میکرودرم ابریژن چیست و چه فایده‌ای برای پوست دارد؟

همه ما از داشتن پوستی سالم و یکنواخت لذت می‌بریم. اما، به مرور زمان و با افزایش سن، پوست ما طراوت خود را از دست می‌دهد و لک‌ها یا فرورفتگی‌هایی در آن ایجاد می شود. خوشبختانه، روش‌های زیادی وجود دارد که با کمک آن می‌توانیم از پوست خود مراقبت کنیم. میکرودرم ابریژن یکی از آن‌هاست. احتمالاً نام آن را بارها شنیده‌اید، شاید هم به فکرتان رسیده که این روش را تجربه کنید. به هر حال، فرصت خوبی است که دقیقاً بدانید میکرودرم ابریژن چیست و فواید و عوارض آن را بشناسید.

میکرودرم ابریژن چیست؟

میکرودرم ابریژن درمانی غیر تهاجمی است و به آرامی پوست شما را لایه برداری می‌کند. بعد از چند جلسه درمان با میکرودرم پوست شما صاف‌تر، روشن‌تر و یکنواخت‌تر می‌شود. میکرودرم ابریژن (که متخصص پوست آن را انجام می دهد) با میکرودرم خانگی که خودتان در خانه با یک کیت مخصوص انجام می‌دهید، تفاوت دارد. درمانی که متخصص پوست انجام می دهد، کمی بیشتر به پوست نفوذ می‌کند. میکرودرم ابریژن برای هر رنگ پوستی، امن و مناسب است.

میکرودرم ابریژن طرفداران زیادی دارد. بیشتر مردم دوست دارند که پوستشان بدون هیچ گونه آسیبی، جوان‌تر به نظر برسد. میکرودرم این خواسته آنان را برآورده می‌کند. به طور کلی این روش برای درمان مشکلات پوستی زیر استفاده می‌شود:

  • کدری پوست
  • یکنواخت نبودن بافت یا رنگ پوست
  • لک‌های پوستی که با افزایش سن ایجاد می‌شوند (لکه های پیری)
  • لکه‌های تیره‌ای که بعد از بهبود آکنه ایجاد می‌شوند
  • ملاسما (لکه های قهوه‌ای پوست صورت)
  • چین و چروک پوست

در واقع، متخصصان پوست از میکرودرم ابریژن استفاده می‌کنند تا تأثیر محصولات ضد پیری و  محصولات روشن کننده پوست را افزایش دهند. این محصولات با کمک میکرودرم صورت، راحت‌تر به پوست نفوذ می‌کنند.

میکرودرم ابریژن برای درمان چین و چروک

نتایج مطالعه‌ای که در زمینه تاثیرات پزشکی میکرودرم ابریژن انجام شده است، بهبود چشم‌گیری را در درمان چین و چروک‌های ریز مانند چین و چروک دور چشم، بافت، رنگ و ظاهر پوست پس از شش هفته درمان با میکرودرم ابریژن نشان داده است. به نظر می‌رسد که میکرودرم ابریژن قادر به تحریک تولید کلاژن و سایر ترکیبات ماده زمینه‌ای پوست است و احتمالاً می‌تواند ناهنجاری‌های کانتور نظیر چین و چروک‌های ظریف، جای زخم‌ها و ترک‌های پوستی را بهبود بخشد.

میکرودرم ابریژن برای همه افراد مناسب نیست

هرچند میکرودرم ابریژن نوعی درمان غیر تهاجمی و ملایم است، اگر ویژگی‌های زیر را دارید، باید قبل از استفاده از میکرودرم حتماً با متخصص مشورت کنید:

  • اگر خالی دارید که در حال رشد، خونریزی یا تغییرات دیگر است. زیرا این لکه‌ها ممکن است سرطان پوست باشند.
  • چنانچه در حال حاضر از داروی ضد جوش ایزوترتینوئین استفاده می‌کنید، یا سابقه مصرف آن را دارید. اگر در 6 ماه گذشته این دارو را مصرف کرده‌اید، احتمال زیادی وجود دارد که پس از میکرودرم به عوارضی مثل باقی ماندن جای زخم دچار شوید. بنابراین، بهتر است اندکی صبر کنید تا بتوانید میکرودرم ابریژن را انجام دهید.
  • اگر جای زخم روی پوستتان باقی می‌ماند و به سختی از بین می رود.

در حین میکرودرم ابریژن چه اتفاقی می‌افتد؟

متخصص پوست با استفاده از دستگاه میکرودرم، لایه رویی پوست را به آرامی حذف می‌کند. ممکن است طی درمان احساس کنید که کسی دارد پوست شما را سنباده می‌کشد، اما درد نخواهید داشت. معمولاً میکرودرم صورت، حدود 30-40 دقیقه طول می کشد. میکرودرم گردن نیز به حدود 20 دقیقه زمان نیاز دارد. متخصص پوست، پس از پایان درمان، به پوستتان مرطوب کننده می‌زند.

بعد از میکرودرم ابریژن باید چه کارهایی انجام دهیم؟

حال که می‌دانید میکرودرم ابریژن چیست و شاید به ذهنتان رسیده که آن را امتحان کنید، بهتر است در مورد مراقبت‌های پوستی که باید انجام دهید هم بدانید. پس از درمان بهتر است پوست خود را هیدراته نگه دارید و از محصولات مراقبت پوستی ملایم استفاده کنید. همچنین، حداقل تا یک روز بعد از درمان باید از مصرف محصولات دارویی برای جوش‌های خود بپرهیزید.

پس از میکرودرم ابریژن، پوست خود را هیدراته نگه دارید.

علاوه بر این، بسیار مهم است که پوست خود را با کرم ضد آفتاب بپوشانید. زیرا تا چند هفته بعد از درمان پوستتان نسبت به خورشید حساس‌تر از قبل می‌شود. پس، بهتر است در برابر آفتاب از پوست خود مراقبت کنید تا مطمئن شوید بهترین نتیجه را دریافت می‌کنید. با این کار، خطرات عوارض جانبی هم کاهش می‌یابد.

آیا پس از میکرودرم باید استراحت کنیم؟

پس از میکرودرم می‌توانید کارهای روزانه خود را انجام دهید و به استراحت نیاز ندارید. پوست برخی افراد ممکن است پس از این درمان، صورتی یا قرمز شود یا اینکه کمی ورم کند. این عوارض جانبی مثل آفتاب سوختگی است و یک یا دو روز بعد از بین می‌رود. در حین این دوره، بسیاری از بیماران از اینکه به این صورت به محل کار یا مکان‌های عمومی بروند، احساس خوبی ندارند.

تأثیرات میکرودرم ابریژن چه زمانی مشخص می‌شود؟

بعضی از بیماران به چند جلسه درمان نیاز دارند. متخصص پوست ممکن است برای از بین بردن نشانه‌های افزایش سن، بیمار را هر هفته، هر دو هفته یا ماهانه درمان کند. بیشتر بیماران به 5 تا 16 جلسه درمان نیاز دارند. همچنین، اغلب بیماران بعد از چند جلسه می‌گویند که پوستشان صاف تر شده و جلای بیشتری دارد.

قبل از میکرودرم ابریژن پزشک پوست بیمار را چک می کند.

ماندگاری درمان چه قدر است؟

نتایج میکرودرم ابریژن موقت است. اگر پوست خود را با کرم ضد آفتاب بپوشانید و مراقبت‌های پوستی لازم را انجام دهید، اثرات درمان پایدارتر و ماندگارتر خواهد بود. اما هرکاری انجام دهید پوست همچنان به پیری خود ادامه می‌دهد. بنابراین، برای داشتن پوستی درخشان و صاف، باید درمان را پیگیری کنید.

عوارض میکرودرم ابریژن کدام است؟

بعد از میکرودرم ابریژن پوست شما ممکن است صورتی، قرمز یا کمی متورم شود. معمولاً این علائم تا یک روز بعد از درمان برطرف می‌شود. کبودی، سوزش و حساسیت به خورشید از عوارض احتمالی میکرودرم است. تمام این موارد بدون نیاز به درمان از بین می‌روند.

اگر بعد از بهبود جوش یا آسیب‌های پوستی، لکه‌های سیاهی روی پوستتان باقی می ماند، باید بدانید میکردرم این ویژگی را تشدید می‌کند. البته اگر این درمان را متخصص انجام دهد، احتمال بروز این مشکل کاهش می‌یابد.

چه زمانی می‌توان درمان بعدی را شروع کرد؟

میکرودرم ابریژن فقط لایه رویی پوست را درمان می‌کند. به همین دلیل، تورم و سرخی ناشی از به کارگیری این روش به سرعت ترمیم می‌شود. بیشتر بیماران می‌توانند پس از یک هفته، معالجه بعدی را انجام دهند. با وجود این، بعضی بیماران بین جلسات درمانی خود به چند هفته فاصله نیاز دارند تا پوستشان به طور کامل بهبود پیدا کنند.

میکرودرم ابریژن چه قدر ایمن است؟

میکرودرم ابریژن اگر از طریق متخصص پوست انجام گیرد، از نظر ایمن بودن سابقه بسیار خوبی دارد. میکرودرم ابریژن در سالن‌های زیبایی نیز انجام می شود، اما بهتر است برای کاهش اثرات جانبی این درمان، به متخصص پوست مراجعه کنید.

قبل از میکرودرم باید چه کارهایی انجام دهیم؟

میکرودرم ابریژن به جراحی نیازی ندارد و غیر تهاجمی است. به همین دلیل، آمادگی برای این درمان خیلی پیچیده نیست. بهتر است نگرانی‌های پوستی خود را با متخصص در میان بگذارید. زیرا متخصص پوست تشخیص می دهد که میکرودرم ابریژن برای شما مناسب است یا خیر. بنابراین، بهتر است پیش از انجام دادن این درمان، درباره موارد زیر با پزشک خود صحبت کنید:

  • مواد آرایشی و روش های زیبایی که استفاده می کنید
  • جراحی های زیبایی که انجام داده اید
  • حساسیت ها و بیماری هایی که دارید

متخصص پوست احتمالاً از شما می‌خواهد یک هفته پیش از درمان از موارد زیر بپرهیزید:

  • نور خورشید
  • کرم های برنزه کننده
  • وکس کردن

همچنین ممکن است پزشک توصیه کند تا 3 روز پیش از درمان از کرم یا ماسک‌های لایه بردار و مواد آرایشی استفاده نکنید.

کلام آخر

در این مقاله خواندید که میکرودرم ابریژن چیست و با فواید و عوارض آن آشنا شدید. اگر سوالی دارید که جواب آن را در مقاله پیدا نکردید، کامنت بگذارید، متخصصان ما به آن پاسخ می‌دهند. همچنین اگر از میکرودرم ابریژن استفاده کرده اید، در قسمت «بیان نظر» تجربه‌های خود را با خوانندگان دیگر به اشتراک بگذارید. بنویسید که از این درمان راضی بودید یا نه و آیا آن را به دیگران توصیه می‌کنید؟

منابع:

https://www.aad.org/public/cosmetic/age-spots-marks/microdermabrasion-overview

کرم ضدآفتاب و ضدلک

3.8/5 - (11 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها