۲۰ راه فوق‌العاده برای خلاص شدن از چربی بینی

براقیت و چربی بینی مشکل شایعی است‌ که افراد زیادی دچار آن هستند. پوست بینی زمانی چرب می‌شود که غدد چربی (غدد سباسه) روی پوست بینی، بیش از حد سبوم تولید کنند. سبوم، نوعی چربی طبیعی است که از پوست، محافظت و آن را نرم و روان می‌کند.

افرادی که پوست چرب دارند، بینی‌شان به طور قابل توجهی چربی بیشتری تولید می‌کند؛ زیرا منافذ بینی معمولا بزرگتر از سایر منافذ روی صورت است.

ژنتیک مهمترین عامل تعیین کننده‌ اندازه منافذ است. شما نمی‌توانید ساختار و شکل منافذتان را تغییر دهید، با این‌حال می‌توانید با انجام برخی اقدامات ساده، میزان سبومی که بینی‌تان تولید می‌کند را کاهش دهید. برای آشنایی بیشتر در این باره، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید…

راهکار‌های موثر برای کاهش چربی بینی

راهکار‌های موثر برای کاهش چربی بینی

در اینجا به برخی از موثرترین راهکارها برای خلاص شدن از چربی پوست بینی می‌پردازیم‌:

۱‌. از لوازم آرایشی متناسب با نوع پوست‌تان استفاده کنید

هنگام خرید کرم پودر یا سایر لوازم‌‌ آرایشی، محصولاتی را انتخاب کنید که مخصوص نوع پوست شما یعنی پوست چرب هستند. این محصولات معمولا فاقد چربی بوده و منافذ را مسدود نمی‌کنند.

استفاده از محصولات آرایشی نامناسب برای پوست‌تان، نظیر محصولات متناسب برای پوست مختلط (پوست ترکیبی) یا پوست‌ خشک، می‌تواند احتمال تولید چربی را افزایش داده و ظاهر چرب و براق بینی را بدتر کند.

۲. صورت خود را دست‌‌کم دوبار در روز بشویید

برای خودتان یک برنامه روزانه مراقبت از پوست تهیه کنید و صورت‌تان را یک بار، صبح‌ و یک بار، شب قبل از خواب بشویید، تا مواد آرایشی، آلودگی و چربی اضافه از بینی‌تان پاک شود. برای این کار از یک شوینده صورت (فیس واش) ملایم و آب گرم استفاده کنید.

۳. از مرطوب کننده استفاده کنید

بعد از شستن صورت، از یک مرطوب کننده پوست چرب که فاقد چربی و غیر کومدون زا است، استفاده کنید. این کار باعث هیدراته نگه ‌داشتن پوست و حفظ تعادل چربی بینی می‌شود. به طور مشخص به دنبال مرطوب کننده‌هایی باشید که حاوی مواد جاذب چربی، نظیر جو دوسر هستند.

۴. صورت‌تان را لایه‌برداری کنید

لایه برداری باعث حذف و برداشته شدن سلول‌های پوستی مرده می‌شود و به محصولات مراقبت از پوست، اجازه می‌دهد به پوست بهتر نفوذ کنند‌‌. جمع شدن سلول‌های پوستی مرده روی بینی می‌تواند باعث خشکی بینی شود‌.

به این ترتیب با تجمع سلول‌های مرده‌ی روی پوست، غدد چربی نیز برای جبران کمبود رطوبت بینی، تولید چربی را افزایش می‌دهند‌؛ در نتیجه پوست بینی چرب می‌شود‌.

۵. از پرایمر (زیرساز آرایش) فاقد چربی استفاده کنید

پرایمر کرم یا ژلی‌‌ است که برای زیرسازی آرایش مورد استفاده قرار می‌گیرد و پوست شما را قبل از آرایش، صاف و یکدست می‌کند. پرایمر همچنین به جذب چربی اضافه روی بینی و پوست کمک و ظاهر منافذ را کوچک می‌کند. از یک پرایمر فاقد چربی استفاده کنید تا چربی بیشتری به صورت‌تان اضافه نشود.

۶. از کرم‌های مات کننده و کنترل کننده چربی استفاده کنید

کرم کنترل کننده چربی می‌تواند پوست چرب و براق را مات کند. از این محصول قبل از مصرف مرطوب کننده و کرم پودر استفاده کنید. کرم مات کننده، چربی اضافه پوست را جذب کرده و منجر به مات کردن و کاهش براقیت پوست می‌شود.

۷. آکنه را با اسید سالیسیلیک کنترل کنید.

پوست چرب، آکنه و جوش را نیز به دنبال خود دارد. اسید سالیسیلیک برای پوست‌های چرب بهترین انتخاب است؛ این ماده نه تنها باعث بهبود آکنه می‌شود، بلکه چربی پوست بینی را نیز کاهش می‌دهد.

این ترکیب، در بسیاری از شوینده‌های صورت و کرم‌های مخصوص آکنه وجود دارد. اسید سالیسیلیک پوست را لایه برداری، سبوم اضافی را رفع و از بسته شدن منافذ نیز جلوگیری می‌کند.

۸. از ضد آفتاب‌های غیر کومدون‌زا استفاده کنید

ضد آفتاب از پوست شما در برابر آسیب‌های خورشیدی محافظت کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. با این‌حال برخی ضدآفتاب‌ها حاوی چربی هستند. چنین ضدآفتاب‌هایی می‌توانند منافذ را مسدود کرده و چربی بینی را افزایش دهند. به دنبال ضد آفتاب‌های غیر کومدو‌ن‌زا (non-comedogenic) باشید، که منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند.

۹. از چسب‌های پاک کننده‌ی بینی استفاده کنید

این محصول که به عنوان چسب پاک‌کننده منافذ بینی نیز شناخته می‌شود، لایه سطحی سلول‌های پوستی مرده روی بینی را برمی‌دارد. این چسب همچنین چربی اضافی و آلودگی روی بینی را نیز برطرف می‌کند و همین موضوع باعث کاهش ظاهر براق بینی می‌شود.

۱۰. استفاده از تونر را فراموش نکنید

روتین پوستی نه تنها باید شامل یک پاک‌کننده ملایم و مرطوب کننده باشد، بلکه باید یک تونر فاقد الکل را نیز در بربگیرد، تا به کوچک‌تر به نظر رسیدن منافذ بینی کمک کند. این راهکار موقتی می‌تواند تولید چربی بینی را کاهش دهد.

۱۱. صورت‌تان را با صابون ملایم بشویید

برای تمیز کردن صورت‌تان، از یک صابون ملایم استفاده کنید. صابون‌های حاوی مواد خشن و ناملایم و معطر می توانند پوست را خشک کرده و برای جبران رطوبت و چربی مفید از دست رفته‌ی پوست، منجر به تولید بیش از حد چربی ‌شوند.

۱۲. ماسک خاک رس را امتحان کنید

استفاده از این ماسک صورت برای پوست چرب بسیار مفید است. در طول هفته و هر چند وقت یک بار ماسک خاک رس را به روتین مراقبت از پوست‌تان اضافه کنید. این ماسک حاوی ترکیباتی نظیر بنتونیت (گِل سر شور یا Bentonite) و اسید سالیسیلیک است که هر دو چربی‌ها را از منافذ بیرون می‌کشند.

۱۳. ماسک عسل را امتحان کنید

عسل خواص ضد باکتری و ضدعفونی کننده دارد که به پاکسازی آکنه و کنترل تولید چربی کمک می‌کند. عسل طبیعی و خام را روی بینی‌تان ماساژ دهید. اجازه دهید عسل به مدت ۱۰ دقیقه روی بینی‌تان بماند، سپس آن را بشویید.

‌۱۴. ماسک ورقه‌ای برطرف کننده چربی بینی را امتحان کنید

این ماسک را در طول روز روی بینی‌تان قرار داده و با چند ضربه ملایم تولید چربی پوست بینی‌تان را‌ کنترل کنید. ماسک‌ ورقه‌ای حاوی پودری است که سبوم اضافی را به خود جذب می‌کند‌.

۱۵. صورت‌تان را بخور دهید

بخور دادن صورت از مسدود شدن منافذ جلوگیری کرده و در نتیجه چربی بینی را کاهش می‌دهد. برای بخور دادن صورت، ابتدا صورت‌تان را بشویید و بعد باقی‌مانده آرایش‌تان را پاک کنید. کتری را پر آب کرده و روی حرارت ملایم بگذارید تا بجوشد و شروع به تولید بخار کند. یک حوله روی سرتان بگذارید. درب کتری را برداشته و صورت‌تان را به کتری نزدیک کنید. اجازه دهید پوست صورتتان به مدت 10 دقیقه بخار کتری را جذب کند.

برخی افراد تمایل دارند موادی نظیر نعنا فلفلی یا چای بابونه را به بخور خود اضافه کنند. این کار باعث پاکسازی بیشتر منافذ پوست می‌شود. روش‌های خانگی دیگر پاکسازی پوست را می‌توانید در مقاله فیشیال صورت بخوانید.

۱۶.به بینی‌تان آبِ لیموترش بزنید

برخی افراد باور دارند که لیموترش آلودگی را از روی سطح بینی پاک می‌کند. سه قطره آبِ لیموترش را با مقدار کافی شکر مخلوط کنید تا شکل خمیری پیدا کند. پد پنبه‌ای را در مخلوط به دست آمده بزنید و سپس آن را روی بینی‌تان بمالید. این کار را سه بار در روز انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

۱۷. مخلوط پودر بادام و عسل

یک عدد بادام را با وردنه یا غذاساز پودر کنید. سپس آن را با کمی عسل مخلوط کرده و روی بینی‌تان بمالید. اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه‌ بماند، سپس آن را بشویید.

۱۸. سرکه را امتحان کنید

مقدار برابری از آب و سرکه را با هم مخلوط کنید؛ سپس یک عدد پد پنبه‌ای را در آن فرو کرده و به مدت پنج دقیقه روی بینی‌تان فشار دهید‌. پد پنبه‌‌ای را بردارید و اجازه دهید محلول به مدت ۱۵ دقیقه روی بینی‌تان بماند‌ و سپس آن را بشویید.

۱۹. مراقب رژیم غذایی‌تان باشید

رژیم غذایی شما بیش از آنچه فکر می‌کنید روی پوست‌تان تاثیر می‌گذارد؛ به ویژه اگر شامل غذاهای تند باشد. غذاهای تند باعث گشاد شدن رگ‌های خونی و افزایش تعریق می‌شود؛ در واقع این موضوع سبب افزایش براقیت بینی خواهد شد. مصرف غذاهای تند را به یک بار در هفته محدود کنید.

۲۰. پوست‌تان را هیدراته نگه ‌دارید

آبرسانی پوست و هیدراته نگه داشتن آن می‌تواند از تولید سبوم اضافه جلوگیری کند. زمانی که پوست‌تان خشک است، غدد شما برای جبران این خشکی، چربی بیشتری تولید می‌کنند. مقدار زیادی آب بنوشید و برای جلوگیری از خشک شدن پوست‌تان، روی آن پرایمر آبرسان اسپری کنید.

روش‌های درمانی تخصصی برای برطرف کردن چربی بینی

اگر چربی پوست با خود مراقبتی و راهکارهای ذکرشده برطرف نشد، برای انجام درمان‌های ممکن، به متخصص پوست مراجعه کنید. گزینه‌های درمان پوست چرب صورت و بینی عبارتند از:

میکرودرم ابریژن:

این روش، غیر تهاجمی بوده و سلول‌های پوستی مرده روی صورت و بینی را به آرامی برمی‌دارد‌. میکرودرم ابریژن می‌تواند ظاهر اسکارها و چین و چروک را بهبود بخشیده‌ و تولید چربی را کنترل کند.

لایه برداری‌ شیمیایی:

در این فرایند، لایه سطحی سلول‌های پوستی مرده از روی بینی برداشته می‌شود. لایه برداری شیمیایی می‌تواند چین و چروک، تغییر رنگ پوست و جای زخم را کاهش و علائم آکنه و چربی را بهبود بخشد.

کرم‌های درمانی که با نسخه پزشک تجویز می‌شوند:

متخصص پوست می‌تواند کرمی را تجویز کند که اندازه منافذ بینی را کاهش ‌دهد و تولید چربی را به حداقل برساند. اگر عامل چربی پوست شما فعالیت هورمون‌هاست، مصرف قرص‌های ضدبارداری با دوز پایین می‌تواند به تثبیت تولید چربی پوست‌تان کمک کند.

چه عواملی منجر به چرب شدن پوست بینی می‌شود؟

عوامل مختلفی منجر به فعالیت بیش از حد غدد چربی (سباسه) می‌شود‌، که عبارتند از:

  • زندگی در آب و هوای گرم و مرطوب برای برخی افراد، نوعی محرک محسوب می‌شود. پوست این افراد در چنین آب و هوایی چربی بیشتری تولید می‌کند.
  • هورمون‌ها می‌توانند در فعال کردن غدد چربی نقش داشته باشند. سطح هورمون تستوسترون در مردان بیشتر از زنان است، بدین ترتیب مردان پوست چرب‌تری دارند. برخی زنان، نزدیک به زمان تخمک گذاری خود، متوجه افزایش چربی در پوست‌شان می‌شوند.
  • برنامه روزانه مراقبت از پوست فعلی شما می‌تواند منجر به چرب شدن بینی‌تان شود‌. اگر پوست‌تان را به اندازه کافی مرطوب نکنید، دهیدراته می‌شود؛ در واقع این امر منجر به تولید چربی بیشتر در بینی خواهد شد.
  • پاکسازی بیش از حد صورت و شستن آن با آب بسیار داغ، عوامل دیگری هستند که می‌توانند چربی‌های طبیعی پوست را به شدت کاهش دهند‌.
  • گاهی اوقات عوامل محیطی تنها علت چرب شدن بینی نیستند. ژنتیک نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. اگر به طور ارثی منافذ بزرگی دارید، باید انتظار چربی بیشتری روی بینی‌تان داشته باشید.

راهکارهایی برای پیشگیری از چربی بینی

در اینجا به معرفی راهکارهای آکادمی درماتولوژی آمریکا برای پیشگیری از تولید چربی اضافه در بینی می‌پردازیم:

  • صورت‌تان را هر روز با یک شوینده ملایم بشویید. هر چند بار در هفته نیز از ماسک رس استفاده کنید.
  • بعد از شستن صورت‌تان از مرطوب کننده و تونر استفاده کنید، تا پوست‌تان بیشتر آبرسانی و ظاهر منافذ آن کوچکتر شود.
  • آرایش سنگین نکنید و قبل از خواب، حتما آرایش‌تان را پاک کنید.
  • از لوازم آرایشی فاقد چربی (Oil Free) استفاده کنید تا پوست‌تان را در معرض چربی اضافه قرار ندهید.
  • برای برطرف شدن سلول‌های پوستی مرده و پیشگیری از خشکی، پوست‌تان را لایه برداری کنید.
  • از محصولات مراقبت از پوست ناملایم و معطر دوری کنید، این محصولات رطوبت طبیعی و مفید پوست شما را از بین می‌برند.
  • مصرف غذاهای تند را محدود کنید.
  • صورت‌تان را لمس نکنید. این موضوع باعث می‌شود چربی دست‌ به صورت منتقل شود.

شما چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ کدام روش‌های درمانی یا اقدامات پیشگیرانه، به شما در رفع چربی بینی کمک کرده‌اند؟ با ما و دیگران در میان بگذارید…

منبع:

ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5605215/
aad.org/public/skin-hair-nails/skin-care/oily-skin
↑http://www.healcure.org/nose/nose-pores/get-rid-clogged-pores-on-nose-squeeze-clean-remedies-causes-of-large-nose-pores/
http://naturalbeautytips.co/get-rid-of-clogged-pores-nose-face-chin/
ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28539734

Moisturizing-Creams

4.2/5 - (17 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها