نکات مهمی که درنحوۀ انتخاب بهترین کرم مرطوب کننده صورت باید بدانید

فرقی نمی‌کند پوستی معمولی، حساس، چرب، مختلط و یا خشک داشته باشید. در هر صورت برای داشتن پوستی سالم و شاداب همواره به یک کرم مرطوب کننده با کیفیت نیاز دارید. پوسته پوسته شدن، خارش، خستگی و خشکی پوست مسائل ناخوشایندی هستند که بسیاری نسبت به برطرف کردن آن ها تلاش بسیاری می‌کنند. تا حدی می توانیم ژن‌ها را مسئول این اتفاق بدانیم با این حال کارهای زیادی هم وجود دارد که می‌توانیم برای بهتر شدن پوست انجام دهیم، مانند دنبال کردن یک برنامۀ روتین مراقبت از پوست که شامل استفاده از کرم مرطوب کننده‌ صورت باشد:

انتخاب بهترین کرم مرطوب کننده صورت

چه عواملی باعث خشکی پوست می‌شوند؟

صورت شما به صورت طبیعی چربی یا سبوم تولید می‌کند که البته مقدار آن در افراد مختلف متفاوت است. وجود مقداری سبوم برای پوست‌تان ضروری است چرا که به حفظ رطوبت، نرمی و صافی آن کمک می‌کند. اما توجه داشته باشید که میزان بالای آن باعث به وجود آمدن جوش و لک می‌شود. با این حال تمیز کردن بیش از اندازه، هنگام شستشوی صورت و یا دست‌ها باعث از بین رفتن سبوم و در نهایت خشکی پوست می‌شود.

معمولاً خشکی پوست زمانی اتفاق می افتد که پوست فاقد چربی، رطوبت و یا هر دو باشد. هنگامی که پوست تیره و کدر می‌شود، احساس نامطلوبی دارید و چروک‌های ریزی را مشاهده می‌کنید که نشان دهنده‌ی خشکی پوست شماست. در صورتی که پوست‌تان تیره باشد هنگام خشکی صورت، رنگ پوستتان حالت گچی یا خاکستری پیدا خواهد کرد.

در زمستان و هنگامی که هوا بیش از حد خشک می‌شود، بیشتر از زمان‌های دیگر این خشکی را تجربه می‌کنید. حتی اگر روتین تمیز کردن صورت را به طور کامل انجام دهید، عوامل محیطی زیادی مانند پایین بودن میزان رطوبت و جریان هوای گرم باعث ایجاد خشکی می‌شوند.

در بعضی از موارد خشکی پوست باعث ترک خوردگی و خون‌ریزی، خارش پوست و ایجاد بثورات جلدی می‌شود. این موارد معمولاً مرتبط با بیماری‌های پوستی مانند انواع اگزما و انواع پسوریازیس هستند.

انتخاب مرطوب کنندۀ مناسب با پوست شما

مرطوب کننده صورت با تأمین مقدار آب مورد نیاز برای پوست و استفاده از چربی برای حفظ رطوبت موجود، مانع خشکی پوست می‌شوند. بنابر توصیه‌ی آکادمی پوست آمریکا بعد از شستشوی صورت با پاک کننده مناسب و خشک کردن آرام آن، از مرطوب کننده استفاده کنید.

مرطوب کننده ها اغلب به شکل لوسیون، روغن و کرم موجود هستند. همانند انتخاب پاک کننده‌های صورت، مرطوب کننده‌ای متناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید چرا که پس از مدتی متوجه خواهید شد که آیا مرطوب کننده‌ای که استفاده می‌کنید نیازهای پوستتان را برطرف می‌کند یا نه. معمولاً مرطوب کننده‌ای که مناسب پوست‌تان نباشد، پس از مصرف هم، احساس خشکی نامطلوب را از بین نمی‌برد و یا اینکه باعث سوزش پوست‌تان می‌شود.

مرطوب کننده مخصوص پوست چرب

با اینکه پوست چرب، نسبت به انواع دیگر پوست ها رطوبت بیشتری را حفظ می‌کند؛ با این حال همچنان نسبت به سرما، شرایط آب و هوایی سخت، باد و محیط های خشک در ماه های گرم سال، حساس است. برای به حداقل رساندن احساس سنگینی و براقی غیر عادی پوست از مصرف روغن‌هایی مانند روغن نارگیل اجتناب کنید. بنابراین از کرم مرطوب کننده‌ پوست چرب  که فاقد چربی و حاوی اسید هیالورونیک و گلیسرین است، استفاده کنید.

مرطوب کننده مخصوص پوست خشک

افراد مبتلا به بیماری هایی مانند اگزما بیشتر از بقیه پوستی خشک دارند؛ اما گاهی اوقات شدت این خشکی به حدی است که چندین بار در روز استفاده از مقدار زیاد مرطوب کننده هم کافی نیست. لوسیون‌ها و مرطوب کننده های حاوی شی‌باتر، روغن جوجوبا و یا روغن نارگیل برای پوست های خشک مناسب هستند.

اگر طرفدار چنین مرطوب کننده هایی نیستید از  کرم مرطوب کننده پوست خشک  با روغن های بیشتر استفاده کنید. برای پوست های خیلی خشک استفاده از مرطوب کننده هایی که حاوی ترکیبات اوره، اسید لاکتیک، اسید هیالورونیک، دایمتیکون، لانولین یا روغن معدنی هستند، توصیه می شود.

مرطوب کننده مخصوص پوست حساس

پوست های حساس دقیقاً همانند پوست افراد مبتلا به اگزما و پسوریازیس، عملکرد ایمنی ضعیفی دارند. این بدان معنا است که این نوع پوست توسط مواد موثره و اسانس های خاص در مرطوب کننده ها تحریک می شوند(حتی اگر برچسب “طبیعی” برروی آنها درج شده باشد). کرم مرطوب کننده پوست حساس که بدون بو، هیپوآلرژِنیک (حساسیت‌‌زایی پایین) و حاوی آلوئه ورا یا گیاه بابونه است، عملکرد بهتری دارد. از مصرف کرم مرطوب کننده صورت که حاوی ترکیبات ضد پیری مانند آلفا هیدروکسی اسید، رتینوئیدها و بتا هیدروکسی اسید اجتناب کنید.

مرطوب کننده مخصوص پوست معمولی

پوست معمولی نه خیلی خشک است و نه خیلی چرب و در واقع بهترین نوع پوست به حساب می آید. برای پوست معمولی از مرطوب کنندۀ دارای pH خنثی، سبک و غیر چرب استفاده کنید. بیشتر مرطوب کننده هایی که برای پوست معمولی ساخته می شوند حاوی روغن های سبک یا حاوی ترکیبات سیلیکونی، مانند سیکلومتیکون هستند.

مرطوب کننده مخصوص پوست مختلط

پوست مختلط در اطراف گونه ها، نرمال و در پیشانی و نواحی اطراف بینی که به عنوان منطقه T شناخته می شود، چرب است. احتمالاً در منطقه T به مرطوب کننده اضافی احتیاج ندارید اما برای مناطق دیگر مانند گونه ها، چانه ها و طرفین فک باید از مرطوب کننده های قوی و با دوام استفاده کنید. همانند کرم مرطوب کننده صورت مخصوص پوست های معمولی، برای پوست های مختلط نیز می توان از مرطوب کننده های سبک، دارای pH خنثی و غیر چرب استفاده کرد.

انتخاب کرم مرطوب کننده صورت مناسب با نوع پوست

مرطوب کننده خود را با شرایط آب و هوایی تنظیم کنید

مرطوب کننده‌ای که برای یک فصل سال مناسب است ممکن است برای فصل دیگر کارایی نداشته باشد. معمولاً از ژل مرطوب کنندۀ فاقد چربی برای فصل تابستان و کرم مرطوب کننده جهت حفظ رطوبت پوست، برای فصل سرما استفاده کنید. در شرایط آب و هوایی بسیار سرد استفاده از پماد های مرطوب کننده نسبت به لوسیون ها پوست را کمتر تحریک کرده و در نتیجه مؤثرتر هستند.

گاهی پیدا کردن کرم مرطوب کننده‌ مناسب صورت که برای تمام طول سال مناسب باشد، می‌تواند مانند یک آزمایش علمی مدت زمان زیادی به طول بیانجامد. محصولات و نام های تجاری جدید را امتحان کنید اما اگر پوستی حساس دارید، احتیاط کنید. قبل از مصرف محصولات جدید، مقداری از آن را برای انجام تست حساسیت روی گردن یا پشت بازوی خود بمالید. اگر حساسیت نشان نداد می توانید به استفاده کردن از آن ادامه دهید.

در نتیجه

اگر به میزان بالاتری از رطوبت و چربی نیاز دارید، از وازلین ساده و یا محصولات حاوی ژل پترولیوم استفاده کنید. در نهایت اینکه شما در انتخاب یک مرطوب کننده دچار اشتباه نمی شوید زیرا این موضوع در بسیاری از موارد به این مربوط می شود که آیا احساس و رایحۀ مرطوب کننده را دوست دارید یا نه.

برای بهبود خشکی پوست در محیط ها و یا آب و هوای خشک حتماً از یک دستگاه بخور استفاده کنید. به جای دوش گرفتن در حمامِ بخار داغ به مدت کوتاه با آب گرم دوش بگیرید. درجه حرارت سیستم گرمایشی را پایین بیاورید وحتماً یک روتین شستشوی صورت (که باعث خشکی پوست نمی شود) را دنبال کنید.

در صورت عدم موفقیت ممکن است نیاز به پیروی از یک برنامه مراقبتی خاص طبق دستور پزشک داشته باشید. با پزشک متخصص پوست صحبت کنید تا طبق یک برنامۀ عملی، بر خشکی پوست خود غلبه کنید.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا از کرم مرطوب کننده صورت که استفاده می‌کنید راضی هستید؟ نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

منابع:

https://www.aad.org/skin-care-basics/dry-skin-relief
https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/hydration-moisture#how-to-choose-the-best-typ

miosturizer

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها