7 باور اشتباه در مورد مراقبت پوست چرب

هر فرد برای حفظ انعطاف پذیری و رطوبت پوست خود به مقدار مشخصی از چربی‌های طبیعی احتیاج دارد. نوع پوست صورت بر اساس میزان چربی روی آن مشخص می‌شود. به این ترتیب، پوست را از لحاظ نوع آن می‌توان در 3 دسته خشک، مختلط و چرب طبقه بندی کرد. پوست چرب دقیقاً همانگونه که نامیده می‌شود، به نظر می‌رسد؛ یعنی چربی اضافی روی صورت ظاهری براق یا چرب ایجاد می‌کند. اگر پوست‌تان چرب است، باورهای اشتباه زیر را برای همیشه فراموش کنید.

بزرگترین باورهای اشتباه درمورد پوست چرب

علت چرب بودن پوست

غدد چربی درون پوست قرار دارند و وظیفه‌ آنها ترشح ماده‌ای چرب است که به آن سبوم می‌گویند. براساس تحقیقات، سبوم، پوست را روان کرده و از خشک شدن یا تحریک آن جلوگیری می‌کند. این چربی به همراه عرق از منافذ پوست ترشح می‌شود. هنگامی که این روند به صورت یکنواخت پیش برود، سبوم فقط پوست شما را نرم نمی‌کند، بلکه سلول‌های مرده‌ پوست و مواد تحریک کننده‌ دیگر را از منافذ پوست شما خارج می‌کند.

با وجود این، اگر غدد چربی بیش از حد فعال باشند، سبوم اضافی تولید می‌شود و پوست براق به نظر می‌رسد. در این حالت، منافذ پوست مسدود و زمینه‌ بروز برخی مشکلات پوستی فراهم می‌شود. بنابراین باید مراقبت از پوست چرب را جدی گرفت.

7 باور غلط درباره پوست چرب

از چربی زیاد پوست خود خسته شده‌اید و می‌خواهید آن را کنترل کنید؟ برای این کار ابتدا باید حقایق غلط درباره پوست چرب را شناخته و آن‌ها را فراموش کنید. برایتان سؤال است که از اسکراب استفاده کنید یا نه؟ مرطوب‌ کننده بزنید یا نه؟ این فهرست ادامه دارد. ما برای همین اینجاییم؛ تا کمک کنیم سردرگمی شما برطرف شود. در ادامه، بزرگترین باورهای پوست چرب را فاش می‌کنیم و بهترین راه حل‌ها را برایتان روشن می‌کنیم!

1) برای کنترل چربی اضافی، باید پوست چرب را بیش از دو بار در روز بشویید

پوست چرب را بیش از دو بار در روز نشویید.

هر پوستی باید تمیز شود. ولی بگذارید روراست باشیم، فرق زیادی بین پاکسازی پوست از آلودگی‌ها با از بین بردن تهاجمی چربی طبیعی پوست وجود دارد. در حالت دوم با کارهای تهاجمی، چربی طبیعی پوست را از بین می‌بریم. در نتیجه، پوست خشک می‌شود و از دست دادن چربی را با تولید چربی بیشتر جبران می‌کند!

چگونه پوست چرب خود را پاکسازی کنیم؟

به جای اینکه غدد چربی پوست (غدد سباسه) را به کار بیشتر تحریک کنید، یک روتین مراقبت از پوست روزانه‌ داشته باشید و صبح و شب پوست را با یک شوینده‌ صورت ملایم و غیر کومدون‌زا (non-comedogenic) پاکسازی کنید.

به علاوه، بکوشید هر هفته با یک اسکراب ملایم، پوست خود را لایه برداری کنید. در این صورت، سلول‌های مرده‌ سطح پوست بدون آسیب، کشیدگی یا پارگی از پوستتان پاک می‌شوند. شما می‌توانید از روش‌های خانگی فیشیال صورت برای پوست‌های چرب استفاده کنید.

2) پوست چرب به مرطوب‌کننده نیازی ندارد

پوست چرب به مرطوب‌کننده نیاز دارد.

ممکن است به نظر منطقی بیاید که فرض کنیم پوست چرب نیازی به لایه‌ دیگری از رطوبت روزانه‌ ندارد، ولی این مسئله خیلی از واقعیت دور است. همه‌ پوست‌ها به آبرسانی نیاز دارند؛ حتی پوست چرب یا پوشیده از لک و جوش.

یادتان باشد پاکسازی، استفاده از ضدآفتاب و مرطوب‌ کردن پوست، سه بخش ضروری برنامه‌ مراقبت از پوست برای همه هستند. هیچ کس هم مستثنا نیست.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله “چرا باید هر روز از کرم مرطوب کننده استفاده کنیم؟” را مطالعه کنید.

چگونگی انتخاب مرطوب کننده

اگر در بازار به دنبال مرطوب‌ کننده‌ای برای پوست چرب هستید، محصولی را انتخاب کنید که آبرسانی روزانه انجام می‌دهد، برق پوست را کاهش داده و به بهبود ظاهر منافذ آن کمک می‌کند. می‌توانید کرم مرطوب کننده خود را زیر آرایش استفاده کنید تا ظاهر پوستتان براق نباشد.

3) پوست چرب ناشی از مصرف چربی و غذای سرخ‌کرده است

مصرف چربی و غذای سرخ‌کرده موجب چرب شدن پوست نمی شود.

بعضی ادعا می‌کنند رژیم غذایی پرچرب عامل ایجاد پوست چرب است. ولی، تحقیقات کافی برای اثبات این ادعا انجام نشده است. این نتیجه ممکن است خبر خوبی برای شما باشد که عاشق پیتزا هستید، ولی لحظه‌ای دست نگه دارید.

اگر متوجه شدید پوستتان خوب به نظر نمی‌رسد و به تازگی مقدار زیادی خوراکی قندی یا غذای چرب مصرف کرده‌اید، با پزشک مشورت کنید. سبک زندگی سالم و مصرف بیشتر میوه و سبزی‌ها کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید و  پوستتان نیز از این سبک زندگی سود می‌برد.

4) کرم ضدآفتاب پوست چرب را بدتر می‌کند

پوست چرب به ضد آفتاب نیاز دارد.

کرم ضد آفتاب شهرت بدی پیدا کرده است. تصور می‌شود با استفاده از ضد آفتاب یک لایه سنگین و روغنی روی پوست ایجاد می‌شود و این برای پوست چرب فاجعه است. ولی حقیقت این است که بسیاری از ضد آفتاب‌های امروزی دقیقاً برعکس هستند و به شکلی طراحی شده‌اند که چربی و سنگینی روی پوست ایجاد نکنند.

چگونه ضد آفتاب مناسب انتخاب کنیم؟

از آن جا که کرم ضد آفتاب باید در تمام سال استفاده شود، راه‌حل این است که یک کرم ضد آفتاب مناسب پوست چرب که با شما پوست شما سازگار باشد پیدا کنید. به این ترتیب، با استفاده از یک کرم ضد آفتاب مناسب، پوست شما به اندازه کافی در برابر نور آفتاب محافظت می‌شود، اشعه‌ فرابنفش خورشید باعث پیری زودرس پوست می‌شود و احتمال ابتلا به انواع سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

ممکن است چند بار آزمون و خطا کنید ولی به ما اعتماد کنید، یک فرمولاسیون بدون چربی، سبک و قابل تنفس برای پوست وجود دارد که چربی‌های پوست شما را خشک می‌کند!

5) پوست چرب به دنبال خود آکنه ایجاد می‌کند

اکنه و پوست چرب

از جهتی، پوست چرب و آکنه همراه هم هستند. دلیلش هم این است که اگر چربی اضافه‌ پوست با آلودگی‌ها، سلول‌های مرده و ناخالصی‌ها ترکیب شود‌ احتمال بسته‌شدن منافذ پوست و رشد باکتری‌ها را افزایش می‌دهد.

اما اینکه پوست شما چرب است، به این معنا نیست که قطعاً آکنه یا جوش خواهید زد. عوامل زیادی مثل تغییرات هورمونی، فشار، استرس و دست زدن به پوست با انگشتان کثیف، در بروز آکنه مؤثرند. آکادمی درماتولوژی آمریکا پیشنهاد می کند، برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد آکنه، از محصولات فاقد چربی (Oil free) و مواد کومدوژن (Non-comedogenic) استفاده کنید.

6) برای شفاف شدن پوست، باید به صورت مرتب لایه برداری کنید

لایه برداری بیش از حد، چربی‌های ضروری پوست را از بین برده و باعث پخش باکتری‌ها می‌شود. به جای اسکراب روزانه، از یک لایه بردار خیلی ملایم برای حفظ کیفیت پوست خود استفاده کنید. اما باید بدانید که اسکراب، سلول‌های مرده‌ پوست را از بین می‌برد و اگر به صورت روزانه مصرف شود، ممکن است مضر باشد. در این مقاله نکات بیشتری در مورد بهترین اسکراب برای پوست چرب بخوانید.

7) پوست چرب به اندازه‌ پوست خشک، پیر نمی‌شود

همه ی انواع پوست، بعد از مدتی دچار پیری پوست می شود.

حقیقت این است که هر پوستی بعد از زمانی مشخص پیر می‌شود. جالب است بدانید اگر به خوبی از پوست مراقبت نکنید، این اتفاق زودتر از وقت طبیعی‌اش رخ می دهد. شاید تنها دلیلی که مردم احساس می‌کنند پوست خشک زودتر پیر می شود، این است که در پوست خشک، چین و چروک واضح‌تر دیده می‌شود.

پوست چرب نیز همان خط اخم و چین و چروک را دارد، ولی به دلیل وجود چربی به آن وضوح دیده نمی‌شود. پس در هر حال باید به خوبی از پوستتان محافظت کنید تا از بروز علائم پیری جلوگیری کنید.

تجربه شما

پوست شما هم چرب است؟ این مقاله برایتان مفید بود؟ چه چیزهای جدیدی از آن آموختید؟ ما مشتاقانه منتظر نظرها و سؤال‌های شما هستیم.

منابع:

https://www.skincare.com/article/common-oily-skin-myths

4.2/5 - (49 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها