روش‌های موثر برای از بین بردن خط خنده

منظور از خط لبخند یا خط خنده، چین و چروک و خطوطی است که در دو طرف دهان ایجاد می‌شود. در برخی مواقع، این چین و چروک‌ها در اطراف چشم‌ها نیز ظاهر می‌شوند. این خطوط در حین لبخند زدن بیشتر نمایان شده و با بالا رفتن سن، ظاهر شدن آنها اجتناب ‌ناپذیر خواهد بود. با این وجود، راه‌های زیادی برای از بین بردن خط خنده وجود دارد.

برای مقابله با این عارضه، لازم است با دلایل بروز و ایجاد خط لبخند آشنا شوید و راه‌های از بین بردن آنها را نیز بشناسید. در این مطلب دلایل ایجاد خط لبخند را مرور کرده و راه‌هایی برای جلوگیری از ایجاد این خطوط را بررسی می‌کنیم. همچنین چند روش درمان پزشکی و طبیعی را نیز برای از بین بردن خط لبخند باهم مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید…

دلایل ایجاد خط لبخند

علت ایجاد خط لبخند

خط لبخند به دلایل گوناگونی ایجاد می‌شود. دلایل اولیه‌ ایجاد خط لبخند عبارتند از:

  • از دست دادن انعطاف پذیری (کلاژن) پوست
  • بی ‌آبی پوست
  • ژنتیک
  • سیگار کشیدن
  • آسیب‌های ناشی از نور آفتاب

چگونه می‌توانیم از ایجاد خط لبخند جلوگیری کنیم؟

با داشتن سبک زندگی سالم و عادت‌های مناسب در جوانی، می‌توان از ایجاد خط خنده جلوگیری کرد. به عنوان مثال، شما می‌توانید هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید تا چین و چروک‌ و خطوط ناشی از نور آفتاب روی پوست‌تان ایجاد نشود. فرقی نمی‌کند که در حال حاضر خط لبخند دارید یا نه؛ هیدراته نگه داشتن پوست، مانع از ایجاد چین و چروک می‌شود.

روزانه مقدار زیادی آب بنوشید و از خوردن بیش از اندازه‌ی کافئین، قهوه و الکل خودداری کنید. مصرف این مواد، به علت مُدر بودن (دفع ادرار)، تاثیرات مخربی روی پوست‌ خواهد داشت.

روزانه یک یا دو مرتبه پوست صورت‌تان را بشویید و پس از شستشو، از کرم مرطوب کننده‌ مناسب پوست‌تان استفاده کنید. ورزش کردن و رعایت رژیم غذایی گیاهی نیز می‌تواند در داشتن پوستی سالم به شما کمک کند. اگر سیگار را ترک کنید می‌توانید علاوه بر خط خنده از ایجاد هر نوع چین و چروک دیگری روی پوست‌تان نیز جلوگیری کنید.

گزینه‌های درمانی برای از بین بردن خط خنده

برای از بین بردن خط لبخند، گزینه‌های درمانی متعددی وجود دارد. اگر تمایل دارید عمل جراحی انجام دهید یا سایر روش‌های زیبایی را امتحان کنید، بهتر است پیش از انجام هر کاری با متخصص پوست یا جراح پلاستیک (که نسبت به این موضوع آگاهی دارد و در درمان چین و چروک‌ها هم با تجربه است) مشورت کنید.

گزینه‌ی دیگر برای از بین بردن خط لبخند، استفاده از داروهای OTC است که نیازی به نسخه ندارند؛ هرچند تاثیر این داروها به اندازه‌ی روش قبلی نیست.

در ادامه‌ی این مطلب، چند روش درمانی برای از بین بردن خط خنده معرفی می‌کنیم؛ البته به خاطر داشته باشید که باید پیش از انجام هر کاری با متخصص مشورت کنید.

تزریق فیلر (تزریق پرکننده‌ها)

استفاده از تزریق فیلر برای از بین بردن خط خنده

تزریق‌ فیلر، گزینه‌ای است که در صدر انتخاب افراد برای رهایی از شر خط لبخند قرار دارد. در این روش هیچ نیازی به انجام عمل جراحی نیست. ماده‌ی اصلی بیشتر فیلرها «اسید هیالورونیک» است. فیلر در چروک یا خطی که از دهان تا بینی ادامه دارد، تزریق می‌شود و تاثیر آن همان موقع کاملاً مشهود است. اما به هر حال اگر از نتیجه‌ی کار راضی نبودید، می‌توانید از روش دیگری نیز استفاده کنید. همچنین از فیلر برای رفع چین و چروک دور چشم نیز استفاده می‌شود.

بهتر است بدانید که ممکن است پس از انجام تزریق‌های مکرر، جای زخم تزریق روی پوست‌تان باقی بماند و این موضوع باعث ‌شود که نتوانید به صورت دائمی این نوع فیلر را تزریق کنید. سایر پرکننده‌هایی که از هیدروکسی آپاتیت و اسید پلی-ال-لاکتیک تهیه می‌شوند، می‌توانند به صورت عمیق‌تر در بافت‌های صورت تزریق شده و نتایج ماندگارتری داشته باشند.

بر اساس گزارش‌های به دست آمده از کلینیک معروفی به نام کلینیک کلیولند، این پرکننده‌ها در هر نوبت به مدت حدود 6 تا 12 ماه دوام دارند. عوارض این عمل دقیقا پس از تزریق اولیه ظاهر می‌شود. سردرد و واکنش‌های شبه حساسیتی، از جمله عوارض تزریق فیلرها هستند.

بوتاکس

سم بوتولینوم (بوتاکس، دیسپورت، مصپورت و زئومین) نیز از پرکننده‌های قابل تزریق هستند؛ هرچند عملکرد آن‌ها متفاوت است. در این روش متخصص پوست، این ماده را به وسیله‌ی یک سوزن کوچک به محل مورد نظر تزریق می‌کند. این مواد، ماهیچه‌های محل تزریق را ضعیف می‌کند. در واقع ماهیچه و خطوط خنده و چروک‌ها، به نوعی رها می‌شوند. با انجام این کار، خطوط و چروک‌ها کمتر مشخص خواهند بود. نتایج این کار را می‌توانید در چند روز اول تزریق ببینید.

متخصص پوست، چشم ‌پزشک یا جراح پلاستیک، می‌تواند عمل تزریق بوتاکس را انجام دهد. دوره‌ی نقاهت این تزریق نسبتاً کوتاه است؛ بنابراین باید بتوانید فعالیت‌های روزمره (از جمله ورزش) را پس از 24 ساعت انجام دهید. از عوارض جانبی تزریق بوتاکس، می‌توان به سر درد، قرمزی یا خارش در محل تزریق اشاره کرد.

بر اساس گزارش‌های کلینیک کلیولند، تزریق‌های بوتاکس معمولا به مدت حدود سه ماه دوام دارند. برای حفظ نتایج دلخواه، باید مدام به پزشک مراجعه کنید.

عمل جراحی

یکی از روش‌های موثر رفع خط خنده، عمل جراحی است.

اگر به دنبال نتایج چشمگیرتری هستید که ماندگاری طولانی‌تری داشته باشند، می‌توانید گزینه‌ی عمل جراحی را انتخاب کنید.

لیفت صورت (جراحی پلاستیک برای برطرف کردن چین و چروک صورت) کامل‌ترین و دائمی‌ترین راه حل برای از بین بردن خط خنده است. با این روش می‌توانید همه‌ی خطوط اطراف دهان و چشم‌هایتان را به صورت همزمان و در یک جراحی، از بین ببرید. ممکن است جراح پلاستیک به شما پیشنهاد کند که عمل جراحی پلک را هم در کنار لیفت صورت انجام دهید.

عفونت، بزرگترین خطری است که ممکن است در انجام لیفت صورت شما را تهدید کند. عمل جراحی، همچنین عوارض جانبی نادری دارد که از میان آنها می‌توان به درد، ایجاد جای زخم و آسیب‌های عصبی اشاره کرد.

لیزر درمانی

درمان‌های لیزری نوعی تکنیک لایه‌برداری است که در آنها، لایه‌ی بالایی و سطحی سلول‌های پوستی برداشته می‌شود. این روش درمانی، با نمایان کردن لایه‌ی زیرین پوست، لک‌های پوستی و چین و چروک‌ها را از بین می‌برد. در واقع لایه‌ی زیرین پوست، تبدیل به پوست جدید می‌شود. التهاب، تورم و درد، از عوارض جانبی معمول این روش هستند که معمولاً پس از چند روز برطرف می‌شوند. علاوه بر این موارد، عفونت و ایجاد جای زخم (اسکار) نیز از عوارض احتمالی این روش است.

درمان با القای کلاژن (میکرونیدلینگ)

هدف از درمان با القای کلاژن (میکرونیدلینگ)، افزایش تولید کلاژن طبیعی در پوست است. با بالا رفتن سن، کلاژن پوست کاهش پیدا می‌کند و پوست خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد. انتظار می‌رود با انجام میکرونیدلینگ، مقدار کلاژن پوست افزایش پیدا کند. در نتیجه چروک‌های صورت (از جمله خط لبخند) پر شده و از بین می‌رود. در این روش، پزشک به یک غلتک با چند سوزن کوچک نیاز دارد.

بر اساس اطلاعاتی که آکادمی پوست آمریکا منتشر کرده است، نتایج نیدلینگ به صورت تدریجی روی پوست تاثیر می‌گذارد و نتیجه‌ی نهایی آن پس از 9 ماه مشخص می‌شود. این روش پوست را ترمیم می‌کند، اما ممکن است باعث ایجاد قرمزی و کبودی روی آن شود. بیشتر افراد به سه تا شش دوره درمان نیاز دارند تا به نتیجه‌ی دلخواه برسند.

کرم‌های بدون نسخه (OTC)

استفاده از کرم‌های بدون نسخه، روش دیگری برای درمان چین و چروک است که از لحاظ قیمت نیز مقرون ‌به صرفه‌‌ است. رتینول از جمله ترکیباتی است که در مورد توانایی آن (در از بین بردن رادیکال‌های آزاد که منجر به ایجاد چروک می‌شود) تحقیقات بسیار زیادی انجام شده است.

در یکی از مقالات چاپ شده، نتایج تحقیقی منتشر شده که در آن، چین و چروک‌های ظریف (غیر عمیق) بیماران با استفاده از رتینول 4/0 درصد از بین رفته است. مشارکت‌ کنندگان در این تحقیق سه بار در هفته به مدت شش ماه از لوسیون رتینول استفاده کرده بودند.

ویتامین C، پـِپتیدها و اسیدهای هیدروکسی، برای درمان چین و چروک استفاده می‌شوند. زمان تاثیر این روش، طولانی است و معمولا چند ماهی طول می‌کشد. این فرایند کمی زمان‌بر است و اثر آن برای مدت زمان طولانی باقی نمی‌ماند؛ به همین دلیل روش چندان محبوبی محسوب نمی‌شود و افراد کمتری به استفاده از آن تمایل دارند. عوارض جانبی استفاده از این کرم‌ها، قرمزی، راش‌ پوستی و سوزش است.

نور درمانی در خانه

در کنار کرم‌های بدون نسخه، برای از بین بردن خط خنده می‌توانید از کیت‌های نوری که در بازار موجود هستند نیز استفاده کنید. در این کیت‌ها برای افزایش کلاژن ناحیه‌ی اطراف چشم، از لامپ‌های ال ای‌دی استفاده می‌شود. شما می‌توانید از این روش هر روز به مدت سه دقیقه استفاده کنید. هیچ نوع عارضه‌ی جانبی خاصی در مورد استفاده از این محصولات مطرح نشده است؛ اما میزان کارایی و اثربخشی آن‌ها نیز همچنان نامعلوم است.

اسانس‌های روغنی

استفاده از اسانس‌های روغنی برای رفع خط خنده

استفاده از اسانس‌های روغنی، یکی دیگر از گزینه‌های موثر برای برطرف کردن چین و چروک است. این اسانس‌ها از گیاهانی تهیه می‌شوند که برای پوست مزایای طبیعی دارند. در مطالعه‌ای که در سال 2009 انجام شد، 23 گیاه مختلف مورد بررسی قرار گرفت تا توانایی آنها در کمک به افزایش کلاژن، میزان آنتی‌اکسیدان و تاثیری که بر خاصیت کشسانی پوست دارند، مشخص شود. از این تعداد، 9 مورد بیشترین تاثیر مثبت را داشته‌اند. این موارد عبارتند از:

  • چای سفید
  • جلبک‌های قهوه‌ای (آلگ)
  • بیتی راخ (گیاهی از تیره‌ی روناسیان و سرده‌ی شیرپنیر)
  • تنتور گل رز
  • چای سبز
  • رز آبی
  • سنبل ختایی
  • رازیانه
  • انار

اگر قصد دارید از اسانس‌ها استفاده کنید، حتماً آن‌ها را با یک روغن پایه (مانند روغن زیتون یا روغن بادام) رقیق کنید. همچنین، باید ابتدا این روغن‌ها را روی بخش کوچکی از پوست‌تان امتحان کنید تا مطمئن شوید که به آن‌ها حساسیت ندارید.

اسانس‌های روغنی در مواد تشکیل‌دهنده‌ی بسیاری از محصولات بدون نسخه وجود دارند. با نگاه کردن به برچسب روی محصول، می‌توانید بفهمید که چه گیاهانی در ساخت آنها به کار رفته‌ است. برای کسب نتایج بهتر باید این محصولات را هر روز استفاده کنید. اگر استفاده از آن‌ها را متوقف کنید، ممکن است خط لبخندتان دوباره ظاهر شود.

تمرین و ورزش‌های موثر برای کاهش خط خنده‌ی اطراف دهان

ورزش‌هایی وجود دارد که ممکن است به از بین بردن یا بهبود نسبی خط لبخند کمک کند. این ورزش‌ها، ماهیچه‌هایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند که به محکم شدن پوست صورت کمک می‌کنند.

تمرین شماره 1

در صورت‌ هرکدام از ما، ماهیچه‌هایی وجود دارد که تقریباً هیچ وقت ورزش داده نمی‌شوند. در اولین تمرین، به یکی از این ماهیچه‌ها، یعنی ماهیچه‌های حلقوی دهان می‌پردازیم. این ماهیچه برای کنترل انقباض لب (چروک کردن لب) مورد استفاده قرار می‌گیرد و به بسته‌ شدن دهان نیز کمک می‌کند. ماهیچه‌های حلقوی دهان می‌توانند در از بین بردن خط خنده به ما کمک کنند.

برای کار کردن روی این ماهیچه‌ها، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. انگشتان اشاره را درون گوشه‌های لب قلاب کنید.
  2. حدود یک چهارم اینچ (6 میلی ‌متر) نسبت به حالت استراحت، آن‌ها را به سمت بیرون بکشید.
  3. انگشتان‌تان را محکم در همان حالت نگه دارید و با استفاده از عضلات دهان، برای سفت کردنِ گوشه‌ی لب‌ها، آنها را به سمت یکدیگر بکشید.
  4. این حالت را به مدت 5 تا 10 ثانیه حفظ کنید.
  5. عضلات را رها کنید، به حالت طبیعی برگردید و مجدداً این کار را تکرار کنید.
  6. این کار را 10 تا 25 مرتبه انجام دهید.

تمرین شماره 2

ماهیچه‌های چانه نقش مهمی در لیفت صورت و محکم کردن پوست بازی می‌کنند. تقویت ماهیچه‌های چانه می‌تواند به کاهش خط خنده کمک کند. برای تقویت این ماهیچه‌ها، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. با نوک انگشت اشاره‌، روی خط لبخند اطراف دهان فشار وارد کنید.
  2. در همین حالت تا جایی که می‌توانید با لب‌های جدا از هم لبخند بزنید.
  3. لبخندتان را به مدت حدود 5 تا 10 ثانیه حفظ کنید.
  4. استراحت کنید و مجدداً این کار را انجام دهید.
  5. این کار را 15 تا 30 مرتبه تکرار کنید.

تمرین شماره 3

لبخند زدن می‌تواند به تقویت ماهیچه‌های صورت کمک کند. اگر تمایل دارید خط خنده‌تان را کمتر کنید، می‌توانید مراحل زیر را امتحان کنید:

  1. با لب‌های نسبتاً جدا از هم، گوشه‌های دهان را به سمت عقب صورت بکشید.
  2. گوشه‌های دهان را در حالی که لب‌ها به حالت موازی قرار گرفته‌اند (تا جایی که امکان دارد) بکشید.
  3. به مدت 10 ثانیه در همین حالت بمانید.
  4. استراحت کنید و این کار را مجددا انجام دهید.
  5. این کار را 10 تا 25 مرتبه انجام دهید.

تمرین شماره 4

لبخند بزرگ و کامل می‌‌تواند به تقویت ماهیچه‌های اطراف دهان و از بین بردن خط خنده کمک کند. برای ورزش دادن ماهیچه‌های اطراف دهان، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. بدون این که دهانتان را باز کنید، لبخند بزنید.
  2. تا جایی که ممکن است کاملاً لبخند بزنید.
  3. به مدت 10 ثانیه در همین حالت بمانید.
  4. استراحت کنید و این عمل را مجددا انجام دهید.
  5. سعی کنید این تمرین را 10 تا 20 مرتبه تکرار کنید.

تمرین‌هایی برای کاهش خطوط خنده در اطراف چشم

در اطراف چشم، ماهیچه‌هایی وجود دارد که با محکم کردن آن‌ها به وسیله‌ی ورزش می‌توانید مانع از ایجاد خط خنده در این ناحیه از صورت‌تان شوید. برای ورزش دادن ماهیچه‌های اطراف چشم می‌توانید:

  1. انگشت‌های شست‌تان را روی گوشه‌های خارجی چشم‌هایتان قرار دهید.
  2. انگشتان دست را نیز در بالای سرتان قرار دهید.
  3. چشم‌هایتان را ببندید و محکم فشار دهید.
  4. با چشم‌های بسته و تحت فشار، گوشه‌های خارجی چشم‌ها را از هر طرف بکشید و آرام به سمت بالا ببرید.
  5. به مدت 5 تا 10 ثانیه در همین حالت بمانید.
  6. استراحت کنید و مجدداً این کار را انجام دهید.
  7. این کار را 10 تا 25 مرتبه تکرار کنید.

سایر روش‌های درمانی طبیعی

روش‌های درمانی بالقوه‌ی‌ بسیار زیادی برای برطرف کردن خط خنده وجود دارد. میزان تاثیر این روش‌ها، با یکدیگر متفاوت است. ممکن است مجبور شوید چند روش را امتحان کرده تا بهترین گزینه را از میان آنها پیدا کنید.

برخی روش‌های درمانی طبیعی عبارتند از:

  • خطوط خنده را با روغنی مانند روغن نارگیل ماساژ دهید.
  • شب‌ها از مرطوب‌کننده‌های طبیعی، مغذی و کامل استفاده کنید.
  • مستقیماً روی خطوط خنده‌تان، آب لیمو ترش بمالید؛ اما از این ماده در اطراف چشمان‌تان استفاده نکنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.

شما برای جلوگیری از بروز چین و چروک روی پوست‌تان چه کارهایی انجام می‌دهید؟به غیر از مواردی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، چه روش‌های دیگری برای پیشگیری و از بین بردن خط خنده می‌شناسید؟ تجربیات‌تان را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید…

 

منبع:

https://www.healthline.com/health/smile-lines
https://www.medicalnewstoday.com/articles/319341
4.2/5 - (21 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها