شوره سر و ریزش مو : آیا شوره سر باعث ریزش مو می‌شود؟

شوره سر یک اختلال شایع است که باعث پوسته پوسته شدن پوست سر شما می شود. این پوست ها اغلب میریزند و پوسته یا شوره های سفید را روی لباس های شما باقی می گذارند. شوره سر و ریزش مو ممکن است به دنبال هم رخ ‌دهند. برای جلوگیری از ریزش مو ابتدا باید علت شوره سر خود را تشخیص دهید.

در بیشتر موارد، شوره سر به طور مستقیم باعث ریزش مو نمی شود. با این حال، خارش ناشی از آن می تواند به خراش منجر شود و این خراش به فولیکول های مو آسیب می رساند و سبب ریزش مو می شود، اگرچه به طاسی کامل نمی رسد. علاوه بر این، شوره موی سر در افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنی؛ شرایطی که باعث طاسی مردانه و زنانه می شود، ریزش مو را افزایش می دهد.

در ادامه نکاتی برای اطلاع شما علت شوره سر و راه های جلوگیری از ریزش موی مربوط به آن را بیان می کنیم.

نحوه جلوگیری از شوره سر و ریزش مو ناشی از آن

شوره سر و ریزش مو

برای جلوگیری از ریزش موی سر مربوط به شوره، رفع خارش پوست سر بسیار مهم است. این کار باعث می شود که شما از خراش و فولیکول های موهایتان در برابر آسیب‌های بیشتر محافظت کنید.

علت شوره سر چیست؟

چندین مورد می تواند علت ایجاد شوره سر باشد، از عادت های شستشوی مو گرفته تا شرایط یا بیماری های اساسی پوست. اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث ایجاد شوره سرتان می شود، به پزشک یا متخصص پوست خود مراجعه کنید.

پزشک می تواند به پوست سر شما نگاهی بیندازند تا در تعیین اینکه آیا شوره سر شما فقط به علت شستشوی زیاد موهای شما یا به علت نشستن به اندازه کافی آنها است. همچنین می تواند علائم مشکلات اساسی مانند موارد زیر را بررسی کند:

  • خشکی پوست سر: این مورد منجر به پوسته های کوچکی می شود که معمولاً با قرمزی یا التهاب همراه نیستند.
  • درماتیت سبورئیک: این عارضه پوستی باعث ایجاد بثورات می شود که غالباً قرمز، پوسته پوسته و چرب به نظر می رسد. پوسته های حاصل می توانند سفید یا زرد باشند.
  • مالاسزیا: قارچی که روی پوست سر بیشتر افراد یافت می شود. با این حال، گاهی اوقات می تواند پوست سر شما را تحریک کرده و باعث رشد سلول های اضافی پوست شود. هنگامی که این سلول های پوستی می میرند، می توانند باعث ایجاد شوره سر شود.
  • درماتیت تماسی: حساسیت نسبت به مواد خاص در محصولاتی مانند شامپو یا رنگ مو که در تماس با مو یا پوست هستند باعث ایجاد پوستی قرمز و پوسته پوسته می شود.

درمان شوره سر

پس از فهمیدن علت شوره سر می توانید به طور موثرتری آن را درمان کنید. در ادامه به چند مورد که به درمان شوره سر و ریزش مو کمک می‌کند، اشاره می‌کنیم.

1) از شامپوی دارویی استفاده کنید

بهترین شامپو برای شوره سر

اگر قبلاً این کار را نکرده اید، سعی کنید از شامپو ضد شوره که برای کمک به شوره سر تولید شده، استفاده کنید. بهترین شامپو برای شوره سر و ریزش مو ناشی از آن ، محصولی است که حاوی یکی از مواد زیر است:

  • پیریتیون روی
  • اسید سالیسیلیک
  • کتوکونازول
  • سلنیوم سولفاید

برای شوره سر خفیف، فقط لازم است برای چند هفته از شامپو دارویی استفاده کنید. اگر مو رنگ شده روشن دارید، بهتر است از سلنیوم سولفاید دوری کنید، چرا که می تواند باعث تغییر رنگ مویتان شود.

2) رطوبت رسانی کنید

صرف نظر از علت شوره سر ، مهم است که پوست سر خود را با نرم کننده آبرسانی کنید. این موضوع خصوصاً در هنگام استفاده از شامپوهای دارویی، به ویژه آنهایی که حاوی اسید سالیسیلیک هستند، مهم است، زیرا این نوع شامپوها می توانند هنگام استفاده منظم باعث خشکی پوست سرتان شوند.

برای بهبود و رسیدگی به پوست سر خود، سعی کنید آن را با روغن نارگیل ماساژ دهید، سپس بشویید. روغن نارگیل علاوه بر اینکه مرطوب کننده است، دارای خواص ضد قارچ نیز هست. در حقیقت، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که فعالیت ضد قارچی آن مشابه با فعالیت کتوکونازول- ماده ای مشترک در شامپوهای ضد شوره است.

اگر فکر می کنید ممکن است درماتیت سبورئیک داشته باشید، از استفاده روغن ها در پوست سرتان خودداری کنید. روغن اضافی گاهی اوقات می تواند این شرایط را بدتر کند.

3) از استفاده محصولات مو که تحریک کننده هستند، اجتناب کنید

رنگ مو و سایر محصولات مو اغلب حاوی موادی هستند که می توانند پوست حساس را تحریک کنند و این تحریک پوست می تواند به درماتیت تماسی منجر شود. مواد نگهدارنده و رایحه ها از دلایل عمده درماتیت تماسی در پوست سر شما هستند.

نمونه هایی از مواد تحریک کننده بالقوه محصولات مو شامل موارد زیر است:

  • عطر طبیعی یا مصنوعی
  • سفید کننده یا همان دکلره مو
  • شوینده های مو
  • فرمالدئید (متانال،گازی بد بو)

برخی از افراد قبل از توجه به واکنش محصولات سال ها از آن ها استفاده می کنند. حتی اگر از محصولات مو همیشگی خود بدون هیچ مشکلی استفاده کرده اید، اگر متوجه شوره سر شدید، روال خود را تغییر دهید.

4) استرستان را کنترل کنید

در حالیکه استرس مستقیماً باعث ایجاد شوره نمی شود، می تواند با گذشت زمان سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند، در نتیجه پوست سر شما نسبت به قارچ های مالاسزیا که به طور طبیعی وجود دارند، حساس تر می شود.

تمرین تکنیک‌های آرامش بخش، مانند یوگا یا مدیتیشن می‌توانند در کنترل و کاهش استرس به شما کمک کنند. حتی پیاده روی در اطراف منزلتان یا انجام تنفس کنترل شده برای یک یا دو دقیقه می تواند به شما کمک کند.

5) کمی آفتاب بگیرید

اگرچه پرتوهای فرابنفش باعث پیری زودرس می شوند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهند، اما ممکن است کمی نور خورشید برای شوره سر شما مفید باشد. اگر بیرون از خانه می روید، حتما از کرم ضد آفتاب بر روی صورت و بدن خود استفاده کنید.

داروهای طبیعی ضد شوره سر

داروهای طبیعی ضد شوره سر

طبیعت مانند سایر شرایط و اختلالات پوستی و مو، شوره سر را نیز درمان می کند. پس از بررسی علت شوره سر و راه های درمان آن، برخی از کارآمدترین و شناخته شده ترین داروهای طبیعی ضد شوره را برای درمان خانگی شوره سر و ریزش مو ناشی از آن بیان می کنیم.

روغن درخت چای

روغن درخت چای خواص ضد عفونی کننده خوبی دارد و از این رو در مبارزه به شرایط مختلف پوست و مو از جمله شوره سر کمک می کند. برای استفاده از آن به عنوان درمان ضد شوره، آن را به مقدار کم به شامپو معمولی خود اضافه و طبق معمول همیشه از شامپویتان استفاده کنید. پس از چند هفته استفاده منظم، مطمئناً شاهد بهبود چشمگیر در وضعیت خود خواهید بود.

سرکه سفید

سرکه سفید نیز در درمان شوره سر بسیار مفید است. خاصیت اسیدی آن باعث می شود محیط پوست سر شما برای رشد قارچ ها و باکتری ها مناسب نباشد و از این رو به جلوگیری از شوره سر کمک می کند.

روغن زیتون

روغن زیتون بهترین راه حل در صورتی است که شوره سر شما نتیجه خشکی ناخواسته پوست سرتان باشد. کمی روغن زیتون، شرایط و وضعیت مو و پوست سرتان را بهبود می بخشد، آن ها را به خوبی تغذیه، رطوبت رسانی می کند و به درمان پوسته سر کمک می‌کند. بنابراین از فواید روغن زیتون برای موهایتان غافل نشوید.

سایر گزینه های درمان طبیعی برای شوره سر عبارتند از: لیمو، آلوئه ورا، آویشن، جوش شیرین، تخم شنبلیله و موارد دیگر.

بنابراین خانم‌ها، اگر واقعاً می خواهید خود را از ریزش مویی که با شوره سر در ارتباط است، نجات دهید، به این روش های درمانی را از دست ندهید. کاملاً مطمئن باشید که این راه حل های درمانی برای شما مفید و کارگر هستند و سر شما را پر از موهای سالم تر و براق کننده تر می کنند.

کلام آخر

شوره سر و ریزش مو معمولا پشت سر هم اتفاق می‌افتند. خاراندن مداوم پوست سر ناشی از شوره می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند و منجر به ریزش مو شود. شوره سر ناشی از یک علت واحد نیست و باید بفهمید که چه چیزی باعث ایجاد آن می شود. اگر علت شوره سر خود را نمی دانید، پزشک یا متخصص پوست می تواند به شما کمک کند.

منابع:

https://www.aafp.org/afp/2000/0501/p2703.html
https://medlineplus.gov/druginfo/meds/a682258.html
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4533528/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5683126/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2888552/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1360273/
health.clevelandclinic.org/itchy-scalp-5-common-problems-and-fixes
aad.org/public/diseases/hair-and-scalp-problems/dandruff-how-to-treat

climba-anti-dandruff-shampoo

4.2/5 - (11 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها