امر می‌تواند منجر به بیماری نادر اما جدی به نام سندرم ری (Reye’s syndrome) شود. تا زمانی که آفتاب سوختگی کودکتان بهبود یابد، او را دور از تابش خورشید نگه دارید.

چه تغییراتی روی پوست کودک، احتمال سرطان پوست را مطرح می‌کند؟

احتمال ایجاد سرطان پوست در کودکان کم است و بروز خال‌های جدید و تغییر سایز و رنگ آن‌ها با افزایش سن کودک، اغلب طبیعی است. اما این به معنی بی‌توجهی به پوست کودک نیست. کار عاقلانه این است که با پوست کودکتان آشنا شوید، تا بتوانید فوراً هرگونه تغییر را تشخیص دهید. هنگامی که مشغول تعویض پوشک یا حمام کردن کودکتان هستید، پوست او را بررسی کنید. مراقب موارد زیر باشید:

  • خال‌های نامتقارن، که نیمی از آن با نیمه دیگر یکسان نیست.
  • خال‌هایی که ترکیبی از رنگ قهوه‌ای، قهوه‌ای مایل به زرد و سیاه هستند (رنگ آن‌ها یکدست نیست).
  • خال‌هایی که بزرگ‌تر از یک پاک‌کن هستند (مساوی یا بزرگ‌تر از 6 میلی‌متر).
  • زاویه‌دار شدن و تیره یا ناصاف شدن لبه‌های خال.
  • خال‌هایی که خارش و خون‌ریزی دارند.

براساس این گزارش کودکانی که والدین یا خواهر و برادر مبتلا به ملانوما دارند، ۵۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. به همین دلیل است که بنیاد سرطان پوست آمریکا توصیه می‌کند که این کودکان از سن ۱۰ سالگی، دو بار در سال برای معاینه پوست به متخصص پوست مراجعه کنند. (والدین باید پوست کودکانشان را از دوران نوزادی به طور مرتب بررسی کنند). در صورت نداشتن سابقه خانوادگی، می‌توانید مراجعه به متخصص پوست را تا بزرگسالی به تعویق بیاندازید؛ مگر اینکه متوجه تغییر پوستی مشکوکی شوید.

سخن پایانی

محافظت از پوست کودکان در برابر اثرات مضر نور خورشید بسیار مهم است و استفاده از کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان یکی از اقدامات ضروری در این راستا محسوب می‌شود. هنگام انتخاب کرم ضد آفتاب، به دنبال محصولی باشید که طیف‌‌گسترده و دارای حداقل SPF 30 باشد.

با توجه به اینکه پوست کودکان حساس و لطیف است و نیز کودکان در حال رشد و نمو هستند، هرقدر کمتر در معرض ترکیبات شیمیایی قرار بگیرند بهتر است. بنابراین ضد آفتاب کودکان باید مینرال باشد تا تنها با قرار گرفتن روی سطح پوست از آن‌‌ها محافظت کند و جذب بدن‌شان نشود. البته استفاده از ضد آفتاب‌های شیمیایی با فرمولاسیون تخصصی برای کودکان در رده سنی بالاتر و افراد با پوست سالم، بی‌خطر است.

هنگامی که کودک خارج از خانه است، کرم ضد آفتاب او را هر دو ساعت یک‌بار تجدید کرده و همیشه از دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی آن پیروی کنید. همه نواحی بدن که در معرض آفتاب قرار می‌گیرند ازجمله صورت، گردن و گوش‌ها را بپوشانید. کودکان را تشویق کنید کلاه بپوشند، به دنبال سایه باشند و تا حد امکان مابین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر از قرارگرفتن در معرض آفتاب دوری کنند.

از تجربه خودتان بگویید

همان‌طور که در این مقاله خواندید، استفاده از کرم ضد آفتاب برای کودکان ضروری است و یکی از مهم‌ترین راه‌های محافظت از پوست لطیف آن‌ها محسوب می‌شود. آیا شما هم برای کودک خود از این محصول استفاده می‌کنید؟ هنگام خرید ضد آفتاب کودکان به چه نکاتی توجه می‌کنید؟ از تجربه‌های مفیدتان در این زمینه برایمان بنویسید.

4.6/5 - (11 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها