10 راه موثر برای تقویت موی سر

همه ما دوست داریم موهایی سالم، قوی، درخشان، جذاب و البته خوش حالت داشته‌ باشیم. رسیدن به این هدف ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد، چرا که افراد زیادی با مشکلات مختلفی در رابطه با موهایشان مواجه هستند. ژنتیک بر نوع مو، استحکام و حجم آن نقش دارد ولی این به آن معنی نیست که شما کنترلی روی موهایتان ندارید. در این مقاله ۱۰ راه موثر برای تقویت موی سر ، افزایش رشد، سلامت و زیبایی آن را باهم بررسی می‌کنیم.

۱۰ راه موثر برای تقویت موی سر

1) درجه ابزارهای حرارتی مو را کاهش دهید

سشوار، اتو مو، فر کننده، بیگودی، بابلیس و سایر دستگاه‌های حرارتی حالت دهنده مو تاثیر منفی‌ بر مو می‌گذارند، به ویژه اگر موهایتان نازک، خشک یا شکننده باشند. حرارت بیش ازحد، می‌تواند باعث تضعیف مو و در نتیجه آسیب به تار یا وزشدن آن می‌شود.

محققان برای کاهش آسیب های ناشی از خشک کردن مو توصیه می‌کنند سشوار را تقریبا ۱۵ سانتی‌متر از موهایتان فاصله دهید. همچنین آن را دائما حرکت داده و حرارت را فقط روی یک نقطه از موهایتان متمرکز نکنید.
استفاده از سشوار و سایر ابزارهای حرارتی حالت‌دهنده مو را به ۲ یا ۳ بار در هفته محدود کنید و با این کار به موهایتان برای ترمیم و بهبود یافتن زمان دهید. جهت کاهش آسیب‌ به مو، درجه حرارت سشوار و سایر ابزارهای حرارتی حالت‌دهنده مو را در پایین‌ترین درجه ممکن قرار دهید. همچنین می‌توانید برای به حداقل رساندن آسیب‌دیدگی مو، از محصولات محافظ مو در برابر حرارت استفاده کنید.

2) برای تقویت موی سر، ویتامین بیشتری مصرف کنید

همانند سایر قسمت‌های بدن، موهای شما برای حفظ سلامت و استحکام خود به ویتامین‌ها و موادمعدنی خاصی نیاز دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که بین کمبود موادمغذی و ریزش مو ارتباط زیادی وجود دارد. مهم‌ترین ویتامین‌ها و موادمعدنی موثر در رشد مو عبارتند از:

  • ویتامین A: این ویتامین در سیب‌زمینی شیرین، هویج، کدو، اسفناج، شیر، تخم مرغ و ماست وجود دارد.
  • ویتامین‌های B: به ویژه بیوتین: این ویتامین‌ها را می‌توان در زرده تخم مرغ، جگر، ماهی سالمون، آووکادو، آجیل و دانه‌ها و محصولات لبنی یافت.
  • ویتامین C: از منابع خوب این ویتامین می‌توان به مرکبات، توت‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای اشاره کرد.
  • ویتامین D: این ویتامین در ماهی‌های چرب، زرده تخم مرغ و برخی مواد غذایی غنی شده نظیر شیر و آب پرتقال وجود دارد.
  • ویتامین E: منابع خوب این ویتامین شامل دانه‌ی آفتاب‌گردان، بادام‌ها، اسفناج و آووکادو می‌شود.
  • زینک (روی): منابع خوب زینک عبارتند از صدف خوراکی، گوشت گاو، دانه‌ی کدوتنبل و عدس.
  • آهن: در صدف خوراکی، غذاهای دریایی، تخم مرغ و تخم پرندگان، گوشت قرمز، عدس و اسفناج یافت می‌شود. درباره‌ اسفناج بهتر است این نکته را متذکر شویم که آهن موجود در اسفناج آهن “غیر هِم” است که برای بدن انسان‌ چندان قابل جذب نیست. به علاوه اینکه آهن موجود در اسفناج خام به صورت پیوند شده با اگزالیک اسید است که باز هم جذب این ماده معدنی را کمتر می‌کند ولی وقتی اسفناج به حالت پخته (یا بخار پز) باشد، اگزالیک اسید آن جدا شده و آهن بهتر جذب می‌شود ولی در مجموع آهن از منابع حیوانی برای انسان‌ها قابل جذب تر است.

مکمل ها

به منظور تقویت موی سر ، اگر تامین موادمغذی موردنیاز بدن از طریق غذاهایی که می‌خورید کافی نباشد، می‌توانید از مولتی ویتامین‌هایی استفاده کنید که حاوی این ویتامین‌ها و موادمعدنی هستند. با این‌‌حال ضروری است قبل از مصرف هرنوع مکملی، به ویژه بیوتین، با پزشک تان مشورت کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیش ازحد بیوتین، می‌تواند بر نتایج تست‌های آزمایشگاهی، نظیر تست‌های تشخیص حمله قلبی اثر بگذارد.

۳) در هر بار استحمام از مقدار شامپوی کمتری استفاده کنید

در هربار استحمام از مقدار شامپوی کمتری استفاده کنید.

تمیزنگه‌داشتن مو ضروری است. اما اکثر شامپوها، حاوی عناصری هستند که علاوه بر کم کردن چربی و رفع کثیفی مو، چربی طبیعی مو را نیز از بین می‌برند. به جای شستن روزانه، موهایتان را ۲ تا ۳ بار در هفته بشویید؛ مگر اینکه موهایتان به شدت چرب باشند و یا از شامپو روزانه ملایم استفاده کنید. شستن مکرر مو منجر به خشک شدن آن و تضعیف ساقه‌ مو می شود.

همچنین به یاد داشته باشید که نباید از مقدار زیادی شامپو استفاده کنید. با توجه به اظهارات آکادمی پوست آمریکا، شما فقط به اندازه‌ی یک دایره‌ کوچک (با قطر 5/2 سانتیمتری) از شامپو را برای تمیز شدن موهایتان نیاز دارید.

۴) ماساژ پوست کف سر به تقویت مو کمک می‌کند

گردش خون در پوست کف سر به افزایش سلامت و بهبود وضعیت آن کمک کرده و باعث افزایش جریان خون در فولیکول‌های مو می‌شود. براساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ ماساژ روزانه‌ی پوست سر به مدت ۴ دقیقه، به مرور زمان می‌تواند باعث افزایش ضخامت و استحکام مو شود.

جهت ماساژ دادن پوست سر، می‌توانید چند دقیقه پوست سرتان را با اعمال فشار به صورت حرکات دایره‌ای و به کمک نوک انگشتان تان ماساژ دهید. این کار را زمانی که موهایتان خشک است، یا قبل از استفاده از شامپو و با موهای خیس انجام دهید.

همچنین می‌توانید از ماساژور پوست سر استفاده کنید. این دستگاه، یک وسیله دستی و برس مانند است که می‌توانید از آن برای تحریک پوست سرتاناستفاده کنید.

۵) پروتئین بیشتری مصرف کنید

در رژیم غذایی، مصرف به اندازه ویتامین برای رشد سریع مو و تقویت آن اهمیت دارد، زیرا فولیکول‌ها اساسا از پروتئین تشکیل می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود پروتئین در رژیم غذایی منجر به نازک شدن مو و ریزش آن می‌شود‌. غذاهای سرشار از پروتئین که به افزایش سلامت موها کمک می‌کنند، عبارتند از:

  • تخم مرغ
  • ماهی، مانند خال خالی (یا ماکارل) و سالمون
  • آجیل‌ها و دانه‌ها
  • گوشت‌های کم‌چرب و لخم
  • اسفناج و کلم
  • لوبیا و حبوبات

۶) ماسک زرده تخم مرغ را برای تقویت موی سر امتحان کنید

ماسک زرده تخم مرغ برای تقویت موی سر

زرده تخم مرغ حاوی پروتئین‌هایی است که فولیکول‌های مستحکم مو را می‌سازد. با توجه به مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ ، پپتیدهای موجود در زرده تخم مرغ رشد مو را تحریک کرده و به تقویت موی سر کمک می‌کند.

زرده تخم مرغ همچنین حاوی چندین ماده مغذی اساسی نظیر ویتامین‌های A، D بیوتین و فولات است که در رشد و سلامت مو تاثیرگذار هستند. شما می‌توانید با انجام مراحل زیر، یک ماسک زرده تخم مرغ خانگی تهیه کنید:

  1. از ۳ زرده تخم مرغ و ۳ تا ۴ قاشق سوپ‌خوری روغن نارگیل (کمی گرم‌شده) استفاده کنید.
  2. زرده تخم مرغ و روغن نارگیل را به خوبی هم بزنید.
  3. هنگامی که مخلوط را به خوبی هم زدید، آن را روی پوست کف سر و ریشه‌ی موهایتان بمالید.
  4. زمانی که مخلوط را روی سرتان مالیدید، روی سرتان کلاه حمام بگذارید.
  5. اجازه دهید ماسک ‌به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی سرتان بماند.
  6. مخلوط را با آب سرد بشوئید.

۷) موهایتان را با آب سرد بشوئید

شستن مو با آب بسیار داغ، سبب آسیب به ریشه و کوتیکول مو می‌شود. بخار موجود در حمام باعث بازشدن کوتیکول‌های مو می‌شود، که این امر سبب خشک و وزشدن مو شده و آن را مستعد شکنندگی می‌کند.

برای محافظت از موهایتان، آن را با آب ولرم بشوئید و در پایان به مو و پوست سرتان آب سرد اسپری کنید. این کار باعث محافظت از کوتیکول مو و نگهداری آسان‌تر رطوبت توسط مو و در نتیجه تقویت موی سر می‌شود.

۸) از آلوئه ورا برای مو و پوست کف سرتان استفاده کنید

آلوئه ورا غنی از ویتامین‌های A ،C وE است. این ویتامین‌ها به رشد سلول‌های سالم، نظیر سلول‌های موجود در مو کمک می‌کند. علاوه براین، آلوئه ورا حاوی ویتامین B12 و اسید فولیک است، که هردو برای سلامت و تقویت موی سر مفید هستند.

با این‌حال معلوم نیست این ویتامین‌های مفید، از طریق مصرف موضعی آلوئه ورا بتوانند به پوست سر نفوذ کنند و جذب پوست کف سر شوند. شما می‌توانید ژل خالص گیاه آلوئه ورا را روی مو و پوست کف سرتان بمالید، یا از محصولات مو که حاوی آلوئه ورا هستند استفاده کنید. همچنین برای نرم‌تر شدن موهایتان، می‌توانید در خانه ماسک آلوئه ورا تهیه کنید.

۹) به جای خشک کردن مو با حوله، از یک تی‌شرت استفاده کنید

به جای خشک کردن مو با حوله، از یک تی‌شرت استفاده کنید.

متخصصان مو اظهار کرده‌اند، پیچیدن موی خیس در حوله‌ بعد از شستشوی مو، می‌تواند به دلیل اصطکاکی که بین حوله و مو ایجاد می‌شود، سبب آسیب و شکنندگی مو شود.

می‌توانید از حوله‌های میکروفایبر نیز استفاده کنید. روش آسان‌تر‌ و ارزان‌تر، استفاده از یک تی‌شرت نخی است. اگر موهایتان را با پارچه‌ی نرم تی‌شرت خشک کنید، اصطکاک کمتری بوجود می‌آید، در نتیجه آسیب و وز مو کمتر می‌شود. برای خشک کردن مو با تی‌شرت مراحل زیر را طی کنید:

  1. بعد از شستن و آبکشی مو، به آرامی آب اضافی موهایتان را با فشار دست بگیرید.
  2. سر خود را خم کرده و تی‌شرت را به شکل توربان (عمامه) دور سر خود بپیچید.
  3. اجازه دهید تی‌شرت به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دور موی مرطوب بماند، سپس آن را از سرتان باز کنید.
  4. رطوبت اضافی مو را به کمک تی‌شرت بگیرید، سپس موهایتان را طبق روال همیشگی‌ خشک کنید.

۱۰) از روغن گرم استفاده کنید

استفاده از روغن گرم یک گزینه متداول برای تقویت موی سر و کمک به برگرداندن رطوبت به موهای خشک، وز و آسیب‌دیده است. روغن نارگیل و آووکادو بسیار مفید هستند. باتوجه به مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۳، روغن نارگیل از دست دادن پروتئین را هم در موی آسیب‌دیده و هم در موی آسیب‌ندیده کاهش می دهد.

روغن آووکادو مانند روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب اساسی و نیز ویتامین‌های A، B5 و E است.

روش تهیه روغن گرم

برای تقویت موی سر یک تا دو قاشق سوپ‌خوری روغن نارگیل خالص را (در دمای اتاق) با ۱ تا ۲ قاشق سوپ‌خوری روغن آووکادو مخلوط کنید. می‌توانید با توجه به طول (قد) موهایتان، از روغن کمتر یا بیشتری استفاده کنید. در هرصورت نسبت بین دو روغن باید یکسان باشد.

  1. ترکیب روغن‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای ریخته و به آرامی آن را در یک ظرف آب داغ بریزید.
  2. اجازه دهید روغن‌ به مدت ۲ دقیقه درون ظرف باز و گرم شود. نیازی نیست روغن خیلی داغ باشد، همین که گرم و به خوبی ترکیب شود کافی است‌‌.
  3. دمای روغن را روی پوست پشت مچ دست تان امتحان کنید. درواقع روغن باید ولرم (و نه داغ) باشد. اگر روغن داغ بود، تا زمانی که خنک نشده به آن دست نزنید.
  4. زمانی که دمای مخلوط روغن مناسب شد، آن را روی پوست کف سر، ریشه‌ و ساقه و انتهای موی خود بمالید‌. می توانید از آن روغن روی بقیه قسمت‌های مویتان نیز استفاده کنید.
  5. روی سرتان کلاه حمام گذاشته و اجازه دهید روغن به مدت ۲۰ دقیقه به موهایتان نفوذ کند.
  6. در پایان موهایتان را به خوبی با آب ولرم بشوئید.

نکته پایانی

دستیابی به موی مستحکم و سالم، نیازمند رعایت یک‌سری نکات است. استفاده کمتر از ابزارهای حرارتی حالت‌دهنده مو، اجتناب از شستن بیش از حد آن و استفاده از  ماسک‌ مو و روغن‌های درمانی، همگی در استحکام و تقویت موی سر تاثیرگذار هستند. داشتن یک رژیم غذایی متعادل که شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی و منابع حاوی پروتئین، می‌تواند به افزایش سلامت مو و پوست سر کمک کند.

اگر متوجه شکنندگی موهایتان، یا ریزش بیش از حد معمول شدید، این موضوع را با پزشک درمیان بگذارید. ریزش مو در بسیاری از مردان و زنان طبیعی است، اما گاهی اوقات نشان‌دهنده وجود یک مشکل زمینه‌ای در بدن است.

نوبت شما

شما برای تقویت موی سر خود از چه راهکارهایی استفاده می کنید؟ با ما و دیگران در میان بگذارید.

منابع:

aad.org/public/kids/hair/hair-care
ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/612473
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3819075

daily-shampoo

4.3/5 - (83 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها