منافذ باز پوست را چگونه درمان کنیم؟

شاید شما هم از منافذ باز پوست (پوست پرتقالی) خود شکایت دارید و هر راهی را امتحان می‌کنید، از شر این پوست پرتقالی رها نمی‌شوید.

اگر قسمت‌هایی از پوست شما پرتقالی است، حتماً دقت کردید که این منافذ باز گاهی بیشتر به چشم می‌آیند و بزرگتر دیده می‌شوند. بدتر اینکه، با آرایش هم از شر این منافذ باز خلاص نمی‌شوید. شاید به طور کامل، از شر این منافذ رها نشوید. اما، خوشبختانه می‌توانید کاری کنید که کوچکتر شوند.

راه های بستن منافذ باز پوست

اگر دنبال راه‌هایی برای بستن منافذ باز پوست صورت خود هستید، حتماً مقالۀ زیر را بخوانید و راه‌های مؤثر و جدیدی را امتحان کنید.

علت باز شدن منافذ پوست چیست؟

برای پاسخ به این سؤال، ابتدا، باید کمی در مورد ساختمان مو بدانید. به شکل روبه‌رو نگاه کنید:

هر تار مو از درون ساختاری به نام فولیکول رشد خود را آغاز می‌کند. جالب اینکه، روی سطح پوست برای هر فولیکول مو منفذی وجود دارد تا موها بتوانند از پوست خارج شوند.
پوست ما، جز در قسمت کف دست‎ و پا، با موهای ظریفی پوشیده شده است. برای همین سرتاسر پوست ما دارای منافذ است.

حال این منافذ چرا گاهی بزرگ تر یا به اصطلاح باز می‌شوند؟

اگر دوباره به تصویر نگاه کنید، غده‌ چربی پوست یا غده‌ سباسه (قسمت زرد رنگ کنار تار مو) را می‌بینید. این غده، چربی تولید می‌کند. چربی‌های تولیدی غده‌ی سباسه، فولیکول مو را پر می‌کنند و به سطح پوست می‌رسند.

طبق مطالعه‌ای که در سال 2016 انجام شده، مهمترین عواملی که باعث باز شدن منافذ پوست می‌شوند، عبارتند از:

  • افزایش چربی پوست (سبوم): اگر پوست شما چرب باشد، غدد چربی پوست شما، چربی زیادی تولید می‌کند. فعالیت غدد سباسه هر فرد به ژنتیک و اندازه منافذ بستگی دارد.
  • کم شدن خاصیت کشسانی پوست اطراف منافذ: اگر پوست قابلیت ارتجاع پذیری کمتری داشته باشد، این پدیده رخ می‌دهد. در این حالت منافذ پوست بزرگتر به نظر می‌رسند.
  • بزرگ شدن حجم فولیکول مو: وقتی منافذ پوست بسته شوند، حجم فولیکول بزرگتر می‌شود.

9 راه برای بستن منافذ باز پوست صورت

وقتی چربی در منافذ پوست ما جمع ‌شود و با آلودگی و لوازم آرایش روی پوست ترکیب ‌شود، منافذ مسدود می‌شوند. در نتیجه، منافذ پوست کشیده می‌شوند و بزرگتر به چشم می‌آیند. البته،توجه داشته باشید اگر منافذ پوست مسدود شوند، ممکن است پوست ما جوش بزند. بنابراین هدف ما کوچک کردن منافذ باز است و نه بستن کامل آنها.

در ادامه روش‌هایی را پیشنهاد می کنیم تا منافذ پوست شما کوچکتر شوند:

1) فقط از محصولات آرایشی و بهداشتی غیرکمدوژنیک (non-comedogenic) استفاده کنید

کلمه «غیرکمدوژنیک» به این معناست که این محصولات منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند. همان طور که قبلاً گفتیم وقتی منافذ پوست بسته شوند، بزرگتر دیده می‌شوند و بیشتر به چشم می‌آیند. پس، برای اینکه منافذ پوست شما مسدود نشوند، روی همه‌ محصولاتی که برای صورت خود استفاده می‌کنید، به دنبال این عبارت‌ها بگردید:

  • غیر کمدوژنیک (non-comedogenic)
  • فاقد چربی (oil free)
  • منافذ را مسدود نمی‌کند (Won’t clog pores)

اگر محصولی هیچ یک از این موارد را نداشت، از آن استفاده نکنید.

2) روزی دوبار صورت خود را بشویید

شستن پوست صورت برای درمان منافذ باز

اگر پوست ما چرب باشد، منافذ بزرگتر دیده می‌شوند. پس، صورت خود را دو بار در روز بشویید تا منافذ با آلودگی‎ها مسدود نشوند و چربی پوست‌تان کم شود.

علاوه بر این، شستشوی صورت به طور صحیح از آکنه پیشگیری می‌کند و سبب بهبود التهاب پوست و افزایش سلامت آن می‌شود.

البته هنگام شستن صورت خود دقت کنید تا:

  • از آب ولرم استفاده کنید. آب داغ پوست را آزار می‌دهد و باعث باز شدن منافذ پوست می‌شود.
  • صورت خود را به آرامی بشویید. مالِش و ساییدن پوست به آن آسیب می‎زند و پوست را ملتهب می‌کند. اگر پوست ما ملتهب شود، منافذ آن بیشتر دیده می‌شوند.
  • یک شوینده‌ی غیرکمدوژنیک و ملایم پیدا کنید. دوباره تکرار می‌کنیم، باید هر کاری می توانید، انجام دهید تا از تحریک پوست و مسدود شدن منافذ آن جلوگیری کنید.

3) برای شستن صورت خود از ژل شستشوی صورت استفاده کنید

اگر پوست شما چرب است، یا می‌خواهید منافذ باز پوست خود را ببندید، توصیه می‌کنیم از انواع ژل شستشوی صورت استفاده کنید.

شوینده‌ها و پاک کننده‌های دیگری مثل صابون، ممکن است موادی داشته باشند که در منافذ پوست ما باقی بمانند و چربی پوست را بیشتر کنند. اما، ژل شستشوی صورت کمک می‌کند تا چربی منافذ پوست را تمیز کنیم. در نتیجه، پوست به ظاهر مطلوب ما نزدیکتر می شود.

در اینجا می‌توانید نکات ضروری برای انتخاب بهترین شوینده صورت را بخوانید.

4) هر روز ضد آفتاب بزنید

برای کمک به درمان منافذ باز پوست، استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید

هرچه خورشید آسیب بیشتری به پوست ما بزند، پوست بیشتر شل و افتاده می‌شود. پوستی که سفتی خود را از دست بدهد، منافذ آن بیشتر دیده می‌شوند.

اگر از یک کرم ضد آفتاب طیف گسترده با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید، تا حد زیادی پوست خود را در برابر آسیب‌های آفتاب محافظت می‌کنید. پس، برای محافظت از پوستتان، هر روز (حتی روزهای بارانی و یا سرد) از ضد آفتاب استفاده کنید.

یادتان باشد، هر زمان که نور خورشید به پوست ما بخورد، به آن آسیب می‌زند. این آسیب در طول زمان بیشتر و بیشتر می‌شود.

استفاده از ضد آفتاب سبب محافظت از پوست در برابر اشعه مضر فرابنفش خورشید می‌شود و می‌تواند به جلوگیری از سرطان پوست کمک ‌کند.

5) لایه‌برداری را فراموش نکنید

اگر پوست چربی دارید، باید هفته‌ای یک یا دو بار لایه‌برداری کنید. اسکراب پوست چرب کمک می‌کند تا آلودگی هایی مانند گرد ‌و خاک، سلول‌های مرده پوست و چربی اضافی از منافذ پوست حذف شوند. در نتیجه، منافذ پوست مسدود نشده و کوچکتر دیده می شوند.

البته، نباید بیشتر از دو بار در هفته پوست را لایه‌برداری کنید. لایه‌برداری بیش از اندازه، پوست را خشک می‌کند.

6) با پوست خود با ملایمت برخورد کنید

با پوست خود با ملایمت رفتار کنید

مالِش و ساییدن پوست صورتتان آن را تمیزتر نمی‌کند. بلکه، باعث آسیب دیدن پوست می‌شود و منافذ آن را بزرگتر نشان می‌دهد.

ور رفتن با صورت، فشار دادن پوست یا کَندن موادی که در منافذ آن گیر افتاده، باعث آزار پوست می‌شود. در این صورت، منافذ پوست‌تان بیشتر دیده می‌شوند.

پس، برای بستن منافذ باز پوست یا جلوگیری از ایجاد آن‌، باید با پوست خود خیلی با ملایمت رفتار کنید. یادتان باشد، هیچ‌گاه پوست خود را نسایید، مالش ندهید، با آن ور نروید یا مواد گیر افتاده در منافذ آن را تخلیه نکنید.

7) افتادگی پوست صورت خود را درمان کنید

با بالا رفتن سن، پوست ما سفتی خود را از دست می‌دهد و افتاده می‌شود. در این حالت، منافذ پوست بزرگتر دیده می‌شوند.

غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین ث مانند فلفل دلمه‌ای قرمز بخورید. ویتامین C در کلاژن سازی به بدن ما کمک می‌کند. کلاژن حامی مهم پوست است و از آویزان شدن پوست جلوگیری می‌کند. همچنین، ویتامین ث از التهاب پوست و در نتیجه، پیرشدن پوست جلوگیری می‌کند.

دکتر مایکل ادواردز، پزشک و رئیس انجمن آمریکایی جراحی زیبایی پلاستیک درباره‌ ترکیبات پوستی بدون نسخه، می‌گوید: سرم ویتامین C و سرم‌های حاوی رتینول‌ها (مشتقات ویتامین آ) بهترین راه جلوگیری از پیری پوست هستند.

8) هر روز پوست خود را مرطوب کنید

کرم مرطوب‌ کننده‌ نقش مهمی در حفظ سلامت پوست شما بازی می‌کند. حفظ رطوبت پوست و رطوبت‌رسانی به آن از وظایف عمده آن است.

ممکن است مرطوب کردن روزانه پوست چرب، کار نامناسبی به نظر بیاید. اما، این کار از باز شدن منافذ جلوگیری می کند.

این کار باعث می‌شود که چربی (سبوم) به جای اینکه روی سطح منافذ پوست بنشیند، به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کند. پس، مرطوب کردن پوست باعث می‌شود منافذ پوست با چربی مسدود نشوند و کوچکتر دیده شوند.

9) هر شب‌ آرایش خود را پاک کنید

هر شب قبل از خواب، آرایش خود را پاک کنید

پاک کردن آرایش صورت قبل از خواب اهمیت زیادی دارد. اگر شب با آرایش بخوابید منافذ پوست‌تان مسدود می‌شوند؛ چرا که مواد آرایشی، چربی و باکتری‌ها در منافذ پوست روی هم جمع می‌شوند.

اگر وقت کم دارید، می‌توانید از دستمال‌های مرطوب پاک‌کننده‌ی آرایش برای پاک کردن سریع آرایش خود استفاده کنید.

چگونه سلامت پوست خود را بهبود دهیم؟

درمان‌های خانگی‌ای که به شما پیشنهاد دادیم، روش‌های خوبی برای بستن منافذ باز پوست هستند. اما نکاتی که در ادامه می‌گوییم می‌توانند سلامت پوست شما را بهتر کنند:

  • تغذیه‌ مناسب داشته باشید: داشتن یک تعادل غذایی که شامل مواد مغذی، انواع چربی‌، پروتئین‌ و کربوهیدرات است به سلامت ما کمک زیادی می‌کند. رژیم غذایی سالم، در پوست منعکس می‌شود.
  • آب کافی بنوشید: آب، پوست را از درون آبرسانی می‌کند. در نتیجه، رنگ پوست یکدست می‌شود و بهتر به نظر می‌آید.
  • ورزش کنید: با ورزش منظم، جریان خون در همه قسمت‌های بدن ما، از جمله پوست بیشتر می‌شود. همچنین، ورزش کردن باعث تعریق می‌شود. تعریق برای سلامت پوست مفید است.

طبق تحقیقی که در سال ۲۰۰۱ انجام شد، عرق بدن، آنتی‌بیوتیکی طبیعی دارد که از پوست در برابر باکتری‌ها محافظت می‌کند. البته، بعد از ورزش، همیشه پوست‌تان را با آب بشویید. با اینکه تعریق برای پوست شما مفید است، اما ماندن عرق روی پوست منافذ آن را مسدود می‌کند.

کلام آخر

حال که نکته‌های علمی جدیدی درباره‌ منافذ باز پوست و علت بزرگتر شدن آن یاد گرفتید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً راهکارهایی را که به شما ارائه دادیم، امتحان کنید. سلامت پوست شما برای ما مهم است. پس، حتماً نظر دهید و سؤال بپرسید. ما را از تجربه‌های خود و نکاتی که از این متن آموختید، آگاه کنید.

face-wash-gel-and-foam

 

4.5/5 - (111 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
24 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها