آیا از عوارض صاف کردن مو و مشکلاتی که برای موهایتان ایجاد می‌کند، خبر دارید؟

بگذارید رو راست باشیم، هر یک از ما که به طور طبیعی موهای صافی نداریم، همیشه درباره‌ی داشتن گیسوانی صاف و رها خیال پردازی می‌کنیم. من نیاز و تمایل شما برای داشتن موی صاف را درک می‌کنم. اما آیا از عوارض صاف کردن مو خبر دارید؟

صاف کردن مو در خانه و یا در آرایشگاه عوارض زیادی برای موها دارد.

13 مورد از عوارض صاف کردن مو

صاف کردن مو در خانه (با اتوی مو) و یا در آرایشگاه (با موادشیمیایی)، عوارضی دارد که ممکن است برای موهای شما فاجعه بار باشد، از مشکلات خفیفی نظیر کدر شدن و خشکی موی سر گرفته تا مسائل جدی تری نظیر ریزش مو. در اینجا تک تک این عوارض و چرایی ایجاد آن‌ها را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

1) خشکی موی سر

تا کنون به این موضوع دقت کرده‌اید که هنگام صاف کردن مویتان، دود از آن بلند می‌شود؟ در واقع، این دود نیست و بخار آب است. اساساً روش کار اتوی مو این است که رطوبت مو را می‌کشد تا آن را صاف کند و مو را در حالت خود نگه دارد.

به همین دلیل است که موی شما بعد از شستن به دلیل بازگرداندن رطوبت، دوباره به حالت طبیعی‌اش بر می‌گردد و حالت صاف خود را که اتو مو به آن داده است، از دست می‌دهد. لازم است بدانید، استفاده‌ مکرر از اتو و حالت دهنده‌های حرارتی مو و مواد شیمیایی، چربی‌ طبیعی موی شما را از بین می‌برد و آن را به شدت خشک، شکننده و آسیب پذیر می‌سازد. برای درمان خشکی مو می‌توانید از ماسک‌های خانگی و روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون استفاده کنید.

2) وز شدن مو

شاید فکر کنید صاف کردن مو آخرین راهکار رهایی از موهای وز است؛ اما متأسفانه، صاف کردن مو در این مورد کاملاً برعکس عمل می‌کند، زیرا صاف کردن مو، آن را خشک می‌کند. بنابراین، موهایتان بیشتر وز می‌شود.

3) شکستگی مو

دانستید که صاف کردن مو (دائم یا موقت) موجب خشکی شدید آن می‌شود، باید بگوییم این کار ساختار موهای شما را نیز تضعیف می‌کند. به همین دلیل، با این کار بیشتر احتمال دارد ساقه‌ی موهایتان از وسط بشکنند.

4) موخوره و موهای دندانه دار

یکی دیگر از عوارض صاف کردن مو ، بروز موخوره است. معمولاً، موخوره هنگامی ایجاد می‌شود که ساقه‌های ضعیف مو از وسط می شکنند. موخوره، علاوه بر اینکه نشانه آشکاری از وضعیت شکننده و آسیب پذیر موی شماست، ظاهر نازیبایی به آن می‌دهد. عدم شستشوی صحیح موها، خشک کردن مو با حوله و شانه کردن نامناسب از دیگر دلایل ایجاد موخوره محسوب می‌شوند.

5) تیرگی و کدر شدن مو

با صاف کردن مو، موها کدر و بی جان می‌شوند.

چربی‌های طبیعی پوست سر و رطوبت موهایتان مسئول درخشش، سلامت و زیبایی آن هستند. با صاف کردن مو، این دو ویژگی طبیعی را از دست می‌دهید. بنابراین، موهایتان کدر و بی‌جان می‌شوند.

6) ریزش مو

استفاده‌ مداوم از ابزارهای حرارتی، نه فقط به موهایتان که به فولیکول‌های آن هم آسیب می زند. افزون بر این، مواد شیمیایی‌ که برای صاف کردن دائمی مو به کار می‌روند، شدیدا به ریشه‌ موهای شما آسیب‌ می‌زنند. وقتی ریشه‌ موهایتان ضعیف می‌شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟ معلوم است، موهایتان می‌ریزند!

7) از دست دادن دائمی مو

اگر فکر می‌کنید که می‌توانید تا چند سال موهایتان را صاف کنید و بعد با کنار گذاشتن اتوی مویتان، سلامت موهایتان را بازگردانید، سخت در اشتباهید! مصرف مداوم صاف‌های کننده مو (شیمیایی) و ابزارهای حالت دهنده، فولیکول‌های مو را از بین می‌برد. در نتیجه، ممکن است برای همیشه آن‌ها را از دست بدهید.

8) خارش سر

از بین رفتن فولیکول‌های مو، باعث کاهش تولید چربی‌های طبیعی پوست سر می‌شود. این کار، در نهایت منجر به خشکی، پوسته‌ پوسته شدن و خارش پوست کف سر شما می‌شود. این مسئله حتی ممکن است پیشانی و گردن شما را نیز درگیر کند.

9) تغییر دائمی بافت مو

یکی از مهم ترین عوارض صاف کردن مو، تغییر غیر قابل بازگشت بافت موست. مواد شیمیایی‌ که برای صاف‌ کردن دائمی مو استفاده می‌شوند، ممکن است بافت آن را (به طور دائم) تغییر دهند. در این حالت، هیچ درمان یا ماسک مویی وجود ندارد که با کمک آن بتوانید موهای طبیعی و سالم خود را دوباره به دست آورید. در چنین وضعیتی، تنها گزینه‌ی شما این است که صبر کنید تا موهای طبیعی خودتان به طور کامل رشد کنند.

10) کاهش سرعت رشد مو

در بیشتر اوقات اگر موهای خود را بدون استفاده از محافظ های حرارتی مناسب صاف کنید، کوتیکول مویتان به طور دائمی آسیب می‌بیند. همچنین، سرعت رشد موهای شما کاهش خواهد یافت.

11) بد شکل شدن موها هنگام رشد از ریشه‌

وز شدن موها یکی از عوارض صاف کردن مو است

می‌دانید چه چیزی از همه‌ی موارد گفته شده بدتر است؟ واضح است بعد از مدتی که موهای خود را صاف کرده‌اید، موهایتان دوباره با بافت طبیعی خود رشد می‌کنند. آنگاه، شما می‌مانید و موهای فر بالای سرتان و موهای صاف پایین سرتان. حتماً تأیید می‌کنید که این منظره چندان زیبا نیست.

12) خارش و قرمز شدن پوست و چشم

بعضی از محصولات نرم کننده که قبل از صاف کردن موهایتان استفاده می‌کنید، هنگامی که با حرارت تماس پیدا می‌کنند گاز «فرمالدهید» آزاد می‌کنند. قرارگرفتن مکرر در برابر این گاز قوی، پوست و چشم شما را تحریک می‌کند و سبب مشکلات تنفسی می‌شود.

13) حساسیت پوستی شدید

ممکن است بدون اینکه بدانید، به مواد شیمیایی که برای صاف کردن دائمی مو استفاده می شوند، حساسیت داشته باشد. واکنش حساسیت زا به این روش‌ها ممکن است بلافاصله یا چند روز بعد از استفاده اتفاق بیفتد. این مسئله ممکن است در پوست سر و بدن شما حساسیت ایجاد کند و بثورات جلدی (راش)، قرمزی و تحریک و سوزش چشم هایتان را به دنبال داشته باشد.

احتمالاً با ما موافقید که عوارض جانبی صاف کردن مو وحشتناک است. اگر نمی‌خواهید برای صاف کردن موهایتان پیش قدم شوید و یا صاف کردن مو به روش گیاهی را ترجیح می‌‌دهید، شما را درک می‌کنیم. به هر حال، در ادامه چند نکته‌ احتیاطی را مطرح می‌کنیم که برای پیشگیری از این مشکلات می‌توانید آنها را به کار ببرید.

چگونه از عوارض صاف کردن مو پیشگیری کنیم؟

  • همیشه قبل از صاف کردن موهایتان از محافظ حرارتی مو استفاده کنید تا جلوی سوختن کامل آن با اتوی مو را بگیرید.‌
  • سعی کنید صاف کردن مو را به دو بار در هفته محدود کنید. با توجه به همه عوارضی که دارد، بهتر است از انجام دادن روزانه‌ این کار بپرهیزید.
  • همیشه با درجه حرارت متوسط یا کم از اتوی مو استفاده کنید.
  • هیچ گاه موهای خیس خود را اتو نکنید! زیرا موهای خیس در ضعیف ترین حالت خود هستند و بسیار شکننده‌اند.
  • موهایتان را روغن بزنید و هربار که آن را می‌شویید، از نرم کننده استفاده کنید تا رطوبت موهای خود را بازیابید. همچنین می‌توانید هر دو هفته یک بار از یک نرم‌کننده قوی برای آبرسانی بهتر موهای خود استفاده کنید.
  • یک هفته در میان، از ماسک طبیعی ماست، شیره‌ نارگیل، عسل و روغن زیتون کمک بگیرید و موهایتان را به طور طبیعی رطوبت رسانی کنید.
  • موهایتان را با سرکه سیب بشویید (دو قاشق سوپخوری در یک فنجان آب) تا درخشش آن را بازگردانید.

برخی سؤال‌های رایج درباره‌ صاف کردن مو

1) مواد شیمیایی چگونه موهای شما را صاف می‌کند چه کاری با موها می‌کند؟

مواد شیمیایی پیوندهای دی سولفیدی موهای شما را می شکند تا موهایتان را به حالت صاف در کنار هم قرار دهد.

2) آیا می‌توانم پس از صاف کردن دائمی، موهایم را رنگ کنم؟

بله می‌توانید، اما بهتر است چند هفته صبر کنید و به موهایتان فرصت دهید تا خود را بازیابی کنند.

3) صاف کردن دائمی مو چه قدر طول می‌کشد؟

از نظر فنی، تا همیشه باقی می‌ماند. اگرچه، بعد از 6 تا 9 ماه که موهایتان از ریشه رشد می‌کنند، لازم است دوباره آن را صاف کنید.

کلام آخر

حالا که عوارض صاف کردن مو را که از این مقاله جمع آوری شده‌است، خواندید و آن‌ها را به خوبی می‌شناسید. در نهایت، تصمیم با خود شماست که به نکاتی که خواندید عمل کنید یا نه. به هر حال، توصیه‌ی آخر ما این است که اگر می‌خواهید موهای خود را صاف کنید، دست کم از راهکارهایی که خواندید، کمک بگیرید تا موهایتان کمتر صدمه ببینند. همچنین، اگر سؤالی دارید که در این مقاله به آن پاسخ نداده‌ایم، حتماً در قسمت «بیان نظر» آن را مطرح کنید.

منابع:

https://www.stylecraze.com/articles/side-effects-of-hair-straightening

two-phase-hair-conditioner

4.4/5 - (11 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها