درمان جوش با یخ ؛ یکی از بهترین روش ها برای درمان سریع جوش

وجود جوش یا آکنه علاوه بر اینکه بر زیبایی ما تأثیر بدی دارد، گاه با درد و ناراحتی نیز همراه است. همه‌ی ما حضور این مهمانان ناخوانده را به‌ویژه در زمان‌های حساس و مهم زندگی تجربه کرده و همواره در پی آن دچار سردرگمی و بلاتکلیفی شده‌ایم. معمولا در زمان مشاهده جوش‌ها و آکنه‌ها، به‌ویژه روی صورت، سوالات زیادی برای از بین بردن جوش ذهن‌مان را مشغول می‌کند که یک از راه های رفع ساده آن درمان جوش با یخ است .

در ادامه راه‌کارهای موثر و کم‌هزینه‌ی استفاده از کمپرس سرد و گرم برای رفع این مشکل را با هم بررسی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید…

یخ و درمان آکنه

تقریباً تمام افراد در طول زندگی خود دچار آکنه (جوش) می‌شوند. اگرچه درمان‌های معمول می‌تواند لکه‌های ناخواسته را از بین ببرد؛ اما بسیاری از محصولات، حاوی مواد شیمیایی قوی بوده و می‌توانند منجر به تحریک یا خشکی پوست شوند. به همین دلیل برخی افراد به‌جای استفاده از محصولات شیمیایی، ترجیح می‌دهند از درمان‌های طبیعی پوست بهره ببرند. استفاده از یخ یا کمپرس سرد می‌تواند در کاهش علائم برخی از انواع جوش مؤثر باشد.

یخ ماده‌ای است که در هر خانه‌ای به سهولت یافت می‌شود و جنبه‌ی درمانی نیز دارد. یخ از رفع پُف زیر چشم گرفته تا بستن منافذ پوست مفید است؛ اما آیا این ماده می‌تواند برای درمان جوش صورت و بدن نیز مؤثر باشد.

علت به وجود آمدن جوش

درمان جوش با یخ

جوش زمانی شکل می‌گیرد که چربی (سبوم) یا سلول‌های مرده‌ی پوست، فولیکول‌های مو را مسدود و باعث جمع شدن چربی اضافی، بقایای سلولی و باکتری زیر پوست می‌شوند.

در این حالت ممکن است دیواره‌ی فولیکول بسته‌شده‌ی مو پاره شده و محتویات داخل آن به بافت پوست اطراف بریزد؛ این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد جوش بیشتر و بروز التهاب شود.

درمان جوش با یخ به کاهش قرمزی، تورم و درد جوش‌های التهابی (مانند کیست و چرک‌دانه یا پوسچول) کمک کند؛ با این حال تأثیر کمی روی جوش‌های غیرالتهابی دارد.

با وجود اینکه کمپرس سرد می‌تواند التهاب و درد را به حداقل رسانده و ظاهر جوش را بهبود ببخشد؛ اما محتویات داخل آن را از بین نمی‌برد.

نحوه استفاده از یخ روی قسمت‌های مختلف بدن

جوش‌ها می‌توانند در هر قسمت از بدن (از جمله صورت، پشت، قفسه‌ی سینه و پوست سر) ظاهر شوند. اگرچه اصول قرار دادن یخ روی جوش در بخش‌های مختلف بدن یکسان است؛ اما روش‌های مختلف قرار دادن یخ، ممکن است در بعضی از قسمت‌های بدن بهتر عمل کند.

هنگام قرار دادن یخ روی جوشِ قسمت‌های مختلف بدن، نکات کلی زیر را مدنظر داشته باشید

  • محل موردنظر را با پاک‌کننده‌ی ملایم و آب گرم کاملاً بشویید؛
  • یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید؛
  • قبل از قرار دادن یخ روی پوست، تکه‌های یخ یا کمپرس سرد را درون پارچه‌ی تمیزی بپیچانید؛
  •  یخ را هر بار به مدت سی ثانیه تا یک دقیقه استفاده کنید؛
  • هیچ‌گاه با کیسه‌ی یخ نخوابید.

صورت

بسته به‌ اندازه و تعداد جوش‌هایتان، می‌توانید یک تکه یخ را روی آن قرار دهد.

بعد از شستشو و خشک کردن آرام ناحیه‌ی موردنظر، یک تکه یخ پیچیده‌شده در پارچه را به مدت یک دقیقه‌ روی جوش صورت قرار دهید. برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی بافت پوست، با فاصله‌ی چند دقیقه، مجدداً یخ را روی جوش‌تان قرار دهید.

می‌توانید صبح و عصر یخ را در روتین مراقبت از پوست‌تان قرار داده و یا چندین بار در روز روی جوش‌های بسیار ملتهب خود بگذارید؛ به شرط آنکه قبل از این کار، پوست‌تان را تمیز کنید. اگر یخ در دسترس نبود، می‌توانید از کیسه سبزیجات یخ‌زده استفاده کنید.

قفسه‌ی سینه

یخ پیچیده‌شده در پارچه را هر بار به مدت یک دقیقه برای جوش روی قفسه‌ی سینه‌تان قرار دهید. برای چندین جوش، از کیسه‌ی یخ بزرگ‌تری استفاده کنید.

برای تهیه‌ی این کمپرس، یک کیسه‌ی پلاستیکی را با مکعب‌های یخ و آب پر کنید و قبل از قرار دادن روی پوست، درون دستمال تمیز و نازکی بپیچید.

پشت

ممکن است دسترسی به جوش‌ کمر و پشت کمی مشکل باشد؛ به همین دلیل بهتر است از کمپرس سرد و یا کیسه‌ی یخ بزرگ‌تر استفاده کنید.

اگر می‌توانید کیسه‌ی یخ را با دست روی کمرتان نگه دارید؛ ولی در صورتی که جوش در نقطه‌ی غیرقابل‌دسترسی قرار داشت، بهتر است روی کیسه‌ی یخ دراز بکشید یا آن را به کمک یک پارچه‌، محکم به پشت خود ببندید. در صورت احساس خارش یا بی‌حسی پوست، فوراً کمپرس را بردارید.

کمپرس گرم و سرد برای درمان جوش

در حالی که درمان جوش با یخ می‌تواند برای کاهش علائم جوش‌های ملتهب مؤثر باشد،

کمپرس گرم به از بین بردن جوش صورت و بدن که بدون التهاب و زیرپوستی هستند، کمک می‌کند. جوش های زیر پوستی نوعی کومدون بسته است که در لایه‌های عمیق پوست ایجاد می‌شود.

این نوع آکنه هنگامی رخ می‌دهد که منافذ پوست دچار انسداد شوند؛ در این حالت سبوم و سلول‌های مرده‌ی پوست، چربی، باکتری و آلودگی را درون فولیکول مو حبس می‌کنند و در نتیجه، زیر پوست توده‌ی دردناکی ایجاد می‌شود که سر سفید نیست.

فواید استفاده از کمپرس گرم

کمپرس گرم یا بخور می‌تواند به درمان جوش‌ زیر پوستی کمک کند..

  • کمپرس گرم یا بخور می‌تواند به درمان جوش‌ زیر پوستی کمک کند.
  • منافذ پوست، دمای بدن را نیز تنظیم می‌کنند. هنگام قرار گرفتن در معرض هوای سرد، منافذ برای حفظ گرمای بدن منقبض می‌شوند؛ بنابراین استفاده از کمپرس گرم، نتیجه‌ عکس خواهد داشت.
  •  منافذ پوست در مواجهه با گرما باز می‌شوند.
  •  گرما و رطوبت، به نرم و سست شدن محتویات داخل منافذ کمک کرده و چربی اضافه و آلودگی‌ها را به سطح پوست می‌کشانند.
  •  برای درمان جوش‌های بزرگ و ملتهب می‌توانید به‌صورت نوبتی از کمپرس گرم و سرد استفاده کنید.

نحوه تهیه کمپرس گرم

برای تهیه‌ی کمپرس گرم، حوله را درون آب داغ خیس کنید (حوله باید گرم شود، نه خیلی داغ و سوزاننده). آن را در ناحیه‌ی موردنظر قرار دهید. سپس حوله‌ی گرم را برداشته و کمپرس سرد را روی جوش بگذارید.

این کار به کاهش تورم، ناراحتی و قرمزی کمک می‌کند. از این روش درمان خانگی جوش هر روز و تا زمان بهبودی کامل استفاده کنید.

فواید استفاده از یخ

شاید یخ به‌تنهایی جوش را درمان نکند؛ اما می‌تواند علاوه بر کاهش تورم و قرمزی، ظاهر جوش را بهبود ببخشد؛ یخ همچنین خاصیت بی‌حس‌کنندگی داشته و باعث تسکین موقتی درد در جوش‌های ملتهب می‌شود.

خطرات استفاده از یخ

توجه داشته باشید، درمان جوش با یخ یعنی استفاده از یخ روی جوش خطر قابل‌ توجهی به همراه ندارد؛ اما از قرار دادن آن برای مدت طولانی روی پوست خودداری کنید؛ زیرا قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض دمای بسیار پایین، می‌تواند منجر به سرمازدگی و آسیب دیدن بافت بدن در اثر سرما شود.

از آنجایی که رگ‌های خونی برای حفظ گرما در محیط‌های سرد منقبض‌شده و جریان خون را کند می‌کنند، با گذشت زمان، این کاهش جریان می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی بافت پوست شود.

علائم سرمازدگی

  •  بی‌حسی یا احساس گزگز؛
  • رنگ‌پریدگی بخشی از پوست که با بافت قرمز و متورم احاطه شده است؛
  • تاول زدن و پوسته‌پوسته شدن پوست؛
  • از بین رفتن لایه‌های زیرین پوست.

از قرار دادن مستقیم یخ روی پوست خودداری کنید؛ این کار می‌تواند منجر به بروز کهیر سرد شود. کهیر سرد نوعی اختلال پوستی است که فرد هنگام مواجهه با آب یا هوای سرد دچار آن می‌شود و به‌صورت ورم، تاول و کهیر پوستی بروز پیدا می‌کند.

این بثورات پوستی معمولاً طی دو تا پنج دقیقه پس از مواجهه با سرما ظاهر می‌شوند.

درمان‌های جایگزین یخ

آلوئه ورا برای درمان جوش

یخ ممکن است به رفع جوش صورت و بدن کمک کند؛ به‌خصوص هنگامی که با سایر درمان‌های طبیعی یا دارویی همراه شود.
استفاده از روش‌های درمانی زیر، به‌تنهایی یا در کنار درمان جوش با یخ مفید هستند:

  •  درمان موضعی با داروهای بدون نسخه
  •  روغن درخت چای و یا محصولات حاوی آن مانند سرم ضد جوش لافارر
  •  نارون کوهی یا محصولات حاوی آن مانند ماسک ضد جوش لافارر
  •  ژل آلوئه‌ورا یا تکه‌های منجمد آلوئه‌ورا

یخ و درمان جای جوش

جوش‌هایی که در لایه‌های عمیق پوست ایجاد می‌شوند، می‌توانند باعث آسیب‌دیدگی بافت‌های اطراف شوند. با از بین رفتن جوش، بدن برای بهبود پوست آسیب‌دیده، کلاژن تولید می‌کند؛ با این حال کلاژنِ بیش از حد یا خیلی کم، می‌تواند باعث بروز جای جوش شود.

جای جوش فرورفته و جای جوش برجسته

حدود هشتاد تا نود درصد از جای جوش هنگامی به وجود می‌آید که جوش‌ها باعث از بین رفتن کلاژن ‌شوند یا زمانی که بدن در طول روند بهبودی، کلاژن کافی تولید نکند.

مقدار ناکافی کلاژن، منجر به ایجاد اسکار آتروفیک یا جای جوش فرورفته و گود می‌شود و تولید بیش از حد آن نیز باعث به وجود آمدن جای جوش برجسته می‌شود.

استفاده از غلتک‌های یخی در کنار مصرف دارو و جراحی، می‌تواند به از بین بردن جای جوش فرورفته و گود کمک کند. در مطالعه‌ای روی سی شرکت‌کننده در سال 2014، محققان تأثیر استفاده‌ی هم‌زمان غلتک‌های یخی و درما رولر را با ساب سیژن مقایسه کردند.

نتایج حاکی از آن بود که غلتک‌های یخی و ساب سیژن منجر به بهبود 61٪ از جای جوش شرکت‌کنندگان شده؛ در حالی که استفاده از غلتک پوستی و ساب سیژن 45% بهبودی به همراه داشته است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

یخ ممکن است به کاهش علائم خاص آکنه کمک کند؛ ولی علت اصلی بروز آن تنها با کمک یخ درمان نخواهد شد. گاه ممکن است این آکنه‌ها به دلیل بر هم خوردن تعادل هورمون‌ها، فعالیت بیش از حد غدد چربی و رشد زیاد باکتری‌ها ایجاد شوند.

در صورت بروز آکنه‌های التهابی شدید یا دائمی (که با وجود درمان خانگی بهبود نیافته‌اند) بهتر است به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید. متخصص پوست علاوه بر توصیه‌های درمانی، داروهای موضعی یا خوراکی را جهت درمان علت اصلی آکنه تجویز می‌کند.

خلاصه

قرار دادن یخ روی جوش ممکن است برای کاهش درد، قرمزی و تورم ناشی از آکنه‌های التهابی مؤثر باشد؛ اما این روش می‌تواند برای جوش‌های غیرالتهابی بی‌تأثیر باشد.

در صورت استفاده از یخ روی جوش، باید مکعب‌های یخ و بسته‌های ژل منجمد را درون پارچه‌ی تمیز یا کیسه‌ی پلاستیکی قرار دهید؛ البته فراموش نکنید که استفاده‌ی مستقیم یا مدت طولانی آن روی پوست، می‌تواند منجر به آسیب بافت پوست و یا حتی سرمازدگی شود.

توصیه ما به شما این است که در صورت بروز آکنه‌های شدید یا دائمی که به درمان‌های خانگی مانند درمان جوش با یخ یا داروهای بدون نسخه و موضعی پاسخ نمی‌دهند، برای درمان کامل و سریع به متخصص پوست مراجعه کنید. شما چه تجربه‎ای در این باره دارید؟ با ما و دیگران به اشتراک بگذارید…

منبع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK536914/
https://www.aad.org/public/diseases/acne/derm-treat/scars
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jocd.12071

anti-acne

3.5/5 - (13 امتیاز)
Tags:جوش
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها