چگونه با گلیسیرین موهایی براق و شاداب داشته باشیم؟

اگر آرزوی داشتن موهایی براق و باطراوت دارید، احتمالاً انواع نرم‌کننده‌ مو و ماسک‌های مو را امتحان کرده‌اید. با این حال، ممکن است در مورد موادی که به‌طور طبیعی باعث جذب شدن رطوبت به مو می‌شوند و تار مو را از داخل مرطوب و شاداب نگه می‌دارند، اطلاع چندانی نداشته باشید. گلیسیرین یا گلیسرول، یکی از این مواد است که علاوه بر داشتن خواص زیاد برای تارهای مو، آن‌‌ها را به‌صورت عمقی رطوبت‌رسانی می‌کند.

گلیسیرین برای مو

در ادامه، این ماده و راه‌های استفاده از آن برای موها را به‌طور جامع بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

آیا گلیسیرین برای موهای شما مفید است؟

گلیسیرین برای موهای خشک، ضخیم یا وز مفید است؛ هرچند که می‌تواند برای سایر انواع مو نیز فوائدی داشته باشد.

این ماده، خواص زیادی برای موهای آسیب‌دیده دارد و می‌تواند جلوی شکستگی تار مو را بگیرد. به نظر می‌رسد که در صورت استفاده از آن، موها سریع‌تر رشد می‌کنند؛ زیرا با مصرف گلیسیرین، میزان شکنندگی انتهای تار مو کاهش پیدا می‌کند و این حس را ایجاد می‌کند که موها سرعت رشد بیشتری دارند. بر اساس یک مطالعه انجام‌شده در سال 2017، گلیسیرین می‌تواند عملکرد دفاعی پوست را نیز بهبود ببخشد و آن را تا حدود 24 ساعت مرطوب نگه دارد.

گلیسیرین همچنین می‌تواند در بهبود خشکی پوست سر مؤثر باشد. بر اساس مطالعه دیگری در این زمینه، هنگامی که از این ماده به‌عنوان نرم‌کننده بدون نیاز به آبکشی استفاده می‌شود، می‌تواند به کاهش شوره سر (ناشی از خشکی) کمک کند. البته این ماده باعث رویش موهای قوی‌تر روی سر شما نخواهد شد، اما علاوه بر تقویت و حالت‌دهندگی، سبب درخشندگی بیشتر موهای موجود روی سر و جلوگیری از شکنندگی تار مو و موخوره می‌شود.

نکته: توجه داشته باشید که اگر در محیطی با آب‌وهوای خشک زندگی می‌کنید، ممکن است گلیسرول رطوبت موهایتان را به هوا منتقل کند. البته عکس این اتفاق هم ممکن است رخ دهد. در آب‌وهوای بسیار مرطوب، گلیسرول می‌تواند رطوبت زیادی را از هوا به داخل مو جذب ‌کرده و موهایتان را وز کند. گلیسرول در آب‌وهوای معتدل و نسبتاً مرطوب بهترین عملکرد را دارد.

گلیسیرین چیست؟

گلیسیرین از روغن‌های گیاهی (مانند شی باتر یا روغن نارگیل)، فرآورده‌های حیوانی یا فرآورده‌های نفتی گرفته می‌شود.

اگرچه این ماده یک الکل-قند است (sugar alcohol علی‌رغم نامش، در حقیقت نه الکل است و نه قند، نوعی کربوهیدرات است که ساختار شیمیایی شبیه به قند دارد)، اما عملکرد آن بیشتر شبیه چربی به نظر می‌رسد. در مورد موها، گلیسرول یک ماده جاذب رطوبت (هومکتانت) محسوب می‌شود؛ به این معنی که می‌تواند با جذب رطوبت هوا، مو را مرطوب و سالم نگه دارد.

گلیسرول به‌واسطه اثرگذاری بالایی که دارد، یکی از رایج‌ترین ترکیبات در محصولات مراقبت از پوست و مو به شمار می‌رود. این ماده همچنین بی‌رنگ و بدون بو است، بنابراین بو و ظاهر محصول را تغییر نمی‌دهد. گلیسیرین همچنین مقرون‌به‌صرفه است و در بسیاری از محصولات بهداشتی با هر قیمتی پیدا می‌شود.

آیا استفاده از گلیسیرین برای موها بی‌خطر است؟

مصرف گلیسیرین برای مو بی‌خطر است. کارگروه محیط ‌زیست ایالات متحده (EWG) گلیسرول را در رده A مقیاس خود قرار داده است. این یعنی گلیسیرین عارضه‌ای برای سلامت انسان یا محیط‌ زیست ندارد.

با این حال لازم است در استفاده از گلیسیرین، این ملاحظات را در ذهن داشته باشید:

  • از گلیسیرین روی پوست ترک‌خورده و آسیب‌دیده استفاده نکنید.
  • گلیسرول باید با آب یا روغن‌های دیگر مخلوط و رقیق شود؛ در غیر این صورت، موها را چرب و چسبناک می‌کند و پاک کردن آن هم آسان نخواهد بود.
  • هنگام استفاده از ابزارهای حرارتی حالت‌دهنده مو، از گلیسرول به میزان بسیار کم استفاده کنید. این ماده گرما را به‌خوبی انتقال می‌دهد؛ بنابراین ممکن است گرمای ابزار حرارتی مورد استفاده‌ را تشدید کرده و به ساقه مو آسیب برساند.

روش استفاده از گلیسرول برای موها

بسته به هدف مصرف، روش‌های مختلفی برای استفاده از گلیسیرین وجود دارد. اگر می‌خواهید یک ماسک خانگی یا اسپری مو درست کنید، باید گلیسیرین خالص خریداری کنید که در بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های محصولات زیبایی موجود است.

ماسک آلوورا و گلیسیرین، باعث آب‌رسانی و تغذیه پوست سر می‌شود و می‌تواند به رفع شوره سر کمک کند. این ترکیب ممکن است خواص ضد میکروبی و آب‌رسانی نیز داشته باشد.

گلیسرول برای مو

گلیسیرین برای موهای فر

برای موهای فر، به جای استفاده از خود گلیسیرین، از یک محصول حاوی این ماده روی موهای “خشک” استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. دلیل این موضوع، دو مسئله است:

1) موهای فر نسبت به ترکیبات سنگین حساس هستند. یعنی اگر ماده غلیظی روی آن‌ها استفاده کنید، سنگین شده و فر آن‌ها نسبتاً باز می‌شود. پس اگر دوست ندارید موهای فرتان تبدیل به موهای موج‌دار شود، از موادی مانند گلیسیرین و روغن زیتون که موها را سنگین می‌کنند با احتیاط استفاده کنید.

2) کوتیکول (لایه طبیعی پوشاننده موها) تمام ساقه موهای فر را نمی‌پوشاند. ساختار درونی موهای فر به دلیل پیچ و تاب ذاتی این نوع موها، در نواحی قوس‌دار، در معرض هوا قرار می‌گیرد. بنابراین موهای فر در آب‌وهوای خشک، رطوبت درونی خود را از دست می‌دهند و بر عکس، در آب و هوای مرطوب، رطوبت زیادی جذب ساقه مو می‌شود. همین رطوبتی که به درون ساقه مو نفوذ می‌کند، عامل وز شدن موهای فر در محیط‌های مرطوب است. حال اگر گلیسرول را روی موهای خیس استفاده کنید، سطح مو را می‌پوشاند و رطوبت را به جای سطح موها، درون ساقه موهای فر به دام می‌اندازد. این مسئله باعث وز شدن و بدحالتی موهای فر می‌شود.

گلیسیرین برای موی فر

دستورالعمل تهیه اسپری موی گلیسیرین

شما می‌توانید با ترکیب مواد زیر، یک اسپری موی گلیسیرین تهیه کنید.

  • یک چهارم فنجان گلیسیرین
  • یک چهارم فنجان آب مقطر
  • یک چهارم فنجان گلاب
  • دو تا سه قطره اسانس روغنی مانند اسانس روغنی نعناع فلفلی یا رزماری (اختیاری)

شما می‌توانید از این اسپری روی موهای خیس و یا خشک استفاده کنید. البته نکات گفته شده در مورد موی فر را نیز رعایت کنید. همچنین لازم است پیش از مصرف، این مخلوط را به خوبی تکان دهید تا یکنواخت شود.

اگر به ساختن ماسک موی خانگی حاوی گلیسیرین علاقه‌مند هستید، می‌توانید یکی از سه دستورالعملی که در ادامه می‌آید را استفاده کنید.

ماسک موی گلاب و گلیسیرین

مواد لازم:

  • نصف فنجان آب مقطر
  • نصف فنجان گلاب
  • 2 قاشق غذاخوری گلیسیرین

همه مواد را در یک ‌کاسه مخلوط کرده و روی موهای خشک یا کمی مرطوب بمالید و 30 دقیقه صبر کنید. سپس موهایتان را به‌طور کامل بشویید. همچنین می‌توانید این مخلوط را درون بطری اسپری‌دار بریزید و در صورت لزوم مقدار کمی از آن را روی موهایتان اسپری کنید.

ماسک موی آلوورا و گلیسیرین

مواد لازم:

  • یک چهارم فنجان ژل آلوورا
  • یک چهارم فنجان گلیسیرین

ژل آلوورا و گلیسیرین را هم بزنید تا مخلوط شوند. موهای خشک و یا نسبتاً مرطوب را چند دسته کرده و ماسک را روی آن‌ها بمالید. اجازه دهید ماسک 30 دقیقه روی موهایتان باقی بماند؛ سپس آن را به‌طور کامل با آب گرم بشویید.

ماسک موی عسل و گلیسیرین

مواد لازم:

  • یک چهارم فنجان عسل
  • یک چهارم فنجان گلیسیرین
  • 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل

ماسک مو با گلیسیرین و عسل

تمام مواد را در یک ‌کاسه باهم مخلوط کنید. موها را با حوله خشک کرده و به چند دسته تقسیم کنید. ماسک را روی دسته‌های مو بمالید و قبل از شستن آن با آب گرم، 30 دقیقه صبر کنید.

اگر هنوز احساس می‌کنید مقداری از ماسک روی موهایتان باقی مانده است، می‌توانید موهایتان را با شامپو بشویید و دوباره از نرم‌کننده استفاده کنید.

سایر گزینه‌های مراقبت از مو

اگر می‌خواهید موهای صاف و قوی‌تری داشته باشید اما علاقه‌ای به استفاده از گلیسیرین ندارید، می‌توانید از مواد زیر استفاده کنید. طبق بررسی‌های انجام‌ شده، مواد زیر به مرطوب سازی و تقویت مو کمک می‌کنند و می‌توانند باعث رشد سریع‌تر آن نیز بشوند.

  • آلوورا
  • عسل
  • آب پیاز
  • روغن نارگیل
  • روغن رزماری
  • روغن دانه کدوتنبل

سخن پایانی

گلیسیرین یک ماده جاذب رطوبت (هومکتانت) است، به این معنی که رطوبت هوا را جذب می‌کند تا موها را عمیقاً آب‌رسانی کند. این ماده بی‌رنگ، بدون بو و نسبتاً ارزان است؛ بنابراین در بسیاری از محصولات موجود در بازار یافت می‌شود. در صورت تمایل به تهیه ماسک مو یا اسپری مخصوص مو، می‌توان شکل خالص آن را خریداری کرد.

مطالعات نشان می‌دهد که گلیسرول می‌تواند به کاهش شوره سر، مرطوب‌سازی پوست سر و مو و جلوگیری از شکستگی تارهای مو کمک کند.

نوبت شما

شما چه روش‌های دیگری برای استفاده از گلیسیرین روی موها می‌شناسید؟ این روش‌‌ها را برای ما و سایر خوانندگان لافارر بنویسید. همچنین خوشحال می‌شویم تجربیات خود در مورد استفاده از گلیسرول روی موها را با ما به اشتراک بگذارید.

منابع

https://www.healthline.com/health/glycerin-for-hair
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5560567
https://health.clevelandclinic.org/what-to-know-about-sugar-alcohols
https://www.emedihealth.com/skin-beauty/hair-scalp/glycerin-hair-benefits

 

lafa-mask

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها